<div dir="ltr">
<h1>Pécsi Rita: Tartsátok nagy örömnek a megpróbáltatásokat !?</h1><div><a href="https://www.magyarkurir.hu/nezopont" target="_blank">Nézőpont</a> – 2023. április 10., hétfő | 7:04</div><div><a href="https://www.magyarkurir.hu/hirek/pecsi-rita-tartsatok-nagy-oromnek-megprobaltatasokat" target="_blank">https://www.magyarkurir.hu/hirek/pecsi-rita-tartsatok-nagy-oromnek-megprobaltatasokat</a><div><br></div></div><h3>Állandó szerzőnk, Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató írását olvashatják.</h3><div><p>Így
írja Jakab a levelében. Tessék? Nem képmutatás ez? Kinek okoz örömet a
megpróbáltatás – úgy őszintén? Minden egészséges lelkű ember első
reakciója ez. Ráadásul a wellness-világ a nem létező vágyaink
kielégítését is felkínálva reggeltől estig ezt harsogja: a legfőbb jó a
kényelem! Világos! Csak a lúzer szenved, a többi mind megtalálja az
enyhítő kímélet eszközeit! A virtualitás pedig már-már azt is elhiteti,
hogy gombnyomásra működik az élet, a kapcsolatok, a tudás, az öröm, az
együttérzés is. Ám a képernyő távolság-hatása még a velünk született
empátiát is eltörli: nem tudsz mit tenni, borzalmas, de hát így jártak
szegények.</p>
<blockquote>
<p>Csak velünk ne történjen semmi!</p>
</blockquote>
<p>Klimatizált helyiségekben éljünk, gyerekeink nehogy sárosak legyenek,
négyévesen kapjanak okostelót, nehogy már lemaradjanak, tizenévesünket
megkíméljük a hétköznapi erőfeszítésektől, remélve, hogy így helytállnak
a teljesítményprésben, – és abban bízunk, hogy boldog emberré válnak.</p>
<p>Porhintés, szemfényvesztés áldozatai vagyunk! Nem újdonság, és számos
tapasztalatunk is igazolja, hogy a boldogság és a szenvedés nagyon
szorosan összetartozik. Az igazi boldogsághoz csakis a krízisek
megpróbáltatásain keresztül juthatunk el. Ilyen az emberi lét.
Mindenkié. Nincs születés, új élet a várakozás és a szülés gyötrelmei
nélkül. Sajnos ezt éppen a krízis idején nehéz elhinni, és még nehezebb
elébe menni. Tanulni kell. A búzamag elhalását, földbe merülését, vagy a
hernyó-lét és a báb-állapot megtapasztalását, mint a pille-könnyű
szabadon szárnyalás árát.</p>
<blockquote>
<p>De a szenvedés vállalásának is vannak útvesztői.</p>
</blockquote>
<p>Az állatokat ösztöneik vezetik még a szenvedésükben is. Nem így az
embert, aki szabadnak teremtetett. Mindannyian megválaszthatjuk
viszonyulásunkat a testi-lelki kínok, szorongatások, félelmek,
veszteségek és kudarcaink esetén is. Ettől sok minden függ.</p>
<blockquote>
<p>A szenvedés nagy erő! Vagy érlel, vagy felőröl!</p>
</blockquote>
<p>Előszöris le kell számolnunk azzal a primitív vallásos színezetű
kísértéssel, hogy a szenvedés büntetés, jobb esetben fegyelmezés. Jézus
nem azt az Atyát hozta közelünkbe, aki időről időre szenvedéseket küld,
vagy „enged meg”, hanem a Jó Pásztort, aki megkeresi, és ölébe veszi az
eltévedtet is.</p>
<p>A megpróbáltatások elkerülhetetlenek, de még akkor sem kell keresnünk
a szenvedést, ha tudjuk, hogy abból élet fakadhat. A szenvedés
leválasztása a mély belső örömről, a kapcsolatról nagy kísértés. Jó
példa lehet erre a bibliai földműves, aki szántóföldjében kincset
talált, „aztán örömében elment, eladta mindenét, amije csak volt.” Mély
értelmű kép. Nem a felszínen, nem séta közben, hanem elrejtve, a
verejtékes földművelés ki tudja hányadik gyümölcstelen fáradozást követő
napján kincset talált. És EKKOR, ÖRÖMÉBEN eladja mindenét. Az
eredménytelenség, a kilátástalanság gyötrelmes nagypénteki állapotának
elviselése a növekedés velejárója. De csak akkor, ha képesek vagyunk
értelmet találni ebben is. „Az teszi széppé a sivatagot (...), hogy
valahol egy kutat rejt.” (Exupery)</p>
<p>Erre a reményre tekintve felfedezhetjük a pusztítónak látszó
szenvedésben rejlő teremtő erőt, ami képessé tesz arra, hogy
felülemelkedjünk rajta, és önmagunkon is. De ezt csakis a szeretet
logikájával érthetjük meg – tanítja Boulad atya <i>A szív okossága</i> c. könyvében.</p>
<blockquote>
<p>Csakis a szeretet érti meg a szeretetet.</p>
</blockquote>
<p>Azt a mély vágyat az együttlétre, arra, hogy vele akarok szenvedni és
meghalni. Krisztus Istene úgy akart élni, halni, mint az ember. Vakon
aláírja az IGEN-t a megtestesülésben, aminek rettenetes formáját nem
akarta, mert ember volt. Ez a szeretet logikája. Szeretni azt jelenti:
Veled akarok lenni. Ezért keresi Isten az ember közelségét. Ezért
vállalta az emberi szenvedést és a halál gyötrelmét is.</p>
<p>Az ilyen fájdalom vállalása mély értelmet ad a veszteségnek és egyben
komoly tanúságtétel is. Az önzésünket szétfeszítő „magam ellen is
átkarollak” szövetsége.</p>
<p>Életünk minden elválása a szűkös énünk meghaladása. Ilyen minden
búcsú, minden életszakasz váltás, a szüleinkről való leválás, a
gyermekeink elengedése, az erőnk és képességeink gyérülése az idősödés
során. Ez mindig egy „kis halál” – de ez a növekedés ára.</p>
<blockquote>
<p>Az emberré válás vég nélküli elszakadást jelent.</p>
</blockquote>
<p>Ezen túl a sebeink, a sérüléseink érzékennyé, megértőbbé tehetnek a
másik ember fájdalma iránt. Érdekes képet idézett nemrégiben egy sokat
szenvedett pap barátunk: Ha az ember keze sebes, lehet, hogy nem tud
olyan hatékonyan dolgozni, mintha semmi baja nem volna, de az biztos,
hogy nem fog törni-zúzni, hanem óvatosan nyúl mindenhez. Ha fáj a lába,
nem fog futóversenyt nyerni, de biztosan nem rugdos másokat. Másmilyen
lenne a világ, ha mindenki a sebes kéz tapintatával, a fájós láb
óvatosságával közelítene a másik emberhez.</p>
<p><i>Tényleg Isten „oltó-késévé” válhat sebzettségünk? </i><br><i>...</i><br><i>Tudom és érzem, hogy szeretsz:</i><br><i>Próbáid áldott oltó-kése bennem</i><br><i>Téged szolgál, mert míg szivembe metsz,</i><br><i>Új szépséget teremni sebez engem. </i></p>
<p>(Tóth Árpád)</p>
<p>A szenvedést vállalni annyi, mint kibírni és értelmet találni a
nekünk jutó fájdalmaknak. Foucauld atyának életében egyetlen követője
sem volt. Amikor földi életének cserépedénye végleg széttört, számtalan
követőre talált.</p>
<blockquote>
<p>Sokszor nem értjük Istent.</p>
</blockquote>
<p>Titok az ember számára ez a törékeny Isten, „aki megéli az Istentől
való elhagyatottságot, akinek meg kell halnia, hogy győzhessen”. (J.
Arias)</p>
<p>„A növekedés lehetetlen a halál misztériuma nélkül. A szenvedésnek
teremtő titka van. Fogadjuk el, ha előbb-utóbb elér minket, mert
mindegyikünk megkapja a maga behívóját a szenvedésre, hogy
megismerkedjék vele, és növekedjék benne. Kérem ne vegyük úgy, mint egy
kikerülhetetlen sorscsapást, amely ellenségesen ránk tör, hanem vegyük
két kezünkbe, mint áldozati adományt. Változtassuk teremtő folyamattá,
születéssé. Így nyer értelmet.” (H. Boulad SJ)</p>
<p>Eszerint tehát mégis igaza lehet Jakabnak, és valóban nagy örömnek
tarthatjuk a megpróbáltatásokat, amelyeknek állhatatosság a gyümölcse.</p>
<p>Talán ezt nevezzük megváltó szenvedésnek, melyben az ígéret szerint „minden új fényt kap”.</p>
<p><b>Fotó: Kevin McIver/Pixabay<a href="https://www.magyarkurir.hu/hirek/%3Ca%20href=" target="_blank"><br></a></b></p>
<p><b>Magyar Kurír</b></p></div>
</div>