<div dir="auto">Valóban nem éltek fasiszta rendszerben de náci rendszerben és náci megszállásban igen. Egy történész valóban ne pongyolázza össze a két rendszert. <div>E. <br><br><div title="hw_signature"><div title="hw_signature">A HONOR-telefonomról küldve</div></div></div></div><div style="line-height:1.5"><br><br>-------- Eredeti üzenet --------<br>Feladó: KEA <kea@turul.banki.hu><br>Dátum: 2025. ápr. 26., Szo 8:30<br>Címzett: ildiko.sk@gmail.com, grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br>Tárgy: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.<br><blockquote>Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az átütő erőt, hogy <br>"na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság örténetének <br>elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem), abban biztos <br>vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta rendszer alatt.<br><br>On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka wrote:<br>> A teljes cikk:<br>> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0<br>> Deepl App segítségével történt fordítása:<br>> <br>> “***Konklávé 2025.*<br>> <br>> Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik <br>> évezredes pápára<br>> <br>> Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis <br>> megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.<br>> <br>> <br>> A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik évezredes <br>> pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és Ferenc <br>> pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.<br>> <br>> Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II. János <br>> Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb <br>> generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus és a <br>> második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott nekik. Az <br>> európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia forradalom <br>> hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével <br>> kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista <br>> rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint felszabadítóra <br>> és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó rezsimek <br>> elől. Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és <br>> csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI. <br>> Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.<br>> <br>> <br>> Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem <br>> latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem <br>> ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.<br>> <br>> <br>> Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között. Együttesen <br>> igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú <br>> történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa megtörték <br>> a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes <br>> katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai <br>> bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az olasz bíborosok <br>> száma a legnagyobb.<br>> <br>> <br>> Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is, <br>> akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század világa <br>> formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a <br>> radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió <br>> kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai <br>> rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni <br>> zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette érkezett.<br>> <br>> <br>> Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a <br>> "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a <br>> történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely gyakran csökkentette <br>> az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek <br>> örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán emberi <br>> társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának <br>> földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai szolgálata az <br>> Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki, amelyet <br>> a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló tanítással <br>> kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden <br>> házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell lennie, és elítélte <br>> a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait felforgatót, mind <br>> az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.<br>> <br>> <br>> Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása volt <br>> II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni zsinatra <br>> vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az egyház <br>> emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult a "Test <br>> teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe <br>> való visszautalásnak tűnt.<br>> <br>> <br>> János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az <br>> 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján és a <br>> hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány szépségét, <br>> mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI. Benedek <br>> szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját, valamint a <br>> valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II. János <br>> Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A <br>> hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a katolikus <br>> egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet sújtó <br>> számos betegségre.<br>> <br>> <br>> A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción <br>> keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János Pál-generációból <br>> való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának, valamint a <br>> családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi szerepéről <br>> szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes <br>> mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A konklávéban <br>> részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es <br>> éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan <br>> növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.<br>> <br>> <br>> Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt minden <br>> kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja, hogy <br>> nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként <br>> szabadította fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató hatalma alól. <br>> Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban <br>> megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül a hagyományosan <br>> férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan ünnepelnék a női <br>> szerepeket - amelyek elvesztése a család és a társadalom egészének <br>> széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a fiatalok körében - még <br>> a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy újra felfedezik <br>> ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom aszexualitásának, <br>> nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív nyomulásával szemben.<br>> <br>> <br>> Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy <br>> biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római <br>> Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú egyház, mint <br>> egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény <br>> működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél évszázadnyi <br>> nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".<br>> <br>> <br>> Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az <br>> ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a <br>> fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek progresszivitása <br>> nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem haldoklik az <br>> ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek <br>> progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik Latin-Amerikában, <br>> Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a hitre <br>> tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció evangelizációs <br>> erőfeszítései vonzottak az új médiában.<br>> <br>> <br>> 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A katolikus <br>> hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi <br>> távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még 25 évbe <br>> telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az <br>> egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei helyi <br>> szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.<br>> <br>> <br>> Szerző<br>> <br>> Susan Hanssen <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen><br>> <br>> Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora, ahol a <br>> tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron pedig a <br>> római kampuszon nyugati civilizációt tanít."<br>> <br>> Szeretettel:<br>> Ildikó<br>> <br>> <br>> Emoke Greschik <greschem@gmail.com <mailto:greschem@gmail.com>> <br>> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:<br>> <br>>     Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás<br>>     történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa<br>>     formálódására is hatással lehetett:<br>> <br>>     ..........<br>> <br>>     *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time of the rise of<br>>     “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism<br>>     with historical-biblical criticism that often reducedthe emphasis on<br>>     individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the redemption<br>>     of immortal souls in eternity, *portraying Jesus asa merely human<br>>     social revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on<br>>     earth* *like some socialist utopia*.*His early ministry**developed<br>>     in the context of* *a silent internal schism in the Church caused by<br>>     dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on human sexuality and<br>>     marriage, which emphasized the need for every marriage to be for<br>>     life and open to life and condemning contraception as subversive of<br>>     the very ends of human sexuality, both unitive and procreative. *<br>> <br>>     So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected<br>>     follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of stabilizing<br>>     the hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican Council<br>>     and deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the<br>>     direction of the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy often<br>>     felt like a throwback to the 1970s.<br>> <br>>     .........<br>> <br>>     forrás:<br>>     https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0<br>> <br>> <br>> <br>>     On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <kea@turul.banki.hu<br>>     <mailto:kea@turul.banki.hu>> wrote:<br>> <br>>           > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát püspököket,<br>>         érsekeket<br>>           > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/<br>> <br>>         "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem felebarát, hanem<br>>         egész barátságtalan."<br>> <br>>         -- <br>> <br>>         Üdvrivalgással:<br>>         KEA.<br>> <br>>     _______________________________________________<br>>     Grem mailing list<br>>     Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu><br>>     http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br>> <br>> <br>> _______________________________________________<br>> Grem mailing list<br>> Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br>> <br><br>-- <br><br>Üdvrivalgással:<br>KEA.<br>_______________________________________________<br>Grem mailing list<br>Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br></blockquote></div>