<div dir="ltr"><div>Nem listatag k. ismerősömtől kaptam az alábbi véleményt a témánkban:</div><div>
<div><br></div><div>"Bizony, a fájdalmasan ismerős kultúrharcos hagyomány ... ami most a Gellért-hegyi emlékművel újabb tápot kapott ... </div><div><br></div><div>a
 pálmaág a győzelem jelképe, amelyet a Vörös Hadsereg aratott 
Magyarországon a Harmadik Birodalom hadserege és a vele szövetséges 
magyar katonaság felett. Lao-Ce szerint minden diadalmenet egyúttal 
temetési szertartás is. Ha a kereszt Nyugaton Krisztus Urunk 
élet-áldozatának és áttételesen minden áldozatvállalás jelképe, akkor 
miért ne állhatna az emlékmű talapzatán. De talán jobb lenne, ha a 
kereszt közvetlenül a (lejjebb csúsztatandó) mostani   "MINDAZOK 
EMLÉKÉRE, AKIK ÉLETÜKET ÁLDOZTÁK ..."  felirat fölött állna. Azoknak, 
akikről a felirat megemlékezik, azoknak óriási többségét kereszttel 
megjelölt (tömeg)sírba temették. </div><br><div>(Így az egykori szovjet 
katona helye teljesen üresen maradna --- ami a legyőzetés és a győzelem 
közötti kapcsolat titok jellegére vett utalásként is értelmezhető.)"<br></div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">On Thu, Aug 22, 2024 at 7:46 PM Klára Hegyi <<a href="mailto:hegyiklaramnt@gmail.com">hegyiklaramnt@gmail.com</a>> wrote:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><p dir="ltr">Köszönöm széoen a cikk megjelenítését, ami a tárgyilagos szemléletével az érték mellett kiáll. A humorosnak szánt, felülbíráló hangot viszont baráti egyszerűséggel kritizálja. Elmondhatja mindenki a véleményét, érveket állíthat fel mellette. A tiszteletet azonban semmi ne írja felül. Ez itt ragyog előttünk, és köszönöm, hogy a lista polémiában résztvevő felei is erre törekszenek.<br>
Minden jót! Klári</p>
<br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Emoke Greschik <<a href="mailto:greschem@gmail.com" target="_blank">greschem@gmail.com</a>> ezt írta (időpont: 2024. aug. 22., Cs 18:46):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div dir="ltr">
<h1>Kocsis Fülöp metropolita-érsek válasza Hofher J. jezsuita szerzetesnek<br></h1><h1>
<font size="2">Meggyőződésem, hogy ezzel az írásoddal egyáltalán nem járultál hozzá sem
 a helyes megoldás megtalálásához sem az oly annyira áhított béke 
megteremtéséhez. Kocsis Fülöp válasza a keresztellenes jezsuitának.
</font>
</h1><h1><font size="4">Kedves Hofi, ez akkora badarság, hogy nem is találok rá szavakat!</font></h1><p></p></div><div><a href="https://mandiner.hu/belfold/2024/08/kedves-hofi-ez-akkora-badarsag-hogy-nem-is-talalok-ra-szavakat" rel="noreferrer" target="_blank">https://mandiner.hu/belfold/2024/08/kedves-hofi-ez-akkora-badarsag-hogy-nem-is-talalok-ra-szavakat</a></div><div>
<span><div><p>Tisztelt Hofher József atya! Kedves Hofi!</p><p>A
 minap küldte át nekem valaki a hozzászólásodat arról, hogy vajon 
legyen-e kereszt a Szabadságszobor talapzatán vagy sem. Egyszersmind rá 
is kérdezett, hogy nekem mi a véleményem róla, mert őt ez kissé 
elbizonytalanította, és véleményalkotásod után még inkább zavarba jött, 
hogy akkor mit is gondoljon erről a kérdésről.</p><p>Hofi! A Tőled 
megszokott igen erős és szellemes kifejezésekkel bírálod azt a 
kezdeményezést, hogy egy kereszt legyen a város fölött.</p><span><div><p>Szeretnék rávilágítani a szövegedben található néhány tárgyi tévedésre és csúsztatásra,</p></div></span><p>amelyek
 okozhatták, hogy noha állásfoglalásod kioktatóan magabiztos, azok 
eligazítás helyett inkább zavart és további bizonytalanságokat keltenek 
talán más, jó szándékú olvasóban is.</p><p>Azt írod, a <i>„Kormányzat a katolikus egyházhoz kapcsolódó szimbólumot állít a vita középpontjába”.</i> Elhiszem, hogy vannak olyan barátaid, akik Veled együtt értetlenül fogadják ezt a kezdeményezést,</p><span><div><p>de azt Te is tudod, hogy a kereszt korántsem pusztán a katolikus egyház szimbóluma.</p></div></span><p>S
 itt nem az ortodox egyház kiegészítését hiányolom, hanem annak világos 
értelmezését, hogy a kereszt Európában egyértelműen a kereszténység 
jelképe. Vannak (vagy voltak?) bizonyos protestáns irányzatok, amelyek a
 heves vitákban valóban ellenezték a kereszt használatát, de ez nem 
tekinthető általánosnak. Ma másféle polémia bontakozik ki, amely a 
keresztet egészen más miatt ellenzi, mégpedig ugyanazon okból, amely 
Európa önértelmezéséből is tudatosan ki akarja szorítani a 
kereszténységet, de még a keresztény gyökereket is. Szerintem sok 
protestáns honfitársunk hamarabb megbékél a kereszt alkalmazásával, mint
 a vele szemben álló mai divattal, amely ma már nem csak a Biblia némely
 tanítását, de valójában magát a keresztény eszmét akarná kitörölni az 
emberek gondolkodásából.</p><p>Azt írod, az <i>„Államegyház egyszer már deklarálta, hogy az Eucharisztia kárhozatos bálványimádás”</i>. Kedves Hofi, ez akkora badarság, hogy nem is találok rá szavakat.</p><span><div><p>A
 Heidelbergi Káté vonatkozó kijelentéséről nem a kormányüléseken, hanem a
 Magyar Református Egyház zsinati ülésein vitatkoztak még 2012-ben, és 
végül nagy többséggel elfogadták, hogy változtatás és kiegészítés nélkül
 adják ki a XVI. századi irat új fordítását.</p></div></span><p>Ennek mi
 köze a Magyar Kormányhoz? Ha azonosítani akarod a Magyar Református 
Egyházat a Magyar Kormánnyal, minden bizonnyal mindkét oldalról, s éppen
 úgy a Katolikus Egyház részéről is igen heves tiltakozást váltasz ki 
vele. Ezek látványos összemosása – bár sokan tapsikolnak rá – egyáltalán
 nem a tisztánlátást segíti.</p><span><div><p>Írásodban a legértelmezhetetlenebb kifejezés a szellemesnek szánt <i>„Kármelita Államegyház”</i>.</p></div></span><p>Annyira
 tetszik Neked, hogy e viszonylag rövid glosszában – ha jól számolom – 
ötször is szerepel. Írásod végén a békére szólítasz fel. Ez derék dolog!
 Ám amit leírtál, egész tartalmában kifejezetten békétlenséget gerjeszt,
 gúnyos hangvételével további feszültséget szít, zavaros 
szóhasználatával pedig végképp összezavarja a dolgokat, és még inkább 
összekuszálja ezt az egyébként valóban kényes kérdést.</p></div><div></div></span><span></span><span><div><div id="m_-479857272483396492m_2254194931753613429gmail-adoceanhukacopthjry"></div></div></span><span><div></div><div><p>Annyit
 mondhatok, én sem szeretném, hogy a nevezett posztamensen egy kereszt 
díszelegjék, egyszerűen nem való oda. Találjunk annak egy jobb, 
kifejezőbb és méltóbb helyet! De meggyőződésem, hogy ezzel az írásoddal 
egyáltalán nem járultál hozzá sem a helyes megoldás megtalálásához<i> </i>sem az oly annyira áhított béke megteremtéséhez.</p><p><i>Si tacuisses, philosophus mansisses!</i></p></div></span>

</div></div>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" rel="noreferrer" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>