<div dir="ltr"><div dir="ltr"><div>Kiváló, fontos a fenti / alábbi interjú Köntös Lászlóval, 
Köszönjük szépen, Levente!

</div><div>Alább a lényeg kiemelésével újra küldöm, hogy ne kelljen mindent elolvasni annak, akinek nincs ideje. </div><div>Köszönettel, szeretettel, Emőke<br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div>
<h1>Ha feladjuk az igazságot, megsemmisítjük önmagunkat! – Köntös László az Axiomának</h1> <font size="2"><a href="https://axioma.hu/ha-feladjuk-az-igazsagot-megsemmisitjuk-onmagunkat-kontos-laszlo-az-axiomanak/" target="_blank">https://axioma.hu/ha-feladjuk-az-igazsagot-megsemmisitjuk-onmagunkat-kontos-laszlo-az-axiomanak/</a></font></div><div> <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Hiányzik </span>az az érvelés, <span style="background-color:rgb(255,242,204)">ami kellő intellektuális erővel magyarázná el</span> a 
ma emberének, <span style="background-color:rgb(255,242,204)">miért érvényes még mindig a keresztény tanítás</span></b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">,</span> mondja az 
Axiomának adott <b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">interjúban </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Köntös László. A református lelkésszel</span></b>, 
nyugalmazott főjegyzővel arról is szót váltottunk, miért olyan biztos 
benne, hogy a keresztény tanítás feladása katasztrófához vezet. <span style="background-color:rgb(255,255,255)">Interjú 
erkölcsről, kultúrkereszténységről és arról, mi a baj a pszichologizáló 
kereszténységgel. 

</span><div>
<div>
<p><b>A közelmúltban egyszer már bejelentette, hogy leteszi a 
lantot és nem ír többet, aztán mégis született néhány közéleti szövege. 
Ennyire hiányzott?</b> </p>
<p>Nem tudtam türtőztetni magamat. Voltak dolgok, amikre úgy éreztem, 
muszáj reagálni, de aztán szép lassan megtanultam, hogy nem biztos, hogy
 kell is… Úgyhogy most tényleg abbahagytam! </p>
<p><b>Vannak olyan kérdések, amikre egy lelkész nem teheti meg, hogy nem reflektál?</b> </p>
<p>Igen, mindenképp! Számomra az volt a probléma, hogy ebben az egész 
küzdelemben jóformán egyedül éreztem magam, mint lelki ember. Nem is 
nagyon tudok olyan lelkészekről, akár református, akár katolikus, vagy 
evangélikus oldalról, akik a kereszténységet érintő politikai 
kérdésekben ilyen rendszerességgel nyilvánosan megszólaltak volna. A 
református egyházon belül biztos, hogy én voltam az egyetlen. Óriási 
hiba volt – és ez most egyházkritika a részemről –, hogy a <a href="https://reposzt.hu/#gsc.tab=0" target="_blank">Reposztot</a>,
 ami a maga nemében az első ilyen egyházi felület volt, nem sikerült 
felépíteni, mint az egyház nem hivatalos orgánumát, amely erősen kötődik
 egyrészt a reformátussághoz, másrészt tágabb szempontból a 
kereszténységhez. Létre lehetett volna hozni egy olyan felületet, amely 
nyilvánosan kiáll a keresztény alapigazságok mellett és kritikusan 
szemléli a világban zajló kereszténységellenes folyamatokat. Nem épült 
fel, egyedül maradtam. Ezért írtam a búcsúzó soraimban azt, hogy nem 
vagyok én partizán: egyházkritikus vagyok, csakhogy nem kívülről – mert 
„kint” sok egyházkritikus van –, hanem belülről. Végtelenül magányosnak 
éreztem magam szellemileg. </p>
<p><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Saját maga is megfogalmazta, hogy nem feltétlenül áll távol<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> Öntől</span> a konfliktus vállalása és elviselése.</b> <b>Azért néha mintha kifejezetten keresné is…</b></span></p>
<p>Van olyan is, igen, csak <b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">attól függ, hogy kivel konfrontálódik az 
ember</span></b>. Én mindig tisztában voltam azzal, hogy kiknek írok és hol állok. 
Tehát <b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">amikor konfrontációt vállaltam, akkor majdnem mindig az – 
összefoglalóan mondjuk így – <span style="background-color:rgb(234,209,220)">progresszív nézetekkel és </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a kereszténység</span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">et
 romboló, kifejezetten keresztényellenes nézetekkel</span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)">szemben</span> tettem</span></b>. A 
saját egyházamon belül is tudtam konfrontálódni, de olyankor mindig 
érzékeltettem, hogy én belül vagyok. Ez a másik alapvető hiányérzetem: 
annyira <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">hiányzik </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">egy teológiailag megalapozott rendszerkritikus 
hozzáállás</span></b>! Majdnem mindig a kultúrtörténeti vonulat mozog, és <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">elmarad</span></b> a<b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">
 keresztény üzenet igazságának keresése, ami pedig alapvető. </span></b></p>
<p><b>Keresztény szerzőknél is hiányolja?</b> </p>
<p>Keresztény szerzőknél azt hiányolom, hogy a tanítást sokszor nem 
tudják összekapcsolni a mai valósággal. A mondandójuk lebeg a semmiben. 
Egy-két embert kivéve nem látom azt az érvelést, ami intellektuálisan 
megmagyarázná a ma emberének, hogy a keresztyén üzenet vajon miért lehet
 mégis érvényes. <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Ami még veszélyesebb, az a mindent elöntő 
pszichologizmus. </span></b></p>
<blockquote>
<p><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Ennek keretében </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a kereszténység</span></b> <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">degradálódik: egyfajta <span style="background-color:rgb(217,234,211)">depressziós 
emberek</span>nek adható gyógyszer lesz </span></b>belőle. <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Lezüllesztjük <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a megváltást 
</span><span style="background-color:rgb(217,234,211)">mentálhigiénés gondozás</span>ra.</span></b></p>
</blockquote>
<p><b>Mi a baj ezzel?</b> </p>
<p><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">A pszichologizmussal egyrészt az a baj, hogy<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> </span></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a kereszténység 
alapkérdése </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">kerül zárójelbe<span style="background-color:rgb(255,242,204)">,</span></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"> tudniillik az, hogy mi az életem 
rendeltetése, és azt hogyan tudom betölteni; hogyan nyerhetek 
üdvössége</span></b>t. Márpedig, ha a kereszténységnek nincs meg az eszkatologikus 
távlata, akkor megette a fene, már bocsánat! <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">A másik probléma a 
kényszeres boldogságkeresés: mintha </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a Biblia </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">arról szólna, hogy a földi 
élet egy merő boldogság – holott</span></b> <b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">pont az ellenkezője</span></b> <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">az igaz</span></b>. <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Ha az a 
cél, hogy </span></b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">mindent rendbe tegyünk, meg így-úgy egy kicsit 
helyrepofozgassuk a dolgokat, </span><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">egy kicsit megvigasztaljuk magunkat, ahhoz
 elég humanistának lenni</span></b>. De az ember megváltásra szorul, nem tudja 
önmagát kiemelni abból a mélységes veremből, amiben van, ami ez a világ.
 Be kell látni a gyötrelem, a múlandóság, törékenység, esetlegesség, 
végesség tényét. Ezek lennének az alapkérdések, de <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">a pszichologizáló 
kereszténység </span></b>nem tudja tematizálni ezeket, <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">megpróbál valamiféle könnyed
 lelki vigaszt mondani, amiben elvész</span></b> <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a lényeg.</span></b></p>
<p>Mondok <b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">egy példát</span></b>, szerintem ez a legszemléletesebb. <b><span style="background-color:rgb(208,224,227)">A Szentírás 
egyik alapvető kérdése, hogy miért van <span style="background-color:rgb(217,234,211)">halál</span>, miért hal meg az ember, 
míg a másik alapvető kérdés, hogy miért van<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> bűn</span></span></b>.<b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> Mit csinál a 
pszichologizáló kereszténység a <span style="background-color:rgb(217,234,211)">halál</span>lal? Semmit, a szőnyeg alá söpri, 
és elkezd beszélni a <span style="background-color:rgb(217,234,211)">gyász</span>ról. </span></b>„Ó, drága testvérem, hát igaz, hogy 
meghalt a férjed, feleséged, gyereked, anyád, apád, tehát gyászolsz, és 
akkor neked most vigasztalásra van szükséged.” Persze, kell a vigasztaló
 szó, de így maga a halál mint kérdés valósággal eltűnik. <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Márpedig, ha 
eltűnik a <span style="background-color:rgb(217,234,211)">halál kérdése</span>, akkor<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> az élet alapkérdése</span> tűnik el, </span></b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)">mert a 
halál tényében az emberi lét végessége érhető tetten, szemben</span> </span><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><span style="background-color:rgb(255,242,204)">az 
örökkévalóság</span></span></b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">gal.</span><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> </span></b>Tehát ebben a kontextusban kellene látni az ember 
életét: adott az én végességem, ugyanakkor érintkezem az 
örökkévalósággal, mert van bennem valami, ami képes érzékelni a 
végtelent. Mi ez a valami? Ez ám itt a nagy kérdés! És erre a modern 
kereszténység nem tud válaszolni. Engem meg pont ez érdekel, hogy vajon a
 kereszténység valóban csak ilyen hiedelem, vagy van valami racionális 
alapja? Meggyőződésem, hogy van. </p>
<blockquote>
<p>Sőt, <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a kereszténységnél realistább világszemléletet el sem tudok képzelni. </span></b><br></p><p>
</p><p><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">A kereszténység kimondja, </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">hogy <span style="background-color:rgb(217,234,211)">ez az egész, ami itt van</span>, egy 
trágyadomb. Nézzük meg, hogy mi folyik körülöttünk! Hát egy tapodtat sem
 haladt <span style="background-color:rgb(255,242,204)">előrébb</span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)">az emberiség. Technológiai értelemben persze igen, </span>de 
<span style="background-color:rgb(255,242,204)">erkölcsi szempont</span>ból beleragadtunk a sárba. Káin és Ábel történetét 
játszuk újra és újra.</span></b></p>
<p><b>De hát ez nem a kereszténység vereségét jelenti?</b> </p>
<p>Ez egy alapvető probléma. Pál apostol víziója például egyáltalán nem 
az volt, hogy államvallássá lesz a kereszténység és „elfoglalja” a Római
 Birodalmat, majd az európai államfejlődés alapjává válik, amely 
torzulást eredményez magában a keresztény világkép értelmezésében. Az 
egyházkép ma is a keresztyén társadalom eszméjére épül, a 
kereszténységre pedig mint keresztény kultúrára tekint a többség. 
Ugyanakkor ott van a kereszténység teológiai üzenete, ami ennél sokkal 
messzebb mutat. </p>
<p><b style="background-color:rgb(217,234,211)">Tud még <span style="background-color:rgb(255,242,204)">erkölcsi szempontból hatást gyakorolni</span> a mifelénk <span style="background-color:rgb(234,209,220)">visszaszorulóban lévő</span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)">kereszténység</span>?</b> </p>
<p><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Nem,<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> erkölcsi szempontból a kereszténység</span> teljes defenzívában van</span></b>,<b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> de
 ez a folyamat nem most kezdődött, legalább 200 éves. Csak bele kell 
olvasni a <span style="background-color:rgb(217,234,211)">XIX. századi keresztény szerzők</span> műveibe, <span style="background-color:rgb(217,234,211)">az</span> már 
kultúrkereszténység</span></b>. Esetükben még él a keresztény kultúrkör, még nem 
érhető úgy tetten a keresztényellenesség, de a keresztyén teológiai 
üzenethez már semmi közük. Keresztények, de templomba járni nem 
szeretnének. Ismerős?<b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> Ez a hagyomány így folytatódott mind a mai napig. 
Sajnos <span style="background-color:rgb(255,242,204)">az egyház</span> mintegy észrevétlenül adaptálódott ehhez a folyamathoz,
 nem figyelt eléggé. Ebben nagy hibákat követtünk el. Élesbe fordult a 
probléma például <span style="background-color:rgb(217,234,211)">a nemi identitás</span>,<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> a házasság, a család </span>témakörében.</span></b> De 
kérem szépen, <b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">mióta vannak<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> a keresztyén társadalom </span>körén belül <span style="background-color:rgb(234,209,220)">válások?</span> 
Nagyon régóta! </span></b><span style="background-color:rgb(255,255,255)"><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Mégsem emlékszem</span></b> <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">arra, hogy az egyház bármikor is nyíltan
 kiállt, és azt mondta<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> volna</span></span></b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">, </span><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">hogy kérem szépen</span></b>, <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">az elvált <span style="background-color:rgb(217,234,211)">ember</span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)">az </span>már 
nem <span style="background-color:rgb(255,242,204)">keresztény, </span>mert megtagadta <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a keresztény értékrendet</span></span></b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">. </span></span></p>
<p><b style="background-color:rgb(246,178,107)"><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Ilyet</span> nem is illik mondani…</b> </p>
<p>Abszolút, <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">ezt</span></b> <b><span style="background-color:rgb(246,178,107)">nem illik mondani,</span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> de közben a jelenség szépen 
illeszkedik ebbe a folyamatba. A <span style="background-color:rgb(255,242,204)">kereszténységen </span>belül is szép 
fokozatosan felbomlott <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a normarendszer, </span>és elindult az úgynevezett 
tolerancia folyamata, <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a keresztyén normák</span> lassú fellazulása. </span></b></p>
<blockquote>
<p><span style="color:rgb(0,0,0)"><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Ugyanakkor mintha most eljutott volna egy <span style="background-color:rgb(255,242,204)">töréspontig</span>, </span></b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">a vörös 
vonalig, </span><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">amikor már a <span style="background-color:rgb(217,234,211)">kulturális kereszténységen </span>belül is elérte <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a 
tűréshatárt</span></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">, </span></b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>és azt <span style="background-color:rgb(217,234,211)">mondják</span></b></span>, <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">eddig </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">és ne </span></b>t<b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">ovább.</span></b></p>
</blockquote>
<p>Talán erre reakció egy új keresztény öntudat megjelenése 
Magyarországon is. Gyakorlatilag ebben lehet megragadni az 
Orbán-jelenséget. A kritikusai azt mondják – talán van is benne valami 
–, hogy az sem kereszténység a szó teológiai értelmében, hanem a 
kultúrkereszténység, a politikai kereszténység áramvonalasított, vagy 
jobban eladható formája. </p>
<p><b>Nem így van?</b> </p>
<p>Ez valószínűleg így van, de én nem állítanám szembe a kettőt. A 
kultúrkereszténységet és az egyházias kereszténységet életveszélyes 
dolog egymással szembeállítani, mert ezt úgy hívják más néven, hogy 
szalámizás. <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Ráadásul a mai <span style="background-color:rgb(217,234,211)">politikai világban </span>nem is lehet mást 
<span style="background-color:rgb(255,242,204)">felvállalni</span>, csak egyfajta <span style="background-color:rgb(217,234,211)">kultúrkereszténységet</span></span></b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">.</span><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)"> De azt lehet mondani, 
hogy kiállunk a kultúránk, a keresztény kulturális örökség mellett, ez 
egy eszmei alap számunkra – ezt így lehet csinálni. </span></b></p>
<p><b>Húsvétkor azt írta, a keresztény hagyomány programszerű 
feladása egyenlő az öngyilkossággal. A kereszténységen kívül nincs élet?
 </b></p>
<p>Nincs.</p>
<p><b>Miért?</b></p>


<p>Mert <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a keresztény hagyomány<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> </span></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">programszerű feladásával </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a kereszténység</span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> 
<span style="background-color:rgb(255,242,204)">önmagá</span>ról</span></b> <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">mond le</span></b>. M<b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">iről is szól a keresztény üzenet? Arról, hogy az 
Atya elküldte az ő fiát, az Úr Jézus Krisztust a <span style="background-color:rgb(217,234,211)">mi</span> váltságunkért, és az
 ő váltság<span style="background-color:rgb(234,209,220)">halála </span>a benne való hit által üdvösséget szerezhet 
<span style="background-color:rgb(217,234,211)">mindenkinek</span>. És mivel üdvösség csak és kizárólag Jézus Krisztusban van, 
ezért a kereszténységen <span style="background-color:rgb(234,209,220)">kívül nincs</span> élet.</span></b> <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">A kereszténység, az egyház az 
Isten által kijelentett igazságot tolmácsolja. </span></b></p>
<blockquote>
<p><b style="background-color:rgb(255,242,204)">Az egyháznak nincs <span style="background-color:rgb(246,178,107)">saját véleménye:</span> <u>az igazságot </u>közvetíti. Az igazság oszthatatlan. Az igazság abszolút. Itt nincs<span style="background-color:rgb(246,178,107)"> kecmec! </span></b></p>
</blockquote>
<p><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">De ez a kizárólagosság nem <span style="background-color:rgb(234,209,220)">merev és rideg</span>, hanem a legteljesebben 
egyetemes, mivel Isten senkit nem <span style="background-color:rgb(234,209,220)">akar kizárni </span>az ő szeretetéből, a 
Jézus Krisztusban való hit által <span style="background-color:rgb(217,234,211)">mindenki</span> előtt nyitva áll az üdvösség 
lehetősége. A keresztény embernek a sarkára kell állnia, és egyfajta 
hitvallásos magatartást tanúsítani, közben közvetíteni Isten egyetemes 
szeretetét. Például az, ha azt mondom, hogy nem </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">értek egyet<span style="background-color:rgb(246,178,107)"> az azonos 
nemű<span style="background-color:rgb(217,234,211)">ek </span></span>házasságával</span></b>, <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">véletlenül sem</span></b> <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">azt jelenti, hogy gyűlölöm</span></b> <b><span style="background-color:rgb(246,178,107)">őket</span></b>. 
Mert <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">az álláspontom nem </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">ebből fakad</span></b>, <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">hanem abból az Isten által 
kijelentett és felismert igazságból, hogy van férfi és van nő</span></b>. <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Márpedig 
ma <span style="background-color:rgb(217,234,211)">a <span style="background-color:rgb(255,242,204)">kereszténységen </span>belüli vitáink </span>mintha alapvetően <span style="background-color:rgb(246,178,107)">választás elé 
</span>állítanának <span style="background-color:rgb(217,234,211)">minket</span>, hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)">az igazságosság és az igazság </span>vagy <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a 
kegyelmesség</span> oldalán állunk. És úgy tűnik, mintha<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> az igazságosságot <span style="background-color:rgb(217,234,211)">
magasra emelők</span></span><span style="background-color:rgb(217,234,211)"> sokakat </span>kizárnának, <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a kegyelmességet</span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)">hirdetők </span>meg mintha 
nem fogadnák el, hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)">van igazság.</span></span></b></p>
<p><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Mintha kibékíthetetlen lenne </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">ez a két álláspont.</span></b> </p>
<p><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Abszolút csapdahelyzet.</span> </b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">Az egyházat folya</span>matosan zsarolják, mert azt 
hangoztatják ezek az új, progresszív szereplők, hogy ha nem értesz velem
 egyet és nem fogadsz el engem, akkor gyűlölködsz, nem vagy toleráns, 
meghazudtolod a keresztény szeretetet. Az egyház pedig sokszor inkább 
hallgat, nem mer kiállni, pedig nagy szükség lenne rá, mert a hallgatás a
 kereszténység paródiája. Persze látom, hogy nehéz a hitvallásos kiállás
 mellett azt az üzenetet is tolmácsolni, hogy mi nem akarunk senkit 
agyoncsapni. Közben ránk sütik a bélyeget kizárólagosságról, 
dogmatizmusról, szűklátókörűségről, gyűlölködésről és így tovább. <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">És azt
 kell mondjam, a progresszív narratíva lényegesen sikeresebb, mint <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a 
hitvallásos keresztény narratíva.</span> </span></b></p>
<p><b>Nem azért, mert a hitvallásos narratíva tényleg idejétmúlt, 
mert tényleg nem ismeri azt, hogy 2024 emberének hogyan van szüksége 
Jézusra, vagy mire van pontosan szüksége? <span style="background-color:rgb(246,178,107)"><span style="background-color:rgb(217,234,211)">Nem azért, mert </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a hitvallásos 
narratíva </span>túlságosan farizeussá vált, mert a betűt nézi, a törvényt?</span></b></p>
<p>Ha így lenne, akkor azt mondanám, hogy köszönöm szépen, gyerekek, tévedtem. </p>
<p><b>Nem lehet, hogy tévedett?</b></p>
<p>Nem.</p>
<p><b>Magabiztos kijelentés.</b></p>
<p>Abszolút. </p>
<p><b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">Mire alapozza?</span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Jézus</span> semmit sem mondott <span style="background-color:rgb(234,209,220)">az <span style="background-color:rgb(246,178,107)">azonos nemű</span><span style="background-color:rgb(217,234,211)">ek</span> házasságáról, a progresszióról, vagy a woke-ideológiáról.</span></span></b></p>
<p><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Nem, de bizonyos alapigazságokat kijelentett, és én hiszek abban, 
hogy az örök igazságok a kereszténység által lettek tolmácsolva. Nem a 
kereszténység találta ki, nem ő mondja, Isten mondja, a kereszténység 
pedig közvetíti.</span></b> Ha erre azt mondják, hogy dogmatikus vagyok, meg 
szűklátókörű, akkor én meg azt mondom, hogy „te vagy az”. </p>
<p><span style="background-color:rgb(255,255,255)">Rendben, vannak alapigazságok. <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><span style="background-color:rgb(246,178,107)">De hol van az</span> leírva, 
kinyilatkoztatva, <span style="background-color:rgb(246,178,107)">hogy </span></span><span style="background-color:rgb(246,178,107)">mondjuk két azonos nemű ember nem nevelhet 
közösen gyereket</span><span style="background-color:rgb(246,178,107)">, vagy hogy nincsen olyan körülmény, ami miatt 
elfogadható, hogy egy 30. hétben járó magzatgyermeket az édesanya 
elvetessen?</span></b></span> </p>
<p><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Az élet tisztelete, az élet szentsége teljesen egyértelmű. Az Úristen
 az élet adója. Ettől kezdve az embernek nincs<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> </span></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">mandátuma, hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)">erről </span>
döntsön. </span></b>Az <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>is feketén-fehéren le van írva, hogy az Úristen az <span style="background-color:rgb(217,234,211)">embert 
</span>férfinak és nőnek teremtette, és ez a kettő alkot egy embert. </b></span></p>
<blockquote>
<p><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Ezen a ponton kőkeményen konfrontálódok, mert azt látom, hogy<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> a 
progresszív szűklátókörűségge</span>l szemben <span style="background-color:rgb(234,209,220)">néha nem</span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)">lehet vitatkozni,</span> csak 
ragaszkodni az igazsághoz</b></span>.</p>
</blockquote>
<p><b>Akkor hozok egy idézetet. „Mára a frontok bemerevedtek, a 
világnézeti pozíciók közti különbözőségek áthidalhatatlanok.” Tudja 
kitől idéztem? </b> </p>
<p>Hogyne, tőlem. </p>
<p><b>Nem kellene valamiféle hidat azért mégis vernünk?</b></p>
<p><b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">Mindkét világnézeti térfélen van egy olyan réteg, <span style="background-color:rgb(255,242,204)">akik párbeszédet 
tudnak folytatni </span>egymással és kétségtelenül <span style="background-color:rgb(234,209,220)">van egy másik, amelyikkel 
képtelenség</span></span></b>.<b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> Ha a progresszió nem érti meg</span></b> <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">azt, hogy az egyház az Isten 
által kijelentett hitben végzi a szolgálatát, hogy az egyház az Isten 
által kijelentett igazságot közvetíti, akkor mit vár az egyháztól? </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Adja 
föl <span style="background-color:rgb(255,242,204)">önmagát</span>? Mondja azt, hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)">az Isten eddig ezt mondta,</span> most pedig, 
gyerekek, bocs, már mást mond? </span></b>Ha feladjuk, azzal megsemmisítjük 
önmagunkat! </p>
<p><b style="background-color:rgb(217,234,211)">Egyre többen teszik fel a kérdést: <span style="background-color:rgb(234,209,220)">egyházszakadás</span> előtt állnak?</b></p>


<p><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Már megtörtént.</span></b> Persze nem Magyarországon, de meg kell nézni a német 
egyházat, ahol de facto megtörtént, de jure még nem. Az anglikánok is 
túl vannak rajta. Itthon azért még erős bástyák vannak, Magyarország még
 alapvetően kulturálisan konzervatív.</p>
<p><b>Elképzelhetőnek tartja, hogy 15-20 éven belül két református vagy két evangélikus egyház lesz?</b> </p>
<p>A reformátusokról biztosan nem. A református egyház átélt már egy pár
 krízist, a legutolsót nem is olyan régen, de odáig soha nem fog eljutni
 a dolog, hogy egyházszakadás legyen ebből. Megjelentek nálunk is a 
progresszív elemek és nézetek, de elég gyenge lábakon állnak. Az 
alapvetően konzervatív református egyház a paraszti társadalomból jön, 
sok mindent kibírt már, később azt is, hogy szétverték a társadalmat sok
 szempontból tartó polgári réteget. </p>
<p><b style="background-color:rgb(217,234,211)">Lesz <span style="background-color:rgb(255,242,204)">új pünkösd </span>az<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> egyház</span>ban?</b></p>
<p><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><span style="background-color:rgb(217,234,211)">A kérdésben </span>nem<span style="background-color:rgb(217,234,211)"> én vagyok</span> illetékes, hanem a Szentlélek</span></b>. Szerintem egyébként lesz, de ahhoz valami történelmi kataklizma kell. </p>
<blockquote>
<p><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">A kataklizmák azért<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> jók, mert a végső kérdésekkel szembesítenek</span></span></b>. Ne 
feledjük, hogy mi egy jóléti burokban élünk, nem is tudjuk, mennyire el 
vagyunk kényeztetve. </p>
</blockquote>
<p>Ki kell menni az ukrán frontra, vagy beszélgetésbe elegyedni egy 
kárpátaljai pappal, tanulságos dolgokat fog mondani. A mi problémánk 
pedig az, hogy marha- vagy sertéshúst vegyünk, melyik drogériába 
szaladjunk be.</p>
<p><b>Azért tudnék jópár települést mondani, ahol nem ez a fő probléma…</b></p>
<p>Az elnéptelenedő falvak, sőt, kisvárosok egyházi szempontból is 
kihívást jelentenek. Általánosságban is elmondható, hogy <b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">a vidék <span style="background-color:rgb(234,209,220)">
elnéptelenedésének egyik áldozata</span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"> az egyház</span></span></b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">.</span> Ezt még Pápán is a saját 
bőrünkön érzékeljük. Másrészt vannak olyan helyek, ahol robbanásszerűen 
növekedik a gyülekezet, nagyszerű történetekről lehet beszámolni. </p>
<p><b>Min múlik az, hogy elinduljon valahol egy keresztyén közösség jelentős növekedése? Kell egy karizmatikus, erős lelkipásztor?</b></p>
<p>Anélkül biztosan nem megy. Hogy pontosan miben áll ez a lelkészi 
karizma, azt nem tudom megmondani. Számít természetesen a prédikáció 
minősége, de a legfontosabb az emberi minőség. Ha a szíve nem olyan, 
akkor prédikálhat akárki, abból nem lesz gyülekezet. Érdemes elmenni 
például Hévízre, vagy Esztergomba, ahol remekül csinálják, Esztergomban 
például a gyülekezet mára kinőtte a templomot! És olyan helyeket is 
tudnék mondani, amik látszólag halott helyek voltak, azt hittük, vége 
van, be kell zárni a templomot, aztán odament valaki tiszta szívvel és 
meglódult a gyülekezet. Sok helyütt van mély igény az igei látásra a 
magyar társadalomban! Bízom abban, hogy végre megjelenik egy erős és 
tudatos keresztény középosztály, amire a magyar történelem viharai 
korábban nem adtak lehetőséget. A kulturális téren már kialakult egy új 
keresztény öntudat, ezt követnie kell egy teológiai öntudatosodásnak is,
 aminek következtében rájövünk, hogy itt valójában nem a hagyományról 
van szó, hanem az igazságról és sikerül felülkerekedni a mai ateista 
narratíván és kultúrán. </p></blockquote></div></div></div><br></div></div>