<div dir="ltr"><div>
<h1>És az írástudók kompetenciáival mi újság, hahó?</h1>
</div><div>2023. augusztus 02. 06:12</div><div><div><a href="https://mandiner.hu/velemeny/2023/08/es-az-irastudok-kompetenciaival-mi-ujsag-haho" target="_blank">https://mandiner.hu/velemeny/2023/08/es-az-irastudok-kompetenciaival-mi-ujsag-haho</a></div><div></div></div><span><div> Francesca Rivafinoli </div></span><span><div></div><div><p>Most, hogy megjelentek az Oktatási Hivatal 2021/2022-es <a href="https://okm.kir.hu/fit2" target="_blank">országos kompetenciamérésének eredményei</a>,
egyfajta verseny indult a felnőtt írástudók körében, hogy ki tudja a
saját kompetenciáit a lehető legkisebb mértékben megcsillogtatva
elemezni a tényeket.</p><p><i>„A diákok több mint 40 százaléka
alkalmatlannak tűnik az élethosszig tartó tanulásra, márpedig anélkül
legfeljebb csak az akkumulátorgyárak betanított munkásai lehetnek”</i>; <i>„A gyerekek annyira »elhülyültek«, hogy csak betanított munkásnak lesznek jók”</i> – hangzik az egyikféle állítás, amely egy szövegértési tesztben rögtön hamis lenne, mivel nem <i>„a diákok”</i>
bő kétötöde teljesített szövegértésből az alapszint alatt, hanem
kifejezetten a nyolcadikosoké; a tizedikesek körében az alulteljesítők
aránya 30 százalék, a hatodikosoknál 26. Az se kevés, de rögzítsük.</p><p>Az
pedig meglehetősen súlyos állításnak tűnik, hogy az a nyolcadikos
kamasz, aki egy szép májusi napon összecsapta vagy elszúrta a
kompetenciamérést, „<i>alkalmatlan”</i> lenne minden későbbi megtáltosodásra. Németországban a negyedikesek körében végzett <a href="https://deutsches-schulportal.de/bildungswesen/iqb-bildungstrend-die-wichtigsten-ergebnisse/" target="_blank">legutóbbi mérés</a>
szerint a nebulók szintén bő 40 százaléka nem üti meg az alapszintet,
19 százalékuk pedig az abszolút minimumot se, amely arány a multikulti
régiókban a 31 százalékot is elérheti –</p><span><div><p>ez talán azt jelentené, hogy a migráns hátterű gyerekek innentől kezdve esélytelenek?</p></div></span><p>Ha
a huszonéves alulképzett, traumatizált bevándorlóból kinézi az européer
baloldali, hogy néhány integrációs kurzus elvégzése után hasznos tagja
lesz a társadalomnak, akkor a nyolcadikos magyar állampolgár jövőjét se
kellene zsigerből temetni, mintha ostobább és menthetetlenebb lenne,
mint a német gazdaság megsegítőjének tekintett afgán fiatal.</p><p>Miközben
bajok kétségkívül vannak (méghozzá bőven – részemről már a budai
rokonoknak se írok öt szónál hosszabb üzeneteket, hogy két instagramozás
között átmenjen a közlendő), az biztosan nem segít, ha Pesten egy-egy
MacBook Air előtt bárki azon lamentál, hogy ki mindenkiből lehet<i> „legfeljebb csak”</i>
betanított munkás. Micsoda ótvar munka az, úgymond; lúzer, aki oda
kerül. Magam is igen büszkén húznám ki magam, ha kilencmillió világverő
startupper országa lennénk, első lépésben viszont bár adná az Isten,
hogy az összes munkanélküli-alkoholista és/vagy deviáns szülő gyereke
betanított bádogosként, gépkezelőként vagy takarítóként akarjon
boldogulni. Aki nem szeretné, hogy távol-keleti vendégmunkások pótolják a
hiányzó munkaerőt, annak minden erejével drukkolnia kellene, hogy</p><span><div><p>a leggyengébben teljesítő tanulókból ne <i>„legfeljebb”</i>, hanem <i>„legalább”</i> szorgos melósok legyenek.</p></div></span><p>Aztán
ott a másik állítás, miszerint rasszista, aki bármiféle integrációs
problémát emleget. Merthogy az áldozathibáztatás. Mármost ha egy szülő
elismeri, hogy nevelési problémák vannak a családban, vajon felsikolt-e
bárki is, hogy állj, ne hibáztassuk a szegény gyereket? Ehhez képest
integráció-ügyben teljes erőbedobással számolgat a sok okos laikus
(jellemzően jónevű budapesti gimnáziumokban végzett ifjak és szüleik),
hogy bebizonyítsák, a romák társadalmon belüli aránya jóval alacsonyabb
annál, hogy bármit is lehetne velük magyarázni – noha <a href="https://epa.oszk.hu/01500/01551/00116/pdf/EPA01551_educatio_2021_02_242-259.pdf" target="_blank">konkrét tanulmány is</a> megállapítja: <i>„az iskolai romaarány és a szövegértés-kompetenciák között fennmarad egyfajta negatív kapcsolat”</i>. Nem kell túlzottan félni ennek kimondásától –</p><span><div><p>a
hasonló németországi kompetenciamérésről szóló összefoglaló az ottani
migráns hátterű tanulóknál véli felfedezni a megoldandó problémát,</p></div></span><p>mégse
rasszistázzuk le őket, ahogyan áldozathibáztatást se kiáltunk (ott
egyébként az is okozza a fejtörést, hogy míg 2011-ben még a negyedikesek
84 százaléka beszélt otthon is németül, 2021-ben már mindössze 61,5
százalék).</p><p>Apropó lélekszám. Az egy dolog, hogy a kormánynak
kiemelt felelőssége van, és ezáltal teendője is bőven (miközben
egyébként még a <i>„KESMA-portálnak”</i> nemigen nevezhető <a href="https://www.politico.eu/article/europe-forgotten-children-roma-community-bulgaria-school/" target="_blank">Politico</a>
is rámutat, hogy – a 2015-ben bevezetett kötelező óvodai nevelésnek
köszönhetően – Magyarország az egyetlen olyan uniós ország, ahol nem
tátong szakadék a roma és a nem roma gyerekek kisgyermekkori oktatása
között), de az úgy azért nem fair, hogy az értelmiség krémjének
termékeny korban lévő leszármazottai az egyik pillanatban
felháborodottan tiltakoznak amiatt, hogy 2025-től csak a 30. életév
betöltése előtt szülő nők esetében jár babaváró hitel („az első gyerekét
41 évesen szülő nő már semmit nem ér?!?”, <i>„mik vagyunk mi, Gileád szolgálóleányai???”</i>),
majd a másik pillanatban azon keseregnek, hogy mennyire magas a
hátrányos helyzetű, képességhiányos gyerekek aránya. A társadalmi
mobilitásra sajnos dőreség hagyatkozni, ha közben a többdiplomás párok
nem gondoskodnak okos kicsi kortársakról, akik felfelé húzzák
pajtásaikat.</p><p>És ha már kompetenciákról van szó, a reflexszerű
rasszistázás és károgás helyett akár elő is lehetne rukkolni a kimunkált
problémamegoldó képességekkel, megvizsgálva a kompetenciamérés
eredményeit, hátha adnak némi támpontot a követendő úttal kapcsolatban.
Kiderül például: miközben minden egyes beázó tantermen hetekig
szörnyülködik az arra fogékony közönség,</p><span><div><p>valójában a nyolcadikosoknak csupán 4,7 százaléka jár rossz vagy nagyon rossz állagú épületbe.</p></div></span><p>A
községekben és a városokban kitűnő állapotú suli több van, mint a
közepesnél lepukkadtabb. Viszont: a számadatok alapján se a szövegértési
képességeket, se a matematikai eredményeket nem az határozza meg, hogy
mennyire modern a környezet. A hatodikosoknál és a nyolcadikosoknál
országos átlagban a nagyon rossz állagú iskolákban tanulók érték el a
legmagasabb pontszámot; a kitűnő állagúakban és a közepesekben nagyjából
azonos eredmények születtek. Legfeljebb annyi következtetést lehet
levonni, hogy az elmúlt évek beruházásai kiemelten a rosszabb
eredményeket mutató településtípusok iskolaépületeire irányulhattak,
ahol így a motivációt nem csökkenti tovább az elavult infrastruktúra –
önmagában a vakolat minőségén tehát kár hevesen rugózni.</p><p>Ellenben
el lehetne gondolkodni például egy olyasféle akción, amelynek keretében
megfelelő és kellően lebilincselő könyve(cské)k jutnának el azokba a
háztartásokba, ahol kevesebb mint egypolcnyi olvasnivaló található. Akár
TikTok-kihívást is lehetne mellékelni hozzá, ezen ne múljék. Persze
számos más, ennél hatékonyabb eljárás is lehetséges; a kompetenciamérés
eredményeiből mindenesetre két dolog teljesen egyértelműen kiviláglik:</p><span><div><p>a vizsgált tanulók 22–24 százaléka olyan háztartásban él, ahol nincs egypolcnyi könyv,</p></div></span><p>és
ugyanezek a tanulók messze le vannak szakadva szövegértésben (és minden
másban) akár csak azoktól is, akiknél otthon 50 darabos a könyvtár.</p><p>Elismerem:
önmagában attól, hogy beviszünk pár tucat könyvet olyan lakásokba, ahol
hely sincs nagyon (bár a tévé elé például férhet egy s más), nem
feltétlenül válik a Cigándi és az Edelényi járás is egy merő
könyvmollyá. De hogy se a „kész, vége, csak ócska betanított munkás
lehetsz (aki egyébként gondoskodik a szemét elszállításáról és leszedi
az idénygyümölcsöt)” jellegű leszólás nem előremutatóbb, se pedig az, ha
a motiválandó rétegek buksiját „jaj, te szegény szerencsétlen áldozat, a
csúnya állam jól elbánt veled” szöveggel simogatjuk gügyögve, az talán
egészen bizonyos.</p><p style="text-align:right"><i>Nyitókép: MTI/Balázs Attila</i></p></div></span>
</div>