<div dir="ltr"><div dir="ltr"><div>Az alábbi összefoglaló a 777-ről nekem alaposabbnak tűnik, mint a fenti. Küldöm:</div><div>
<div class="gmail-post-header"><h1 class="gmail-cim entry-title">A pápa tévedhetetlensége</h1><div><a href="https://777blog.hu/2016/09/02/a-papa-tevedhetetlensege/">https://777blog.hu/2016/09/02/a-papa-tevedhetetlensege/</a></div></div><div class="gmail-post-entry"><p style="text-align:center"><font size="4"><i>A
 pápai tévedhetetlenségről szóló katolikus tanítást manapság kétszeresen
 is fontos megértenünk: egyrészt, hogy tudjuk mire vonatkozik a 
tévedhetetlenség, és mit kötelező a katolikusoknak hinniük 
katolikusként, másrészt azért is, hogy tudjuk mire nem vonatkozik a 
tévedhetetlenség. A <a href="http://katolikusvalasz.blogspot.hu/2016/08/a-papa-tevedhetetlensege.html?m=1"><b>Katolikus Válasz</b></a> cikkét közöljük.</i></font></p><p><font size="4"><span id="gmail-more-3255"></span></font></p><p style="text-align:justify"><font size="4">Az
 “ex cathedra [Petri]” (latin, ‘[Péter] tanító székéből’) dogmatikai 
szakkifejezés, az Egyház tévedhetetlenségének az az esete, amikor a pápa
 ünnepélyesen, Péter székéből szólva hirdet ki egy tételt.</font></p><p style="text-align:justify"><font size="4">Tévedhetetlen
 tanítóhivatali döntést hozhat a pápa, ha: 1) egy hitbeli vagy erkölcsi 
tanítást, 2) mint az összes hívők legfőbb pásztora és tanítója, 3) 
véglegesen elfogadandónak jelent ki. Az I. Vatikáni Zsinat dogmaként 
hirdette ki, hogy “a pápa, amikor ex cathedra szól, azaz az összes 
keresztény legfőbb pásztora és tanítójaként legfőbb apostoli hatalmával 
hit és erkölcs területén egy tanítást úgy határoz meg, hogy azt az 
egyetemes Egyháznak el kell fogadnia, a Szt. Péternek ígért isteni 
segítség által azzal a tévedhetetlenséggel bír, mellyel az isteni 
Megváltó Egyházát a hit és erkölcs dolgában ellátni akarta. Ezért a 
római pápa ex cathedra meghatározásai önmaguktól és nem az Egyház 
beleegyezéséből fakadóan reformálhatatlanok.”</font></p><p style="text-align:justify"><font size="4">A
 tévedhetetlenség definícióját akkor értjük helyesen, ha a pápát nem 
állítjuk szembe az Egyházzal, és nem két tévedhetetlenségről beszélünk. A
 pápa csak akkor tévedhetetlen, ha mint az Egyház feje teljes hatalommal
 nyilatkozik, vagyis amikor az egyetemes Egyházat képviseli, illetve 
személyesíti meg. Csak olyan tételek kerülnek ex cathedra 
megfogalmazásra, amelyeket már az egész Egyház a hitében hordoz, és 
ezzel indokolja kinyilatkoztatott voltukat.</font></p><p style="text-align:justify"><font size="4">A
 megfogalmazás ünnepélyes formulájából világosan kitűnik, ha a pápa ex 
cathedra beszél. Hit dolgában a legutóbbi ex cathedra megnyilatkozás 
XII. Piusz pápáé volt, amikor 1950. november 1-én kihirdette a 
Boldogságos Szűz mennybevételének dogmáját a következő formulával: “… a 
mi Urunk Jézus Krisztus, Szt. Péter és Pál apostol és Önmagunk 
tekintélyével kihirdetjük, kinyilvánítjuk és meghatározzuk, hogy isteni 
kinyilatkoztatású dogma: a szeplőtelen Istenszülő mindenkor Szűz Mária 
földi életének végeztével testben és lélekben fölvétetett a mennyei 
dicsőségbe. Ezért ha valaki – amitől Isten óvjon – szánt szándékkal 
tagadná vagy kétségbe vonni akarná, amit mi meghatároztunk, tudja meg, 
hogy elveszítette az isteni és katolikus hitet”.</font></p><p style="text-align:justify"><font size="4">Erkölcs
 dolgában Szent II. János Pál pápa nyilatkozott ex cathedra 1995: az 
“Evangelium vitae” enciklikájában a gyilkosságról: “… azzal a 
tekintéllyel, amelyet Krisztus adott Péternek és utódainak, közösségben a
 katolikus Egyház Püspökeivel, megerősítem, hogy az ártatlan emberi élet
 közvetlen és szándékos kioltása mindig súlyosan erkölcstelen. E 
tanítást – mely azon íratlan törvényen alapszik, amelyet az értelem 
világosságával minden ember megtalál a saját szívében – megerősíti a 
Szentírás, folyamatosan továbbadja az Egyház Hagyománya és hirdeti a 
rendes és egyetemes Tanítóhivatal.”</font></p><p style="text-align:justify"><font size="4">Szent II. János Pál pápa ugyanezzel a formulával ítélte el az abortuszt és az eutanáziát is.</font></p><blockquote><p><font size="4">Sem XVI. Benedek pápa, sem Ferenc pápa “ex cathedra” megnyilatkozást (ezidáig) nem tett.</font></p></blockquote><p style="text-align:justify"><font size="4">Forrás: Magyar Katolikus Lexikon<br></font>
<font size="4"><a href="http://lexikon.katolikus.hu/E/ex%20cathedra%20[Petri.html">http://lexikon.katolikus.hu/E/ex%20cathedra%20[Petri.html </a><br></font>
<font size="4"><a href="http://lexikon.katolikus.hu/E/Egyház%20tévedhetetlensége.html">http://lexikon.katolikus.hu/E/Egyház%20tévedhetetlensége.html</a></font></p><p><font size="4">(Forrás: <b><a href="http://katolikusvalasz.blogspot.hu/2016/08/a-papa-tevedhetetlensege.html?m=1">Katolikus Válasz</a></b>)</font></p></div>

<br></div></div><br></div>