<div dir="ltr"><div>Kedves Ildikó!</div><div><br></div><div>Köszönjük szépen a magyar fordítást. <br></div><div>Hogy értendő, hogy "
<span class="gmail-im">Deepl App segítségével történt fordítása" :</span> Biztos, utána nézhetnék, de kérlek, inkább írd meg, légy szíves, mi az Deepl App?</div><div><br></div><div>Köszi szépen,<br></div><div>Emőke</div></div><br><div class="gmail_quote gmail_quote_container"><div dir="ltr" class="gmail_attr">On Sat, Apr 26, 2025 at 8:49 AM KEA <<a href="mailto:kea@turul.banki.hu">kea@turul.banki.hu</a>> wrote:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az átütő erőt, hogy <br>
"na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság örténetének <br>
elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem), abban biztos <br>
vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta rendszer alatt.<br>
<br>
On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka wrote:<br>
> A teljes cikk:<br>
> <a href="https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0" rel="noreferrer" target="_blank">https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0</a><br>
> Deepl App segítségével történt fordítása:<br>
> <br>
> “***Konklávé 2025.*<br>
> <br>
> Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik <br>
> évezredes pápára<br>
> <br>
> Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis <br>
> megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.<br>
> <br>
> <br>
> A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik évezredes <br>
> pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és Ferenc <br>
> pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.<br>
> <br>
> Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II. János <br>
> Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb <br>
> generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus és a <br>
> második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott nekik. Az <br>
> európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia forradalom <br>
> hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével <br>
> kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista <br>
> rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint felszabadítóra <br>
> és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó rezsimek <br>
> elől. Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és <br>
> csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI. <br>
> Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.<br>
> <br>
> <br>
> Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem <br>
> latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem <br>
> ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.<br>
> <br>
> <br>
> Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között. Együttesen <br>
> igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú <br>
> történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa megtörték <br>
> a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes <br>
> katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai <br>
> bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az olasz bíborosok <br>
> száma a legnagyobb.<br>
> <br>
> <br>
> Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is, <br>
> akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század világa <br>
> formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a <br>
> radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió <br>
> kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai <br>
> rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni <br>
> zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette érkezett.<br>
> <br>
> <br>
> Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a <br>
> "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a <br>
> történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely gyakran csökkentette <br>
> az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek <br>
> örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán emberi <br>
> társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának <br>
> földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai szolgálata az <br>
> Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki, amelyet <br>
> a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló tanítással <br>
> kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden <br>
> házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell lennie, és elítélte <br>
> a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait felforgatót, mind <br>
> az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.<br>
> <br>
> <br>
> Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása volt <br>
> II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni zsinatra <br>
> vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az egyház <br>
> emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult a "Test <br>
> teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe <br>
> való visszautalásnak tűnt.<br>
> <br>
> <br>
> János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az <br>
> 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján és a <br>
> hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány szépségét, <br>
> mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI. Benedek <br>
> szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját, valamint a <br>
> valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II. János <br>
> Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A <br>
> hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a katolikus <br>
> egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet sújtó <br>
> számos betegségre.<br>
> <br>
> <br>
> A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción <br>
> keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János Pál-generációból <br>
> való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának, valamint a <br>
> családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi szerepéről <br>
> szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes <br>
> mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A konklávéban <br>
> részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es <br>
> éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan <br>
> növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.<br>
> <br>
> <br>
> Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt minden <br>
> kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja, hogy <br>
> nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként <br>
> szabadította fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató hatalma alól. <br>
> Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban <br>
> megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül a hagyományosan <br>
> férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan ünnepelnék a női <br>
> szerepeket - amelyek elvesztése a család és a társadalom egészének <br>
> széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a fiatalok körében - még <br>
> a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy újra felfedezik <br>
> ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom aszexualitásának, <br>
> nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív nyomulásával szemben.<br>
> <br>
> <br>
> Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy <br>
> biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római <br>
> Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú egyház, mint <br>
> egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény <br>
> működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél évszázadnyi <br>
> nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".<br>
> <br>
> <br>
> Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az <br>
> ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a <br>
> fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek progresszivitása <br>
> nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem haldoklik az <br>
> ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek <br>
> progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik Latin-Amerikában, <br>
> Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a hitre <br>
> tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció evangelizációs <br>
> erőfeszítései vonzottak az új médiában.<br>
> <br>
> <br>
> 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A katolikus <br>
> hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi <br>
> távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még 25 évbe <br>
> telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az <br>
> egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei helyi <br>
> szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.<br>
> <br>
> <br>
> Szerző<br>
> <br>
> Susan Hanssen <<a href="https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen" rel="noreferrer" target="_blank">https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen</a>><br>
> <br>
> Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora, ahol a <br>
> tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron pedig a <br>
> római kampuszon nyugati civilizációt tanít."<br>
> <br>
> Szeretettel:<br>
> Ildikó<br>
> <br>
> <br>
> Emoke Greschik <<a href="mailto:greschem@gmail.com" target="_blank">greschem@gmail.com</a> <mailto:<a href="mailto:greschem@gmail.com" target="_blank">greschem@gmail.com</a>>> <br>
> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:<br>
> <br>
>     Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás<br>
>     történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa<br>
>     formálódására is hatással lehetett:<br>
> <br>
>     ..........<br>
> <br>
>     *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time of the rise of<br>
>     “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism<br>
>     with historical-biblical criticism that often reducedthe emphasis on<br>
>     individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the redemption<br>
>     of immortal souls in eternity, *portraying Jesus asa merely human<br>
>     social revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on<br>
>     earth* *like some socialist utopia*.*His early ministry**developed<br>
>     in the context of* *a silent internal schism in the Church caused by<br>
>     dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on human sexuality and<br>
>     marriage, which emphasized the need for every marriage to be for<br>
>     life and open to life and condemning contraception as subversive of<br>
>     the very ends of human sexuality, both unitive and procreative. *<br>
> <br>
>     So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected<br>
>     follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of stabilizing<br>
>     the hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican Council<br>
>     and deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the<br>
>     direction of the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy often<br>
>     felt like a throwback to the 1970s.<br>
> <br>
>     .........<br>
> <br>
>     forrás:<br>
>     <a href="https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0" rel="noreferrer" target="_blank">https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0</a><br>
> <br>
> <br>
> <br>
>     On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <<a href="mailto:kea@turul.banki.hu" target="_blank">kea@turul.banki.hu</a><br>
>     <mailto:<a href="mailto:kea@turul.banki.hu" target="_blank">kea@turul.banki.hu</a>>> wrote:<br>
> <br>
>           > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát püspököket,<br>
>         érsekeket<br>
>           > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/<br>
> <br>
>         "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem felebarát, hanem<br>
>         egész barátságtalan."<br>
> <br>
>         -- <br>
> <br>
>         Üdvrivalgással:<br>
>         KEA.<br>
> <br>
>     _______________________________________________<br>
>     Grem mailing list<br>
>     <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a> <mailto:<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a>><br>
>     <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
> <br>
> <br>
> _______________________________________________<br>
> Grem mailing list<br>
> <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
> <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
> <br>
<br>
-- <br>
<br>
Üdvrivalgással:<br>
KEA.<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>