<div dir="ltr"><div class="gmail_default" style="font-size:large">Kedves Gyuszi!</div><div class="gmail_default" style="font-size:large">Köszönöm kimerítő válaszod.</div><div class="gmail_default" style="font-size:large"><br></div><div class="gmail_default" style="font-size:large">Üdvözlettel<br></div><div class="gmail_default" style="font-size:large">Erzsébet</div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Gy Greschik <<a href="mailto:gy.greschik@teguec.com">gy.greschik@teguec.com</a>> ezt írta (időpont: 2024. nov. 4., H, 21:20):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Kedves Erzsébet!<br>
<br>
Az általam leírtak fényében szembeötlő az az ellentmondásos helyzet, ami a mai katolikus életet jellemzi. Talán a skizofrénia szót kellene használnom...<br>
<br>
Ugyanis míg egyszerű elemi igazságokat írtam le, amiket mindenki, aki hittanra járt, tud -- addig nemcsak, hogy egyesek (sőt, képzett egyházi emberek is) mindenféle zöldségeket képesek írni vagy mondani a miséről (ünneplésnek, megemlékezésnek, jelképesnek stb. titulálják vagy sugallják). És maga a mise is úgy van bemutatva és a hívők (?) is úgy vesznek rajta részt, mintha az tényleg ünneplés, megemlékezés, szimbólikus dolog, esetleg közösségi esemény, az utolsó vacsora szimbólikus újra lejátszása, vagy „dicsőítés” (akármit jelentsen is ez), esetlegl valami„úrvacsora” (megint: akármit jelentsen is ez) volna.<br>
<br>
A hívek már öltözékükkel sem tisztelik a szentséget. A „szent” helyett mindenféle emberi érzés tölt el mindenkit. A pap a mise közben a hívekre még rá is néz (a hagyományos, valódi katolikus misén ilyent nem szabad -- kivétel a prédikáció, de az nem is a mise része bár közben szokott elhangzani).<br>
<br>
Sokszor a mise során már nincs is helye az imádásnak (mert csend és meghittség, alázat sincs, sőt szinte elvárás, hogy mindenki válaszolgasson a papnak). A hívők néha egymásra néznek (még paroláznak is ... „béke veled”), a zenészek sokszor úgy viselkednek, mintha előadnának vagy mintha rájuk kellene a híveknnek figyelni -- az emberekre mosolyognak, dirigálnak nekik, „bevonják” őket, ahelyett, hogy a zene fegyelmezett és visszafogott szépségével az áhitatot, elmélyülést szinte észrevétlenül növelnék.<br>
<br>
A pap a testbeszéd által már nem kizátólagosan Istennek, hanem a „közönségnek” is mondja még a legszentebb imákat is. Sőt, az ő „egyéni” kifejezésmódja is elő tud törni a felszínre ahelyett, hogy a személyisége a lehetőségek szerint legjobban rejtve maradna (hiszen a misében az áldozatot nem is ő, hanem az egyedüli igaz főpap, Krisztus mutatja be -- a pap közben csak „in persona Christi” cselekszik). Van olyan hívő, aki a legszentebb pillanatokban sem borul térdre az Úr előtt -- sőt, vannak templomok (pl. a budapesti piarista gimnázium kápolnája) ahol térdepelni szinte lehetetlen is. Folytathatnám sokáig.<br>
<br>
Elkeserítő és skizofrén helyzet. Tömegek hitetlenségéhez vetetett, tömegek hitetlelnségét erősíti.<br>
<br>
Gy.<br>
<br>
<br>
On Mon, 4 Nov 2024, Gy Greschik wrote:<br>
<br>
> Date: Mon, 4 Nov 2024 15:15:22 +0100 (CET)<br>
> From: Gy Greschik <<a href="mailto:gy.greschik@teguec.com" target="_blank">gy.greschik@teguec.com</a>><br>
> To: Erzsébet Becker <<a href="mailto:zsokadoktor@gmail.com" target="_blank">zsokadoktor@gmail.com</a>><br>
> Cc: <a href="mailto:grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
> Subject: Re: [Grem] Mi a szentmise?<br>
> <br>
> Kedves Erzsébet!<br>
><br>
> A Szentmise elsősorban engesztelő áldozat és imádás.<br>
><br>
> Sajnos sokan elfelejtettük, hogy ez mit jelent: mi az imádás és mi az <br>
> áldozat. Néha próbálom a magam számára is ezeket magyarázni... Megkísérlem <br>
> itt is:<br>
><br>
> Az imádás annak a legbelsőbb kifejezése, hogy én semmi vagyok, Ő pedig <br>
> minden. Teljes, csöndbe öltözött, mindent föladő leborulás Őelőtte. <br>
> Őelőtte, aki ha nem akarná, akkor nem is léteznék, se semmi más. Aki előtt <br>
> „hajoljon meg minden térd” a Mennyben és a földön. Az imádás a természetes <br>
> ember ösztönében van. A leborulás gesztusa az imádás ösztöne. (A mesében <br>
> Aladdin is leborult a Dzsinn előtt. Az „isteni” császárok, uralkodók előtt <br>
> is leborul az alattvaló.)<br>
><br>
> Az áldozat? Ajándék az Úrnak. Neki, a legjobból, a legjobbat, mindent -- <br>
> hogy engeszteljünk. Ez is mély, tudat alatti ösztön. (Ld. az aztékok, az <br>
> afrikai törzsek, a rómaiak, stb.) De a kinyilatkoztatásból tudjuk, hogy az <br>
> ember maga Istennek kedvesen még csak áldazatot bemutatni sem képes -- ezért <br>
> lett Krisztus maga értünk az engesztelő áldozat. Ennek az áldozatnak az <br>
> eredménye (a megváltásban) az, hogy az ember egyáltalán üdvözülhet.<br>
><br>
> Az áldozat a misében történik. Ott van, ott megtörténik. A megváltás időn <br>
> kívüli (bár a történelembe is beültetett) eseménye megtörténik a misén a maga <br>
> teljes valójában. A keleti templomok még oltárfalat (ikonosztázt) is emelnek <br>
> a szentély és a hívek közé, mutatva amit a biológiai szem nem lát: a <br>
> szentmise áldozatakor az angyalok és szentek közössébe is jelen van ott, az <br>
> oltár körül.<br>
><br>
> Az első szentmise az utolsó vacsorán történt. Ezt a mise cselekményében <br>
> sok-sok jelkép és utalás idézi. De a mise többi részében is százával vannak <br>
> utalások a megváltásra, az áldozatra, az imádásra -- az ószövetségi <br>
> folytonosságra és Krisztus engeszelő áltazátára, annak előképeire, stb.<br>
><br>
> Tehát a mise nem valaminek „megünneplése” vagy valamire való „emlékezés.” <br>
> Jézus „ezt tegyétek az emlékezetemre” szavait soha nem értelmezte így a <br>
> katolikus hit. És a mise nem is vacsora vagy étkezés vagy ünneplés akkor <br>
> sem, ha az első mise az utolső vacsora keretei között történt meg. A mise <br>
> lényegét tekintve maga az esemény, ami kétezer éve a Golgotán megtörtént. Ez <br>
> előtt borul le az Egyház a mise számtalan jelképével, ezt hangsúlyozta az <br>
> Rgyház 2000 éven át azzal, hogy az egyházi zenét minden ízében megtartotta <br>
> szentnek (nem engedte a világi zene stílusát be a templomba), ez fejezte ki a <br>
> falu népe amikor a miséra a legszebb ruhájába ment. Sorolhatnám a „szent” és <br>
> a „tisztelet” jelképeit tovább. De sajnos a mi világunkban már ezek is <br>
> magyarázatra szorulnának.<br>
><br>
> Tragikus, hogy a XX. sz. utolsó harmadában az Egyház hivatalos csatornáin is <br>
> megindult a mise jelképrendszerének a lebontása. Ne csodálkozzunk, hogy már <br>
> a templomok honlapjain és prédikációkban is össze-vissza beszélnek egyesek.<br>
><br>
> Gy.<br>
><br>
><br>
> On Mon, 4 Nov 2024, Erzsébet Becker wrote:<br>
><br>
>> Date: Mon, 4 Nov 2024 13:54:55 +0100<br>
>> From: Erzsébet Becker <<a href="mailto:zsokadoktor@gmail.com" target="_blank">zsokadoktor@gmail.com</a>><br>
>> To: Gy Greschik <<a href="mailto:gy.greschik@teguec.com" target="_blank">gy.greschik@teguec.com</a>>, <a href="mailto:grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
>> Subject: Re: [Grem] Mi a szentmise?<br>
>> <br>
>> Kedves Gyuszi!<br>
>> Leírnád, hogy mik a tévedések a fenti szövegben?<br>
>> És hogy mik azok a lényeges dolgok,amik kimaradtak?<br>
>> Köszönettel<br>
>> Erzsébet<br>
>> <br>
>> Gy Greschik <<a href="mailto:gy.greschik@teguec.com" target="_blank">gy.greschik@teguec.com</a>> ezt írta (időpont: 2024. nov. 4., H,<br>
>> 12:25):<br>
>> Sajnos... ld. amit írtam.<br>
>><br>
>> Gyuszi<br>
>><br>
>> On Mon, 4 Nov 2024, Rita Kunsay-Sipos wrote:<br>
>><br>
>> > Date: Mon, 4 Nov 2024 10:58:06 +0100<br>
>> > From: Rita Kunsay-Sipos <<a href="mailto:ritakunsay@gmail.com" target="_blank">ritakunsay@gmail.com</a>><br>
>> > Reply-To: <a href="mailto:grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
>> > To: <a href="mailto:grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
>> > Subject: [Grem] Mi a szentmise?<br>
>> ><br>
>> > Az Egyetemi Templom honlapján található a szöveg. <br>
>> ><br>
>> > Gy Greschik <<a href="mailto:gy.greschik@teguec.com" target="_blank">gy.greschik@teguec.com</a>> ezt írta (időpont: 2024.<br>
>> nov. 4., H<br>
>> > 8:33):<br>
>> > A leírás a benne található igazságok ellenére is<br>
>> > arányvesztésekkel, lényeges dolgok kihagyásával<br>
>> terhelt. Hibáit<br>
>> > nem menti az sem, hogy ilyen tévedésekkel az ember<br>
>> úton-útfélen<br>
>> > találkozik, még hivatalos egyházi források<br>
>> olvasása-hallgatása<br>
>> > során is... De az, hogy vannak sokan, akik fejében a<br>
>> sorok<br>
>> > olvasása közben nem kezd villyogni a riasztó, talán<br>
>> magyarázható<br>
>> > az egyház, a hit válságával is.<br>
>> ><br>
>> > Gyuszi<br>
>> ><br>
>> > On Sun, 3 Nov 2024, Rita Kunsay-Sipos wrote:<br>
>> ><br>
>> > > Date: Sun, 3 Nov 2024 17:04:58 +0100<br>
>> > > From: Rita Kunsay-Sipos <<a href="mailto:ritakunsay@gmail.com" target="_blank">ritakunsay@gmail.com</a>><br>
>> > > Reply-To: <a href="mailto:grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
>> > > To: <a href="mailto:grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
>> > > Subject: [Grem] Mi a szentmise?<br>
>> > ><br>
>> > ><br>
>> > > „Egyetlen szentmise, melyen részt vettél, többet<br>
>> használ<br>
>> > neked, mint számos,<br>
>> > > melyet halálod után ajánlanak fel érted mások."<br>
>> > ><br>
>> > > Mi a szentmise?<br>
>> > ><br>
>> > > A szentmise Jézus Krisztus keresztáldozatának<br>
>> megünneplése,<br>
>> > arra való<br>
>> > > emlékezés, hogy feláldozta magát értünk és bűneink<br>
>> > bocsánatára. Minden<br>
>> > > szentmisében az Utolsó vacsora elevenedik meg, amikor<br>
>> Jézus<br>
>> > tanítványaival<br>
>> > > együtt étkezik. Már előre jelzi saját halálát és<br>
>> egyben<br>
>> > önfeláldozását. A<br>
>> > > vacsora közben veszi a kenyeret, megtöri és<br>
>> tanítványainak<br>
>> > adja és ezt<br>
>> > > mondja: “Vegyétek és egyétek, ez az én testem.” Majd a<br>
>> bort is<br>
>> > odanyújtja<br>
>> > > nekik és azt mondja: “Vegyétek és igyatok belőle, mert<br>
>> ez az<br>
>> > én vérem, mely<br>
>> > > értetek ontatik.” Végül a következőket hagyja meg<br>
>> nekik: “Ezt<br>
>> > cselekedjétek<br>
>> > > mindig az én emlékezetemre.” Ekkor alapítja meg Jézus<br>
>> az<br>
>> > Eucharisztiát, azaz<br>
>> > > az Oltáriszentséget, amelyet a szentmisében ünneplünk.<br>
>> > ><br>
>> > > Amikor szentmisén részt veszünk, újra és újra Jézus<br>
>> áldozatára<br>
>> > emlékezünk,<br>
>> > > és szentáldozáskor a kenyér és bor színe alatt rejtező<br>
>> Jézus<br>
>> > testét és vérét<br>
>> > > vesszük magunkhoz.<br>
>> > ><br>
>> > > Minden szentmise ünnep. Fontos kell legyen számunkra a<br>
>> > szentmise és az azon<br>
>> > > való részvétel. A szentmisén nyilvánosan megvalljuk<br>
>> hitünket,<br>
>> > Krisztushoz<br>
>> > > való hűségünkről teszünk tanúságot. Továbbá<br>
>> közösséghez<br>
>> > tartozunk, az<br>
>> > > Egyházhoz, és szükségünk van arra, hogy lássuk<br>
>> egymást, hogy<br>
>> > megerősítsük<br>
>> > > egymást, hogy nem vagyunk egyedül. Szüleink,<br>
>> házastársunk,<br>
>> > gyerekeink<br>
>> > > fényképét esetleg ott tartjuk a levéltárcánkban,<br>
>> gondolunk is<br>
>> > rájuk, de<br>
>> > > leginkább élőben akarunk találkozni velük, és ha<br>
>> > születésnapra, ünnepre<br>
>> > > kerül a sor, akkor sem csak gondolunk rájuk, hanem<br>
>> igyekszünk<br>
>> > közösen együtt<br>
>> > > ünnepelni. Ugyanezt kell hogy jelentse számunkra a<br>
>> szentmise<br>
>> > is. Jézus<br>
>> > > Krisztusra és az ő áldozatára nem csak gondolni kell,<br>
>> hanem<br>
>> > ahogy meghagyta<br>
>> > > követői számára, számunkra, az ő szent testéből és<br>
>> véréből<br>
>> > részesedni is<br>
>> > > kell, amely a szentáldozáskor válik valóra.<br>
>> > ><br>
>> > > A szentmise liturgiájában felelvenítjük az Ó- és<br>
>> Újszövetség<br>
>> > tanítását,<br>
>> > > dicsérjük és imádjuk Istent, kérjük a szentek<br>
>> közbenjárását,<br>
>> > és a szentmisét<br>
>> > > mindig valamilyen szándékra ajánljuk fel. A szentmise<br>
>> > egyszerre dicsőítő,<br>
>> > > hálaadó, engesztelő és elégtételt nyújtó áldozat.<br>
>> > ><br>
>> > > Barsi Balázs ferences gondolatai a szentmiséről:<br>
>> > ><br>
>> > > „Egyetlen szentmise, melyen részt vettél, többet<br>
>> használ<br>
>> > neked, mint számos,<br>
>> > > melyet halálod után ajánlanak fel érted mások.<br>
>> > ><br>
>> > > [mass.jpg]<br>
>> > ><br>
>> > > – A szentmise sok mulasztásodat és hanyagságodat<br>
>> pótolja.<br>
>> > > – A szentmise eltörli bocsánatos bűneidet, melyeket<br>
>> sohasem<br>
>> > gyóntál meg.<br>
>> > > – Mikor jelen vagy a szentmisén és odafigyelsz, a<br>
>> legnagyobb<br>
>> > hódolatot<br>
>> > > mutatod be az Úr Jézus szent Emberségének.<br>
>> > > – Minden szentmisével buzgóságod szerint többé-kevésbé<br>
>> > csökkentheted<br>
>> > > ideiglenes földi büntetéseidet.<br>
>> > > – Sok veszélytől és szerencsétlenségtől szabadulsz<br>
>> meg, amit<br>
>> > különben nem<br>
>> > > kerülhetnél ki.<br>
>> > > – Halálod óráján lesz a legnagyobb vigasztalásod, hogy<br>
>> > szentmisét<br>
>> > > hallgattál.<br>
>> > > – Minden szentmisét magaddal viszel az ítéletre és<br>
>> ezek<br>
>> > lesznek<br>
>> > > közbenjáróid.<br>
>> > > – Minden szentmise új dicsőséget szerez számodra az<br>
>> égben.<br>
>> > ><br>
>> > > – Minden szentmisén való részvételeddel megrövidíted a<br>
>> > tisztítótűzben<br>
>> > > viselendő szenvedéseidet, melyek különben reád várnak.<br>
>> > > – A szentmisén való részvételeddel a lehető legnagyobb<br>
>> > segítséget nyújtod a<br>
>> > > tisztítótűzben szenvedő lelkeknek, különösen, ha értük<br>
>> ajánlod<br>
>> > fel<br>
>> > > részvételedet.<br>
>> > > – A szentmise alatt az angyalok seregei között<br>
>> térdelsz, akik<br>
>> > félő<br>
>> > > tisztelettel vannak jelen az isteni áldozatnál.<br>
>> > ><br>
>> > > – A szentáldozás során felbecsülhetetlen értékű<br>
>> kegyelemben<br>
>> > részesülsz!<br>
>> > > – A sátán gyengébb lesz veled szemben.<br>
>> > > – A szentmisében a pap áldásában részesülsz, amit<br>
>> Isten<br>
>> > megerősít az égben<br>
>> > > is. (Várd meg az áldást türelemmel!)<br>
>> > > – A szentmiséről Isten áldását viszed haza anyagi<br>
>> ügyeidre<br>
>> > is.”<br>
>> > ><br>
>> > > A szentmise<br>
>> > menete: <a href="https://www.liturgia.hu/a-szentmise-menete/" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.liturgia.hu/a-szentmise-menete/</a><br>
>> > ><br>
>> > ><br>
>> > ><br>
>> > >_______________________________________________<br>
>> > Grem mailing list<br>
>> > <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
>> > <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
>> ><br>
>> ><br>
>> >_______________________________________________<br>
>> Grem mailing list<br>
>> <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
>> <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
>> <br>
>> <br>
></blockquote></div>