<div dir="ltr"><div><div id="gmail-m_4086399239184605439gmail-m_-40630031774408059gmail-content"><div id="gmail-m_4086399239184605439gmail-m_-40630031774408059gmail-panel1"><div id="gmail-m_4086399239184605439gmail-m_-40630031774408059gmail-cikk" name="117328"><div>
<p style="text-align:justify"><strong>Az alábbiakban részleteket közlünk a Hittani Kongregáció 2003. június 3-án kelt <a href="https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20030731_homosexual-unions_en.html" target="_blank" rel="noopener noreferrer"><em>"Megfontolások a homoszexuális személyek közötti együttélések törvényi elismerésének megadását irányzó kezdeményezésekről"</em></a> című dokumentumából. A teljes dokumentum magyarul <a href="https://katolikus.hu/dokumentumtar/2620" target="_blank" rel="noopener noreferrer">IDE KATTINTVA</a> olvasható.</strong></p><blockquote>
<p style="text-align:justify">4. Nincs semmi alapja annak, hogy
hasonlóságokat vagy akárcsak távoli analógiákat lehetne megállapítani az
egyneműek együttélései és Istennek a házasságra és a családra vonatkozó
terve között. A házasság szent, a homoszexuális kapcsolatok viszont
ellenkeznek a természetes erkölcsi törvénnyel. A homoszexuális
cselekedetek ugyanis „kizárják a nemi aktusból az élet ajándékát. Nem az
igazi érzelmi és szexuális komplementaritásból származnak. Nincs olyan
eset, amikor jóváhagyhatók lennének.”[4]</p>
<p style="text-align:justify">A Szentírás a homoszexuális
kapcsolatokat „mint súlyos eltévelyedéseket ítéli el (...) (vö. Róm
1,24–27; 1Kor 6,10; 1Tim 1,10). A Szentírásnak ez az ítélete nem jogosít
föl arra a következtetésre, hogy mindazok, akik ettől a tehertől
szenvednek, személyesen felelősek érte, hanem arról tanúskodik, hogy a
homoszexualitás cselekedetei lényegük szerint rendellenesek.”[5] Ugyanez
az erkölcsi megítélése megtalálható az első századok sok egyházi
írójánál,[6] és a katolikus hagyomány egyöntetűen elfogadta.</p>
<p style="text-align:justify">Mindazonáltal az Egyház tanítása szerint
a homoszexuális hajlamú férfiakkal és nőkkel „tisztelettel,
együttérzéssel és gyöngédséggel kell bánni. Kerülni kell az igazságtalan
megkülönböztetés minden formáját.”[7] Az ilyen személyek, épp úgy, mint
a többi keresztény, a tiszta életre kaptak meghívást.[8] A
homoszexuális hajlam azonban „objektíve rendellenes”[9], és a
homoszexuális gyakorlatok „súlyos bűnök a tisztaság ellen”.[10]</p>
</blockquote><blockquote>
<p style="text-align:justify">5. [...] Az erkölcsi lelkiismeret
követeli, hogy minden esetben tanúja lehessen annak a teljes erkölcsi
igazságnak, mellyel ellenkezik mind a homoszexuális kapcsolatok
jóváhagyása, mind a homoszexuális személyek jogtalan és hátrányos
megkülönböztetése. Ezért hasznosak a megfontolt és okos beavatkozások,
mint például a toleranciával való ideológiai vagy eszközszerű
visszaélések leleplezése; az ilyen együttélések erkölcstelen voltának
egyértelmű állítása; az állam fölszólítása arra, hogy a jelenséget
tartsa korlátok között, hogy ne veszélyeztesse a közerkölcsöket, s
főként ne alakítson ki a fiatal nemzedékekben téves fogalmakat a
nemiségről és a házasságról, melyek védtelenné tennék őket és
hozzájárulnának a jelenség terjedéséhez. Azokat, akik e toleranciából
kiindulva akarnak eljutni az egynemű együttélésben lévő személyek
sajátos jogainak a törvénybe iktatásához, emlékeztetnünk kell arra, hogy
a rossz megtűrése teljesen más, mint a rossz jóváhagyása és
törvényesítése.</p>
<p style="text-align:justify">Amikor a homoszexuális együttéléseket
törvényesen elismerik, vagy törvényileg egyenjogúnak tekintik a
házassággal, és számára biztosítják a házasság sajátos jogait, kötelező
ennek világos és határozott elutasítása. Az ilyen súlyosan igazságtalan
törvény kihirdetésében vagy alkalmazásában való bármilyen formális
együttműködéstől – s amennyire lehetséges, a törvény alkalmazásában a
materiális együttműködéstől is – tartózkodni kell. Ebben a kérdésben
mindenki megkövetelheti magának a lelkiismereti ellenállást.</p>
</blockquote><blockquote>
<p style="text-align:justify">8. [...] A homoszexuális együttélések
törvényesítésének igazolására nem lehet hivatkozni a személy
tiszteletére és a személy hátrányos megkülönböztetésére. A személyek
közötti megkülönböztetés vagy egy társadalmi igény illetve elismerés
megtagadása csak akkor elfogadhatatlan, ha az igazságossággal
ellenkezik.[16] Megtagadni a házasság társadalmi és jogi státusát olyan
életformáktól, melyek nem házasságok, s nem is lehetnek azok, nem
ellenkezik az igazságossággal, épp ellenkezőleg, az igazságosság
követelménye.</p>
</blockquote><blockquote>
<p style="text-align:justify">IV. A KATOLIKUS POLITIKUSOK MAGATARTÁSA A HOMOSZEXUÁLIS EGYÜTTÉLÉSEKNEK KEDVEZŐ TÖRVÉNYHOZÁSSAL KAPCSOLATBAN</p>
<p style="text-align:justify">10. Ha minden hívő köteles szembeszállni
a homoszexuális együttélések törvényes elismerésével, akkor a katolikus
politikusoknak sajátos felelősségükből következően ez fokozott
kötelességük. Amennyiben a homoszexuális együttéléseknek kedvező
törvényjavaslatokról van szó, a következő etikai útmutatáshoz kell
magukat tartaniuk.</p>
<p style="text-align:justify">Abban az esetben, ha először kerül a
törvényhozó testület elé a homoszexuális együttélések törvényes
elismerését támogató törvényjavaslat, a katolikus képviselőnek erkölcsi
kötelessége világosan és nyilvánosan kifejezni egyetnemértését, és a
törvényjavaslat ellen szavazni. Egy ilyen, a közjóra ártalmas törvény
megszavazása súlyosan erkölcstelen cselekedet.</p>
<p style="text-align:justify">Abban az esetben, ha már érvényben van a
homoszexuális együttéléseknek kedvező törvény, a katolikus képviselőnek
a számára lehetséges módokon tiltakoznia kell, s ki kell nyilvánítania
ellenvéleményét: ez az igazság melletti tanúságtétel kötelező aktusa.
[...]</p>
</blockquote><blockquote>
<p style="text-align:justify">11. Az Egyház tanítja, hogy a
homoszexuális személyek iránti tisztelet semmiképpen nem vezethet a
homoszexuális magatartás jóváhagyásához vagy a homoszexuális
együttélések törvényes elismeréséhez. A közjó követeli, hogy a törvények
ismerjék el, támogassák és védelmezzék a házassági együttélést mint a
társadalom alapvető sejtjének, a családnak alapját. A homoszexuális
együttélések törvényes elismerése vagy azok házassággal való azonosítása
nem csupán egy deviáns magatartás jóváhagyását jelentené, azzal a
következménnyel, hogy a mai társadalom egy modelljévé teszi, hanem
alapvető értékeket is elhomályosítana, melyek az emberiség közös
örökségéhez tartoznak. Az Egyház nem teheti meg, hogy ne védelmezze az
ilyen értékeket az emberek és az egész társadalom javára.</p>
</blockquote>
forrás: <a href="https://katolikusvalasz.blog.hu/2020/08/26/a_katolikus_egyhaz_hivatalos_allaspontja_a_homoszexualis_egyuttelesekrol">https://katolikusvalasz.blog.hu/2020/08/26/a_katolikus_egyhaz_hivatalos_allaspontja_a_homoszexualis_egyuttelesekrol</a><br><span></span><span></span></div></div></div></div></div><div class="gmail_quote"><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div class="gmail_quote"><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
</blockquote></div></div>
</blockquote></div></div>