<div dir="ltr">
<div class="gmail-post-header"><h1 class="gmail-cim entry-title">Ezért maradnak együtt, akik együtt imádkoznak</h1></div><div class="gmail-post-entry"><p style="text-align:center"><em>Papp Miklós görögkatolikus pap és családapa írása boldogságról, spiritualitásról – és ennek a kettőnek a kapcsolatáról.</em></p><p><span id="gmail-more-56212"></span></p><p style="text-align:center"><em>„Ahhoz, hogy boldog lehessek, állandóan törekednem kell e boldogság felé, és meg kell értenem azt.” (Tolsztoj, Napló 47.)</em></p><p style="text-align:justify">Tolsztoj
 a boldogság felé való „törekvést” emeli ki, azaz <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a boldogság Isten 
ajándéka, de kell érte szeretni, fáradni, dolgozni, sőt, küzdeni.</span></b> Ennek a
 „törekvésnek” nyilván ezer szála van a családi életben is, csak hármat 
emelnék reflektorfénybe.</p><p style="text-align:justify">Egyrészt <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">legyen fontos a „<em>családi spiritualitás</em>”
 megteremtése.</span></b> Túl sokat írnak a nyugati és a keleti atyák is az 
individuális spiritualitásról, s szinte nincs irodalma a „családi 
spiritualitásnak”. Pedig <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">az egy külön feladat, hogy legyen a 
családunknak „lelke”.</span></b> Ezt szó szerint meg kell teremteni! Ahogy korábban
 nem létezett a mi családunk, hanem Isten áldásával mi teremtettük meg, 
úgy <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a családi spiritualitásunkat is nekünk kell megteremteni. Legyen 
fontos pl. a közös imádság: az imádság egy komplex történés, ezer dolog 
történik benne, Isten imádásán túl egymásnak is szerelmet vallunk, az 
imában megbocsátunk, emlékezünk, tervezünk. Ezért maradnak együtt, akik 
együtt imádkoznak</span></b>! Aztán fontos lehet bibliai mondatokat kitenni az 
otthonunkba: tegyük a szemünk elé Isten Szavát egy képen, falinaptáron, 
festményen. Fontos a családi szentély, keresztek, ikonok: vannak 
családok, akik az üres falakkal mintha nem tudnának mit kezdeni, s 
valamit odaakasztanak…</p><blockquote><p style="text-align:justify"><b style="background-color:rgb(255,242,204)">Pedig fontos lenne, hogy Istennek adjunk otthont a lakásunkban, hogy majd mi is otthonra leljünk Nála.</b></p></blockquote><p style="text-align:justify">Aztán
 <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a családi spiritualitáshoz tartozik a kegyhelyre való családi 
zarándoklat</span></b>: rendszeresen elzarándokolni egy kegyhelyre, amihez 
kötődünk, ahol gyökereink vannak, ahol a kegyelemből részesedhetünk. 
<b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Rendkívül jó a családi aszkézis, a valakiért felajánlott böjt (pl. beteg
 családtagért), a közös jótékonykodás, és rendkívül áldásos a 
visszahatása a családi fogadalomnak. </span></b>Biztosan lehetne még sorolni, a 
lényeg az: a Tolsztoj által is emlegetett „törekvés a boldogságra” 
spirituális jellegű is, <em>élethossziglani őrködő-teremtő-<b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">művészi-papi munka  család lelkére ügyelni. </span></b></em></p><p style="text-align:justify">Ma
 mintha éppen a mély keresztények figyelmét kellene jobban felhívni 
arra, hogy <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">magukban a szentségekben is van egy állandó törekvés</span></b>. <em>A szentségek nem bealtatni akarnak</em>,
 nem azt jelentik, hogy már megérkeztem, hanem <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">küldeni, izzítani, 
sürgetni akarnak.</span></b> A szentségekben kétségtelenül van egy megérkezettség, 
van jogi oldaluk (pl. beírják az anyakönyvbe, hogy megkeresztelkedtem), 
de van egy morális oldaluk is: egész életemben igyekszem felvenni a 
keresztség szentségét. Ugyanilyen a<b><span style="background-color:rgb(255,242,204)"> házasság szentsége is: jogilag 
beírják, hogy házasok vagyunk, de ezzel <span style="background-color:rgb(217,234,211)">még nem vagyunk </span>készen</span></b>, éppen 
nem szabad beleülni. <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><em>A házasság szentsége is dinamikus, élethosszig tartó folyamat: egész életemben igyekszem feleségül venni a páromat</em>. Izgalmas itt belegondolni pl. <em>bizonyos gesztusok folytatásába</em>.
 A házasságkötés ősi jogi gesztusa (ami a keresztény házasságkötési 
szertartásba is bekerült) a kezek egyesítése. A pap Isten színe előtt 
egyesíti a kezünket (a görög és a római katolikus liturgián is), s 
ezután mi valahányszor kézen fogva sétálunk, tulajdonképpen azt a 
szentségi kézfogást folytatólagosan megpecsételjük.</span></b> Ugyanilyen <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a 
keresztvetés a gyűrűs kezünkkel </span></b>(hiszen a cselekvő jobb kézen kellene 
lennie a gyűrűnek):<b><span style="background-color:rgb(255,242,204)"> a millió keresztvetéssel Krisztus lelkületét hívjuk 
önmagunkra és házasságunkra is. S ugyanilyen folytatólagos egyesítés a 
szexuális kapcsolat: a szexualitást a szentségi házasságban szentként 
akarjuk megélni.</span></b></p><blockquote><p style="text-align:justify"><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">A 
nászéjszaka szexualitása tulajdonképpen intim és gyönyörű megpecsételése
 a szentségben kimondott „igennek”, s a későbbi házasélet minden egyes 
szexuális gyöngédsége ennek az „igennek” az újbóli megerősítése.</span></b></p></blockquote><p style="text-align:justify">Persze <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a legszebb „állandó törekvés a boldogságra” a közös szentáldozás</span></b>. Az Eucharisztiában egyesül Isten a népével, s ez az <em>Eucharisztia egyesíti a házasokat egymással és Istennel</em>
 is. <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Az Eucharisztiában részesülünk a szentháromságos agapéból, s 
képesek leszünk emberi gyarlóságainkon túl ezzel az agapéval szeretni 
egymást.</span></b> Az Eucharisztiát hívják „szent útravalónak” is, ám nem 
szentségtörés, ha ezt nem csak a betegek vonatkozásában értjük, hanem <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">az
 egész házasság „szent útravalójá</span></b>nak” is. Az Eucharisztiában Isten 
szeretete már megtisztel, már velünk van, már boldogít – ugyanakkor 
<b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">sürget, nem hagy nyugton, „állandó törekvésre” noszogat, a teljességet 
ígéri.</span></b></p><p style="text-align:justify">Mélyen hiszem: házastársakként a láthatatlan világunkat kell harmóniába hozni, hogy a látható életvezetésünk működjön. <em>A látható előfeltétele a láthatatlan</em>.
 Ám ezzel foglalkozni kényes, illékony. Pedig ahogy az isteni szeretet 
láthatatlan, s később válik láthatóvá, úgy <b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a házastársi szeretetnek is 
igazi horgonya a közös láthatatlanban van.</span></b></p><p style="text-align:right"><strong>Papp Miklós</strong></p></div>

</div>