<div dir="ltr">
<div><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)">Testvéreim!
 <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>A ma ünnepelt szent, </b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">amikor belépett a kármelita rendbe, a Szent Mátyás
 apostolról nevezett János nevet kapta.</span></span><span style="background-color:rgb(255,255,255)"> Szokás ugyanis a 
szerzetesrendekben, így a kármelitáknál is, hogy a belépő új tagnak új 
nevet adnak. Ez azt fejezi ki, hogy új ember lesz az, aki Isten szavát 
meghallja, s a szerzetesi fogadalommal mintegy új szövetséget köt 
Istennel. Ábrahám és Jákob is új nevet kapott, mégpedig magától 
Istentől, amikor Isten szövetséget kötött velük. </span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)">A
 mai szent, János esetében az a különös, hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>számunkra ő mint Keresztes
 Szent János ismert. Amikor ugyanis megkezdte élete nagy művét, a 
kármelita rend megreformálását, e munkát a kereszt jegyében kezdte meg; a
 kereszthez akarta visszavezetni azokat a társait, akik a kereszthordozó
 Krisztus – kövess engem! – szavát követve léptek a rendbe.</b></span> Fölvette 
tehát az új szerzetesi nevet, mintegy ezzel is figyelmeztetve a társait,
 mire vállalkozik az, aki belép az új, megreformált rendbe.</span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Élete
 – gyermekkorától a haláláig – <span style="background-color:rgb(217,234,211)">rendkívül nehéz és kemény</span> volt. Rendjének
 megreformálását <span style="background-color:rgb(234,209,220)">szüntelen üldözés, megalázások</span> közepette hajtotta 
végre</b></span>. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A belső küzdelmek és kísértések is végigkísérték</b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> életét.</b></span> És ilyen
 próbatétek közepette imádságaival, írásaival – „énekeivel” – a lángoló 
istenszeretet és a lélek szabadságának nagy tanúja és tanítója lett.</span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Alig
 volt két esztendős, amikor atyja 1544-ben <span style="background-color:rgb(234,209,220)">meghalt</span>, és édesanyja, három 
gyermekével együtt, <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a legnagyobb nyomorúság</span>ba került.</b></span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Ennek ellenére 
Katalin asszony legkisebb fiát, Jánost iskolába járatta Arévalóba, mert 
észrevette tehetségét.<span style="background-color:rgb(217,234,211)"> </span></b></span><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>De hamarosan át kellett költözniük Medina del 
Campóba, ahol a legidősebb fiú jobb munkalehetőséget talált.</b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>János
 kezdettől fogva az Egyház szolgálatára vágyott</b></span>,<span style="background-color:rgb(217,234,211)"> <b>mégis nehezen találta 
meg<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> igazi helyét és feladatát</span>.</b></span> A jezsuiták kollégiumában tanult, majd 
belépett a medinai kármelitákhoz, s teológiai tanulmányai után úgy 
döntött, hogy elmegy karthauzinak. Ekkor<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> találkozott Jézusról nevezett 
Avilai Szent Terézzel, a kármeliták női ágának nagy reformálójával. 
Teréz tanácsára megmaradt a kármelita rendben, de azzal a föltétellel, 
hogy helyreállíthatja a rend eredeti szigorát.</b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)">A
 munkát a durvelói kolostor alapításával kezdte (ekkor vette föl a 
Keresztes nevet): <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>önmaga, majd két társa számára olyan cellát alakított 
ki, amelyben rendesen fölállni vagy kinyújtózni sem lehetett. 
Fejpárnájuk egy kő, takarójuk széna volt. Istenben elmerülten járták a 
vidéket, hogy az evangéliumot hirdessék a szegényeknek. Nem koldultak, s
 énekelve a legnagyobb éhezést is elviselték, és ha valamit kaptak, 
azonnal továbbajándékozták a rászorulóknak.</b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Hamarosan
 szembekerült azonban </b></span><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>azokkal a rendtársaival, akik túlságosan 
megszokták <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a fellazult</span> fegyelmet, s<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> nem voltak hajlandók</span> változtatni.</b></span> 
<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Annyira föllázadtak <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Jézus</span> ellen, hogy bezárták <span style="background-color:rgb(255,242,204)">őt </span>egy sötét és 
levegőtlen cellába, éheztették, s hetenként kétszer <span style="background-color:rgb(217,234,211)">az egész konven</span>t 
színe előtt megvesszőzték</b></span>. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>De ezeknél is rosszabb volt számára az a 
lelki szárazság – az <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Isten</span>től való elhagyatottság éjszakája –, amit 
fogságában szinte szünet nélkül élt.</b></span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Amikor sikerült megszöknie <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a 
börtön</span>éből, szabadulását a szeretet szabadságának diadalaként élte meg.</b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Mert
 Keresztes Szent János az istengyermekek tökéletes szabadságának a 
szentje. Egész tanítása – ami mellesleg az irodalom egyik nagy 
kincsesháza is – ennek bizonysága. Vallotta, hogy az ember <span style="background-color:rgb(234,209,220)">minden 
problémájának oka, hogy nincs </span>helyes fogalma a szeretetről, és emiatt a 
szabadságról <span style="background-color:rgb(234,209,220)">sem</span>, ami a szeretet gyümölcse. A szeretet az az állapot – 
tanította –, amelyben az embernek sikerül a gondolkodását, az 
emlékezetét és a szívét alávetnie a helyesen használt szabadságnak, és 
ezáltal a lélek minden képessége egyetlen célra irányul, arra, amit a 
szeretet állít a lélek elé. </b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> szabadságát</span> csak az veszti el, aki nem 
képes </b></span>f<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>ölfogni</b><b> a különbséget jó és <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a rossz</span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)">között</span>,<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> aki nem tudja</span>, milyen
 nagyságot és méltóságot jelent a gondolkodás, és mekkora hatalom a 
szeretet,</b></span> amely képessé teszi az embert arra, hogy a saját maga vagy 
mások téves gondolataitól, elméleteitől függetlenül, szabadon éljen. 
Egyetlen emberi gondolat értékesebb – mondta –, mint az egész világ, 
ezért <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a gondolatnak egyetlen méltó tárgya van: Isten. A szeretet pedig 
abban mutatkozik meg, hogy „szeretetet viszünk <span style="background-color:rgb(234,209,220)">oda, ahol nincsen”.</span></b></span></span><br style="color:rgb(60,64,67);font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)"><span style="color:rgb(0,0,255)"><i><b><span style="font-family:Roboto,Helvetica,Arial,sans-serif;font-size:14px;background-color:rgb(241,243,244)">Köszönjük
 meg ebben a szentmisében Istennek, hogy ismerhetjük az Ő nagy szentjeit
 és tanításukat. És kérjük meg Szent Jánost, imádkozzon értünk, hogy mi 
is eljussunk arra az igazi szabadságra, mely a kereszt tudományából 
meríthető és az istengyermekség ajándéka. Amen.</span> </b></i></span></div><div><br></div><div>Dr. Diós István</div>

</div>