<div dir="ltr">Kedves Levente! <div>Köszönöm a küldeményedet. Sajnos nem tudom, hogy a Csomor féle vizsgálatra hogyan és miért került sor. Lehet, hogy jó 20. századi aranyművesek, de a korai bizánci ötvösséghez és főleg a kor művészettörténetéhez és eszmetörténetéhez keveset értenek. Enélkül pedig a Szt Korona érdemben nem vizsgálható. A Péri féle jelentés számos jó megállapítást tartalmaz, de nem ez volt a Szt Korona egyetlen tudományos vizsgálata, hanem pl Tóth Endre a Nemzeti Múzeum régésze által vezetett (általam is  hivatkozott) pl. száloptikás vizsgálat. Ez megerősítette, hogy a Szt. Korona több különböző tárgy összeépítésével keletkezett. Ez nem mond ellent annak, hogy a korona arányrendszere, ikonográfiiai programja egységesnek tűnik, mivel ezt az arányrendszert másodlagosan is ki lehet alakítani, különös tekintettel, mivel a korona arányainak kialakításához szerintem adott volt az autentikus minta,  Komnénosz Manuél  bizánci császár koronája. Ő volt az a császár, aki Béla herceget (a későbbi III. Bélát) megtette a trónörökösének, aki 9 évig él a császárvárosban. Ő volt az egyetlen magyar uralkodó aki egyáltalán láthatta (következésképpen másolhatta) a bizánci császár koronáját. Kálmán esetében ennek se oka se lehetősége nem volt. Kálmán kétségtelenül kimondatta Hartvik püspökkel, hogy Magyarország nem Szt.Péter (azaz a pápaság) hűbéri fennhatósága, hanem Szűz Mária védnöksége alá tartozik, de ennek semmi köze a király koronájához. (Erősen kérdéses, hogy a pápa a koronázási felkenési engedély mellé koronát is küldött. Ha mégis, úgy forrás adat szerint Szt. István koronáját Henrik császár a Ménfői csata után visszaküldte Rómába.) A királyok a koronájukat saját maguk csináltatták egész Európában. A Szent Korona előtt Magyarországon is. A Szt. korona alsó része a corona greca szintén több részből áll. Egy ismeretlen eredetű, célú bizánci koronát valószínűleg Géza bizánci felesége számára alakítottak át. Aktualizálták. A hátsó részére rátették A császár, a társcsászár és Géza király képmását. Ezek a képek nem illeszkednek az eredeti foglalatokhoz!!! Ezt a cserét csakis Bizáncban lehetett végrehajtani, másrészt Géza képmása bizonyítja hogy nem Géza számára, hanem vélhetően a felesége számára készült, azaz női korona. A bizánci női koronákon nem ilyenek a függők vagy nincsenek is, azaz a függőket akkor helyezték el, amikor a női koronát királyi koronává alakították át. Ez Géza és Szt. László után történhetett. A korona része is több részből áll. Péri itt téved. A száloptikás vizsgálat bebizonyította, hogy a pántok végeit ill. 4 apostolképet nem vágták le. Eredetileg is ilyen hosszúra készültek. A hosszúságukat a bizánci császári korona arányai határozták meg. Ezért az eredeti 12 helyett csak 8 apostol képnek volt hely. Újabb epigráfiai bizonyíték szerint a lemezek Szt István koriak, azaz ereklyék, tehát a képek száma nem volt lényeges. Egyetlen apostolkép is ugyanolyan szakrális erejű lett volna, mint a 12. Maguknak a pántoknak az eredeti funkcióját, korát nem tudom. A corona greca oromdíszei mindenesetre beletakarnak a  a pántok apostolképeibe, azaz biztos, hogy eredetileg két külön tárgy volt a korona alsó és fölső része. A lemezeket azonban másodlagosan helyezhették rá, ugyanis a foglalatukon jól látszik a ki - befoglalásra utaló gyűrődés. A korona tetején álló gömbös végű kereszt is másodlagos, nem csak a pántokhoz, de a pantokrátor lemezhez képest is. A felhelyezésével megint a bizánci császári koronákat utánozták. Egyes művészettörténészek szerint a gömbös végű kereszt XI. századi forma, azaz lehet, hogy ez is Szt. István kori ereklye, ami ugyancsak indokolhatja a Pantokrátor lemez átfúrását. Arról már írtam, hogy III. Béla volt az egyetlen Árpád-házi, akinél logikusan megindokolható a Szt. Korona összes eszmei sajátossága. Bizánci zárt császári korona, amelyet azonban szentistváni ereklyékkel erősítettek meg. Béla volt aki nem csak közelről láthatta a császári koronát, de módja volt akár a császári udvarból való bizánci ötvösöket hozatni . A hivatkozott esztergomi Porta speciosa márványberakásait is készíthették konstantinápolyból hozatott márványfaragók. Hirtelen most ennyit. Üdv         </div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Levente Vihar <<a href="mailto:lvihar@gmail.com">lvihar@gmail.com</a>> ezt írta (időpont: 2023. júl. 22., Szo, 20:45):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div>Kedves Laci!</div><div>Ha már kiemelten nekem is czímezted...<br></div><div>Köszönöm a kiegészítést - mindezt nagy figyelemmel hallgattam  már Tőled előadásod során.</div><div>Úgy érzem, hogy a Szent Korona története (részei, származása, változtatásai, javításai, stb.) , létrejötte (műhelyek),  még nem lezárt terület.</div><div>De, ha már reagáltál...</div><div>Egyszerűen nem tudom megmagyarázni, hogy miért Csomorék kezébe került anno, a hazatérés után?? </div><div>Péri Józsefék (sajnos 2003+) is megvizsgálták - abból sajnos nem tudok könyv születéséről, de:</div><div>
<i><span style="color:rgb(0,0,255)">Péri József<br><br>Munkajelentés a Szent Koronáról<br><br>Péri JózsefAz 
európai ötvösremekek között egyedülálló helyet foglal el Magyarország 
Szent Koronája, nem csak szépsége, de rejtélyessége miatt is. Írott 
források nem szólnak készülésének helyéről, idejéről, csak annyit 
tudatnak, létezik. Azon képi ábrázolások, amelyek azonosítására 
alkalmasak, már az újkorból származnak.<br><br>A középkornak ez nem 
okozott gondot. Természetesnek tartotta, hogy az teljes egészében az a 
jelvény, amelyet első szent királyunk II. Szilveszter pápától kapott. 
Csak a XVIII. Században veszik észre rajta a görög feliratokat s 
értelmezik történelmi ismereteik szerint. Noha a Korona közjogi szerepe 
nehezíti a kutatást - az folyamatosan halad. Megállapítja, hogy a korona
 két részből, egy bizánci és egy latin részből áll. Kétségbe vonja a 
latin rész Szent Istváni eredetét. Felveti lehetőségét annak, hogy a két
 részt III. Béla egyesíti, de keletkezésének titka - lévén 
ötvöstechnológiai természetű. Továbbra is rejtve maradt.<br><br>1945-ben
 a Korona hadifogságba esik. Csak egy Kelleher nevű amerikai 
zsákmányolótiszt láthatta, aki doktori disszertációt írt róla. Mivel 
ötvöstechnológiai ismeretei alig voltak, írása a működésképtelen 
elméletek sorát növeli.<br><br>A hazatérés után az iránta megnövekedett 
érdeklődés következményeként, készülésének módja, helye és ideje 
kérdésében számos - ha nem is mindig eredeti - elmélet született. 
Némelyik keletkezésének nem is oka, hanem célja van. E történeti 
hivatkozásokra, művészettörténeti analógiákra alapított elméletekben egy
 közös: mind olyan - elképzelt - tárgyról szól, amely kielégíti a róla 
elgondoltakat. Így azonban csak logikai konstrukciókat ismerhetni meg, a
 Korona, a maga valóságában megközelítetlen marad.<br><br>Pedig a 
Korona, szent szimbólum volna mellett ötvösremek is, amely nem lett, 
mint szamárnak a füle, hanem készítették, az ötvöstechnológia szigorú és
 évezredek óta változatlan rendje szerint. Csak e készülési nyomok 
figyelmes szemléletet árulhat el valamit lényegéről, a technológiai rend
 feszes volta pedig jó néhány spekulációt, mint képtelenséget önmagától 
kirostál.<br><br>Amikor ezek az elméletek egyre hangosabban 
nyilvánosságra kerültek, a Korona Bizottság akkor döntött úgy, hogy 
megnézeti ötvösökkel is, pontosan ezekre a kérdésekre válaszolandó. 
László Gyulának köszönhetően kerültem bele Papp László kollégámmal 
együtt a dologba. Amit mi megfigyeltünk, azt ketten figyeltük meg. Ha 
szamárságot mondok, az engem terhel, ha netán-tán valami érdem volna 
benne, az közös. Válaszolni kell a következő kérdésekre.<br><br>    1. 
Egységes tervezés-e a korona vagy különböző elemekből áll? Mert hiszen 
ezen áll vagy bukik az előbb elmondott elmélet. Még egyet hadd mondjak. 
Amikor elkezdődött a mi vendégszereplésünk, akkor először a Korona 
Bizottság által feltett kérdésekre válaszoltunk, de nagyon hamar 
kiderült, hogy amikor kinyitunk egy ajtót, akkor mögötte mindig kettő 
van és egyre több kérdésre kell választ adnunk részint a saját szakmai 
hiúságunk miatt, részint meg azért, hogy valóban az igazságot akarjuk 
megkeresni.<br>    2. A korona graeca abroncsának, képeinek, köveinek, pártázatának mi az egymáshoz való viszonya?<br>
    3. Beszélni kell arról, hogy a korona graeca képei valóban egy 
műhelyben készültek-e vagy sem. Mert hiszen a korjelző képeknek a 
hitelessége ettől függ.<br>    4. Beszélni kell a csüngőkről.<br>    5. 
Beszélni kell arról, ami a legkényesebb pontja a koronával kapcsolatos 
vizsgálódásoknak s ez a Dukasz kép szabálytalan fölszerelése.<br>    6. Beszélni kell a korona karima pántjairól és a keresztről.<br><br>Először
 nézzük azt, hogy egységes tervezés-e? Minden mesterségben ha valaki egy
 tárgyat, épületet el akar készíteni, akkor először a szerkezeteket kell
 megcsinálni és utána következnek a díszítések. Ha tehát egy ötvösnek 
olyan feladatot adnak, hogy készítsen egy olyan koronát, amely áll egy 
abroncsból és azt befedi egy egymást keresztező boltozat, akkor először 
is a szerkezetet kell megcsinálnia oldhatatlan kemény forrasztással. 
Tehát a karima pántjait is keményen hozzá kellett volna forrasztani az 
alsó abroncshoz. És utána föl lehet rakni azt, amit csak akar. Itt 
azonban egészen más helyzettel állunk szemben. Eltekintve attól, hogy 
két markánsan különböző karakterű rész kerül egymás mellé, a két részt 
durván, úgyszólván műhely nélkül szegecselték össze. Tehát nem lehet szó
 egységes tervezésről. Ezek alkalmi egyesítések, összeeresztések és aki 
ezt szakszerűnek tartja, annak fogalma sincs az ötvöstechnológiáról.<br><br>A
 másik súlyos kérdés a csonkítás. A koronának a belsejében lehet látni, 
hogy minden egyes zománckép alatt van egy homorulat. Ezen a pánton is 
lehet jól látni, mindegyiken van még egy egyharmadnyi. Ha egységes 
tervezés volna, akkor egyúttal hozzáforrasztották volna a lemezt, és 
semmiképp nem csináltak volna egy olyan tárgyat, amelyen még van egy 
egyharmadnyi foglalatnyom. Ez inkább arról tanúskodik, hogy a pántok 
végéről egy-egy apostolt levágtak.<br><br>Még van valami, ami az 
egységes tervezés ellen szól, nevezetesen, a latin pantokrátor 
megcsonkítása. Hogy elhelyezhessék a keresztet, egészen brutális módon 
megcsonkították. Látni, hogy kipereg a zománc, össze-vissza csavarodnak a
 rekeszek. Ilyen torzulások csak utólagos fúrásnál jöhetnek létre. Ha 
ugyanis eleve azt tervezik ikonográfiai perverzitásból, hogy Krisztusnak
 a hasából jön ki egy kereszt, ha egy zománcozott tárgyra egy másik 
zománcozott tárgyat akarunk helyezni, amely feszüléses alapon 
támaszkodik, akkor oda egy fémlapot, jelen esetben egy gyűrűt kellett 
volna helyezni, hogy ne pattantsa ki a zománcot. Különben feszültségeket
 idéz elő. Ennek itt nyoma sincs. Ellenkezőleg, amennyire látni lehet, 
abból az derül ki, hogy az eredeti alsó lemez, ami egyébként 0,4 
milliméter vastag, így a fúrástól össze-vissza torzul. Tehát nem egyenes
 sík, hanem össze-vissza kitüremkedik. Mint hogyha a kutyák rágták volna
 szét. Sajnos nem tudjuk pontosan megnézni, mert IV. Károly koronázása 
után becinezték a keresztet. A kereszt ugyanis úgy működik, hogy csőből 
van, van egy hozzávaló csavar egy csavarfejjel és a cső szárában menet 
van. Be lehetett volna csavarni. Nyilván kellett volna egy negyed 
fordulatot húzni rajta, de nem, becinezték. Eltekintve attól, hogy a 
cinezés rongálásokat okoz, a további vizsgálódásoknak is gátat vetett.<br><br>Kemény Henrik: Bocsáss meg, savval cinezték vagy viasszal?<br><br>Egy fenét viasszal. Savval.<br><br>Kemény Henrik: Az megrongálja.<br><br>Persze.
 Tehát négy nagyon súlyos mesterségbeli érv szól az ellen, hogy a 
szentkorona egységes tervezés eredménye volna. Ezzel, azt hiszem, a 
Csomor-féle nézetek egyszer s mindenkorra tárgytalanná váltak. Ezzel 
egyszerűen nem szabad tovább foglalkozni.<br><br>A korona graeca 
abroncsának, képeinek, köveinek és pártázatának viszonya. A legnagyobb 
meglepetésünkre, amikor az abroncsot vallattuk, kiderült az, hogy a 
korona abroncsa, a pantokrator és a Dukasz Mihály lemez hátlapja, 
valamint a pártázatoknak ez a vékony kis kontúrlemeze egyazon darabból 
van.<br><br>Iszonyatosan súlyos következményekkel járó megállapítás ez. 
Ugyanis ez azt jelenti, hogy a korona graeca pártázatokkal, 
oromdíszekkel, és más okból a láncokat tartó kis bakocskákkal együtt 
született. Erre más lehetőség nincsen. Ez a felismerés lehetetlenné 
teszi azokat az elméleteket, amelyek úgy gondolják, hogy érkezhetett egy
 görög sztemma, amelyre aztán később fölfogatták a pártázatokat és a 
csüngőket. Nem lehetséges az, hogy ez oromdíszek nélkül esetleg Szent 
István gyöngyös koronája lehetett volna. Tehát a tradicionalisták és a 
bizancinisták vitájában a tradicionalisták tévedésben tartózkodnak. Ez 
természetesen nem jelenti azt, hogy a másik oldalnak igaza volna. Az, 
hogy egy olyan koronával állunk szemben, amely eredetileg olyan volt, 
hogy a császári ékességnek számító csüngő bakjai már eredetileg rajta 
vannak, súlyos kérdéseket vet föl a keletkezésének helyét illetően. De 
erre majd később visszatérek.<br><br>Még egyszer azzal hozakodnék elő, 
hogy ha egy ötvösnek koronát kell csinálnia, amelyen képek, kövek, és 
fölöttük egy pártasor van, akkor olyanra méretezi a pártákat, hogy vagy 
akkora, mint a kép, vagy kétszer akkora, szóval valamiféle harmóniába 
hozza ezeket egymással. Itt azonban azt látjuk, hogyha középről, a 
pantokratortól indulunk el, már ott elkezdődik a sandaság, mert a 
pártázat az angyalképen túl lóg, a másik oldalon pontosan ott kezdődik 
és ez a furcsa diszharmónia ez végigvonul az egész abroncson. Ez csak 
egyetlen dolgot jelenthet: itt az ötvösnek előre letettek az asztalra 
bizonyos elemeket, amelyeket okvetlenül fel kellett használnia. Tehát 
kellett, hogy az asztalon szerepeljenek a már említett kivágott lapon 
kívül a képek, kövek, csüngők és a pártázat. Hogy ezek honnan kerültek 
elő, arra ez a dolog nem ad választ. De arra, hogy ezek eleve ott 
voltak, arra igen. Ugyanezt a gyanút erősítik meg a kövek foglalatai. 
Ugyanis, ha megnézzük, a kövek foglalata csámpás. Itt is csámpás, ott is
 csámpás, tehát rosszul vannak kiosztva. Ha megnézzük, hogy a bizánci 
képek milyen hallatlanul nagyrendűek, akármelyiket mutatom, olyan 
iszonyatos kvalitáskülönbségek vannak a kettő között, hogy 
elképzelhetetlen, hogy ezeket egy műhelyben csinálták volna. A harmadik 
dolog, ami e kérdéshez tartozik, hogy ez a fajta karmos foglalás, amit 
idáig mutattam, Bizáncban rendkívül ritka. Kovács Éva, aki két lábon 
járó lexikon volt, egy példát tudott fölmutatni. Több egyszerűen 
nincsen. Ez is azt a gyanút erősíti, hogy ilyen formában ez a tárgy 
Bizáncból nem érkezhetett.<br><br>A következő kérdés, hogy a képek egy 
kéz, illetve egy műhely munkái-e? Ha figyelmen kívül hagyjuk is 
Moravcsik Gyula megfigyeléseit, illetve a paleográfiai bizonyítékokat, 
ha figyelmen kívül hagyjuk azt a felismerést, hogy ez két hierarchia, 
egy földi és egy égi, a csak az ötvösre tartozó aprólékos 
összehasonlítgatások a következők: Ha megnézzük a szíveket a ruhán, a 
bizánci császárét, itt látható, hogy a vállán vannak, igen, fejjel 
lefelé vannak, itt vannak Konsztantinosznál és itt vannak a Demeternél. 
És ezek egy kéz munkái. Tehát a két korjelző képen és egy nem korjelző 
képen ugyanattól a kéztől származó ilyen apró kis szívecskék vannak. 
Gézáé különböző, az kövérebb, mint ezek. Aztán ha az ember 
összehasonlítgatja a szájakat, akkor kiderül az, hogy Demeter szája, 
Konsztantinosz szája és Szt. György szája azonos vonalvezetésű. 
Hasonlóképpen egészen fura a mutatóujjak formája. Ilyen furcsa, 
bekunkorított mutatóujjakkal találkozunk Dukasz Mihálynál, 
Konsztantinosznál és a katonaszenteknél egyaránt. Itt is ugyanaz a 
megoldás van. Tehát a korjelző és nem korjelző képek hasonlóságát 
mutatják ezek az apró kis jelek. Hasonlóképpen Dukasz Mihály haja olyan,
 mint Konsztantinosz haja, ez pedig olyan, mint az angyaloké. Ezek a 
jelek mind azt mutatják, hogy ez nem egy helyről került ki.<br><br>Kemény Henrik: A tűzzománcok anyaga megegyezik egymással?<br><br>Miután
 nem volt szabad mintát venni, megsérteni az anyagot, nem tudjuk. 
Ránézésre igen. Ha az ember megnézi a zománcok fényét, a színét, 
tónusát, akkor ezek azonosak. Ezek egy műhely termékeinek mutatkoznak.<br><br>A
 csüngőkről a következőket kell tudni. Négy, plusz négy, plusz egy 
csüngő van jelenleg. Eredetileg kettő, kettő, egy volt. Ezeknek van a 
már említett kis bakocskájuk. Két dolgot kellene még megemlíteni. 
Bizáncban a csüngőkben lévő kövek fehérek. Ezek vörösek. A foglalatokon 
nem látszik kifoglalásnak a nyoma, tehát nem lehet szó arról, hogy 
ezeket kicserélték volna. Egy-egy kifoglalásnak egészen durva nyomai 
vannak. Ez nem lehetséges. Még valami, amit itt meg kellene jegyezni a 
női koronaelmélettel kapcsolatban. Nevezetesen azt, hogy a női koronákon
 mindenütt gyöngy van, vagy pedig hímzett szalag, drágakövekkel kirakott
 szalag. Soha nem lánc. Az objektív megítélést itt az is nehezíti, hogy 
egyetlen egy eredeti tárgy nem maradt fenn, csak mozaikok, zománcképek, 
miniatúrák azok, amelyekkel találkozunk. Nem lehet pontosan eldönteni 
mindig, hogy az anyag okozta változások, az anyagszerűség miatt valóban 
azt látjuk-e, amit ő szándékozott láttatni. A láncok lemezből vannak. 
Kalapácsnyomok vannak rajta. Ez azért fontos, mert lemezhenger a XVI. 
század előtt nincsen. Tehát maga ez a tény korjelző. Még valamit meg 
kell jegyezni a bizánci és a magyar szent korona csüngői közötti 
különbségeknél. Nevezetesen azt, hogy a háromszög alakban egymáshoz 
forrasztott kövek a bizánci koronán a csúcsukon, a magyar koronán az 
alapjukon függnek, a csúcsuk néz lefelé.<br><br>Tehát itt is az a kérdés
 vetődik föl, hogy vajon ezek a csüngők eredetileg ehhez a koronához 
készültek-e? Ezt a kérdést az teszi súlyossá, hogy a csüngőtartó bakok 
eredetileg föl vannak forrasztva a keményen nyers lemezre. Tehát azt 
csak akkor lehetett fölforrasztani, amikor ez még nyers állapotban volt,
 képek, kövek nélkül, mert utána tűzbe vinni a tárgyat nem lehet. 
Kérdés, elképzelhető-e, hogy Bizáncból császári ékességekkel ellátott 
koronát küldjenek, az ő fogalmaik szerint egy ilyen jobbféle 
patríciusnak? Hiszen a koronaküldésnek politikai indítéka az volt, hogy a
 szent császár legmagasabb megelégedését fejezi ki a megajándékozottal 
szemben. De a császár nem teheti a megajándékozottat önmagával azonos 
rangúnak. Márpedig ez a fajta csüngő a császáré is. Még egy 
meggondolandó dolog van, ez pedig a következő. Ezek a csüngők úgy vannak
 földrótozva. Ha egy ötvös olyan feladatot kap, hogy egy lánc végére 
helyezzen el bármilyen tárgyat, akkor arra egy karikát forraszt. Tehát 
itt nem drótdaraboknak kellene lenni, hanem egy karikának. Hiszen abba 
lehet beakasztani a láncszemet.<br><br>Kemény Henrik: És itt a láncszemek össze vannak forrasztva? Vagy csak összeakasztva?<br><br>Forrasztva
 vannak. A függők maguk két típusra különülnek. Az egyik fajtánál két 
szál úgynevezett gyöngydrót van egymás mellett. Nagy valószínűséggel 
ezek az eredetiek. Hiszen itt egy gyöngydrótot hengereltek meg, a 
másiknál pedig ezt utánzandó, vésési nyomokat láthatunk. Tehát 
nyilvánvalóan ahol egy technológiát utánoznak, az a másodlagos. Az első 
típusnál - ezt el kell hinniük becsület szóra - ilyen két egymásra hajló
 lapocskának a maradványa van. Ezek azonosíthatók úgy, mint letört 
fülek. Igen ám, de ezeknek olyan széles ez a kiszélesedő vége, hogy nem 
fér át a láncszemen. Tehát a feldrótozásnak ez az oka. De ha ide 
készültek volna, akkor azt megfelezték volna. Ez az a pont, amit némi 
gyanakvással kell fogadni, mert ezt ugyan megfigyeltük, de nem 
ellenőriztük. Tehát lehet, hogy tévedek, bár a valószínűsége nem nagy. 
Most jön a legkínosabb kérdés.<br><br>A Dukasz Mihály kép. Azt látjuk, 
hogy az összes ábrázolás szépen rendesen be van foglalva. Ezek rendes 
foglalatok, ugyanis a képeknek a hátsó oldalára két darab lemezcsík van 
fölforrasztva, amelyek távolságtartóul szolgálnak. Ezeknek a szélessége 5
 milliméter. A foglalatok 6 milliméter magasak. Ha megkocogtatjuk a 
foglalatot oldalt, akkor üres hangot ad. Látszik tehát, hogy ezek 
távolságtartók, nem foglalómasszával foglalták, hanem ez adott módot 
arra, hogy kalapáccsal foglaljanak. Egyszerűen ezt az arany lemezcsíkot 
poncoló szerszámmal végigponcolták, és ezzel hajlították rá a lemezre. A
 Dukasz Mihály lemeznél körülbelül 8 milliméterrel kisebb a foglalat, 
mint maga a kép. Soha nem lehetett benne. A foglalat oldalán ilyen 
nyújtásra utaló keresztirányú kalapálás nyomai látszanak végig. Még egy 
dolog van, ami egészen furcsa a többi dologhoz viszonyítva. Nevezetesen 
az, hogy az oromdíszen lévő gyöngy másképp szerelődik föl, mint az 
összes többi helyen. A legzseniálisabb szerkezet, ahogy a koronát 
összeállították. Másutt ugyanis a csúcsokon lévő kövek csapját nem 
forrasztották. Hanem a következőt csinálták. A fenéklemez elé 
odaforrasztották az erősítésül szolgáló úgynevezett gyöngydrótot. Ilyen 
kis gyöngyszemekből álló drótot. Ezt úgy préselik. A fölforrasztás után -
 miután így vannak a gyöngyszemek, itt van a fenéklemez, ilyen kis 
háromszögek képződnek. A gyöngytartó csapot - bármelyiket � kónikusan 
lereszelik, és erre fölreszelnek egy menetet. A kis háromszögeknél 
picikét fölfúrják az anyagot, és mivel a korona abroncsa finomabb, tehát
 puhább, mint ezek a csapok, egyszerűen belecsavarják, és a reszelt 
menet helyet vág magának. Ez azt jelenti, hogy szorul. Ha 
kilötyögősödik, egy negyed fordulatot tovább hajt rajta és megint 
szilárd marad. Ez az, amit nem tudott az a pesti ötvös, aki Ferencz 
József koronázása előtt megigazításra megkapta a koronát. Ugyanis az 
ilyen fajta meglötyögősödött köveket mind becinezték. Magát a Dukasz 
Mihály lemezt is. Itt nagyon jól lehet látni, ekkora cindarab van. 
Visszatérve az itteni csapra, ez a csap nem a gyöngydrót mellé szorul 
be, hanem külön áll. Viszont a tövében ott van egy olyan másfél 
milliméter szélességű meg nem olvadt forrasztódarab. Tehát ezt keményen 
forrasztották. Ez azt jelenti, hogy ez a csap eredeti. Ez azért nagyon 
fontos kérdés, mert fölvetődött Csomor Lajoséknál az ötlet, hogy itt 
volt hátul az a bizonyos kereszt, amelyet Izabella királynő letört 
volna. Hogy a dolog ne legyen ennyire egyszerű, itt hátul, lefelé a 
középvonaltól számítva jobboldalt körülbelül 6-7 milliméter szélességben
 olyan kimorzsálódott anyagrész van. Ez két dologtól származhat. Egy: 
letöréstől. És származhat attól, hogy vége van az anyagnak.<br><br>Kemény Henrik: És formailag megegyezik vele?<br><br>Csak
 az egyik oldalon van. Abban az esetben, ha ez letörés és mondjuk ferdén
 törik, akkor a másikat el lehet reszelni. Igen ám, de hogyha ez törés, 
azt csakugyan ide-oda hajlítgatják. És amikor letörik, akkor vagy erre, 
vagy arra, de kihajlik. Itt ennél tökéletesen sík. Tehát a letörés 
elméletet nem lehet bizonyítani.<br><br>Kemény Henrik: Lehet, hogy esetleg megcsiszolták.<br><br>Nem.
 Annak látszanék a nyoma. Teljesen homogén a felület, ezt nem csiszolta 
senki. Fennmaradt a lehetőség, de nyugodt lélekkel lehet mondani a 
vizsgálatok után, hogy ez anyagvég. Hiszen gondoljuk meg, akkoriban egy 
ekkora nagy darab aranyat kikovácsolni, igen nagy munka volt és nem igen
 lehetett kiszámítani, hogy elég lesz-e az anyag? És nem igen lehetett 
belenyújtani egy ilyen bonyolult formába. Lehetséges, hogy itt az anyag 
vége van, azzal találkozunk és a foglalat csak kínlódásos megoldás ebben
 az esetben. Azaz: nem leszerelésről van szó és nem arról, hogy utólag 
tettek ide egy képet, hanem eredetileg nem adta ki az anyag és valami 
kényszermegoldáshoz folyamodtak. Ez azonban megint újabb kérdéseket vet 
föl, minekutána a Dukasz Mihály képet eredetileg ezen a két lukon 
keresztül fúrt szegecs tartotta. Hogy így van, azt az bizonyítja, hogy a
 szegecset hátulról lehetett csak kifúrni a következők miatt. Ebben itt 
alul és ettől körülbelül 4-5 milliméterre, valahol itt két darab 
távolságtartó van. Pontosan olyan mély, mint a foglalat. Illetőleg 
leszámítva a ráhajtást, tehát 1-2 milliméterrel rövidebb. Ez rögtön 
magyarázza azt, hogy miért ilyen lehetetlen helyen fúrták ki. Mert 
lejjebb már ott van a távolságtartó. Tehát ott nem fúrhattak. Ezen a két
 ponton keresztül szegecselték föl a korona graecára. Tehát nem úgy, 
ahogy most van. Ugyanis most a korona latinán is átmegy ugyanaz a két 
fúrólyuk. Ugyanis nagy valószínűséggel a koronának ez a része 
összeomlott. Ezt bizonyítja az, hogy az alatta lévő zafírt is ki kellett
 cserélni. Ezen a két ponton volt tehát eredetileg fölerősítve. Akkor 
viszont meg kell gondolni a következőt. A bizánci korona küldése 
diplomáciai értelemben a császár felsőbbségének a demonstrálása volt. 
Az, hogy elkápráztassák azt a barbárt, aki ebben a nagyon nagy 
megtiszteltetésben részesült. De gondoljuk meg, valóban lehetséges, hogy
 egy ilyen összebarkácsolt császárképpel ideküldenek egy küldöttséget? 
Vagy később hozták a képet és utólag rakták rá? Hát ezzel nem hiszem, 
hogy el lehet kápráztatni valakit. Itt valamiféle más megoldásnak kell 
lennie. Még egy dolog hozzáteendő az ügyhöz. Nevezetesen az, amit Váczi 
Péter fedezett fel a Cronice Saeculorumban.. Ugyanis Irene császárnő 
levelet ír II. István magyar királynak, amelyben magyarázkodik, hogy a 
férje azért indított háborút a magyarok ellen, amit aztán el is 
vesztett, mert ő a magyar királyt vazallusának tartotta abból az okból, 
hogy a magyar király egy bizánci császár képét viseli a koronáján. Tehát
 ez magyarul azt jelenti, hogy 1116 és 1124 között ez a kép már rajta 
volt a graecán. Tehát minden olyan elmélet, amelyik azt mondja, hogy ezt
 utólag cserélték ki politikai okokból, nem állja meg a helyét, mert 
hiszen írásos nyoma van annak, hogy ez már akkor rajta volt. Hát akkor 
mi történhetett? Azt hiszem, komolyan mérlegelni kell annak a 
lehetőségét, amit Dér József vet föl, hogy ezek a bizánci képek nem 
koronán kerültek ide, hanem valamely ilyen árkádos szerkezetű 
ajándéktárgyon, például ereklyetartó dobozkán, amelyről leszedve 
készítették el a koronát. Bogyay Tamásnak van egy nagyon meggondolandó 
tanulmánya az esztergomi Porta Speciosáról, ahol leírja, hogy Jób érsek 
egy bizánci tanultságú valaki volt, aki a Porta Speciosát Bizáncban 
rendeli meg. Ide hozzák a képet darabokban, s itt rakják össze. És nem 
egészen a bizánci program szerint, mert hiszen az itteni tanultságú 
mesterek más iskolázottságúak, mint a bizánciak és apró kis 
félrecsúszásokkal találkozunk állandóan. Azt hiszem, föl kell vetni azt a
 kérdést, hogy itt nem ugyanerről van-e szó? Azt a kérdést feszegetném 
ezzel nevezetesen, hogy a királyi kincstárban voltak ilyen bizánci 
képek,párták, kövek, csüngők. Odaadták az ötvösnek, hogy ezekből tessék 
egy kamelankiont készíteni. A kamelankion azt jelenti - ezt el kellett 
volna mondanom -, hogy zárt korona, pontosabban beboltozott korona. A 
kamelankion eredetileg a perzsa nagykirályok trónszéke fölötti kis 
kupola, amely tele volt festve Nappal, Holddal, csillagokkal, tehát a 
világmindenséggel. És a megistenült király fölött ott volt a 
Világmindenség. Ezt a képzetet veszik át a bizánciak, és száll le az 
isteni császár fejére a világmindenséget jelképező szférikus korona. A 
szféra másik felét, a földit, a szent arc teszi ki, amely mellett ott 
vannak a fehér kövekkel csillogó csüngők. Egy ilyen típusú koronát 
csináltatnak tehát az itteni iskolázottságú mesterekkel. Ezek bizánci 
szemmel és bizánci mértékkel mérve nyilván valami satnya dolgot 
formáltak. Ez hihető ebben a dologban.<br><br>A korona latina pántjairól
 a következőt kellene megemlíteni. Kelleher azt állítja, hogy ezek a 
pántok könyvtábla részei voltak. Ez azonban nem gazdálkodható ki a 
háromszor négyes pántokból. Semmi mesterkedéssel nem lehet két darab 
négy apostollal ékesített darabot csinálni. Tehát ez az elmélet nem 
állja meg a tárgyvalószínűsítés próbáját. Györffy György kupolás tárgyat
 sejt benne, noha ennek a kupolás mivoltnak nagyon komoly nehézségei 
vannak. Nevezetesen az, hogyha egy ötvösnek egy olyan tárgyat kell 
csinálnia mondjuk lemezből, amely boltozatos és zománcképekkel díszítik,
 akkor a zománcképeknek is követniük kell a boltozat hajlását. Ez 
azonban nem itt így van. Van olyan kép, amelyik enyhén hajlott, és van 
olyan, amelyik egy kicsit hajlottabb, de a kép közepénél, a szentnek a 
hasa körül hajszálrepedések vannak. Bizony ez arra mutat, hogy ezeket a 
képeket gyengéd erőszakkal meghajlították. Vannak olyanok, amelyek 
teljesen egyenesek, sőt, a Szent Péter kép ráadásul még homorú is, tehát
 kilóg alul felül a foglalatból. Ennek ellenére a négyezethez keményen 
hozzá van forrasztva a négy pánt. Zavarba ejtő, hogy kemény forrasztás 
mellett még meg is szegecselik. Rejtélyes hogy miért, mert hiszen annak 
meg kellett állnia anélkül is. Rejtélyes az ügy, nem tudjuk, hogy ez 
miért történt. De ez mindenképpen azt mutatja, hogy a tárgy eredeti. Azt
 az elméletet, mely szerint ez az ortodox liturgiában használatos 
csillag lett volna, cáfolja az, hogy a 0,4-es lemez a saját súlyát nem 
bírja el. Hiába merevítik bordával, gyöngydróttal, az kevés. 
Szétcsúszik. Eredetileg természetesen 12 apostol volt, ahogy már az 
előbb szó esett róla. És Lovag Zsuzsa volt az, aki próbát tett azzal, 
hogy megmodellezte kartonpapírból a négyszer három apostolnyi területet.
 Valamennyit ráhagyott, mert az ilyen fajta fejereklyetartók olyanok, 
hogy rásimulnak a koponyára és alul tartja egy pánt. Átballagott a 
múzeum népvándorlási osztályára, hogy adjanak neki egy koponyát. Hoztak 
egy koponyát, alá tette, persze hogy lötyögött rajta. Szomorúan mondta, 
hogy ez nem jó. S akkor kérdezték tőle, hogy mi ez? Elmagyarázta, hogy 
miről van szó. Ha a koponyának megvan az állkapcsa, akkor a magassága 
megnövekszik kb. 2,5 centimétert. S hoztak egy olyan koponyát, aminek 
megvolt az állkapcsa. Rátette és pontosan rásimult. Bizonyosnak vehető 
az, hogy ez a tárgy, bármi lett légyen is a zománcok eredeti funkciója, 
ebben a formájában kupolás tárgynak készült. De ez mi lehetett? Nyilván 
egy fejereklyetartó. Azonban az a kérdés, hogy kinek készült? Kinek 
készülhetett ilyen díszes fejereklyetartó? Közelebb visz a válaszhoz, ha
 meggondoljuk: a latin pantokrator a görög ábrázolás másolata. Kérdés, 
miért? Mitől volt e kép oly becses, hogy lemásolják? A kérdés második 
fele: ki volt az, aki számára e becses kép másolata készült? A választ 
kéretik gyanakvással fogadni, de azért végiggondolni. Tehát: a kép a 
királyi korona oromdísze � 1074 után vagyunk � és olyan ember számára 
készült, akit e méltóság megilletett. Ilyen díszes fejereklyetartót egy 
esemény indokolt e korban. 1083-ban felemelik Szt. István testét, s 
tudjuk, hogy koponyáját Szt. László parancsára díszes tartóban őrzik, a 
zágrábi püspökség megalapításáig, amikor a székesegyház kap egy darabot 
Szt. István koponyaereklyéjéből. Tehát lehetséges és elképzelhető, hogy 
ez a másolás Szent István számára készült. Szent István 
fejereklyetartója számára készült és ebben az értelemben ez a korona 
valóban szentistváni korona. Hangsúlyozom, hogy ez egy lehetőség. De 
számomra logikusnak tűnik.<br><br>Az utolsó kérdés a kereszt. A 
pantokrator átfúrásáról beszéltünk. Arról kell szót ejtenünk, hogy 
akkor, amikor a képek tisztelete hihetetlenül magas fokon állt, nem 
lehetett egy Krisztus képet csak úgy megcsonkítani. Egy esetben 
lehetett. S ez úgy történt. Egy esetben lehetett, ha valami magasabb 
érték ezt szükségessé tette. Itt tér vissza a Kovács Éva által felvetett
 lehetőség, hogy ilyen ereklyetartó kereszt volt az eredeti. Hogy ez a 
mostani kereszt nem lehetett az eredeti, az bizonyos. Ugyanis az egész 
középkor folyamán ilyen csőből készült kereszt nem volt, én nem 
találkoztam vele. Mindenütt laposak, doboz szerűek vagy lemezek. Ugyanis
 ezeknek a technológiája és előállítása sokkal bonyolultabb, az 
összemetsződéseknél, forrasztásoknál, a szétcsúszások lehetősége sokkal 
nagyobb. Tehát ez legkorábban XVI. századi lehet.<br><br>Kemény Henrik: És a kereszt elgörbülése?<br><br>Az
 a kupolának a behorpadása. Ha a cső erősebb, mint az őt tartó lemez, 
akkor a tartólemez fog berogyni. Berogyott. Össze is tört. Ácskapocs 
szerű kis aranykapcsokkal van összetűzve.<br><br>Kemény Henrik: Le is eshetett.<br><br>Leeshetett.
 Erre a leesésre utal ennek a nagy zafírnak a minősége. Ugyanis ez az 
összes többi kőtől különbözik. Ezt II. Mátyás tétette a koronára, mert a
 helyén lévő kő eltört. Ezt a Korona Bizottság szembehunyása mellett 
szétszedtük, ugyanis két menetes csavar tartja. Ezt leszedtük. Alatta 
ott van a régi foglalatnak a nyoma, amelyet egészen durván csipkedtek 
le. Összefoglalva az egészet, valami olyasfajta készülési sorrend 
látszik elfogadhatónak vagy igazolhatónak a tárggyal kapcsolatban, hogy 
elkerült Magyarországra egy bizánci ajándéktárgy, amelyen szerepeltek 
ezek a képek. Lehetséges, hogy a pártázat is Bizáncból jött, de az is 
lehet, hogy itt készítették. A kutatók véleménye ezzel kapcsolatban 
megoszlik. Deér azt mondja, hogy ezek durva magyar munkák, teljesen 
barbár darabok, nem kerülhettek Bizáncból ki. Azonban ő nem látta soha. 
Ugyanis ezek a meglehetősen durva, kis feketének ható rajzolatok - a 
szakirodalom pikkelymustrát említ - ha megnézzük ezeket áteső fényben, 
akkor látjuk, hogy ezek pávatollak.. Ezt nem a bizánciak találták ki, 
hanem megint a perzsák. Hiszen gondoljunk arra, hogy egészen 1979-ig 
pávatrónnak hívták a perzsa trónt és pávakoronának a perzsa koronát. 
Tehát valami egészen nagyrendű dologgal állunk megint szemben. Tehát 
megérkezett az ajándéktárgy, amelynek képei, mint ahogy szó volt róla, 
1067-ben kellett hogy keletkezzenek. Itt elkészül akár az itt lévő, akár
 Bizáncból ide érkező pártákból, magyar alaplemezből, bárhonnan 
előkerülhető kövekből, valamint a csüngőkből, amelynek az eredetiségéhez
 igen csak sok kétség fér. Nagyon könnyen elképzelhető az is, hogy 
népvándorlás kori példányok, amelyek egy kincstárban bőségben 
előfordulhattak. Ezekből a tárgyakból elkészül a görög korona. A 
mogyoródi csata után ezzel a görög koronával koronázzák meg Gézát. 
Hiszen az érvényes korona Salamonnál van. Ennek a koronának az 
oromdíszét, Krisztusát másolják le a szentistváni fejereklyetartó 
számára.<br><br>László Gyula: 1938-ban én is részt vettem a Szent Korona
 vizsgálatában. 1938 Szent István halálának a 900. évfordulója volt, de 
egyúttal nyugaton a nemzeti szocialista birodalom felerősödése. A kettő 
nem véletlen. Tudniillik, mikor felolvasták az engedélyező iratot � 
nagyon szép volt a királyi várban, a Szent Korona középen, kétoldalt a 
testőrök � egy mondatára pontosan emlékszem. A Szent Koronát kézzel 
illetni nem szabad. Akkor mit csináljunk? Mondták a koronaőrök, hogy 
nagyon szívesen forgatják nekünk párnával együtt, de ők sem érinthetik 
kézzel. Ez annyit jelentett, hogy éppen belülről nem nézhettük meg a 
szentkoronát, ami lényeges lett volna. Én tudom, hogy miért volt az, 
hogy kézzel érinteni nem szabad. Egy bizonyos politikai feszültség 
miatt. Ebben az időben Tóth Zoltán, az idősebb Tóth Zoltán kifejtette 
azt a véleményét, hogy a szentkorona küldésében a német-római 
császároknak nagy szerepe volt és idézte Thietmárt, aki leírja, hogy 
Szent István püspökséget alapított, templomokat építtetett, tehát 
koronát kapott a német-római császártól. Ez annyit jelentett volna, hogy
 Szent István hűbérese lett a német-római császárnak. Ezért nem volt 
szabad a magyar kutatóknak tüzetesen megnézni a szentkoronát, mert 
amilyen objektívek, még tényleg bebizonyítják ezt. Kérdeztük: és a 
jogart szabad? Tessék. Azt megfoghattuk. Most tagja vagyok a Szent 
Korona Bizottságnak, úgyhogy láthattam többször és megérintettem kézzel,
 megsimogattam. Nos, a magam részéről mire jutottam? A korona nem lehet 
se nyugati, se bizánci. Ilyen nagy kövek nem voltak sehol. Amikor Szent 
Istvánt halála után szentté avatták, 1063-ban, fölemelték a koporsó 
födelét és kiemelték belőle a csontokat, akkor valóságos tolongás 
lehetett ott, hogy megszerezzenek egy kis darabot a csontjaiból, 
ruhájából. Az ereklyék tisztelete elképesztően nagy volt, ami ellen az 
egyház részben kikelt. Ez nem egyszerű teológiai dolog, hanem ez a 
mindennapi hitélet. Az ereklye fétis, az minden rosszat eltávolít tőlem.
 A köveket kiemelték a szentistváni koronából, ami nem állami korona 
volt, hanem magánkorona. A Thietmar féle szöveget legutóbb Váczy Péter 
elemezte és kiderítette, hogy a szentkoronát nem a pápától, nem a 
császártól kapta Szent István, hanem angyalok hozták. Nem emberi kéz 
alkotta. Hadd jegyezzem meg, hogy azok az eltolódások, amiket te 
említettél az aranyrészek és a zománcképek között, az Bizáncban 
elképzelhetetlen. Ahogy ma nálunk van a minőségvizsgálat vagy mi, hát 
ott ötszörösen volt. Az egyik bizánci ezüsttálon például öt ellenőrző 
pecsét van. Amit az udvarnak szántak az ötvösök, az olyan ellenőrzésen 
ment keresztül, hogy teljes lehetetlenség ilyen ritmuseltolódás a képek 
és az oromdíszek között. Ez a ritmuseltolódás abból fakad, hogy a 
köveket fel kellett tenni. A koronáról nagy fehér gyöngyök csüngöttek 
le, ugyanúgy, ahogy a bizánci császároknál is. Ez hozzá tartozhatott. 
Tehát meggyőződésem, hogy eredetileg a koronán gyöngyök voltak.<br><br>Gyula
 bátyám, Révay négy dolgot mond. Azt állítja, a Megváltó almát tart. Azt
 állítja, hogy fehér kövek. Nem gyöngyöket mond, hanem köveket. Azt 
állítja, hogy a kilenc darab csúcson a kilences szám, mint az isteni 
tökéletesség, tehát kilenc darab csúcs van, és azt állítja, hogy a 
koronán hátul Szűz Mária van. Tudjuk, hogy az Üdvözítő nem tart almát. 
Tudjuk, hogy a kövek vörösek. Tudjuk azt, hogy a csúcsok száma vagy 
nyolc, vagy tíz. A négy állításból tudjuk, hogy három nem úgy van. Akkor
 feltehető, hogy a negyedik sem nagyon valószínű és ez vonatkozik a 
kövekre is. Nem látszik tömeges kifoglalás.<br><br>László Gyula: Máris 
van egy megoldandó kérdés, a kövek szimbolikája. Nem véletlenül kerültek
 oda ezek a kövek. Egyiket-másikat kicserélték, mit tudom én kik. 
Azoknak a köveknek mondanivalójuk volt, ahogy a bizánci zománcoknak. 
Apróság, hogy a bizánci zománcra tett Krisztusnak középütt kis hajtincse
 van, és az arkangyaloknak nincs. Az egész bizánci művészetben ez a 
hajtincs középütt csak Krisztusnak jár. Még egy fontos dolog, a 
koronakeresztnek a hajlása. Az egy hatalmas ütés következtében hajlott 
el. Ennek a nyoma megvan a kereszt felső gömbjén, behorpadt és megvan az
 alatta lévő zománcon is. Egy nagyon erős ütésről van szó, ami nem lehet
 azonos a korona elvesztésével. Elvesztették a koronát, leesett a lóról,
 de nem ettől görbült el. Ez erős ütés. Hál Istennek van még dolgom, de 
amit ti csináltatok ötvösök, és nem az aranyművesek, az egészen más. A 
korona nem aranyműves mű, a korona ötvös mű. Amit Péri Jóska csinált 
ezen a területen, az alapvetően új szempontokat hozott elő.<br><br>Dávid
 Katalin: Ez a bizonyos angyalok hozták, ez 1164 körüli feljegyzésben 
szerepel először. Angyalok hozták a magyar koronát. Nem tudjuk, mire 
vonatkozik. Én nagyon hajlok Győrffy felé, aki azt mondja, hogy Kálmán 
idejében állították össze. Tudniillik a Harovik legenda ragaszkodik 
ahhoz, hogy Szent István koronája, apostoli korona. Ez arra utal, hogy a
 korona összeállításának ebben az időben meg kellett történnie. Tehát a 
Harovik megírta, hogy István koronája apostoli korona, akkor a következő
 király nem fogja mással megkoronáztatni magát. Elképzelhető, hogy ez a 
nagy erőszak az apostoli korona meséjéről nem igaz. Ez azért történt 
meg, mert akkor igazolni akarták az összeállított koronát.<br><br>Lehetséges. A korona graecat is igazolja Szent László látomása, ami a Képes Krónikában is benne van.<br><br>Dávid
 Katalin: Igen, de Szent László nem koronáztatja meg magát. Az egyetlen 
királyunk, aki meg sem koronáztatja magát. De a következő, Kálmán, ő már
 megcsinálja az apostoli királyság elméletét, és ő megkoronáztatja 
magát. Ettől a perctől kezdve mással nem lehet koronázni.<br><br>Egy 
dolog szól a Kálmán kori dolog ellen. Nevezetesen ez a brutális 
összeakasztás. Ha nincs rendkívüli helyzet, hogy elindult a sereg és 
akkor gyorsan a koronát utánam, akkor nem értem, hogy miért van ilyen 
iszonyatosan rondán összeakasztva? A két koronarész egyesítése 
iszonyatosan, szinte eszközök nélkül ment végbe. Így bármelyik cigány 
kovács meg tudja csinálni, olyan kriminálisan van szegecselve, 
gondatlanul, félrefúrások is vannak rajta. Ez csak valami hirtelen 
esemény következtében történhetett. Mert szabad szegecselni. Érthető, 
hogy jelen esetben a két különböző részt nem lehet másképp egyesíteni. 
De díszesen is lehet szegecselni.<br><br>Makovecz Imre: Éveket 
fordítottam arra, hogy a VIII., IX., és X. századi tarsolylemezekkel, 
tápéi ásatással és sok minden más ilyesmi dologgal foglalkozva - részben
 László Gyulának is köszönhetően -, kialakult egy képem arról, hogyan 
öltözött föl egy ember akkoriban. Azt mondhatom, hogy egyrészt tökéletes
 stílusegységben volt az öltözet teljes egészében, mindazok a rózsák 
vagy egyebek, amiket viselt, azok a test megfelelő helyein helyezkedtek 
el, tehát nem pusztán divatcikként hordozta, hanem az akkori időnek 
megfelelően jóval mélyebb tartalommal. És az öltözethez hozzátartozott a
 lónak a felöltöztetése is, tehát a nyereg, a nyeregkápa és mindaz, amit
 használt. Ha előveszek egy tarsolylemezt -� amihez nem kellett 
feltétlen nagyúrnak lenni valakinek -, akkor az a tarsoly mindenestől 
olyan színvonalú ötvösmunkát, olyan színvonalú anyagot és öltözeti 
kultúrát jelentett, amelyben ügyetlenkedésnek én nyomát nem találtam. Mi
 az oka annak - most már nem merem Szentkoronának hívni ezt a koronát az
 előadás után -, hogy ez az úgynevezett magyar királyi korona ilyen 
tákolmány? Hogyan lehet akkor egy középkori Európában a legjobb és 
legerősebben szervezett államunk? A Szent Istvánt követő időben 
ismereteim szerint ez a legjobban szervezett állam, hallatlanul erős és 
kiegyensúlyozott belső társadalmi struktúrával, kitűnő szellemi és 
fizikai vezetéssel, remekül megszervezett rendekkel és választási 
struktúrával együtt. Ahogyan elöljárókat választottak az emberek, 
ahogyan visszatérő rendszereket alkalmaztak, ahol mondjuk egy kommunista
 külügyminiszter biztos, hogy nem lehet a következő érában 
miniszterelnök. Ezeket a hibákat ab ovo a társadalmi struktúra nem tűrte
 el. Hogyan lehet ebben az összefüggésben, társadalmi, tárgyi 
összefüggésben egy királyi korona ilyen kiábrándító, tulajdonképpen 
nevetséges tárgy, amelyet ügyetlen, elhamarkodott stiftekkel 
összekalapáltak? Amelyet diplomáciai spekulációk hoznak létre, 
változtatásokat perverz ötlettől vezéreltetve, hogy a pantokrátor 
hasából nő ki egy kereszt. Segíts kérlek, hogy tudnám én ezt a kettőt 
összeegyeztetni?<br><br>Azt hiszem, a műgond fogalma XX. századi, 
maximum XIX. századi. Csodálatosan nagyrendű bizánci zománcok vannak. 
Ekkorák. Keresztre feszítések és egyebek. Ezek is ekkora szögekkel 
vannak a négy sarkukon felszögezve egy deszkára. Ettől ez nem tákolmány,
 hogy több részből van, hogy így rakták össze. Szó sincs róla, hogy ez 
tákolmány volna. Leszámítva az összeszegecselést.<br><br>Dávid Katalin: Említette Jóska, hogy erről a tárgyról bármennyit tudunk, semmit sem tudunk.<br><br>Ez iszonyatosan nagy dolog.<br><br>Dávid
 Katalin: Nem az teszi naggyá, hogy rossz helyen be merték furkálni. Az 
teszi naggyá, ami hozzá van kötve, és tulajdonképpen nem tudjuk 
pontosan, hogy ez mi? A szentistváni mítosz. Hogy mitől volt Szent 
Istváné? Én biztos vagyok benne, hogy a keresztjétől. Hogyha Krisztust 
átütötték, azért ütötték át, mert az csak egy kép volt a kereszthez 
képest, amit esetleg Lászlóék kivettek a sírból. Biztos, hogy nem 
ereklyetartó kereszt volt. Ez valószínűleg az ő halotti keresztje volt, 
vagy a halotti korona része, de Istvánhoz tartozott.<br><br>Ez a korona 
Szent István fejét semmilyen formában nem érintette. Maximum a 
koponyáját, mint ereklyét. Mint ereklyetartó. De uralkodói jelvénye ez 
nem volt. Nem lehetett. Későbbi.<br><br>Dávid Katalin: Igen. De 
meggyőződésem, hogy Istvánhoz kötött kereszt került föl a koronára. 
Ettől lett István koronája. Szent korona. A Krisztus kép abban a 
pillanatban csak egy kép. És a szentség az a kereszt, amit föltesznek 
rá.<br><br>Makovecz Imre: Katalin asszony, én teljesen másképp 
gondolkozom természetesen. Ismerek olyan ábrázolásokat, amelyek fekvő 
férfiakat mutatnak, akiknek a hasából fa nő ki. Ez a fa az élet fája. A 
keresztről pedig tudjuk, hogy Krisztus, nem a tudás fájával van 
kapcsolatban, mint Ádám, hanem az élet fájával. Ha tehát a pantokrátor 
hasából egy kereszt jön ki, akkor ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy 
valamit elügyetlenkedtek, belevágták a keresztet, mert olyan hülyék 
voltak, hogy nem tudtak mást csinálni, hanem azt jelenti, amit 
elmondtam. Ha a kora középkorba próbálok belehelyezkedni, és meg akarom 
érteni, akkor el kell felejtenem azokat az álprofesszionista 
baromságokat, amiket tanultam az iskolában. Akkor bele kell mennem egy 
olyan gondolkodásmódba, amiről László Gyula beszélt, hogy megőrül egy 
keresztdarabkáért, mert megváltozik körülötte a világ. Ha tehát így 
közelítem meg a Szent Koronát, akkor egészen biztosan nem érdekelnek a 
stiftek, nem érdekel az, hogyan van összetákolva, mert máris a dolog 
megszentségtelenítésének tartom a dolog tárgyalását úgy ahogy van. mert 
ez magánügy. Mert magánügy az a professzionalizmus, amit mondjuk én az 
építészetembe beleteszek, és soha nem beszélek róla. Azért nem beszélek 
róla, mert fölösleges róla beszélni, maga a produkció a fontos. Ha meg 
tudom közelíteni ezt a szent tárgyat, és azt tudom visszahozni 
mindannyiunk számára, hogy miért térdelnek le a mai napig is az emberek a
 Szent Korona előtt, akkor bennem is megszólal a harang.

</span></i></div><div><br></div><div>NC.</div><div><br></div><div>ÜdvözletteL.<br></div><div><br></div><div><br></div><div><div><div><br> </div></div></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">László Baják <<a href="mailto:laszlo.bajak@gmail.com" target="_blank">laszlo.bajak@gmail.com</a>> ezt írta (időpont: 2023. júl. 20., Cs, 21:15):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr">Kedves lista, kedves Levente! <div>Indokolatlan feltételezés, hogy az igényelt vizsgálatok szükségesek a koronakérdés megoldásához. Nekem a múzeumban volt szerencsém  megtekinteni a Szt. Korona igen alapos, száloptikás belső vizsgálatát. Ez a vizsgálat bebizonyította, hogy a Szent Korona igenis két fő részből lett összeállítva.Az alsó bizánci pántkoronára később és elég durván illesztették rá a fölső pántokat. Az összeillesztés elsődleges célja az volt, hogy a bizánci Komnénosz dinasztia koronáihoz hasonló, kvázi császári koronát hozzanak létre. A történelmi körülmények III. Bélában jelölik ki azt a személyt, aki ezt munkát elrendelhette. Az valószínűleg  igaz, hogy a Szt. Korona legrégibb részei a fölső pántokon található, apostolokat és a Pantokrátor Krisztust ábrázoló zománc lemezek. Ezek igazolhatóan Szent István koriak lehetnek. Eredetileg nyilván 12 apostolkép volt, valamilyen ma már ismeretlen tárgyon, amelyről leemelték, de a görög koronát kiegészítő pántokon csak 8 fért el belőlük. A Szent Istvánhoz kötődő ereklyéket azért használták fel a korona készítésénél, hogy szakrális erejénél fogva legitimálja III. Béla uralkodását. Az ereklyék felhasználása miatt lett szent a korona, amelyet többé nem lehetett lecserélni a koronázásokon. A hagyomány tehát joggal kötötte Szt Istvánhoz a koronát, noha ez soha nem volt Szt István koronája. Barlabássy úr célozgatása mindenféle szakmai féltékenységre, rosszindulatra, politikai szálra csak rosszindulatú ködösítés, amivel foglalkozni sem érdemes. Ha valakit érdekel, tudok további magyarázatokkal is szolgálni.  Üdv</div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">KEA <<a href="mailto:kea@turul.banki.hu" target="_blank">kea@turul.banki.hu</a>> ezt írta (időpont: 2023. júl. 20., Cs, 12:32):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">L. még:<br>
<a href="https://bookline.hu/product/home.action?_v=Csomor_Lajos_Ofelsege_a_Magyar_Szent_K&type=20&id=32678&gclid=EAIaIQobChMIj8HklYqdgAMVBpjVCh3VqwK_EAAYAiAAEgK44PD_BwE" rel="noreferrer" target="_blank">https://bookline.hu/product/home.action?_v=Csomor_Lajos_Ofelsege_a_Magyar_Szent_K&type=20&id=32678&gclid=EAIaIQobChMIj8HklYqdgAMVBpjVCh3VqwK_EAAYAiAAEgK44PD_BwE</a><br>
<br>
<br>
On 7/20/23 10:19 AM, Levente Vihar wrote:<br>
> Ajánlom figyelmetekbe - annak is, akit  a Korona körüli vita(?) netán nem érdekel!<br>
> Más aspektusa is van... sajnos.<br>
> ÜdvözletteL.<br>
> ****<br>
> <br>
> Kedves Barátaim!<br>
> <br>
> Tisztelt Ismerőseim!<br>
> <br>
> Kedves Érdekeltek!<br>
> <br>
> Kérlek olvassátok a cikket és ha tetszik terjesszétek mert sok függ attól, hogy <br>
> megkapjuk-e az engedélyt a Szent Korona vizsgálatára vagy sem.<br>
> <br>
> Köszönettel<br>
> <br>
> Barabássy Miklós<br>
<br>
-- <br>
<br>
Üdvrivalgással:<br>
KEA.<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>