<div dir="ltr"><div class="gmail_quote"><div>Köszönjük szépen Mária néninek a gyönyörű vetítést Mont Saint Michelről és alább küldök egy kis hittan-ismereti frissítést  Szent Mihályról:</div><div><a href="https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-mihaly-gonosz-ellen-interju-kovacs-zoltannal">https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-mihaly-gonosz-ellen-interju-kovacs-zoltannal</a></div><div>.....<br><p><b>– <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Szent Mihály egyike a hét arkangyalnak. Ő a mennyei hadak 
nagy és győztes harcosa, aki angyali seregeinek élén letaszította az 
Isten </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">ellen fellázadt gonoszt és követőit<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> </span></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">a mennyekből</span>. Mi a szerepe a 
katolikus hagyományban?</b></p>
<p>– <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Általában három arkangyalról, Mihályról, Gábrielről és Rafaelről 
szoktunk beszélni, de már a zsidó apokaliptika is hat vagy hét 
főangyalról tesz említést</b></span>. Tóbiás könyvében (12,15)<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> Rafaelr</b></span>ől szólva azt
 mondja a Szentírás, egy a hét angyal közül, aki mindig készen áll arra,
 hogy az Úr felséges színe elé lépjen. Tehát már itt is kiemelték a hét 
főangyal különleges szerepét. A keresztény hagyományban ritkán beszélünk
 hét főangyalról, <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>az apokrif iratokban viszont megtalálhatjuk</b></span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Uriel, 
Ráguel és Száriel </b></span>nevét is. Érezhető azonban, hogy apokrifbeli említésük
 távolabb áll az Isten igéjétől, amely józanabbul szemléli ezt a 
kérdést. A liturgikus reform óta együtt ünnepeljük a három főangyalt. 
Mivel templomunk Szent Mihály nevét viseli, az ő ünneplésére különös 
hangsúlyt helyezünk. <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Mihály arkangya</b></span>l szerepe elsősorban <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>az angyalok 
bukásával </b></span><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>összefüggésben</b></span> k<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>iemelkedő. Ő az, aki Isten erejét 
képviseli, ezért „legyőzhetetlen lélek”</b></span>-nek is szokták nevezni, utalva 
arra, hogy Luciferrel ellentétben nem lázadt fel Isten ellen, sőt, a 
mennyei seregek vezéreként letaszítja a sátánt a mélybe. A katolikus 
hagyomány szerint Mihály a gonosz elleni küzdelem jelképe, akár az 
Egyház végítélet szerinti, apokaliptikus harcát tekintjük, amelyről már a
 Jelenések könyvében is olvashatunk, akár mai közössége, illetve a benne
 élő egyének személyes lelki harcait.<span style="background-color:rgb(217,234,211)"> </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">Mindnyájan </span>számíthatunk Szent 
Mihály arkangyal mennyei támogatására.</b></span></p>
<p><b>– Van-e jelentősége annak, hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Mihály héber nevében benne van Isten neve:  Mi ká él – Ki olyan, mint Isten?</span></b></p>
<p><i>– </i><span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Jézus </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">a hazugság atyjának</span> nevezi <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a gonoszt,</span> </b></span>jogosan, <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>
hiszen a bűnbeesés leírása szerint egy hatalmas hazugsággal szedte rá </b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>az
 ősszülőket</b></span>:<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> ha esztek a fának a gyümölcséből, „olyanok lesztek, mint 
Isten” (Ter 3,5). </b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">M</span></span>egjegyzem, Ádám és Éva azt is válaszolhatták volna, 
ne erőlködj, mi is erre törekszünk, csak éppen nem az általad felkínált 
úton. Hasonlóvá, mondhatni: egyre hasonlóbbá lenni Istenhez, egyre 
inkább Krisztus-képűvé formálódni, naponta megszentelődve, ez az ember 
küldetése. Ez azonban nem lehetséges Isten nélkül. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A gonosz éppen azzal 
kísértette meg az ősszülőket, hogy sátáni úton váljanak olyanokká, mint 
</b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Isten</b></span>. Ez nem megy. Olyan ez, <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>mint az égig érő bábeli torony vágya: 
saját erőből építkezni, a magunk képességeit istenítve<span style="background-color:rgb(234,209,220)">.</span></b><b> Az ilyen torony 
előbb-utóbb ledől. A sátán legfőbb célja az önistenítés</b></span>, erre akarja 
rávenni az emberi lelkeket is. A hagyomány szerint<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> </b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">Lucifer – a 
fényhordozó – fellázadt</span></span><span style="background-color:rgb(255,255,255)"> Isten ellen, Mihály válasza pedig – hogy </span>letörje
 a gonosz gőgjét –  így hangzott: Ugyan ki olyan, mint Isten? Ezzel 
józanságra int, Istenre emeli a tekintetet, és fölveszi a küzdelmet a 
sátán hazugsága ellen. </p>
<p></p>
<p><b>– A gonosz fölött aratott győzelmén kívül<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> melyek a főbb 
bibliai, illetve legendákon alapuló események, amelyek Szent Mihályhoz 
kapcsolódnak?</span></b></p>
<p><span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>– Dániel könyvének tizedik fejezetében a látomásban részesülő próféta
 ezt írja: „A perzsák országának fejedelme huszonegy napon át az utamba 
állt, de íme, Mihály, a legfőbb fejedelmek egyike segítségemre jött” 
(13). „Nincs más segítőm, mint Mihály, a ti fejedelmetek” (uo. 21). </b><b>A 
tizenkettedik fejezetben pedig Dániel már utal a végső időkre, amikor 
azt írja: </b></span>„Abban az időben felkel azonban Mihály, a nagy fejedelem, 
néped fiainak oltalmazója, és olyan idő jön, amilyen a nemzetek 
keletkezése óta addig az időig még nem volt” (1).<span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b> A béke pedig azáltal 
jön el, hogy Mihály letiporja a gonoszt. A Jelenések könyvében 
találkozunk az égen a nagy jellel, az asszony képével, akiben az 
Egyházat láthatjuk, illetve már egészen korai értelmezésben a Szűzanyát 
is, és győztes Fiát, aki vaspálcával kormányozza a nemzeteket. Az ő 
oldalukon harcol Mihály. „Nagy harc támadt a mennyben”, Mihály és 
angyalai megtámadták a sárkányt (12,7). </b></span>Tudjuk jól, hogy <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>ebből a harcból
 Mihály és serege került ki győztesen, és azt is, hogy Krisztus már 
diadalt aratott, tehát a gonosz fölötti minden győzelem valójában az 
Üdvözítő győzelme. Ez a „végső idő”, amiben élünk,<span style="background-color:rgb(217,234,211)"> lehetőséget ad </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">a 
gonosznak a kísértésre, a rombolásra, </span>de a <span style="background-color:rgb(234,209,220)">„gerince<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> </span></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">már megtört”, 
üdvösségünk útja Krisztusban adott.</span></b></span></p>
<p>A Szentíráson kívüli, Szent Mihályhoz kapcsolódó történetek egyik 
leghíresebbike az Angyalvárhoz kapcsolódik. A legenda szerint Nagy Szent
 Gergely pápa vezetésével 590-ben a hívek egy bűnbánati körmeneten 
könyörögtek a pestisjárvány megszűnéséért, és ekkor Hadrianus császár 
mauzóleumának tetején megjelent a Szentatyának Szent Mihály. Azóta 
nevezzük Angyalvárnak ezt az építményt. A garganói Szent 
Mihály-bazilikához kötődik az a legenda, amely szerint 490 körül egy 
jómódú gazdának elkóborolt az egyik legszebb bikája, és amikor rátalált,
 az állat egy barlangnál térdelt. Dühében rálőtt egy íjjal, de a nyíl 
visszafordult, és őt magát sebezte meg. Ezt elmondta Lőrinc püspöknek, 
aki imát és böjtöt rendelt el. Közben megjelent neki Mihály, és közölte 
vele, hogy az a hely az ő szent helye. Meghagyta azt is, hogy ahol a 
szikla szétnyílik, ott a hívek tartsanak bűnbánatot, és kéréseik 
meghallgatásra fognak találni. Amikor Lőrinc püspök föl akarta szentelni
 a barlang melletti kápolnát, Mihály újból megjelent neki és tudtára 
adta, hogy ő már megszentelte azt. Érdekes, hogy szeptember 29-én 
mutatták be ott az első szentmisét.</p>
<p><b>– <span style="background-color:rgb(255,242,204)">XIII. Leó pápának 1884. október 13-án látomása volt a 
vatikáni kápolnában. Ennek hatására több imát is írt, amelyek elmondását
 minden szentmise után elrendelte. Ezek egyike a következő imádság Szent
 Mihály támogatásáért </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">a sátán</span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)">elleni harcban: <i>„Szent Mihály 
arkangyal, védelmezz minket a küzdelemben; a sátán gonosz kísértései 
ellen légy oltalmunk! Esedezve kérjük: Parancsoljon neki az Isten! Te 
pedig, mennyei seregek vezére, a sátánt és a többi gonosz szellemet, 
akik a lelkek vesztére körüljárnak a világban, Isten erejével taszítsd 
vissza a kárhozat helyére!”</i></span> Ezt az imát sokáig kötelező volt 
elmondani a miséken, ma már viszont nem az. Önök azonban változatlanul 
elimádkozzák minden mise végén.</b></p>
<p>– A liturgikus reform előtt valóban kötelező volt elmondani a 
szentmisék végén ezt az imádságot. Azóta már nem, ám néhány helyen 
tovább él ez az ima. Mi is elmondjuk, hiszen egy Szent Mihály nevét 
viselő templomban nagyon is helye van. Sajátos íze, lelkülete 
érzékelteti az ember sebezhetőségét, kiszolgáltatottságát, kicsinységét.
 Ennek tudatában kérjük egy főangyal segítségét, akiről tudjuk, hogy 
közeli kapcsolatban áll Istennel, és legfőbb küldetése a gonosz elleni 
küzdelem. Megjegyzem, <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>az, hogy XIII. Leó pápának éppen október 13-án 
volt látomása, rávilágíthat egy misztikus összefüggésre is, hiszen 
harminchárom évvel később, 1917-ben ugyanezen a napon történt az utolsó 
fatimai jelenés. </b></span></p>
<p></p>
<p><b>– <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Bizalmas munkatársainak XIII. Leó elárulta, hogy az 
említett látomásában <span style="background-color:rgb(234,209,220)">ördögien gonosz hangot</span> hallott</span>: <span style="background-color:rgb(234,209,220)">„El tudom 
pusztítani <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Egyházad</span>at!”</span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"> Egy jóságos hang válaszolt erre. A pápa úgy 
érezte, az Úr beszél <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a sátánnal.</span> Hasonlóan a<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> Jób könyvében zajló 
párbeszédhez (Jób 1,6–12; 2,1–7</span>),</span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> a sátán időt és felhatalmazást 
követelt, hogy csapásokkal sújthassa </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">az Egyházat</span>, <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Isten pedig</span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><span style="background-color:rgb(217,234,211)">hatalmat 
</span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">engedett</span> neki a 20. század nagyobb részében, hogy</span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Egyházát</span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)">próbára 
tegye</span>. <span style="background-color:rgb(217,234,211)">Tény, </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">hogy az elmúlt évszázadban több millióra rúgott</span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a hite </span>
<span style="background-color:rgb(234,209,220)">miatt üldözött és meggyilkolt </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">emberek</span><span style="background-color:rgb(217,234,211)"> száma</span>. Mondhatjuk, hogy Leó pápa 
prófétai jelet kapott az Úrtól?</b></p>
<p>– A hazugság atyja ezúttal sem tagadta meg önmagát: hazugsággal akar 
megfélemlíteni. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A sátán </b></span>ugyanis<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> nem képes</b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> elpusztítani</b></span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>az Egyházat, 
hiszen Jézus </b></span><span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>maga mondja: „Te Péter vagy, és én erre a kősziklára fogom 
építeni Egyházamat, s az alvilág kapui nem vesznek erőt rajta” (Mt 
16,18)</b></span>.<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> Ez isteni ígéret.</b></span> Nyilvánvaló, hogy <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a gonosz állandóan kísért 
</b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>bennünket,</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>meg tud rendíteni</b></span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">egyes</span> híveket,</b></span> d<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>e ez mindig így volt.</b></span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Az 
Egyház</b></span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>az elmúlt kétezer évben</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)">súlyos belső és külső viszontagságokat 
élt át,</span> harcolt a bűnnel, <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>megtapasztalta a sötétség nyomasztó erejét, </b></span>
<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>mégis, szüntelenül kíséri a kegyelem, amely védi, erősíti, kitűzött 
céljai felé, leginkább az üdvösség felé segíti</b></span>. Ami az említett képeket 
illeti, nem hiszem, hogy bármikor is konkrét egyezkedés zajlott volna 
vagy zajlana Isten és a gonosz között.</p><b>.......</b><br>

</div><div> </div></div></div>