<div dir="ltr">
<div><div><div><div><h1>George Pell bíboros halála előtti írásában “mérgező rémálomnak” nevezte a szinódus jelenlegi állását</h1></div></div></div></div><div><div><div><div><div><div><p><a href="https://katolikus.ma/george-pell-biboros-halala-elotti-irasaban-mergezo-remalomnak-nevezte-a-szinodus-jelenlegi-allasat/" target="_blank">https://katolikus.ma/george-pell-biboros-halala-elotti-irasaban-mergezo-remalomnak-nevezte-a-szinodus-jelenlegi-allasat/</a></p><p><b>George
Pell bíboros nem sokkal a január 10-én, kedden bekövetkezett halála
előtt az alábbi cikket írta a The Spectator c. hetilapnak, amelyben a
közelgő „Szinodalitásról szóló szinódussal” kapcsolatos vatikáni
terveket „mérgező rémálomnak” bélyegezte. A szinódust idén és a jövő
évben, két részletben fogják megtartani, és az ezzel kapcsolatban
készített füzet Pell bíboros szerint „az egyik legösszefüggéstelenebb
dokumentum, amelyet valaha is küldtek Rómából”. Nem csupán arról van
szó, hogy „neomarxista zsargonban fogalmazták”, hanem „ellenségesen
viszonyul az apostoli hagyományokhoz”, és figyelmen kívül hagy olyan
alapvető keresztény tanokat, mint az isteni ítéletbe, a mennybe és a
pokolba vetett hit.</b></p><p>Az Ausztráliában született bíboros,
akinek hazájában szexuális visszaélések hamis vádja miatt a börtön
szörnyű megpróbáltatását kellett elviselnie, amíg fel nem mentették,
nagyon bátor volt. Amikor ezt a cikket írta, nem tudta, hogy hamarosan
meghal; készen állt arra, hogy szembenézzen Ferenc pápa és a szervezők
dühével, amikor a cikk megjelenik. Most, hirtelen halála talán majd még
nagyobb nyomatékot ad szavainak, amikor a szinódus idén októberben
összeül.</p><p><i>(A bevezetőt írta: Damian Thompson)</i></p><p><b>A szinódusi dokumentumról a Katolikus.ma novemberben számolt be <a href="https://katolikus.ma/a-vatikan-uj-szinodalis-dokumentumat-biralja-egy-svajci-puspok/" target="_blank">itt</a>. (A szerk.)</b></p><p><b>Az alábbiakban Pell bíboros írásának szövege következik.</b></p><p>A
katolikus püspöki szinódus most annak felépítésével foglalatoskodik,
amit ők „Isten szinodalitásról szóló álmának” gondolnak. Sajnos a
püspökök kifejezett jó szándéka ellenére ez az isteni álom mérgező
rémálommá változott.</p><p>Összeállítottak egy 45 oldalas füzetet, amely
beszámol a szinódus „meghallgatásnak és tisztázásnak” szentelt első
szakasza során a világ számos pontján tartott megbeszélésekről. Ez a
füzet az egyik legösszefüggéstelenebb dokumentum, amelyet Rómából valaha
is küldtek.</p><p>Miközben hálát adunk Istennek azért, hogy a
katolikusok száma világszerte növekszik, különösen Afrikában és
Ázsiában, gyökeresen más a kép Latin-Amerikában, ahol számbeli
veszteségeink vannak a protestánsok és a szekularisták javára.</p><p>Minden
irónia nélkül, a dokumentum a következő címet viseli: „Tágítsd ki
sátradat”, a bővítés célja pedig nem az, hogy az újonnan
megkeresztelteket fogadják be (azokat, akik válaszoltak a bűnbánatra és
hitre való hívásra), hanem az, hogy befogadjanak mindenkit, aki eléggé
érdeklődik ahhoz, hogy odafigyeljen. A résztvevőket arra buzdítják, hogy
szeretettel üdvözöljenek mindenkit és legyenek radikálisan befogadóak:
„Senki sincs kirekesztve”.</p><p>A dokumentum még a katolikus
résztvevőket sem buzdítja arra, hogy tegyenek tanítványokká minden népet
(Mt 28,16-20), arra pedig még kevésbé, hogy hirdessék a Megváltót, „az
evangéliumot, álljanak vele elő, akár alkalmas, akár alkalmatlan” (2Tim
4,2).</p><p>Az első feladat mindenki, és különösen a tanítók számára az,
hogy a Szentlélekben figyeljenek. A jó hír eme frissített változata
szerint a „szinodalitást”, az egyháznak ezt a létezési formáját nem kell
meghatározni, csupán megélni. Öt kreatív feszültségi pont körül forog, a
radikális befogadástól kezdve halad a részvétel-jellegű misszionálás
felé, „közös felelősséget gyakorolva a többi hívővel és a jóakaratú
emberekkel”. Elismeri a nehézségeket, például a háborút, a népirtást és a
papság és a laikusok közötti szakadékot, de mindez elviselhető – így a
püspökök –, az élő és eleven lelkiségnek köszönhetően.</p><p>Az
egyháznak ez a képe – egy olyan táguló sátor, amelynek középpontjában az
Úr áll -, Izajás könyvéből származik, és a fő üzenete annak kiemelése,
hogy ez a táguló, bővülő sátor olyan hely, ahol az embereket
meghallgatják, nem pedig elítélik vagy kizárják.</p><p>Azt olvassuk
tehát, hogy Isten népének új stratégiákra van szüksége; nem
veszekedésekre és ütközésekre, hanem párbeszédre, ahol a hívők és a
hitetlenek közötti különbséget elutasítják. A szöveg azt hangsúlyozza,
hogy Isten népének valóban meg kell hallgatnia a szegények és a Föld
jajkiáltását.</p><p>Voltak, akik úgy érezték, hogy az abortuszról, a
fogamzásgátlásról, a nők pappá szenteléséről és a homoszexualitásról
való véleménykülönbségek miatt ezekben a kérdésekben nem lehet végleges
álláspontot kialakítani vagy javasolni. Ugyanez áll a poligámiára, a
válásra és újraházasodásra is.</p><p>Ugyanakkor a dokumentum világosan
beszél a nők alsóbbrendű helyzetének sajátos problémájáról és a
klerikalizmus veszélyeiről, bár elismeri sok pap pozitív hozzájárulását.</p><p>Mit
lehet kezdeni ezzel az egyveleggel, a New Age-i jószándék eme
kiáradásával? Ez nem a katolikus hit összefoglalása, sem az
Újszövetségből ismert tanítás. Az anyag hiányos, jelentős
vonatkozásokban ellenségesen viszonyul az apostoli hagyományhoz, és
sehol sem ismeri el az Újszövetséget Isten szavának, amely pedig
normaadó minden hitre és erkölcsre vonatkozó tanítás számára. Az
Ószövetséget figyelmen kívül hagyja, a patriarchátust elutasítja, és a
mózesi törvényt, benne a Tízparancsolattal, nem ismeri el.</p><p>Először
is szögezzünk le két dolgot. A 2023-ban és ’24-ben Rómában tartandó két
végső szinódusnak tisztáznia kell majd, hogy mit is tanítanak erkölcsi
kérdésekben, mivel Jean-Claude Hollerich bíboros, az általános
jelentéstevő (relátor, legfőbb író) nyilvánosan elutasította az
egyháznak a szexualitással kapcsolatos alapvető tanításait azon az
alapon, hogy azok ellentmondanak a modern tudománynak. Normális időkben
ezek után helytelen, sőt lehetetlen lett volna tovább folytatnia
relátori munkáját.</p><p>A szinódusoknak választaniuk kell, hogy a hit
és erkölcs apostoli hagyományát szolgálják és védelmezik-e, vagy pedig
saját megítélésük inkább arra kényszeríti őket, hogy érvényesítsék
szuverenitásukat a katolikus tanítás felett. El kell dönteniük, hogy az
olyan alapvető tanításokat, mint a papság és az erkölcs, bevihetik-e a
pokol pluralista tornácára, oda, ahol egyesek a bűnök felpuhító
újradefiniálását választják, és a többség egyetért abban, hogy
tisztelettudóan nem ért egyet.</p><p>A szinóduson kívül a fegyelem lazul
– különösen Észak-Európában, ahol néhány püspököt még azután sem
dorgáltak meg, hogy azt állította, joga van a véleménykülönbségre.
Néhány egyházközségben és szerzetesrendben már szélesebb körben létezik
egy <i>de facto pluralizmus</i> olyan dolgokban, mint a homoszexuális tevékenység megáldása.</p><p>Az
egyházmegyés püspökök az apostolok utódai, minden egyházmegyében ők a
legfőbb tanítók, akik nyájuk helyi egységének és a pápa, Szent Péter
utóda körüli egyetemes egységnek a középpontját alkotják. Lyoni Szent
Iréneusz óta a püspök a garanciája a krisztusi tanítás, az apostoli
hagyomány iránti folyamatos hűségnek. Ő a kormányzó és néha ő a bíró, ő a
tanító és a szentség celebránsa, nem csak holmi háttérbe húzódó
különálló személy, netán olyasvalaki, akinek a dolga csupán a
gondolkodás nélküli jóváhagyás.</p><p>A „Tágítsd a sátrat” tisztában van
a püspökök hibáival, akik néha nem figyelnek az emberekre, autokratikus
hajlamúak, klerikalisták és individualisták. Vannak jelei a reménynek, a
hatékony vezetésnek és együttműködésnek, de a dokumentum úgy véli, hogy
le kell rombolni a hatalom piramisszerű modelljeit, és az egyetlen
valódi tekintélyt a szeretet és a szolgálat adja. A keresztség
méltóságát kell hangsúlyozni, nem pedig a papi felszentelést, a vezetési
stílusnak pedig kevésbé hierarchikusnak, hanem inkább körkörösnek és
részvételen alapulónak kell lennie.</p><p>Minden katolikus szinóduson
(és zsinaton) és minden ortodox szinóduson a püspökök voltak a
főszereplők. Ezt kellene szelíd, együttműködő formában a kontinentális
szintű szinódusokon is érvényesíteni és a gyakorlatba ültetni úgy, hogy a
lelkipásztori kezdeményezések a sértetlen tanítás keretein belül
maradjanak. A püspökök nem azért vannak ott, hogy egyszerűen
hitelesítsék a megfelelő eljárást, és megadják a „nihil obstat”-ot arra,
amit láttak.</p><p>A szinódus egyetlen résztvevőjének – világiaknak,
szerzeteseknek, papoknak, püspököknek – sem tesz jót, ha a szinódus úgy
dönt, hogy nem lehet szavazni vagy javaslatokat tenni. Ha csak a
szervezőbizottság véleményét lehet továbbítani a Szentatyának, hogy ő
aztán úgy tegyen, ahogyan jónak látja, az visszaélés a szinodalitással, a
püspökök kiszorítása, amit sem a Szentírás, sem a hagyomány nem
indokol. Ez nem megfelelő eljárás, és alkalmat ad a manipulációra.</p><p>A
rendszeresen misére járó katolikusok nagy többséggel sehol sem
támogatják a jelenlegi szinódus megállapításait. A felsőbb egyházi
szinteken sincs nagy lelkesedés. Az ilyen jellegű folytatódó találkozók
elmélyítik a megosztottságot, és néhány szemfüles kihasználhatja a
zűrzavart és a jóakaratot. A köztünk lévő volt anglikán vallásúak
helyesen látják, hogy a zavarodottság elmélyül, a hagyományos erkölcs
ellen támadás indul, és a párbeszédbe a kirekesztésről, elidegenedésről,
identitásról, marginalizációról, a képviselet nélküliekről, az
LMBTQ-ról szóló neomarxista zsargon kerül be, viszont kiszorulnak az
olyan keresztény fogalmak, mint a megbocsátás, a bűn, az áldozat, a
gyógyulás vagy a megváltás. Miért van csend a halál utáni jutalomról
vagy büntetésről, a négy utolsó dologról, a halálról és az ítéletről, a
mennyről és a pokolról?</p><p>A szinódusi folyamat eddig elhanyagolta,
sőt lefokozta a transzcendens dolgokat, a Szentlélekre történő
hivatkozásokkal elfedte Krisztus központi szerepét, és neheztelést
váltott ki, különösen a résztvevők körében.</p><p>A munkadokumentumok
nem részei a magisztériumnak. Csak egy alapot képeznek a vitára,
megítélésük Isten egész népére, és különösen a püspökökre tartozik, a
pápával együtt és a pápa alatt. Ez a munkadokumentum gyökeres
változtatásokra szorul. A püspököknek rá kell ébredniük, hogy van
tennivalójuk, Isten nevében, és minél előbb teszik, annál jobb.</p><p><b>Írta: George Pell bíboros</b></p><p><b>Fordította: Solymosi Judit</b><br>Forrás: <a href="https://www.spectator.co.uk/article/the-catholic-church-must-free-itself-from-this-toxic-nightmare/" rel="noopener" target="_blank">The Spectator</a></p></div></div></div></div></div></div>
</div>