<p dir="ltr">Köszönöm széoen a cikk megjelenítését, ami a tárgyilagos szemléletével az érték mellett kiáll. A humorosnak szánt, felülbíráló hangot viszont baráti egyszerűséggel kritizálja. Elmondhatja mindenki a véleményét, érveket állíthat fel mellette. A tiszteletet azonban semmi ne írja felül. Ez itt ragyog előttünk, és köszönöm, hogy a lista polémiában résztvevő felei is erre törekszenek.<br>
Minden jót! Klári</p>
<br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Emoke Greschik <<a href="mailto:greschem@gmail.com">greschem@gmail.com</a>> ezt írta (időpont: 2024. aug. 22., Cs 18:46):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div dir="ltr">
<h1>Kocsis Fülöp metropolita-érsek válasza Hofher J. jezsuita szerzetesnek<br></h1><h1>
<font size="2">Meggyőződésem, hogy ezzel az írásoddal egyáltalán nem járultál hozzá sem
a helyes megoldás megtalálásához sem az oly annyira áhított béke
megteremtéséhez. Kocsis Fülöp válasza a keresztellenes jezsuitának.
</font>
</h1><h1><font size="4">Kedves Hofi, ez akkora badarság, hogy nem is találok rá szavakat!</font></h1><p></p></div><div><a href="https://mandiner.hu/belfold/2024/08/kedves-hofi-ez-akkora-badarsag-hogy-nem-is-talalok-ra-szavakat" target="_blank" rel="noreferrer">https://mandiner.hu/belfold/2024/08/kedves-hofi-ez-akkora-badarsag-hogy-nem-is-talalok-ra-szavakat</a></div><div>
<span><div><p>Tisztelt Hofher József atya! Kedves Hofi!</p><p>A
minap küldte át nekem valaki a hozzászólásodat arról, hogy vajon
legyen-e kereszt a Szabadságszobor talapzatán vagy sem. Egyszersmind rá
is kérdezett, hogy nekem mi a véleményem róla, mert őt ez kissé
elbizonytalanította, és véleményalkotásod után még inkább zavarba jött,
hogy akkor mit is gondoljon erről a kérdésről.</p><p>Hofi! A Tőled
megszokott igen erős és szellemes kifejezésekkel bírálod azt a
kezdeményezést, hogy egy kereszt legyen a város fölött.</p><span><div><p>Szeretnék rávilágítani a szövegedben található néhány tárgyi tévedésre és csúsztatásra,</p></div></span><p>amelyek
okozhatták, hogy noha állásfoglalásod kioktatóan magabiztos, azok
eligazítás helyett inkább zavart és további bizonytalanságokat keltenek
talán más, jó szándékú olvasóban is.</p><p>Azt írod, a <i>„Kormányzat a katolikus egyházhoz kapcsolódó szimbólumot állít a vita középpontjába”.</i> Elhiszem, hogy vannak olyan barátaid, akik Veled együtt értetlenül fogadják ezt a kezdeményezést,</p><span><div><p>de azt Te is tudod, hogy a kereszt korántsem pusztán a katolikus egyház szimbóluma.</p></div></span><p>S
itt nem az ortodox egyház kiegészítését hiányolom, hanem annak világos
értelmezését, hogy a kereszt Európában egyértelműen a kereszténység
jelképe. Vannak (vagy voltak?) bizonyos protestáns irányzatok, amelyek a
heves vitákban valóban ellenezték a kereszt használatát, de ez nem
tekinthető általánosnak. Ma másféle polémia bontakozik ki, amely a
keresztet egészen más miatt ellenzi, mégpedig ugyanazon okból, amely
Európa önértelmezéséből is tudatosan ki akarja szorítani a
kereszténységet, de még a keresztény gyökereket is. Szerintem sok
protestáns honfitársunk hamarabb megbékél a kereszt alkalmazásával, mint
a vele szemben álló mai divattal, amely ma már nem csak a Biblia némely
tanítását, de valójában magát a keresztény eszmét akarná kitörölni az
emberek gondolkodásából.</p><p>Azt írod, az <i>„Államegyház egyszer már deklarálta, hogy az Eucharisztia kárhozatos bálványimádás”</i>. Kedves Hofi, ez akkora badarság, hogy nem is találok rá szavakat.</p><span><div><p>A
Heidelbergi Káté vonatkozó kijelentéséről nem a kormányüléseken, hanem a
Magyar Református Egyház zsinati ülésein vitatkoztak még 2012-ben, és
végül nagy többséggel elfogadták, hogy változtatás és kiegészítés nélkül
adják ki a XVI. századi irat új fordítását.</p></div></span><p>Ennek mi
köze a Magyar Kormányhoz? Ha azonosítani akarod a Magyar Református
Egyházat a Magyar Kormánnyal, minden bizonnyal mindkét oldalról, s éppen
úgy a Katolikus Egyház részéről is igen heves tiltakozást váltasz ki
vele. Ezek látványos összemosása – bár sokan tapsikolnak rá – egyáltalán
nem a tisztánlátást segíti.</p><span><div><p>Írásodban a legértelmezhetetlenebb kifejezés a szellemesnek szánt <i>„Kármelita Államegyház”</i>.</p></div></span><p>Annyira
tetszik Neked, hogy e viszonylag rövid glosszában – ha jól számolom –
ötször is szerepel. Írásod végén a békére szólítasz fel. Ez derék dolog!
Ám amit leírtál, egész tartalmában kifejezetten békétlenséget gerjeszt,
gúnyos hangvételével további feszültséget szít, zavaros
szóhasználatával pedig végképp összezavarja a dolgokat, és még inkább
összekuszálja ezt az egyébként valóban kényes kérdést.</p></div><div></div></span><span></span><span><div><div id="m_2254194931753613429gmail-adoceanhukacopthjry"></div></div></span><span><div></div><div><p>Annyit
mondhatok, én sem szeretném, hogy a nevezett posztamensen egy kereszt
díszelegjék, egyszerűen nem való oda. Találjunk annak egy jobb,
kifejezőbb és méltóbb helyet! De meggyőződésem, hogy ezzel az írásoddal
egyáltalán nem járultál hozzá sem a helyes megoldás megtalálásához<i> </i>sem az oly annyira áhított béke megteremtéséhez.</p><p><i>Si tacuisses, philosophus mansisses!</i></p></div></span>
</div></div>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank" rel="noreferrer">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>