<div dir="ltr">
<div><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)">Testvéreim!
<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>A ma ünnepelt szent, </b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">amikor belépett a kármelita rendbe, a Szent Mátyás
apostolról nevezett János nevet kapta.</span></span><span style="background-color:rgb(255,255,255)"> Szokás ugyanis a
szerzetesrendekben, így a kármelitáknál is, hogy a belépő új tagnak új
nevet adnak. Ez azt fejezi ki, hogy új ember lesz az, aki Isten szavát
meghallja, s a szerzetesi fogadalommal mintegy új szövetséget köt
Istennel. Ábrahám és Jákob is új nevet kapott, mégpedig magától
Istentől, amikor Isten szövetséget kötött velük. </span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)">A
mai szent, János esetében az a különös, hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>számunkra ő mint Keresztes
Szent János ismert. Amikor ugyanis megkezdte élete nagy művét, a
kármelita rend megreformálását, e munkát a kereszt jegyében kezdte meg; a
kereszthez akarta visszavezetni azokat a társait, akik a kereszthordozó
Krisztus – kövess engem! – szavát követve léptek a rendbe.</b></span> Fölvette
tehát az új szerzetesi nevet, mintegy ezzel is figyelmeztetve a társait,
mire vállalkozik az, aki belép az új, megreformált rendbe.</span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Élete
– gyermekkorától a haláláig – <span style="background-color:rgb(217,234,211)">rendkívül nehéz és kemény</span> volt. Rendjének
megreformálását <span style="background-color:rgb(234,209,220)">szüntelen üldözés, megalázások</span> közepette hajtotta
végre</b></span>. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A belső küzdelmek és kísértések is végigkísérték</b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> életét.</b></span> És ilyen
próbatétek közepette imádságaival, írásaival – „énekeivel” – a lángoló
istenszeretet és a lélek szabadságának nagy tanúja és tanítója lett.</span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Alig
volt két esztendős, amikor atyja 1544-ben <span style="background-color:rgb(234,209,220)">meghalt</span>, és édesanyja, három
gyermekével együtt, <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a legnagyobb nyomorúság</span>ba került.</b></span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Ennek ellenére
Katalin asszony legkisebb fiát, Jánost iskolába járatta Arévalóba, mert
észrevette tehetségét.<span style="background-color:rgb(217,234,211)"> </span></b></span><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>De hamarosan át kellett költözniük Medina del
Campóba, ahol a legidősebb fiú jobb munkalehetőséget talált.</b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>János
kezdettől fogva az Egyház szolgálatára vágyott</b></span>,<span style="background-color:rgb(217,234,211)"> <b>mégis nehezen találta
meg<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> igazi helyét és feladatát</span>.</b></span> A jezsuiták kollégiumában tanult, majd
belépett a medinai kármelitákhoz, s teológiai tanulmányai után úgy
döntött, hogy elmegy karthauzinak. Ekkor<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> találkozott Jézusról nevezett
Avilai Szent Terézzel, a kármeliták női ágának nagy reformálójával.
Teréz tanácsára megmaradt a kármelita rendben, de azzal a föltétellel,
hogy helyreállíthatja a rend eredeti szigorát.</b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)">A
munkát a durvelói kolostor alapításával kezdte (ekkor vette föl a
Keresztes nevet): <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>önmaga, majd két társa számára olyan cellát alakított
ki, amelyben rendesen fölállni vagy kinyújtózni sem lehetett.
Fejpárnájuk egy kő, takarójuk széna volt. Istenben elmerülten járták a
vidéket, hogy az evangéliumot hirdessék a szegényeknek. Nem koldultak, s
énekelve a legnagyobb éhezést is elviselték, és ha valamit kaptak,
azonnal továbbajándékozták a rászorulóknak.</b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Hamarosan
szembekerült azonban </b></span><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>azokkal a rendtársaival, akik túlságosan
megszokták <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a fellazult</span> fegyelmet, s<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> nem voltak hajlandók</span> változtatni.</b></span>
<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Annyira föllázadtak <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Jézus</span> ellen, hogy bezárták <span style="background-color:rgb(255,242,204)">őt </span>egy sötét és
levegőtlen cellába, éheztették, s hetenként kétszer <span style="background-color:rgb(217,234,211)">az egész konven</span>t
színe előtt megvesszőzték</b></span>. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>De ezeknél is rosszabb volt számára az a
lelki szárazság – az <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Isten</span>től való elhagyatottság éjszakája –, amit
fogságában szinte szünet nélkül élt.</b></span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Amikor sikerült megszöknie <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a
börtön</span>éből, szabadulását a szeretet szabadságának diadalaként élte meg.</b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Mert
Keresztes Szent János az istengyermekek tökéletes szabadságának a
szentje. Egész tanítása – ami mellesleg az irodalom egyik nagy
kincsesháza is – ennek bizonysága. Vallotta, hogy az ember <span style="background-color:rgb(234,209,220)">minden
problémájának oka, hogy nincs </span>helyes fogalma a szeretetről, és emiatt a
szabadságról <span style="background-color:rgb(234,209,220)">sem</span>, ami a szeretet gyümölcse. A szeretet az az állapot –
tanította –, amelyben az embernek sikerül a gondolkodását, az
emlékezetét és a szívét alávetnie a helyesen használt szabadságnak, és
ezáltal a lélek minden képessége egyetlen célra irányul, arra, amit a
szeretet állít a lélek elé. </b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> szabadságát</span> csak az veszti el, aki nem
képes </b></span>f<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>ölfogni</b><b> a különbséget jó és <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a rossz</span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)">között</span>,<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> aki nem tudja</span>, milyen
nagyságot és méltóságot jelent a gondolkodás, és mekkora hatalom a
szeretet,</b></span> amely képessé teszi az embert arra, hogy a saját maga vagy
mások téves gondolataitól, elméleteitől függetlenül, szabadon éljen.
Egyetlen emberi gondolat értékesebb – mondta –, mint az egész világ,
ezért <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a gondolatnak egyetlen méltó tárgya van: Isten. A szeretet pedig
abban mutatkozik meg, hogy „szeretetet viszünk <span style="background-color:rgb(234,209,220)">oda, ahol nincsen”.</span></b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(0,0,255)"><i><b><span style="font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)">Köszönjük
meg ebben a szentmisében Istennek, hogy ismerhetjük az Ő nagy szentjeit
és tanításukat. És kérjük meg Szent Jánost, imádkozzon értünk, hogy mi
is eljussunk arra az igazi szabadságra, mely a kereszt tudományából
meríthető és az istengyermekség ajándéka. Amen.</span> </b></i></span></div><div><br></div><div>Dr. Diós István</div>
</div>