<div dir="ltr"><div>Akit részletesen érdekel:</div><div><a href="https://www.magyarkurir.hu/kultura/boldogga-es-szentte-avatas">https://www.magyarkurir.hu/kultura/boldogga-es-szentte-avatas</a></div><div><a href="https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20200114-magyarok-a-boldogga-avatas-eloszobajaban">https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20200114-magyarok-a-boldogga-avatas-eloszobajaban</a></div><div><br></div><div>Megjegyzés: <br></div><div>tisztelünk hivatalosan nem boldoggá avatott 'boldogot' is.<br></div><div>/<a href="https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81rp%C3%A1d-h%C3%A1zi_Erzs%C3%A9bet_magyar_kir%C3%A1lyi_hercegn%C5%91_(1292%E2%80%931338)/">https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81rp%C3%A1d-h%C3%A1zi_Erzs%C3%A9bet_magyar_kir%C3%A1lyi_hercegn%C5%91_(1292%E2%80%931338)/</a><br></div><div></div><div><br></div><div>ÜdvözletteL.<br></div><div>
<h1 class="gmail-cim">Boldoggá és szentté avatás</h1><div class="gmail-datumsav"><a href="https://www.magyarkurir.hu/kultura">Kultúra</a> – 2018. május 12., szombat | 18:13<div class="gmail-ikonok"> <br></div></div><div class="gmail-kozepre"><a class="gmail-fokep" rel="lightbox['g87261']"><span class="gmail-galcount" title="1 kép a galériában, kattintson!"><br></span></a></div><h3 class="gmail-lead">A
boldoggá avatás (beatificatio) és a szentté avatás (canonisatio) annak
az ünnepélyes kijelentése, hogy az elhunyt Isten színe látására jutott:
hősies fokban gyakorolta az erényeket (hitvalló), vagy pedig életét
áldozva tett tanúságot Krisztusba vetett hitéről (vértanú).</h3><div class="gmail-contentsav">
<p>A boldoggá avatás gyakorlatilag a szentté avatást megelőző lépés,
vagyis magának a szenttéavatási eljárásnak kötelező, közbeeső mozzanata.
A kettő közötti különbség abban áll, hogy a boldoggá avatás során az
Egyház megengedi az illető tiszteletét egy adott közösség számára
(egyházmegye, szerzetesrend), a szentté avatás során pedig az egész
Egyház számára elrendeli hivatalos tiszteletét.</p>
<p><strong><br>Egyházmegyei szakasz</strong></p>
<p>A szentté avatás eljárását bárki kezdeményezheti a jelölt halálának
helye szerint illetékes főpásztornál, feltéve, ha legalább öt év eltelt a
jelölt halála óta. A kezdeményező (actor) kötelessége a posztulátor
kinevezése és a teljes anyagi háttér biztosítása is. A posztulátor
teológiában, egyházjogban és történelemben jártas személy; kinevezését a
megyéspüspöknek jóvá kell hagynia. Feladata, hogy mindent megtegyen az
ügy előremeneteléért: először is összegyűjt minden lényeges információt
és bizonyítékot arra nézve, hogy a jelölt valóban az életszentség
hírében halt meg, és ezek alapján kéri a megyéspüspöktől, hogy
kezdeményezze a szenttéavatási eljárást.</p>
<p>A megyéspüspök, mielőtt elfogadná a posztulátor által benyújtott
kérést és elindítaná az ügyet, kivizsgálja, hogy a jelölt
életszentségének/vértanúságának híre valóban elterjedt-e a hívek
körében, kikéri a környező egyházmegyék püspökeinek véleményét, és
értesíti a Szentszék illetékes dikasztériumát, a Szentek Ügyei
Kongregációját. Amennyiben ezek a feltételek teljesülnek, a kongregáció
részéről nincs ellenvetés (nihil obstat), az eljárás beindul, és a
jelöltet ezentúl Isten Szolgájának nevezik.</p>
<p>A megyéspüspök bíróságot állít fel, amelynek élén ő maga áll, vagy az
általa kinevezett megbízott. A bíróságnak minden fontos szóbeli
tanúvallomást be kell gyűjtenie olyanoktól, akik személyesen ismerték a
jelöltet, vagy hallomásból hiteles ismereteik vannak róla. Az eljárás
egyházmegyei szakaszában a történész szakértők összegyűjtenek minden
fontos dokumentumot a jelölt életútjáról/vértanúságáról, a teológusok
megvizsgálják a jelölt írásos hagyatékát, és mindezekről részletes
szakvéleményeket készítenek. A cél a lehető legteljesebb vizsgálati
anyag összeállítása, semmit el nem hallgatva az igazságból, még akkor
sem, ha az kellemetlen vagy kényelmetlen lehet a jelölt életszentségére
nézve. Az eljárás nélkülözhetetlen eleme Isten Szolgája részletes
életrajzának kritikai szempontok szerinti megírása.</p>
<p>Amikor helyi szinten minden vizsgálat megtörtént, és összeállt a
rendszerint több ezer oldalas anyag a jelölt életéről és tetteiről,
akkor az aktákat lefordítják (általában olaszra), mindenről két
másolatot készítenek, és – hitelesítés után – ezeket ünnepélyesen
lezárják, lepecsételik, majd Rómába küldik. Ezzel véget ér az
egyházmegyei szakasz, s az üggyel kapcsolatos minden megbízatás
megszűnik, a posztulátoré is.</p>
<p><strong><br>Római (szentszéki) szakasz</strong></p>
<p>A római szakaszhoz új, Rómában lakó posztulátor szükséges, akit
szintén az actor nevez ki, a jóváhagyást azonban ezúttal nem a
megyéspüspök, hanem a Szentek Ügyei Kongregációja végzi. A posztulátor
kérésére felnyitják a lezárt és lepecsételt ügycsomót, megvizsgálják és
elismerik az egyházmegyei eljárás szabályszerűségét. Ezzel veszi
kezdetét a többlépcsős szentszéki szakasz.</p>
<p>Az ügycsomó alapján a posztulátornak és munkatársának el kell készítenie az összefoglaló munkát, az úgynevezett <em>Positiót</em>.
A szigorú előírások szerint megírandó vaskos kötet elkészültét a
Szentek Ügyei Kongregációja által kijelölt személy, a relator felügyeli
és – ha mindenben megfelelőnek találja – az általa írt előszóval
kiegészítve mehet a nyomdába. A nyomtatás csak a Szentszék által
elismert néhány nyomda valamelyikében történhet, nemcsak egy egységes
metodológia követése végett, hanem azért is, mert a peranyag titok alatt
áll.</p>
<p>Amennyiben úgynevezett „régi ügy”-ről van szó, azaz már nem élnek
szemtanúk, akiket ki lehetett volna hallgatni az eljárás folyamán, a
nyomtatott Positiót először öt történész vizsgálja át, akik a főrelátor
vezetése alatt és az ügy relátorának részvételével tartott ülésen
nyilatkoznak az életútról szóló dokumentáció teljességéről és
hitelességéről.</p>
<p>A Positio egy kilenc teológusból álló bizottság elé kerül, amely
felülvizsgálja az erények hősies fokban való gyakorlását, az
életszentséget (vagy a vértanúságot). A véleményükkel (<em>Relatio et Vota</em>)
kiegészített, és az esetleges hiánypótlásokkal kibővített Positio egy
hét bíborosból álló bizottsághoz kerül, amely meghozza a döntést a
közülük kinevezett előadó (ponens) vezetése alatt.</p>
<p>Ha ezúttal is igenlő megítélést kap, a kongregáció prefektusa a pápa
elé tárja az ügyet, aki – mint egyedüli bíró – meghozza a döntést. Ha ez
pozitív, a kongregáció és a posztulátor gondozásában elkészül a latin
nyelvű hivatalos dokumentum, a <em>Decretum</em>: ettől kezdve Isten Szolgája a Tiszteletreméltó címet viseli.</p>
<p><strong><br>A csoda</strong></p>
<p><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Ha vértanúról van szó, nincs szükség csodára a boldoggá avatáshoz,
hitvalló esetében viszont csak ekkor kezdődhet el a közbenjárására
történt feltételezett csoda kivizsgálása. Amíg nem zárul le az
életszentség kivizsgálására vonatkozó szakasz, addig a kongregáció a
feltételezett csodát nem vizsgálja ki.</span><br>A csoda olyan esemény, amelyet
tapasztalataink, ismereteink és a tudomány fényében nem tartunk
lehetségesnek. Elméletileg bármilyen feltételezett csodát a kongregáció
elé lehet tárni, de az esetek kilencvenkilenc százalékában
gyógyulásokról van szó. Ha több feltételezett csoda is történt, ki kell
választani közülük egyet: nincs mód arra, hogy több feltételezett csodát
összegyűjtve, együtt terjesszenek a Szentszék elé.</p>
<p>A kivizsgálás ez esetben is egyházmegyei szakasszal kezdődik: a római
posztulátor feladata, hogy vice-posztulátort nevezzen ki, aki a
feltételezett csodáról minden fellelhető hasznos információt összegyűjt,
és kérvényezi annak kivizsgálást annál a püspöknél, akinek
egyházmegyéjében történt a feltételezett csoda. A megyéspüspök előbb
kikéri egy vagy két szakértő véleményét, s az alapján dönti el, hogy
elrendeli-e az eljárás megkezdését. Ha igen, bíróságot nevez ki, amely –
egy szakértő bevonásával – begyűjt minden dokumentációt, és kihallgatja
a tanúkat. Amikor minden vizsgálat megtörtént, az aktákat lefordítják
olaszra, két másolatot készítenek a teljes percsomóról, és – hitelesítés
után – lezárják, lepecsételik, majd Rómába küldik.</p>
<p>Az ügycsomó felnyitása, megvizsgálása és az egyházmegyei eljárás
szabályszerűségének elismerése után a római posztulátor elkészíti az
összefoglaló munkát, a <em>Positio super mirót</em>, amely két független
szakértő kezébe kerül. Ha átmegy ezen az első szűrőn, akkor kerül e két
szakvéleménnyel kiegészítve a hét főből álló orvosbizottság elé, amely a
kongregáció titkárának, altitkárának és teológus prelátusának
jelenlétében tartott szakkonzultáció keretében megállapítja, hogy a
kérdéses eset tudományosan megmagyarázható-e.</p>
<p>Ha a történtekre nincs tudományos magyarázat, akkor az orvos
szakértők véleményével kiegészített Positio alapján a héttagú
teológusbizottság vizsgálja meg, hogy az eset csodának minősül-e, azaz
valóban egy meghatározott személy (Isten Szolgája, Tiszteletreméltó,
Boldog) kizárólagos közbenjárására történt-e. Ha igenlő megítélést kap,
az e véleményekkel (Relatio et Vota) kiegészített Positióról a havonta
két alkalommal rendes szesszióba összeülő, hét bíborosból álló bizottság
dönt. Ha itt is pozitív megítélést kap, a kongregáció prefektusa a pápa
elé tárja az ügyet.</p>
<p>Igenlő döntés esetén, a kongregáció és a posztulátor gondoskodik a két latin nyelvű hivatalos dokumentum elkészítéséről: <em>Decretum</em> a csoda hitelességéről és <em>Breve</em> a boldoggá avatásról.</p>
<p>A szentté avatáshoz az szükséges, hogy a Boldog közbenjárására, a
boldoggá avatás után csoda történjen (vértanú esetében is), amelynek az
előbb bemutatott módon végig kell járnia a kivizsgálás útját.</p>
<p>A csoda hitelességének elismerése után egy, az ügyet egészében összefogó <em>Compendium</em>
készül, amelyet a Rómában tartózkodó valamennyi bíborosnak és püspöknek
megküldenek véleményezésre. A Szentatya rendes konzisztórium keretében
hallgatja meg álláspontjukat és erősíti meg azt. A kongregáció és a
posztulátor gondoskodik a szentté avatást tanúsító latin nyelvű
hivatalos dokumentum, a <em>Litterae Decretales</em> elkészítéséről.</p>
<p><strong><br>Az ünnepélyes aktus</strong></p>
<p>Szalézi Ferenc 1662. január 8-i boldoggá avatásával kezdődően az
összes boldoggá avatás a Vatikánban zajlott, egészen 1981-ig, amikor II.
János Pál pápa Manilában tizennégy boldogot avatott. Maximilian Kolbe
atya boldoggá avatásától kezdve (1971. október 17.) mindig a pápa
végezte a boldoggá és a szentté avatást is, így az utóbbi évtizedekben
szinte összemosódott a kettő.</p>
<p>XVI. Benedek pápa 2005-ben visszaállította a korábbi gyakorlatot.
Ennek értelmében a boldoggá avatást – bár mindig pápai cselekmény – a
Szentatya képviselője végzi, aki rendes körülmények között a Szentek
Ügyei Kongregációjának prefektusa. Ez alól négy kivétel volt eddig: XVI.
Benedek pápa avatta boldoggá 2010-ben John Henry Newmant Birminghamben
és 2011-ben II. János Pált Rómában, illetve 2014-ben Ferenc pápa a
százhuszonnégy koreai vértanút Szöulban és VI. Pált Rómában. Bár alapos
indok esetén Rómában vagy más helyen is lehetséges, a boldoggá avatás
abban az egyházmegyében történik, amely az eljárást kezdeményezte, hogy
ezáltal is hangsúlyt kapjon: egy helyi kultusz engedélyezéséről van szó.</p>
<p>A szentté avatást továbbra is a pápa végzi a Vatikánban, kifejezve az
Egyház egyetemességét és azt, hogy a szentté avatás az egész Egyházra
vonatkozik.</p>
<p>Szöveg: Kovács Gergely okleveles posztulátor, Róma</p>
<p>Fotó: Bókay László</p>
<p>Magyar Kurír</p>
<p><em>Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2018. április 29-i, Brenner Jánosnak szentelt számában jelent meg.</em></p><p><em></em></p><p><em>***</em></p><p><em></em></p><p><em>
</em></p><h1>Magyarok a boldoggá avatás előszobájában</h1>
<h2></h2>
<div class="gmail-article-info">
<div class="gmail-article-meta-data">
<small class="gmail-author"><span>VA</span><br></small> <small class="gmail-time">2020. január 14. kedd. 4:52</small><br>
<small class="gmail-update">Frissítve: 2020. január 14. 4:54</small> </div>
</div>
<div class="gmail-teaser">
<p>
</p><p>Több mint egy tucat magyar
vonatkozású boldoggá és szentté avatási eljárás van folyamatban:
imameghallgatások és csodák esetén rövid időn belül akár öt új boldoggal
– köztük Mindszenty bíborossal – gyarapodhat a magyar katolikus egyház.
Az ügyek előmozdításában a hívőknek is szerepük lehet.</p>
</div>
<div class="gmail-text-holder">
<p>Tizenhárom magyar vonatkozású szentté és
boldoggá avatási ügy van folyamatban – mondta el lapunknak 2019 végén
Kovács Gergely okleveles posztulátor. Típusuk szerint ezek két csoportra
bonthatók: vértanúügyekre, valamint olyan esetekre, amelyeknél az
életszentség vár bizonyításra.</p>
<div class="gmail-article-element gmail-subtitle">
<p>Vértanúk</p>
</div>
<p>Két vértanúügyben a boldoggá avatáshoz nincs szükség csoda
igazolására, ezek Bódi Mária Magdolna (1921–1945) és a ferences
vértanúk, Károlyi Bernát (1892–1954) és hat társa: Hajnal Zénó
(1900–1945), Kiss Szaléz (1904–1946), Kovács Kristóf (1914–1944),
Körösztös Krizosztom (1909–1944), Kriszten Rafael (1899–1952) és Lukács
Pelbárt (1916–1948) csoportos szentté avatási eljárása. Az ügyek másik
csoportja az életszentségről szól, és egy csoda bizonyítását is igényli,
ezek az úgynevezett hitvalló ügyek: Kelemen Didák Sámuel (1683–1744;
csak a köznyelvben tiszteletreméltó), Hám János (1781–1857), Bogner
Mária Margit (1905–1933), Kaszap István (1916–1935), Marton Boldizsár
Marcell (1887–1966), Mindszenty József (1892–1975), Bálint Sándor
(1904–1980) és Márton Áron (1896–1980), valamint Mester Margit Mária UST
(1906–1961) legújabban elindított eljárása.<br>
<br>
Négy eljárás van igazán előrehaladott állapotban, az ő esetükben a
Szentszék már elismerte az erények hősies gyakorlását, azaz az
életszentséget: Kaszap Istvánét 2006-ban, Bogner Mária Margitét
2012-ben, Marcell atyáét 2013-ban, Mindszenty Józsefét pedig 2018-ban.
Őket Isten Tiszteletreméltó Szolgáinak nevezhetjük. „Az ő szent
mivoltuk már nem kérdés, mindössze egy csoda kivizsgálása és elismerése
szükséges a boldoggá avatásukhoz” – fogalmazott Kovács Gergely,
hozzátéve, hogy a csodák imameghallgatást jelentenek, ezért most a
továbblépéshez elsősorban kitartó imádságra van szükség.<br>
<br>
A Mindszenty bíboros közbenjárására történt csoda – egy rákos
megbetegedés gyógyulása – kivizsgálása 2019 áprilisában lezajlott, a
fölterjesztett imameghallgatás dokumentációját azonban hiányosnak
találták. Hasonló a helyzet Kaszap István ügyében is, ezért a
közbenjárásukat kérő imáknak most különösen nagy szerepük van.</p>
<div class="gmail-article-element gmail-subtitle">
<p>Kubai misszió</p>
</div>
<p>Szintén jól áll Bálint Sándor néprajzkutató és Márton Áron püspök
eljárása. Esetükben már lezajlott az egyházmegyei szakasz, kész van az
úgynevezett Positio, az egyházmegyei szakaszban összegyűlt iratok
összefoglalása, amely a Rómában zajló, többlépcsős vizsgálat alapjául
szolgál. A 2020-as év ráadásul több figyelmet is irányíthat kettejükre,
hiszen haláluknak kerek negyvenedik évfordulója lesz. Hozzájuk hasonló,
ám az időbeli távolság miatt mégis kissé eltérő Kelemen Didák, a barokk
kor egyik kiemelkedő, székelyföldi ferences alakjának, valamint Hám
János szatmári püspöknek az ügye. Életszentségük még nem nyert hivatalos
elismerést, határokon átívelő tiszteletük viszont szorosabbra fűzheti
az anyaországi és az erdélyi, valamint a partiumi magyarság
összetartozását. A harmadik vértanúügy Esterházy Jánosé. A mártír sorsú
felvidéki politikus boldoggá avatását lengyel édesanyjára való
tekintettel a krakkói főegyházmegye kezdeményezte, az ő ügye szintén
határokon átívelő figyelemmel, szlovák és magyar katolikusok imádságának
kíséretében halad előre. Életútjának köszönhetően Esterházy János
tisztelete különösen erős a világi közösségek körében.<br>
Kovács Gergely a tizenhárom, folyamatban lévő magyar vonatkozású ügy
mellett még két személyt említett. Vándor József magyar származású
szalézi szerzetest, aki huszonhét évesen, 1936-ban hagyta el
Magyarországot, hogy Kubában folytasson missziót rendje kötelékében. A
Santa Clarában 1979-ben bekövetkezett halála után széles körű tisztelete
alakult ki, az ottani egyházmegye ezért 2003-ban kezdeményezte a
boldoggá avatását. Életszentségét 2017-ben ismerte el Ferenc pápa, ezért
az ő ügye is előrehaladott.<br>
<br>
A másik érdekes személy Ozsvári Csaba ötvös, egyházművész – a jövő évi
budapesti Eucharisztikus Kongresszus egyik szimbólumának, a 2007-es
missziós keresztnek alkotója –, a Schönstatt mozgalom kiemelkedő alakja,
akinél egyre elevenebb az életszentség híre. Az ő esetében talán egy
új szentségtípusról is beszélhetünk: a fentebb említett vértanúk és
hitvallók mellé ugyanis Ferenc pápa emelte be néhány évvel ezelőtt az
életfelajánlók kategóriáját. (Ha ma indították volna el, akkor ide
sorolódott volna IV. Károly királyunk is, akit 2004-ben még hitvallóként
avattak boldoggá, ám madeirai száműzetésében szerzett betegségét,
amelybe néhány hét alatt belehalt, engesztelésül fölajánlotta a
népeiért.) Mint ismert, Ozsvári Csaba szintén fölajánlotta életét
Istennek, majd egy órával később szívinfarktus következtében hunyt el.</p>
<div class="gmail-article-element gmail-subtitle">
<p>Keresztény példaképek</p>
</div>
<p>Minthogy a boldoggá és a szentté avatáshoz – Kovács Gergelyt idézve –
három dolog feltétlenül és mindenképpen szükséges: a hívő közösség
tisztelete, áldozatvállalása és imádsága, a fent bemutatott ügyek
jelentős része nem rajtunk kívül áll. Katolikusként imádsággal és az
életutak megismerésével, megismertetésével is kivehetjük részünket
abból, hogy Magyarország újabb keresztény példaképekkel gazdagodjon.<br>
<br>
És hogy miért van szükség rájuk? Éppen azért, mert a vértanú sorsú
Mindszenty József és a többiek élete, magatartása a mai magyar
társadalom számára is rendkívül fontos üzenettel bír, a közös
emlékezésben föloldódó, példaértékű ethosz 21. századi mondanivalót
hordoz.</p> </div>
</div>
</div><div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">László Baják <<a href="mailto:laszlo.bajak@gmail.com">laszlo.bajak@gmail.com</a>> ezt írta (időpont: 2021. okt. 25., H, 21:49):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr">Kedves lista! A boldoggá avatás és a szentté avatás között az a különbség, hogy az előbbinél a pápa engedélyezi valakinek a tiszteletét egy közösségen (pl. egyházmegyén) belül. A szentté avatás esetén viszont elrendeli a tiszteletet az egyetemes egyház számára. Mór esetében az előbbiről van szó. Ez azt is jelentheti, hogy Mór a pécsi egyházmegye helyi szentje. A boldoggá avatásnak továbbá nem feltétele a csoda sem. Üdv</div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Almásy László Attila <<a href="mailto:almasy.l.a@freemail.hu" target="_blank">almasy.l.a@freemail.hu</a>> ezt írta (időpont: 2021. okt. 25., H, 21:27):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div>Az októberi Adoremusban Sztankó attila atya ezt írja: Szcitovszky János prímás kérte Boldog IX. Piusz pápát, hogy Mórta szentek között lehessen tisztelni, misével és zsolozsmával. 1848 augusztus 4-én avatták szentté. Őa Pécsi Egyházmegye társvédőszentje (1925. december 4.)<div><br>"László Baják" <<a href="mailto:laszlo.bajak@gmail.com" target="_blank">laszlo.bajak@gmail.com</a>> írta:<blockquote style="border-left:3px solid lightgray;padding-left:3px"><div dir="ltr">Boldog Mór. 1848-ban avatták boldoggá.</div> <div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Emoke Greschik <<a>greschem@gmail.com</a>> ezt írta (időpont: 2021. okt. 25., H, 19:46):</div><blockquote style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex" class="gmail_quote"><div dir="ltr"><div dir="ltr"><div>Kedves Levente!</div><div>Sajnos, nem tudom, és most nem is én kerestem ki a szöveget, hanem csak továbbítottam (pontosabban színeztem és továbbítottam) egy kapott anyagot.</div><div>Most hogy beütettem a gugliba - ezt is azt is írja. Nem tudom ....</div><div>Szeretettel,</div><div>Mőci</div></div></div>_______________________________________________<br>Grem mailing list<br><a>Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br><a rel="noreferrer" href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a></blockquote></div>Boldog Mór. 1848-ban avatták boldoggá.Emoke Greschik <a href="mailto:greschem@gmail.com" target="_blank">greschem@gmail.com</a>> ezt írta (időpont: 2021. okt. 25., H, 19:46):Kedves Levente!Sajnos, nem tudom, és most nem is én kerestem ki a szöveget, hanem csak továbbítottam (pontosabban színeztem és továbbítottam) egy kapott anyagot.Most hogy beütettem a gugliba - ezt is azt is írja. Nem tudom ....Szeretettel,Mőci<br>_______________________________________________<br>Grem mailing list<br><a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br><a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br><br>_______________________________________________<br>Grem mailing list<br><a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br><a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a></blockquote></div></div>_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>