<div dir="ltr"><div>Kedves Mind,</div><div><br></div><div>ti találkoztatok már queer matematikussal? Szerintem még az oregoniak sem... De most! Komolyan, egy oregoni matematikus végül tuti ebből fog megélni, hogy beöltözik nőnek és előad a gyerekeknek, mint queer matematikus... az eszem megáll. Nem akartam hinni a kurucinfónak, hogy biztos túlzó a cikk, de nem, beleolvastam a linken megadott eredeti anyagba, a cikk igaz.</div><div dir="ltr"><br></div><div dir="ltr">• Expose students to mathematicians of color, particularly women of color and queer mathematicans of color, both
through historical examples and by inviting community guest speakers.<br></div><div dir="ltr"><br></div><div>Üdv,</div><div><br></div><div>Badacsonyi Évi</div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">KEA <<a href="mailto:kea@turul.banki.hu">kea@turul.banki.hu</a>> ezt írta (időpont: 2021. márc. 21., V, 20:46):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Oregoni minisztérium (!): a matematika rasszista, az osztályozás pedig a fehér felsőbbrendűség <br>
megnyilvánulása<br>
<br>
<a href="http://kuruc.info" rel="noreferrer" target="_blank">kuruc.info</a>, 2021.02.16.<br>
<a href="https://kuruc.info/r/6/224667/" rel="noreferrer" target="_blank">https://kuruc.info/r/6/224667/</a><br>
<br>
<br>
Egy, a matematika tantárggyal kapcsolatos útmutató, melyet az amerikai Oregon államában küldött <br>
szét az iskoláknak a helyi oktatási minisztérium (Oregon Department of Education), arra hívja <br>
fel a figyelmet, hogy a diákokat arra kérni, mutassák meg, miként oldották meg a matematikai <br>
feladatokat, a fehér felsőbbrendűség kifejeződése – írja a Daily Wire nyomán a Mandiner.<br>
<br>
A 82 oldalas útmutató, melynek címe A Pathway to Equitable Math Instruction[*], úgy fogalmaz: „a <br>
fehér felsőbbrendűség kultúrája áthatja a matematikai órákat a mindennapos tanári lépéseknek <br>
köszönhetően. Ezek a lépések, együttesen az őket alátámasztó hitekkel, állandósítják a <br>
feketéknek, latinx-eken és többnyelvű diákoknak okozott oktatási károkat, megtagadva tőlük, hogy <br>
teljes hozzáféréssel rendelkezzenek a matematika világához.”<br>
<br>
Az útmutató egy éves programot ajánl arra, hogy „dekonstruáljuk a matematika rasszizmusát”, és <br>
felhív, hogy „tegyük láthatóvá a matematikával kapcsolatban a fehér felsőbbrendűség toxikus <br>
jellemzőit.”<br>
<br>
És mik a fehér felsőbbrendűség jelei? Ne valami nyilvánvalóan rasszista dologra gondoljunk: a <br>
fehér felsőbbrendűség jele az útmutató szerint, ha a tanár arra kéri a diákot, mutassa meg a <br>
munkáját, ha arra fókuszálunk, hogy a diákok helyes választ adjanak, ha nyilvántartjuk, követjük <br>
a diákok eredményeit, és ha osztályozzuk őket.<br>
<br>
Arra kérni a diákokat, hogy mutassák meg a munkájukat, eme útmutató szerint a tanároknak <br>
nyújtott mankó (nem a diákok segítése), amely segítségével megérthetik, hogyan gondolkodnak a <br>
diákok. Ez pedig azért a fehér felsőbbrendűség jele, mert úgymond „paternalista”, illetve „az <br>
írott szó imádata”. Utóbbi ugyanis a kurrens kritikai elméletek szerint a dokumentáció <br>
erőltetésével és az írásbeli készségek erőltetésével működteti a fehér felsőbbrendűséget.<br>
Ennek eredete Jacques Derrida francia zsidó posztmodern filozófus dekonstrukcionista elméletében <br>
lelhető fel, mely szerint a nyugati kultúra mindig előnyben részesítette a beszédet az írással <br>
szemben, a logika pedig a nyugati kultúra, a fehér ember mítosza. (Minderről Derrida főleg White <br>
Mythology című tanulmányában írt.)<br>
<br>
A jó válaszra való koncentrálás azért problémás, mert a jó és rossz megüönböztetését jelenti, <br>
ami az objektivitás állandósítása, az pedig úgyszintén a fehér felsőbbrendűség mítosza. Az <br>
útmutató így fogalmaz: „Az elképzelés, hogy a matematika tisztán objektív, teljesen téves”, <br>
valamint „fenntartani az elképzelést, hogy mindig vannak jó és rossz válaszok, állandósítja az <br>
objektivitást.”<br>
<br>
A felfogás, miszerint az felnőttek tudják a helyes választ, paternalizmus és egyben a hatalom <br>
fenntartása („powerholding”), az osztályozás pedig az egyenlőtlenség tartósítása, akárcsak a <br>
magaviselet értékelése.<br>
<br>
A tanároknak „kulturálisan megfelelő” pedagógiát kell alkalmazniuk, azaz nem várhatják ugyanazt <br>
a fehér és a fekete diákoktól.<br>
<br>
[*] <a href="https://content.govdelivery.com/accounts/ORED/bulletins/2bfbb9b" rel="noreferrer" target="_blank">https://content.govdelivery.com/accounts/ORED/bulletins/2bfbb9b</a><br>
<br>
-- <br>
<br>
Üdvrivalgással:<br>
KEA.<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>