<div dir="ltr"><div class="gmail_quote"><div dir="ltr"><div class="gmail_quote"><br><div dir="ltr"><div><font size="2"><a href="https://axioma.hu/ha-feladjuk-az-igazsagot-megsemmisitjuk-onmagunkat-kontos-laszlo-az-axiomanak/" target="_blank">https://axioma.hu/ha-feladjuk-az-igazsagot-megsemmisitjuk-onmagunkat-kontos-laszlo-az-axiomanak/</a></font></div><div><font size="2"><br></font></div><div>
<div>
<div>
Hiányzik az az érvelés, ami kellő intellektuális erővel magyarázná el a
ma emberének, miért érvényes még mindig a keresztény tanítás, mondja az
Axiomának adott interjúban Köntös László. A református lelkésszel,
nyugalmazott főjegyzővel arról is szót váltottunk, miért olyan biztos
benne, hogy a keresztény tanítás feladása katasztrófához vezet. Interjú
erkölcsről, kultúrkereszténységről és arról, mi a baj a pszichologizáló
kereszténységgel. </div>
</div>
<div>
<div>
<p><b>A közelmúltban egyszer már bejelentette, hogy leteszi a
lantot és nem ír többet, aztán mégis született néhány közéleti szövege.
Ennyire hiányzott?</b> </p>
<p>Nem tudtam türtőztetni magamat. Voltak dolgok, amikre úgy éreztem,
muszáj reagálni, de aztán szép lassan megtanultam, hogy nem biztos, hogy
kell is… Úgyhogy most tényleg abbahagytam! </p>
<p><b>Vannak olyan kérdések, amikre egy lelkész nem teheti meg, hogy nem reflektál?</b> </p>
<p>Igen, mindenképp! Számomra az volt a probléma, hogy ebben az egész
küzdelemben jóformán egyedül éreztem magam, mint lelki ember. Nem is
nagyon tudok olyan lelkészekről, akár református, akár katolikus, vagy
evangélikus oldalról, akik a kereszténységet érintő politikai
kérdésekben ilyen rendszerességgel nyilvánosan megszólaltak volna. A
református egyházon belül biztos, hogy én voltam az egyetlen. Óriási
hiba volt – és ez most egyházkritika a részemről –, hogy a <a href="https://reposzt.hu/#gsc.tab=0" target="_blank">Reposztot</a>,
ami a maga nemében az első ilyen egyházi felület volt, nem sikerült
felépíteni, mint az egyház nem hivatalos orgánumát, amely erősen kötődik
egyrészt a reformátussághoz, másrészt tágabb szempontból a
kereszténységhez. Létre lehetett volna hozni egy olyan felületet, amely
nyilvánosan kiáll a keresztény alapigazságok mellett és kritikusan
szemléli a világban zajló kereszténységellenes folyamatokat. Nem épült
fel, egyedül maradtam. Ezért írtam a búcsúzó soraimban azt, hogy nem
vagyok én partizán: egyházkritikus vagyok, csakhogy nem kívülről – mert
„kint” sok egyházkritikus van –, hanem belülről. Végtelenül magányosnak
éreztem magam szellemileg. </p>
<p><b>Saját maga is megfogalmazta, hogy nem feltétlenül áll távol Öntől a konfliktus vállalása és elviselése.</b> <b>Azért néha mintha kifejezetten keresné is…</b></p>
<p>Van olyan is, igen, csak attól függ, hogy kivel konfrontálódik az
ember. Én mindig tisztában voltam azzal, hogy kiknek írok és hol állok.
Tehát amikor konfrontációt vállaltam, akkor majdnem mindig az –
összefoglalóan mondjuk így – progresszív nézetekkel és a kereszténységet
romboló, kifejezetten keresztényellenes nézetekkel szemben tettem. A
saját egyházamon belül is tudtam konfrontálódni, de olyankor mindig
érzékeltettem, hogy én belül vagyok. Ez a másik alapvető hiányérzetem:
annyira hiányzik egy teológiailag megalapozott rendszerkritikus
hozzáállás! Majdnem mindig a kultúrtörténeti vonulat mozog, és elmarad a
keresztény üzenet igazságának keresése, ami pedig alapvető. </p>
<p><b>Keresztény szerzőknél is hiányolja?</b> </p>
<p>Keresztény szerzőknél azt hiányolom, hogy a tanítást sokszor nem
tudják összekapcsolni a mai valósággal. A mondandójuk lebeg a semmiben.
Egy-két embert kivéve nem látom azt az érvelést, ami intellektuálisan
megmagyarázná a ma emberének, hogy a keresztyén üzenet vajon miért lehet
mégis érvényes. Ami még veszélyesebb, az a mindent elöntő
pszichologizmus. </p>
<blockquote>
<p>Ennek keretében a kereszténység degradálódik: egyfajta depressziós
embereknek adható gyógyszer lesz belőle. Lezüllesztjük a megváltást
mentálhigiénés gondozásra.</p>
</blockquote>
<p><b>Mi a baj ezzel?</b> </p>
<p>A pszichologizmussal egyrészt az a baj, hogy a kereszténység
alapkérdése kerül zárójelbe, tudniillik az, hogy mi az életem
rendeltetése, és azt hogyan tudom betölteni; hogyan nyerhetek
üdvösséget. Márpedig, ha a kereszténységnek nincs meg az eszkatologikus
távlata, akkor megette a fene, már bocsánat! A másik probléma a
kényszeres boldogságkeresés: mintha a Biblia arról szólna, hogy a földi
élet egy merő boldogság – holott pont az ellenkezője az igaz. Ha az a
cél, hogy mindent rendbe tegyünk, meg így-úgy egy kicsit
helyrepofozgassuk a dolgokat, egy kicsit megvigasztaljuk magunkat, ahhoz
elég humanistának lenni. De az ember megváltásra szorul, nem tudja
önmagát kiemelni abból a mélységes veremből, amiben van, ami ez a világ.
Be kell látni a gyötrelem, a múlandóság, törékenység, esetlegesség,
végesség tényét. Ezek lennének az alapkérdések, de a pszichologizáló
kereszténység nem tudja tematizálni ezeket, megpróbál valamiféle könnyed
lelki vigaszt mondani, amiben elvész a lényeg.</p>
<p>Mondok egy példát, szerintem ez a legszemléletesebb. A Szentírás
egyik alapvető kérdése, hogy miért van halál, miért hal meg az ember,
míg a másik alapvető kérdés, hogy miért van bűn. Mit csinál a
pszichologizáló kereszténység a halállal? Semmit, a szőnyeg alá söpri,
és elkezd beszélni a gyászról. „Ó, drága testvérem, hát igaz, hogy
meghalt a férjed, feleséged, gyereked, anyád, apád, tehát gyászolsz, és
akkor neked most vigasztalásra van szükséged.” Persze, kell a vigasztaló
szó, de így maga a halál mint kérdés valósággal eltűnik. Márpedig, ha
eltűnik a halál kérdése, akkor az élet alapkérdése tűnik el, mert a
halál tényében az emberi lét végessége érhető tetten, szemben az
örökkévalósággal. Tehát ebben a kontextusban kellene látni az ember
életét: adott az én végességem, ugyanakkor érintkezem az
örökkévalósággal, mert van bennem valami, ami képes érzékelni a
végtelent. Mi ez a valami? Ez ám itt a nagy kérdés! És erre a modern
kereszténység nem tud válaszolni. Engem meg pont ez érdekel, hogy vajon a
kereszténység valóban csak ilyen hiedelem, vagy van valami racionális
alapja? Meggyőződésem, hogy van. </p>
<blockquote>
<p>Sőt, a kereszténységnél realistább világszemléletet el sem tudok képzelni. <br></p><p>
</p><p>A kereszténység kimondja, hogy ez az egész, ami itt van, egy
trágyadomb. Nézzük meg, hogy mi folyik körülöttünk! Hát egy tapodtat sem
haladt előrébb az emberiség. Technológiai értelemben persze igen, de
erkölcsi szempontból beleragadtunk a sárba. Káin és Ábel történetét
játszuk újra és újra.</p>
<p><b>De hát ez nem a kereszténység vereségét jelenti?</b> </p>
<p>Ez egy alapvető probléma. Pál apostol víziója például egyáltalán nem
az volt, hogy államvallássá lesz a kereszténység és „elfoglalja” a Római
Birodalmat, majd az európai államfejlődés alapjává válik, amely
torzulást eredményez magában a keresztény világkép értelmezésében. Az
egyházkép ma is a keresztyén társadalom eszméjére épül, a
kereszténységre pedig mint keresztény kultúrára tekint a többség.
Ugyanakkor ott van a kereszténység teológiai üzenete, ami ennél sokkal
messzebb mutat. </p>
<p><b>Tud még erkölcsi szempontból hatást gyakorolni a mifelénk visszaszorulóban lévő kereszténység?</b> </p>
<p>Nem, erkölcsi szempontból a kereszténység teljes defenzívában van, de
ez a folyamat nem most kezdődött, legalább 200 éves. Csak bele kell
olvasni a XIX. századi keresztény szerzők műveibe, az már
kultúrkereszténység. Esetükben még él a keresztény kultúrkör, még nem
érhető úgy tetten a keresztényellenesség, de a keresztyén teológiai
üzenethez már semmi közük. Keresztények, de templomba járni nem
szeretnének. Ismerős? Ez a hagyomány így folytatódott mind a mai napig.
Sajnos az egyház mintegy észrevétlenül adaptálódott ehhez a folyamathoz,
nem figyelt eléggé. Ebben nagy hibákat követtünk el. Élesbe fordult a
probléma például a nemi identitás, a házasság, a család témakörében. De
kérem szépen, mióta vannak a keresztyén társadalom körén belül válások?
Nagyon régóta! Mégsem emlékszem arra, hogy az egyház bármikor is nyíltan
kiállt, és azt mondta volna, hogy kérem szépen, az elvált ember az már
nem keresztény, mert megtagadta a keresztény értékrendet. </p>
<p><b>Ilyet nem is illik mondani…</b> </p>
<p>Abszolút, ezt nem illik mondani, de közben a jelenség szépen
illeszkedik ebbe a folyamatba. A kereszténységen belül is szép
fokozatosan felbomlott a normarendszer, és elindult az úgynevezett
tolerancia folyamata, a keresztyén normák lassú fellazulása. </p>
<blockquote>
<p>Ugyanakkor mintha most eljutott volna egy töréspontig, a vörös
vonalig, amikor már a kulturális kereszténységen belül is elérte a
tűréshatárt, és azt mondják, eddig és ne tovább.</p>
</blockquote>
<p>Talán erre reakció egy új keresztény öntudat megjelenése
Magyarországon is. Gyakorlatilag ebben lehet megragadni az
Orbán-jelenséget. A kritikusai azt mondják – talán van is benne valami
–, hogy az sem kereszténység a szó teológiai értelmében, hanem a
kultúrkereszténység, a politikai kereszténység áramvonalasított, vagy
jobban eladható formája. </p>
<p><b>Nem így van?</b> </p>
<p>Ez valószínűleg így van, de én nem állítanám szembe a kettőt. A
kultúrkereszténységet és az egyházias kereszténységet életveszélyes
dolog egymással szembeállítani, mert ezt úgy hívják más néven, hogy
szalámizás. Ráadásul a mai politikai világban nem is lehet mást
felvállalni, csak egyfajta kultúrkereszténységet. De azt lehet mondani,
hogy kiállunk a kultúránk, a keresztény kulturális örökség mellett, ez
egy eszmei alap számunkra – ezt így lehet csinálni. </p>
<p><b>Húsvétkor azt írta, a keresztény hagyomány programszerű
feladása egyenlő az öngyilkossággal. A kereszténységen kívül nincs élet?
</b><b></b></p>
<p>Nincs.</p>
<p><b>Miért?</b></p>
<p>Mert a keresztény hagyomány programszerű feladásával a kereszténység
önmagáról mond le. Miről is szól a keresztény üzenet? Arról, hogy az
Atya elküldte az ő fiát, az Úr Jézus Krisztust a mi váltságunkért, és az
ő váltsághalála a benne való hit által üdvösséget szerezhet
mindenkinek. És mivel üdvösség csak és kizárólag Jézus Krisztusban van,
ezért a kereszténységen kívül nincs élet. A kereszténység, az egyház az
Isten által kijelentett igazságot tolmácsolja. </p>
<blockquote>
<p>Az egyháznak nincs saját véleménye: az igazságot közvetíti. Az igazság oszthatatlan. Az igazság abszolút. Itt nincs kecmec! </p>
</blockquote>
<p>De ez a kizárólagosság nem merev és rideg, hanem a legteljesebben
egyetemes, mivel Isten senkit nem akar kizárni az ő szeretetéből, a
Jézus Krisztusban való hit által mindenki előtt nyitva áll az üdvösség
lehetősége. A keresztény embernek a sarkára kell állnia, és egyfajta
hitvallásos magatartást tanúsítani, közben közvetíteni Isten egyetemes
szeretetét. Például az, ha azt mondom, hogy nem értek egyet az azonos
neműek házasságával, véletlenül sem azt jelenti, hogy gyűlölöm őket.
Mert az álláspontom nem ebből fakad, hanem abból az Isten által
kijelentett és felismert igazságból, hogy van férfi és van nő. Márpedig
ma a kereszténységen belüli vitáink mintha alapvetően választás elé
állítanának minket, hogy az igazságosság és az igazság vagy a
kegyelmesség oldalán állunk. És úgy tűnik, mintha az igazságosságot
magasra emelők sokakat kizárnának, a kegyelmességet hirdetők meg mintha
nem fogadnák el, hogy van igazság.</p>
<p><b>Mintha kibékíthetetlen lenne ez a két álláspont.</b> </p>
<p>Abszolút csapdahelyzet. Az egyházat folyamatosan zsarolják, mert azt
hangoztatják ezek az új, progresszív szereplők, hogy ha nem értesz velem
egyet és nem fogadsz el engem, akkor gyűlölködsz, nem vagy toleráns,
meghazudtolod a keresztény szeretetet. Az egyház pedig sokszor inkább
hallgat, nem mer kiállni, pedig nagy szükség lenne rá, mert a hallgatás a
kereszténység paródiája. Persze látom, hogy nehéz a hitvallásos kiállás
mellett azt az üzenetet is tolmácsolni, hogy mi nem akarunk senkit
agyoncsapni. Közben ránk sütik a bélyeget kizárólagosságról,
dogmatizmusról, szűklátókörűségről, gyűlölködésről és így tovább. És azt
kell mondjam, a progresszív narratíva lényegesen sikeresebb, mint a
hitvallásos keresztény narratíva. </p>
<p><b>Nem azért, mert a hitvallásos narratíva tényleg idejétmúlt,
mert tényleg nem ismeri azt, hogy 2024 emberének hogyan van szüksége
Jézusra, vagy mire van pontosan szüksége? Nem azért, mert a hitvallásos
narratíva túlságosan farizeussá vált, mert a betűt nézi, a törvényt?</b></p>
<p>Ha így lenne, akkor azt mondanám, hogy köszönöm szépen, gyerekek, tévedtem. </p>
<p><b>Nem lehet, hogy tévedett?</b><b></b></p>
<p>Nem.</p>
<p><b>Magabiztos kijelentés.</b><b></b></p>
<p>Abszolút. </p>
<p><b>Mire alapozza? Jézus semmit sem mondott az azonos neműek házasságáról, a progresszióról, vagy a woke-ideológiáról.</b><b></b></p>
<p>Nem, de bizonyos alapigazságokat kijelentett, és én hiszek abban,
hogy az örök igazságok a kereszténység által lettek tolmácsolva. Nem a
kereszténység találta ki, nem ő mondja, Isten mondja, a kereszténység
pedig közvetíti. Ha erre azt mondják, hogy dogmatikus vagyok, meg
szűklátókörű, akkor én meg azt mondom, hogy „te vagy az”. </p>
<p><b>Rendben, vannak alapigazságok. De hol van az leírva,
kinyilatkoztatva, hogy mondjuk két azonos nemű ember nem nevelhet
közösen gyereket, vagy hogy nincsen olyan körülmény, ami miatt
elfogadható, hogy egy 30. hétben járó magzatgyermeket az édesanya
elvetessen?</b> </p>
<p>Az élet tisztelete, az élet szentsége teljesen egyértelmű. Az Úristen
az élet adója. Ettől kezdve az embernek nincs mandátuma, hogy erről
döntsön. Az is feketén-fehéren le van írva, hogy az Úristen az embert
férfinak és nőnek teremtette, és ez a kettő alkot egy embert. </p>
<blockquote>
<p>Ezen a ponton kőkeményen konfrontálódok, mert azt látom, hogy a
progresszív szűklátókörűséggel szemben néha nem lehet vitatkozni, csak
ragaszkodni az igazsághoz.</p>
</blockquote>
<p><b>Akkor hozok egy idézetet. „Mára a frontok bemerevedtek, a
világnézeti pozíciók közti különbözőségek áthidalhatatlanok.” Tudja
kitől idéztem? </b> </p>
<p>Hogyne, tőlem. </p>
<p><b>Nem kellene valamiféle hidat azért mégis vernünk?</b></p>
<p>Mindkét világnézeti térfélen van egy olyan réteg, akik párbeszédet
tudnak folytatni egymással és kétségtelenül van egy másik, amelyikkel
képtelenség. Ha a progresszió nem érti meg azt, hogy az egyház az Isten
által kijelentett hitben végzi a szolgálatát, hogy az egyház az Isten
által kijelentett igazságot közvetíti, akkor mit vár az egyháztól? Adja
föl önmagát? Mondja azt, hogy az Isten eddig ezt mondta, most pedig,
gyerekek, bocs, már mást mond? Ha feladjuk, azzal megsemmisítjük
önmagunkat! </p>
<p><b>Egyre többen teszik fel a kérdést: egyházszakadás előtt állnak?</b></p>
<p>Már megtörtént. Persze nem Magyarországon, de meg kell nézni a német
egyházat, ahol de facto megtörtént, de jure még nem. Az anglikánok is
túl vannak rajta. Itthon azért még erős bástyák vannak, Magyarország még
alapvetően kulturálisan konzervatív.</p>
<p><b>Elképzelhetőnek tartja, hogy 15-20 éven belül két református vagy két evangélikus egyház lesz?</b> </p>
<p>A reformátusokról biztosan nem. A református egyház átélt már egy pár
krízist, a legutolsót nem is olyan régen, de odáig soha nem fog eljutni
a dolog, hogy egyházszakadás legyen ebből. Megjelentek nálunk is a
progresszív elemek és nézetek, de elég gyenge lábakon állnak. Az
alapvetően konzervatív református egyház a paraszti társadalomból jön,
sok mindent kibírt már, később azt is, hogy szétverték a társadalmat sok
szempontból tartó polgári réteget. </p>
<p><b>Lesz új pünkösd az egyházban?</b></p>
<p>A kérdésben nem én vagyok illetékes, hanem a Szentlélek. Szerintem egyébként lesz, de ahhoz valami történelmi kataklizma kell. </p>
<blockquote>
<p>A kataklizmák azért jók, mert a végső kérdésekkel szembesítenek. Ne
feledjük, hogy mi egy jóléti burokban élünk, nem is tudjuk, mennyire el
vagyunk kényeztetve. </p>
</blockquote>
<p>Ki kell menni az ukrán frontra, vagy beszélgetésbe elegyedni egy
kárpátaljai pappal, tanulságos dolgokat fog mondani. A mi problémánk
pedig az, hogy marha- vagy sertéshúst vegyünk, melyik drogériába
szaladjunk be.</p>
<p><b>Azért tudnék jópár települést mondani, ahol nem ez a fő probléma…</b></p>
<p>Az elnéptelenedő falvak, sőt, kisvárosok egyházi szempontból is
kihívást jelentenek. Általánosságban is elmondható, hogy a vidék
elnéptelenedésének egyik áldozata az egyház. Ezt még Pápán is a saját
bőrünkön érzékeljük. Másrészt vannak olyan helyek, ahol robbanásszerűen
növekedik a gyülekezet, nagyszerű történetekről lehet beszámolni. </p>
<p><b>Min múlik az, hogy elinduljon valahol egy keresztyén közösség jelentős növekedése? Kell egy karizmatikus, erős lelkipásztor?</b></p>
<p>Anélkül biztosan nem megy. Hogy pontosan miben áll ez a lelkészi
karizma, azt nem tudom megmondani. Számít természetesen a prédikáció
minősége, de a legfontosabb az emberi minőség. Ha a szíve nem olyan,
akkor prédikálhat akárki, abból nem lesz gyülekezet. Érdemes elmenni
például Hévízre, vagy Esztergomba, ahol remekül csinálják, Esztergomban
például a gyülekezet mára kinőtte a templomot! És olyan helyeket is
tudnék mondani, amik látszólag halott helyek voltak, azt hittük, vége
van, be kell zárni a templomot, aztán odament valaki tiszta szívvel és
meglódult a gyülekezet. Sok helyütt van mély igény az igei látásra a
magyar társadalomban! Bízom abban, hogy végre megjelenik egy erős és
tudatos keresztény középosztály, amire a magyar történelem viharai
korábban nem adtak lehetőséget. A kulturális téren már kialakult egy új
keresztény öntudat, ezt követnie kell egy teológiai öntudatosodásnak is,
aminek következtében rájövünk, hogy itt valójában nem a hagyományról
van szó, hanem az igazságról és sikerül felülkerekedni a mai ateista
narratíván és kultúrán. </p><br></blockquote></div></div>
</div></div>
</div></div>
<p></p></div></div>