<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p>Ha ezt Latorcai írta, akkor én leszek a következő Dalai Láma
      :))))</p>
    <p>😎</p>
    <div class="moz-cite-prefix">2021. 04. 19. 19:01 keltezéssel, Emoke
      Greschik írta:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CALP0BwOfSYziO0exz8NFYUGH1mmXz7g3idgCQ7y4J9O_oHwqew@mail.gmail.com">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="ltr">
        <div><font size="4"><span style="color:rgb(0,0,0)"><b>Megvédhető-e
                Európa keresztény öröksége?</b></span></font></div>
        <div><span>A kereszténydemokratáknak meg kell állítaniuk az
            értékeink feladását jelentő balliberális törekvéseket.</span></div>
        <div><span><br>
          </span></div>
        <div><span><a
href="https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html"
              target="_blank" moz-do-not-send="true">https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html</a></span></div>
        <div> </div>
        <div> 2021. április 18. 21:56
        </div>
        <div>
          <div>
            <div> <a title="E-mail"
href="https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html#"
                target="_blank" moz-do-not-send="true"><span
style="background-color:rgb(132,132,132);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a></div>
          </div>
        </div>
        <a title="Nyomtat"
href="https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html#"
          target="_blank" moz-do-not-send="true"><span
style="background-color:rgb(115,138,141);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
        <a title="Twitter"
href="https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html#"
          target="_blank" moz-do-not-send="true"><span
style="background-color:rgb(29,161,242);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
        <a title="Gmail"
href="https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html#"
          target="_blank" moz-do-not-send="true"><span
style="background-color:rgb(219,68,55);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
        <a title="Google+" moz-do-not-send="true"> </a><a
          title="Pinterest"
href="https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html#"
          target="_blank" moz-do-not-send="true"><span
style="background-color:rgb(203,32,39);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
        <a title="MySpace"
href="https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html#"
          target="_blank" moz-do-not-send="true"><span
style="background-color:rgb(40,40,40);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
        <a title="Kedvencek/Könyvjelzők"
href="https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html#"
          target="_blank" moz-do-not-send="true"><span
style="background-color:rgb(245,202,89);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
        <a title="Még több..."
href="https://gondola.hu/cikkek/119231-Megvedheto-e_Europa_kereszteny_oroksege_.html#"
          target="_blank" moz-do-not-send="true"><span
style="background-color:rgb(255,101,80);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
        <div id="m_4047071063611668545gmail-content">
          <div id="m_4047071063611668545gmail-panel1">
            <div id="m_4047071063611668545gmail-cikk" name="119231">
              <div>
                <div>
                  <div> </div>
                  <div style="float:right"><span
                      style="vertical-align:bottom;width:68px;height:20px"></span></div>
                </div>
                <p> <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Hetven
                      évvel ezelőtt, 1951. április 18-án írták alá az
                      Európai Szén- és Acélközösség megalapításáról
                      szóló párizsi szerződést, amely közvetlen
                      előfutára volt az alig néhány évvel később, a
                      római szerződéssel életre hívott – a ma ismert
                      Európai Unió elődjének tekinthető – Európai
                      Gazdasági Közösségnek.</b></span></p>
                <p> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Az
                      európai földrész egyesítésének egykori előmozdítói
                      olyan emberek voltak, akiket mély keresztény hitük
                      formált: Konrad Adenauer, Alcide de Gasperi és
                      Robert Schuman</b></span>. Ez a megállapítás
                  olyannyira igaz, hogy <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>
                      utóbbi két személynek a katolikus egyházban a
                      boldoggá avatási eljárása már kezdetét is vette</b></span>.
                  Ennek ismeretében teljesen érthető és egyben
                  szimbolikus üzenete is van annak, hogy <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>1951-ben
                      a tárgyalások megkezdése előtt a három államférfi
                      egy Rajna-parti bencés kolostorban találkozott,
                      hogy elmélkedjenek és imádkozzanak. </b></span>Mindannyian
                  tudatában voltak annak, hogy a második világháborút
                  követően, az egyik győztes nagyhatalom, a Szovjetunió
                  kommunista diktatúrájának árnyékában Európa
                  újjáépítése csak akkor lehet sikeres, ha az szilárd,
                  mindenkinek elfogadható alapzaton nyugszik.</p>
                <p> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Eltökélten
                      hittek abban, hogy <span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">az
                        ókori görög demokrácia ideája</span> végül az
                      Isten előtti – nemeken, fajokon, osztályokon
                      átívelő – egyenlőségre és a társadalom tagjainak a
                      személyes részvételére és felelősségére épülő
                      modern kereszténydemokráciában tud kiteljesedni</b></span>.
                  A görög filozófiából azt is megtanulták, hogy a
                  politikai konfliktusok megoldásának a leghatékonyabb
                  módja a logikus érvelésen alapuló, egymás megértésére
                  törekvő vita, majd az elveik megőrzésével megkötött
                  kompromisszum.</p>
                <div id="m_4047071063611668545gmail-billboardbanner"><span>
                    <ins></ins>
                  </span>
                </div>
                <p> <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Az
                      antik Róma hagyatékaként </b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>azt is
                      tudták, hogy a kompromisszumok csak akkor
                      időtállók, ha azokat szerződésbe foglalják, és
                      mindenki tiszteletben tartja a pacta sunt
                      servanda, azaz a szerződés kötelez elvét.</b></span>
                  Az alapító atyáknak ez elsődleges történelmi
                  tapasztalat is volt, mert miként azt a de Gasperitől
                  származó idézet fogalmazza: <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>1919 és
                      1939 között <span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">hetven-egynéhány
                        nemzetközi szerződést kötöttek</span>, de
                      mindegyik puszta papírlappá változott</b></span>,
                  amikor alkalmazni, betartani kellett volna azokat.</p>
                <p> Pontosan tudták, hogy a szerződések betartásának a
                  legjobb módja nem a kényszer és az erőszak, hanem az,
                  ha a felek erkölcsileg is képesek azonosulni az abban
                  foglalt célokkal és kötelezettségekkel. Ez <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a közös
                      morális alap az alapító atyáknak egyértelműen a
                      keresztény etika volt.</b></span></p>
                <p> Ezek után érdemes feltenni a kérdést: <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>hét
                      évtizeddel a párizsi szerződés után hol tart most
                      Európa, mi valósult meg <span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">az
                        alapítók álmá</span>ból?</b></span></p>
                <p> Egy szűk körű, a gazdaság csupán néhány szegmensét
                  átfogó együttműködésből <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>mára
                      egy rendkívül szerteágazó, a kontinens szinte
                      egészét behálózó közösséggé nőtte ki magát az
                      Európai Unió.</b></span> Az egyik, ha nem a
                  legfontosabb célját, <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a béke
                      megőrzését sikerült megvalósítania.</b></span>
                  Hiszem, hogy a jelenlegi béke nem a háború hiánya,
                  hanem annál több, s ha nem is tökéletes, de <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>igazságosabb
                      rendet biztosít, mint</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>az
                      elmúlt évszázadok erőszakos konfliktusaival
                      terhelt </b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Európája</b></span>.
                  Ez a béke évtizedekig <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>– a
                      radikális iszlám előretöréséig </b></span>–
                  mindannyiunknak a hétköznapok biztonságát jelentette,
                  kontinensünket pedig a világ legélhetőbb otthonává
                  változtatta. Olyan hellyé, ahol az emberi méltóság
                  tiszteletben tartása mellett a teremtett környezet
                  védelmére is fokozott figyelem hárul, s ahol a
                  döntések meghozatalakor a következő generációk
                  jövőjére is tekintettel vannak. <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Az
                      egységes piac és az uniós támogatási rendszer
                      pedig annak a reményével is kecsegtetett, hogy a
                      gazdasági értelemben eltérő fejlettségű területek,
                      régiók és országok közötti különbségek idővel majd
                      mérséklődnek.</b></span></p>
                <p> A nagyszabású célok végül <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>egyre
                      szélesebb körű intézményi hátter</b></span>et
                  igényeltek, miközben a bővülő infrastruktúrából sokan
                  azt a téves következtetést vonták le, hogy minden
                  meglévő nehézség leküzdhető csupán a tagállamok
                  közötti koordináció központosításával<span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>. Sokan
                      őszintén hitték és hiszik ma is, hogy minden
                      probléma megoldását egy egységesebb és
                      központosítottabb Európa jelentheti.</b></span></p>
                <p> Az integráció mélyítését célzó politika számára
                  azonban<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>
                      a 2008-as pénzügyi és gazdasági krízis, valamint
                      annak kezelése, azt követően pedig a 2015-ös
                      migrációs válság súlyos csapást jelentett, amit
                      betetőzött<span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)"> a
                        2016-os brexit-népszavazás</span></b></span><span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>. Így
                      érkeztünk el 2020-ba, </b></span>a brexit és
                  migrációs válság által megtépázott Európába, melynek <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a
                      világméretű koronavírus-járvány negatív hatásaival</b></span>
                  is szembe kellett néznie. <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A
                      járványkezelés és az oltások beszerzése, valamint
                      előállítása körüli anomáliák </b></span>– elég
                  csak az AstraZeneca-vakcinák kiviteli korlátozásával
                  kapcsolatos brüsszeli botladozásra vagy az
                  engedélyezési eljárás körülményességére gondolni – <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>pedig
                      tovább erősítették az euroszkeptikusokat.</b></span></p>
                <p> Egy az Euronews hírcsatorna által készíttetett,
                  2020. októberi felmérés szerint <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>az
                      euroszkeptikusok aránya már harminc százalék körül
                      jár, miközben csak minden második német és
                      harmadik olasz, illetve francia véli úgy, hogy
                      több jót kap az integrációtól, mint rosszat</b></span>.
                  A németek 58 százaléka ennek ellenére hisz az európai
                  egységben, és véleményük szerint az Egyesült Királyság
                  polgárai rosszul döntöttek, amikor elhagyták az
                  Európai Uniót. A megkérdezett olaszok, franciák
                  többsége szerint viszont a szigetországi választók jól
                  döntöttek, és a brexitnek hosszú távú előnyei lesznek.</p>
                <p> Mindezek után fel kell tennünk a kérdést, hogy <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>egy
                      nagyon sok szempontból sikeres együttműködés
                      megítélése miért ennyire kedvezőtlen a
                      magállamokban</b></span>. A legfrissebb
                  eredményeket egyértelműen befolyásolja a
                  koronavírus-járvány nyomán fellépő általános
                  feszültség, de ez nem megváltoztatta, csupán
                  megerősítette a trendeket.</p>
                <p> <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Vannak,
                      akik úgy vélik, hogy a probléma elsősorban
                      intézménylegitimitási természetű</b></span>, és az
                  euroszkepticizmus terjedése leginkább annak
                  köszönhető, hogy <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>az
                      emberek nem látják át a brüsszeli bürokrácia
                      működését, valamint hogy az Európai Parlament
                      közvetlen választása ellenére is alacsony az uniós
                      vezetők legitimitása a tagországokban.</b></span></p>
                <p> Meggyőződésem, hogy<span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b> a
                      probléma ennél sokkal mélyebben gyökerezik</b><b>,
                      és elsősorban </b></span>nem az intézményi
                  legitimitás kérdésével <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>függ
                      össze,</b></span> hanem <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Európa
                      lelkével. Konkrétabban azzal, hogy az európai
                      integráció vezetői miként gazdálkodtak<span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">
                        kontinensünk páratlan szellemi és kulturális
                        örökségé</span>vel az elmúlt hét évtizedben.</b></span></p>
                <p> 1951 óta az európai közösség folyamatosan bővült. A
                  vasfüggöny leomlásával, a kelet-közép-európai
                  rendszerváltásokat követően végre megszűnt
                  kontinensünk mesterséges megosztottsága. A 2004-es
                  uniós csatlakozásunkkal pedig hazánk és az egykori
                  szovjet blokk legtöbb állama véglegesen visszanyerte
                  helyét az európai demokratikus államok közösségében.</p>
                <p> <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Az
                      európai demokráciák és különösen a nyugat-európai
                      liberális demokrácia eszméje és gyakorlata azonban
                      igen sokat változott az elmúlt évtizedekben. Az
                      1948-ban elfogadott Emberi Jogok Egyetemes
                      Nyilatkozata megfelelő kiindulópontot jelentett
                      ahhoz, hogy kontinensünkön a keresztény
                      humanizmusban gyökerező emberi méltóság tisztelete
                      egyre általánosabbá váljon</b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>. Mára
                      azonban ez az alapvetően helyes gyakorlat <span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">az
                        értékek</span> relativizálódásának a
                      következtében lassan öncéllá válik. </b><b>Ez
                      érhető tetten <span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">a
                        legmagasabb szintű és presztízsű nemzetközi
                        dokumentumok
                      </span> „rugalmas” értelmezésekor is</b></span>.<span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b><span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">
                        Példaként </span>említhetem az 1966-ban
                      elfogadott ENSZ-dokumentumnak, a Polgári és
                      Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának a
                      23. cikkelyét, mely kimondja, <span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">hogy a
                        család a társadalom természetes és alapvető
                        egysége, és joga van a társadalom és az állam
                        védelmére</span>.</b></span> Ez a gondolat még
                  többé-kevésbé elfogadható <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a
                      progresszívek</b></span>nek is, de <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a
                      következő kitételt, miszerint valójában a
                      házasságkötésre alkalmas korban levő férfiak és
                      nők házasságkötési és családalapítási jogát kell
                      elismerni, </b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>már
                      inkább igyekeznek éppen <span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">az
                        emberi méltóság</span>ra hivatkozva
                      relativizálni.</b></span></p>
                <p> Intézményi oldalról vizsgálva elmondható, hogy az
                  európai demokráciák egyre inkább körülbástyázottakká
                  váltak, és ez a folyamat egyúttal sajnálatosan a
                  démosztól, azaz <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b><span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">a nép</span>től
                      való eltávolodás</b><span
                      style="background-color:rgb(255,255,255)">sal is
                      együtt járt</span><b>, egyfajta elitpolitizáláshoz
                      vezetett. </b></span>Ez a probléma a
                  nemzetállamok többségben is megfigyelhető, de <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>legszembetűnőbben
                      mégis az Európai Unió vezetésében érhető tetten</b></span>.
                  <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Tökéletes
                      látleletét adja <span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">ennek</span>
                      az európai parlamenti választásokon való részvétel
                      nagysága</b></span>. Az 1979. évi első
                  EP-választás óta a részvételi arány 63 százalékról
                  évről évre folyamatosan csökkent, és így érkezett el
                  2014-ben a 42,54 százalékos történelmi mélypontra,
                  ahonnan – nem kis részben a minden EU-s állampolgárt
                  érintő migrációs krízis miatt felfokozott politikai
                  kampánynak is köszönhetően – 2019-ben ismét ötven
                  százalék fölé emelkedett. Az, hogy trendfordulón
                  vagyunk túl, vagy csupán egy rendkívüli helyzet
                  eredménye okozta a szavazási kedv növekedését, ma még
                  bizonyosan nem dönthető el, az azonban egyértelműen
                  látszik, hogy a részvételi arány az adott időszakban
                  zajló tagállami választásokhoz képest továbbra is
                  rendkívül alacsony maradt.</p>
                <p> Az okok közül feltétlenül ki kell emelni,<span
                    style="background-color:rgb(255,255,255)"> </span><span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><span
                      style="background-color:rgb(255,255,255)">hogy </span><b>az
                      EU struktúrájának – többek között az Európai
                      Bizottság megválasztása sajátos szabályainak –
                      köszönhetően európai szinten sokkal gyengébb a
                      korreláció a választásokon leadott szavazatok és a
                      végrehajtott programok között, mint a tagállamok
                      esetében</b></span>. Mindemellett nem hagyható szó
                  nélkül, hogy <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>a
                      tagállami törvényhozásokhoz viszonyítva jóval
                      gyengébb az Európai Parlament ellenőrző és
                      szuverén jogalkotási képessége is.</b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> Utóbbi
                      problémát</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>tökéletesen
                      megvilágítja az őshonos európai kisebbségek
                      ügyében indított Minority SafePack európai polgári
                      kezdeményezés,</b></span> mely a szükséges
                  állampolgári támogatások összegyűjtését követően
                  került az Európai Parlament elé, amely hatalmas
                  többséggel – 524 igen, 67 nem szavazattal és 103
                  tartózkodással – fogadta el állásfoglalását, és
                  felszólította az Európai Bizottságot arra, hogy
                  dolgozza ki azokat a kereteket, amelyekkel a
                  kisebbségekhez tartozó személyek jogait védhetik az
                  unióban. Ezzel szemben <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>az
                      illetékes biztos úgy vélekedett, hogy e téren
                      nincs szükség további jogalkotásra, és ezzel a
                      probléma lényegében lekerült a napirendről</b></span>.
                  <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Ez
                      a gyakorlat kísértetiesen emlékezet II. József, a
                      kalapos király uralkodásának az egyik meghatározó
                      eszméjére: <span
                        style="background-color:rgb(249,203,156)">„mindent
                        a népért, semmit a nép által”.</span></b></span></p>
                <p> Az eset sajnos nem egyedülálló. <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Az
                      elmúlt tíz évben egyre többször fordult elő, hogy
                      magasztos,<span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">
                        demokratikus elve</span>kre hivatkozva sorsdöntő
                      kérdésekben sem kérték ki <span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">az
                        európai emberek véleményét</span>, mint például
                      a migrációs krízis esetében</b></span>, vagy éppen
                  azzal ellentétes döntést hoztak, miként azt a Minority
                  SafePack esete mutatja.</p>
                <p> A súlyos problémák és a belső feszültségek ellenére
                  a rendszer haszonélvezői mindent megtesznek annak
                  fenntartásáért. <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Ha
                      szükséges, készek kerékbe törni még <span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">az
                        egyéni és a politikai diskurzus szabályait
                        évszázadokon át meghatározó görög filozófia és
                        logika alaptörvényeit</span> is, különösen, ha
                      ezzel <span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">egy
                        nehezen módosítható megállapodás</span>
                      megkerülhető.</b></span></p>
                <p> A szerződő felek jogainak a tiszteletben tartása
                  helyett az utóbbi időben <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>pontosan
                      ez a gyakorlat kezdett teret nyerni. Sokszor éppen
                    </b></span><span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>a
                      legfontosabb szerződések </b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>megkerülésével,
                      átértelmezésével próbált a brüsszeli vezetés
                      nyomást gyakorolni</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>azon
                      tagállamokra, amelyek egy-egy vitában a többségi
                      véleménnyel szemben is készek voltak megvédeni
                      saját álláspontjukat. </b></span>Ez a fajta
                  eljárás, miközben aláássa a szerződés kötelez ősi
                  jogelvét, egyúttal az antik Róma egyik legrosszabb
                  örökségét, <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a
                      birodalmi gondolkodást</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>is a
                      felszínre hozza.</b></span></p>
                <p> Nem véletlen, hogy <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>az
                      alapítók számtalan alkalommal hívták fel a
                      figyelmet </b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>ennek a
                      veszélyére.</b></span> Az európai közösséget nem
                  egy központi hatalomként, nem egyfajta „szent
                  szövetségként” képzelték el, és <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>nem
                      volt céljuk </b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>az
                      európai államok összevegyítése egy nemzetek
                      feletti szuperállamban</b></span>. Megértették,
                  hogy az európai nemzetek és államok történelmi
                  valóságot képviselnek, különbözőségeik nem hátrányt,
                  hanem előnyt jelentenek mindannyiunknak. Konkrét
                  példával élve, <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Schuman
                      célja nem</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b><span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">egy
                        államok feletti állam létrehozása</span><span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)"> </span></b><b>volt,
                      hanem az unió, a kohézió, a koordináció, vagyis az
                      egység, az összetartó erő és az összehangolt
                      tevékenység erősítése, miként azt az Európáért
                      című könyvében kifejtette. Schuman még azt is
                      hozzáfűzte, hogy mindez a valóságban csak akkor
                      lesz működőképes, ha érvényesül a demokrácia és a
                      nemzetek közötti kapcsolatok egyenlőségének <u>a
                        keresztény tanításból fakadó alapelve.</u></b></span></p>
                <p> Sajnálatos és szerencsétlen módon az alapítók által
                  talán legfontosabbnak tartott keresztény alapokat
                  becsüli meg legkevésbé a mai nyugat-európai vezetés és
                  az ahhoz szorosan kapcsolódó „elit”. Sőt <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>egyre
                      inkább azt tapasztaljuk, hogy </b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a
                      keresztény értékeket – legyen szó nem csupán a
                      vallásról, a hitéletről, hanem a gondolkodásmódról
                      vagy éppen a kultúráról és annak szimbólumairól is
                    </b></span>– <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>tudatosan
                      és szisztematikusan igyekeznek kiszorítani</b></span>
                  a hétköznapokból. <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>A
                      történelmi múlt</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>teljes
                      megkérdőjelezése zajlik, melynek végső célja <span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">az
                        elmúlt évszázadok hagyományainak</span> a
                      felszámolása az úgynevezett haladás, a progresszió
                      jegyében. </b></span>De merre is haladunk, és
                  melyek azok a rendkívüli értékek, amelyek miatt sutba
                  kellene dobnunk a görög, a római és legfőképpen a
                  keresztény örökségünket?</p>
                <p> <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>A
                      nyugati világ eszmei és politikai fejlődése, a
                      Szovjetunió felbomlását követően<span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">
                        alapvető fordulatot vett.</span></b><span
                      style="background-color:rgb(255,255,255)"> Az
                      átalakulás gyökerei ugyan 1968-ig nyúlnak vissza,
                      de – a kommunista veszéllyel szemben – az akkori
                      kereszténydemokraták és a liberálisok által
                      létrehozott szövetség véglegesen csak az 1990-es
                      évek elején bomlott fel, az addig eltelt idő
                      azonban mély nyomokat hagyott a
                      kereszténydemokratákon is.</span><b><span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)"> </span></b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Talán a
                      legjobb példa erre a belga <span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">kereszténydemokrata
                        párt</span> története, <span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">mely
                        hosszú éveken át egészen 1999-ig irányította az
                        országot, </span>majd egy választási vereséget
                      követően programját alapjaiban átdolgozva
                      lemondott </b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>arról,
                      hogy a társadalmat keresztény gondolatokkal és
                      értékekkel telítse</b></span>. Ezek után már
                  teljesen érthető, hogy néhány évvel később a
                  keresztény értékekről formailag is lemondva miért <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>módosította
                      <span style="background-color:rgb(255,242,204)">nevét
                      </span>
                      Humanista Demokratikus Középre az egykori <span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">kereszténydemokrata</span>
                      párt.</b></span></p>
                <p> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A
                      nyugati <span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">kereszténydemokrata
                        pártok</span> ehhez hasonló önfeladása, valamint
                      a liberálisok és az újbaloldal szellemi házassága
                      következtében <span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">a
                        kereszténydemokrata gondolkodás és értékek </span>rövid
                      időn belül háttérbe szorultak, de nem sokkal
                      később<span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)"> a
                        hagyományos, individualista szemléletre épülő
                        liberalizmus</span> is elvesztette eszmei
                      fogódzóit</b></span>. Az újbaloldali, de továbbra
                  is osztályharcos alapon álló személet a liberalizmust
                  már nem az összes kultúra lehetséges találkozási
                  pontjának, hanem a kultúrák egy csoportja politikai
                  kifejeződésének tekintette, s mint ilyet
                  összeegyeztethetetlennek tartotta más kultúrákkal.
                  Ezért <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>születhettek
                      meg azok a kollektivista „multikulti” és
                      „antirasszista” mozgalmak, melyek erőszakos
                      tüntetéseikkel és ellenállást nem tűrő
                      tudományos-közéleti térfoglalásaikkal </b></span><span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>a
                      történelem, a múlt<span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)"> </span></b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>átírásával
                      – szükség szerint végleges eltörlésével –
                      próbálják meg felszámolni</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>az
                      általunk ismert európai kultúrát.</b></span></p>
                <p> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>De
                      ami talán a legszörnyűbb, hogy mindezen
                      folyamatokról a XXI. század orwelli
                      „újbeszéljének”, a politikai korrektségnek az
                      árnyékában Nyugaton lassan már beszélni sem lehet</b></span>.<span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> A PC
                      valójában egy erkölcsi abszolutizmus a szabadság
                      nevében, mely a kötelezően elvárt önkorlátozás
                      következtében</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a
                      véleménynyilvánítás szabadságát és ezáltal az
                      őszinte és kiegyensúlyozott diskurzus lehetőségét
                    </b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>ássa
                      alá</b></span>. <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Mára
                      oda jutottunk, hogy</b></span> a<span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>ki
                      mindezek ellenére veszi a bátorságot és József
                      Attila szavaival „nem csak a valódit, hanem az
                      igazat is kimondja”, az</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>egyúttal
                    </b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>munkáját,
                      egzisztenciáját<span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)"> </span></b></span><span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>is
                      kockáztatja<span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">. </span></b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Mindennek
                      tökéletes látlelete</b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> Petry
                      Zsolt </b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>esete</b></span>,<span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> aki
                      őszinte véleményéért végül <span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">az
                        állásával fizetett a véleménynyilvánítás
                        szabadságára oly kényes Németországba</span></b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)">n.<b> Az
                      uralkodó nyugati politika most már</b></span>,
                  ahogy Orbán Viktor a Petry-üggyel kapcsolatosan
                  megfogalmazta:<span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>
                      elnyomó politika.</b></span></p>
                <p> Pontosan itt érhető tetten, hogy minden látszólagos
                  különbség ellenére <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a
                      bolsevista ateizmus és materializmus jelenlegi
                      európaizált megjelenési formája és működése,
                      valamint az egykori szovjet változata között több
                      a hasonlóság, mint<span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)"> a
                        különbség.</span></b></span></p>
                <p> Aki ezt nem látja, vagy nem akarja látni, az
                  valójában szemet huny a XX. század egyik legnagyobb
                  tanulsága felett. <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Alister
                      McGrath északír teológus <span
                        style="background-color:rgb(208,224,227)">fogalmazta
                        meg</span> talán legtisztábban</b></span><span
                    style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>, hogy
                      ha egy társadalom <span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">
                        elveti<span
                          style="background-color:rgb(255,242,204)"> </span></span><span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">Isten
                        ideáját</span><span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)"> és
                        mást állít a helyébe,</span> <span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">az
                        végül szörnyűséges diktatúrához vezet</span>,
                      hiszen <span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">egy</span>
                      <span style="background-color:rgb(255,242,204)">erkölcs
                        és értékek</span> <span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">nélkül
                        formálódó társadalomban a legsötétebb emberi
                        ösztönök ellenállás nélkül törhetnek</span> a
                      felszínre.</b></span></p>
                <p> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Isten
                      ideájának a társadalom szervezési elvei közé
                      történő visszaemelését </b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a
                      magukat progresszívnak valló baloldaliak és
                      liberálisok</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>a
                      társadalmi fejlődés</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>tagadásaként,
                      anakronizmusként bélyegeznék meg</b></span>. Azt
                  azonban néhány – az utóbbi időben elsősorban az
                  Egyesült Államokban bekövetkezett társadalmi
                  eseményekből láthatóan már egyre több – anarchistán
                  kívül ma még senki sem tagadja, hogy szükség van
                  valamilyen „kovászra”, amely összetartja a
                  társadalmat.</p>
                <p> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Egy,
                      a jelenlegi balliberális elit által megálmodott
                      multikulturális társadalomban – </b><span
                      style="background-color:rgb(255,255,255)">melyben
                    </span></span><span
                    style="background-color:rgb(255,255,255)">a valláson
                  </span>és a származáson túl az egyéni
                  önmeghatározáshoz kapcsolódóan elképesztő diverzitás
                  figyelhető meg – <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>nyilvánvalóan
                      erkölcsi relativizmus uralkodik.</b></span> Egy
                  egyszerű példával megvilágítva, <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>ebben
                      az elképzelt „szép új világban” egy ateista joggal
                      tehetné fel a kérdést, hogy neki miért nem lehet
                      több felesége. A sokat hangoztatott<span
                        style="background-color:rgb(249,203,156)">
                        tolerancia</span><span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)"> ugyan
                        megkönnyítheti az együttélést</span> egy ilyen
                      társadalomban, de </b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>közösségformáló
                      erővel<span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)"> </span></b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>biztosan
                      nem rendelkezik. </b></span>Sokan éppen ezért a
                  jólétben vélik felfedezni azt az eszményt, amely képes
                  lehet majd összetartani ezt az egyre jobban széthulló
                  társadalmat. Ez azonban alapvető tévedés –
                  figyelmeztetett Barankovics István –, hiszen a jólét
                  nem eszmény, csak eszköz, mely megkönnyítheti a
                  szellemi és erkölcsi értékek elérését.</p>
                <p> Ha tévedek, és mégis létezne egy eszme, mely képes
                  lenne kovászként összetartani ezt az igencsak porózus
                  társadalmat, akkor is egészen bizonyosan egy teljesen
                  más Európa épülne fel belőle, mint amit megismertünk,
                  s amire jogos büszkeséggel tekintünk.</p>
                <p> Éppen ezért <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>úgy
                      gondolom, hogy a keresztény alapok jelentik az
                      egyetlen alternatívát Európának</b></span>.<span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> Ezek a
                      fundamentumok történelmileg is bizonyították, hogy
                      <span style="background-color:rgb(217,234,211)">a
                        világnézetek pluralitása</span> ellenére is
                      lehetséges bizonyos etikai konszenzust létrehozni<span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">.</span></b><b>
                      Francis Schaffer amerikai teológus<span
                        style="background-color:rgb(208,224,227)"> írta:
                        <span style="background-color:rgb(255,242,204)">az
                          a legműködőképesebb koncepció, ha a nemzetet
                          egyfajta keresztény alapokon nyugvó erkölcsi
                          konszenzus irányítja. Az államnak sohasem
                          szabad a polgáraira erőltetnie a keresztény
                          hitet, ezzel szemben a törvényeknek keresztény
                          felfogásból kell fakadniuk és tükrözniük kell
                          a Bibliából megismert isteni értékrendet; a
                          béke, az élet, az emberi méltóság tiszteletét,
                          a szeretet és az irgalmasság
                          mindenekfelettiségét.</span></span></b></span></p>
                <p> Ehhez <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Umberto
                      Eco, nem hívő olasz író-filozófus <span
                        style="background-color:rgb(208,224,227)">gondolatá</span>t
                    </b></span>kölcsön véve még annyit tennék hozzá,
                  hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Krisztus
                      alakja modell lehet az evilági etikát valló nem
                      hívőknek is, hiszen Krisztus az egyetemes
                      szeretet, az ellenségnek való megbocsátás, a mások
                      üdvösségéért önmagát feláldozó Isten Fia olyan
                      misztériumot képvisel, amely megnemesíti azok
                      szívét is, akik nem hisznek<i>.</i></b></span></p>
                <p> Éppen ezért, ha számunkra fontos Európa jövője,
                  akkor <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>nincs
                      más út, vissza kell térnünk az alapokhoz, ahonnan
                      Schuman, de Gasperi és Adenauer annak idején
                      elindult.</b></span></p>
                <p> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Az
                      első lépés ezen az úton annak a felismerése, hogy
                    </b></span><span
                    style="background-color:rgb(217,234,211)"><b><span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">a
                        kereszténység Európában nem csupán vallás, hanem
                        létforma, mely</span> </b><b>alapjaiban hatja
                      át gondolkodásunkat, cselekedeteinket, tetteinket
                      és határozza meg társadalmi intézményeinket.</b></span>
                  Azt hiszem, ezt az axiómát a baloldali és a liberális
                  gondolkodók legjobbjai is pontosan értik, csak éppen
                  képtelenek elfogadni azt. Ezért is tesznek meg mindent
                  annak érdekében, hogy a szellemi tudományokból kiűzzék
                  a kereszténységet, vagy éppen kisajátítsák azokat a
                  fogalmakat és társadalmi intézményeket, amiket
                  valójában a kereszténységnek köszönhetünk.</p>
                <p> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>A
                      második lépés éppen ezért szükségszerűen az, hogy
                    </b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a
                      politikai korrektség erkölcsi abszolutizmusá<span
                        style="background-color:rgb(255,242,204)">tól</span></b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>
                      megszabadulva megpróbáljuk visszaszerezni saját
                      fogalmainkat és azokat az eredeti jelentésüknek
                      megfelelően a társadalom szolgálatába állítsuk</b></span>.
                  Egy valós példája lehet ennek a haladás eredetileg
                  keresztény fogalma, mely a világ jó részének
                  közgondolkodásában már éppen annak antitéziseként
                  szerepel. Hogy mit is jelent a kettő közti különbség a
                  valóságban, azt a hazai kereszténydemokrácia egyik
                  legnagyobb alakjának,<span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>
                      Barankovics Istvánnak a <span
                        style="background-color:rgb(208,224,227)">szavain</span></b><span
                      style="background-color:rgb(255,255,255)">ál nehéz
                      jobban visszaadni:</span><b> „<span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">A
                        materialista haladáspárti szerint haladni annyit
                        tesz, mint kiterjeszteni az ember uralmát a
                        természeten és azt az élvezet szolgálatába
                        állítani. </span>A keresztény eszme szerint a
                      haladás az ember harmonikus uralma a természeten
                      és önmagán, abból a célból, hogy az embereszmény a
                      legtökéletesebben megvalósulhasson.”</b></span></p>
                <p> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>A
                      harmadik lépésben </b></span>ennek szellemében<span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> olyan
                      magasztos eszményt kell a társadalom, az európai
                      közösség elé állítani, amely megragadó és
                      áldozatvállalásra érdemes jövő látomását adja.</b></span></p>
                <p> Ez nem lehet sem a bolygónk kizsákmányolásához
                  vezető „élj a mának” individualista és hedonista
                  felfogása, de az ezt tagadó kollektivista ideológiák
                  sem jelenthetnek megoldást, hiszen azok éppen erkölcsi
                  relativizmusukkal ássák alá a polgári együttélés
                  alapját jelentő, maradandó erkölcsi törvényeket. <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>A
                      kereszténydemokrácia azonban egyidejűleg tudja
                      támogatni az egyéni teljesítményt és a természetes
                      közösségek boldogulását, és éppen ezért arra is
                      képes, hogy feloldja<span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)"> az
                        individualista és a kollektivista eszmék közötti
                        ellentéteket.</span></b></span></p>
                <p> Ez az európai kereszténydemokrata vízió mai
                  kapitalista világunkban<span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> nem
                      választható el <span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">az
                        anyagi értelemben vett jólét</span>től,</b></span>
                  <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>de<span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)"> annál
                      </span>többről kell szólnia,</b></span> mert az
                  európai gazdasági és politikai összefogás az erkölcsi
                  problémák megoldása nélkül egész biztosan életképtelen
                  lenne. <span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A XX.
                      század gazdasági és technikai robbanása
                      bizonyította, hogy ez az egyébként pozitív
                      változás nem járt együtt az emberiség erkölcsi
                      fejlődésével, éppen ezért </b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a XXI.
                      században minden korábbinál nagyobb szükségünk van
                      olyan szilárd kapaszkodókra, amelyek alapján
                      képesek lehetünk különbséget tenni a hasznos é<span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">s a
                        veszélyes</span><span
                        style="background-color:rgb(217,234,211)">
                        újítások </span>között.</b></span></p>
                <p> A politikai együttműködés előtt álló erkölcsi
                  problémák megoldása során pedig <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>iránymutató
                      lehet számunkra Szent II. János Pál pápa Veritatis
                      splendor kezdetű enciklikája, melyben az erkölcs
                      és a politikai, valamint a társadalmi élet
                      megújításával kapcsolatos egyházi tanítás is
                      megismerhető.</b></span></p>
                <p> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Az
                      enciklika kiemeli, hogy a kormányzók és a
                      kormányzottak közötti igazmondás, a nyilvános
                      adminisztráció áttekinthetősége, a közügyek
                      szolgálatában a pártatlanság, a politikai
                      ellenfelek jogainak a tiszteletben tartása, a
                      közpénzek becsületes és helyes kezelése egyaránt
                      olyan elvek, amelyeknek gyökere a személy
                      transzcendens értékében és az állam működésének az
                      objektív erkölcsi követelményeiben található</b></span>.
                  Kereszténydemokrata felfogás szerint <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a
                      közerkölcsökért, a demokrácia kibontakozásáért
                      mindenkit felelősség terhel</b></span>, ha nem is
                  egyenlő mértékben.</p>
                <p> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Manapság
                      azonban az európai társadalmak polgárainak döntően
                      csak a jogok iránt van érzéke, és többé-kevésbé
                      viszolyognak</b></span><span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>
                      azoktól a kötelezettségektől, amelyek az embert
                      társaival és a társadalommal szemben terhelik.</b></span>
                  <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>A
                      kereszténydemokrácia felfogása <span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">ezzel</span>
                      szemben a kötelezettségek kölcsönös teljesítését a
                      jogok érvényesítésének és ezáltal a demokratikus
                      működés alapfeltételének tekinti.</b></span></p>
                <p> Mindennek megvalósításakor <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>negyedik
                      lépésként a kereszténydemokrata politikusoknak meg
                      is kell felelniük ezeknek az erényeknek</b></span>,
                  ahogy azt Varga Lászlótól is sokszor hallhattuk:<span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> „Nem
                      elég csak tisztességesnek lenni, hanem annak is
                      kell látszani.” S ez igazán nem is könnyű feladat.
                      Adenauer mondta egykoron, hogy „kereszténynek
                      lenni valami nagyon hatalmas, olyan valami, ami
                      nagyon nehéz. Szerényen meg kellene elégednünk
                      annyival, hogy pusztán ezt mondjuk: törekszünk rá,
                      hogy keresztények legyünk.</b></span>
                  Erőfeszítéseinkkel igyekszünk keresztényként élni, és
                  ezen az úton haladva szeretnénk lassan a tökéletesség
                  egyre magasabb fokait elérni.”</p>
                <p> Nekünk<span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>, az
                      alapító atyák kései követőinek nem pusztán
                      megőrizni és védelmezni, hanem tovább kell
                      fejlesztenünk és meg kell szilárdítanunk azt a
                      spirituális és politikai örökséget, amelyet ezek a
                      nagy, a szó legnemesebb értelmében vett európai
                      államférfiak hagytak az utókorra.</b></span></p>
                <p> Ha magyar kereszténydemokrataként magunkénak valljuk
                  Barankovics István örök érvényű szavait, miszerint „az
                  a társadalom és kultúra, mely a célját megszabó
                  eszménnyel nem bír, hasonló az emberhez, akinek
                  számára az élet elvesztette értelmét”, akkor és ebből
                  mi magunk is megérthetjük, hogy pontosan mire utalt <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Schuman,
                      amikor krédójukat egy mondatba sűrítve arra <span
                        style="background-color:rgb(208,224,227)">figyelmeztette
                        az utókort</span>, hogy</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>„Európa
                      keresztény lesz, vagy nem lesz”.</b></span></p>
                <p> Vagy meg tudjuk állítani az értékeink feladását
                  jelentő, többek között a nemi azonosság, a nemzeti
                  szuverenitás és önazonosság feloldására irányuló
                  törekvéseket, vagy semmi sem tudja majd megvédeni a
                  migráció szorításában vergődő Európát és abban
                  bennünket, hogy be ne következzen Schuman gondolatának
                  a második fele.</p>
                <p> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Az
                      alapító atyák személyes életútja, az </b></span><span
                    style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>akkori
                      ateista diktatúrák idején</b></span> <span
                    style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>tanúsított
                      bátor ellenállásuk, majd <span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">a
                        második világháborút </span>
                      követően vezetésükkel végbement szellemi megújulás
                      arra kötelez minket, hogy erőnket megfeszítve
                      küzdjünk azért, hogy Európának ne <span
                        style="background-color:rgb(234,209,220)">csak </span>
                      keresztény múltja, hanem keresztény jövője is
                      legyen.</b></span></p>
                <p> <i>Latorcai János</i></p>
                <p> <i>A szerző az Országgyűlés alelnöke, a KDNP
                    országos választmányának az elnöke</i></p>
                <div>Magyar Nemzet</div>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
        <br>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
Grem mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>