<div dir="ltr">
<p class="MsoNormal"><b><i><u><span style="font-size:20pt;color:rgb(15,36,62)">Aki emberiséget mond, csalni akar</span></u></i></b></p>

<p class="MsoNormal"><span style="font-size:14pt;color:rgb(15,36,62)">A nyílt
társadalom szabadsága kontra a zárt társadalom biztonsága </span></p>

<p class="MsoNormal"><span style="font-size:14pt;color:rgb(15,36,62)">      </span><span style="font-size:18pt;color:rgb(15,36,62)">Szánthó Miklós <br></span></p><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)"><a href="https://magyarnemzet.hu/velemeny/aki-emberiseget-mond-csalni-akar-8138996/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_202005" target="_blank">https://magyarnemzet.hu/velemeny/aki-emberiseget-mond-csalni-akar-8138996/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_202005</a></span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)"><br></span></font></p><font size="2">

</font><p class="MsoNormal"><span style="background-color:rgb(255,255,255)"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)">„Az ENSZ Emberi Jogi
Főbiztosságának szexuális orientáció és genderidentitás alapján történő
hátrányos megkülönböztetés elleni fellépésért felelős Független
Szakértője.” Ízlelgessük csak a pozíció súlyát és elnevezését, így nagy
f-fel és nagy sz-szel – merthogy ez nem valami tréfa, tényleg van ilyen.
Onnan tudom, hogy az illető, a neves Victor Madrigal-Borloz közleményt adott ki
a homofóbia, bifóbia és transzfóbia elleni világnap alkalmából: és mielőtt azt
hinnék, hogy legalább ez utóbbi egyféle móka, mint az „albán büszkeség
napja” (amikor is a vicc szerint az albánok azt ünneplik, hogy ők nem
románok), ki kell ábrándítanom mindenkit. A jeles esemény most volt pár napja,
május 17-én.</span></font></span></p><span style="background-color:rgb(255,255,255)"><font size="2">

</font></span><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)">Ezeket az egészen abszurd, mégis valós
dolgokat azért említem, mert megint csak felid</span>ézték bennem a posztmodern
hívságos elmebaját, azt, hogy korunk életparancsa a korlátlan szabadság, a
szabadosság, minden létező (akár szexuális) vágy emberi jogként történő
kivetítése, kielégítése és kielégíttetése. Az ember kiskorában persze szívesen
babrál sok mindennel – ezért is szükséges a gyerek fegyelmezése –,
de ma már teljesen legitimnek tekintendő, hogy „később áttételessé válik
a babrálás és végül kísérletezésnek nevezik el azt, amely kezdettől fogva és
célját tekintve sem más, mint manipulálás” (Lánczi András).<span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b> <span style="background-color:rgb(234,209,220)">A legújabb kori
értelemben vett </span></b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>szabadságfogalom</b></span></span>mal is ez történt, mely <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>már régen nem <span style="background-color:rgb(255,242,204)">az antik
és keresztyén hagyományon nyugvó, közösségelvű szabadság</span>ot jelenti, hanem a
minden korlátozástól, behatároltságtól, rögzítettségtől<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> mentes
önkibontakoztatás, önmegvalósítás és önmeghatározás ideáját</span>.</b></span></span></font></p><font size="2">

</font><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)"><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Ennek csak egy apró, de <span style="background-color:rgb(234,209,220)">céltalanságában
totális példáját jelenti a szexuális identitásra alapozó politizálás és a
genderideológia</span></b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">.</span> <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>A<span style="background-color:rgb(217,234,211)"> kísérlet továbbfejlesztése pedig az, hogy az ezzel szemben
fellépőket</span></b></span> intézményesített eszközökkel (testületek, szakértők, világnapok) és
nyelvi leleményekkel (hiszen<span style="background-color:rgb(217,234,211)"> <b>ők „bifóbok” és
„transzfóbok”, bármit is jelentsenek e kitételek) szükséges
kiiktatni</b></span> a még elfogadható társadalmi diskurzus keretei közül. Ezt korábban
boszorkányüldözéssel, máglyahalállal, majd cenzúrával érték el – ma úgy
hívják:<span style="background-color:rgb(217,234,211)"><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> </span><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">politikai korrektség. A jellemzően balliberális értelmiségi
ömlengésekből kinyert, majd jogi és formálpolitikai elvárásokba öltöztetett
szabadságheroi­zálás</span> élesen szemben áll nemcsak a józan ésszel, de alapvetően a
konzervatív habitussal is.</b></span></span></font></p><font size="2">

</font><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)">És ahogy a tudásról történő
gondolkodásnak morális következményei vannak, úgy az előbbi elvi vita is erősen
gyakorlati kihatásokkal bír<span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>. Ahogy azt korábban a gazdasági válság, a migrációs
krízis, majd most a koronavírus-járvány kapcsán megmutatkozó döntési helyzetek
felvillantották, a szabadság-szabadosság és a biztonság ellentétbe került
egymással. </b></span>Ahogy Matolcsy György is felhívta arra a figyelmet nemrég egy
írásában,<span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b> a jelenlegi helyzetben</b></span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>„a világ az élet biztonsága felé fordult
[…], általában felértékelődik a biztonság mint érték</b></span>. Felismerjük, hogy
<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>valójában akkor lehetünk szabadok, ha biztonságban vagyunk<span style="background-color:rgb(255,242,204)">. </span></b><b>Leértékelődik</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a
szabadosság, a túlhajtott individualizmus és a »nekem mindent szabad,
mert megtehetem« mintája.”</b></span></span></font></p><font size="2">

</font><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)">És valóban, a konzervatív – ma már
talán jobban ragadja meg a lényeget: a normalitás talaján álló – számára
környezete, szerettei biztonsága komoly előértékkel bír. <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Az ókori görög <u>„oikophilia”,
az „otthon szeretetét</u>” tekintette a konzervatív brit
filozófus, Roger Scruton is nemcsak az igazi környezetvédelem, de a nemzetek
szükségessége alapjának is.</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A liberális szabadságeszményből fakadó, globális
„bárhova és sehova tartozás</b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>” érzetével szemben a „valahova
tartozás” élménye és fontossága </b></span>áll. Az pedig, hogy valaki valahova tartozik,
hogy a természet által meghatározott létezése nem a véletlen műve (például hogy
a Jóisten úgy döntött valakiről, hogy magyar) egyben nyilvánvalóan a
lehatároltság kívánalmát is magában hordozza.</span></font></p><font size="2">

</font><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)"><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A progresszió kulturális ipara persze </b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a
„behatároltság”, a „zártság” fogalmait </b></span><span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>negativitást
sugárzó fogalmakként<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> ábrázolja</span></b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">,</span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>holott a biztonság óhajának ezek
nélkülözhetetlen kellékei </b></span>– ahogyan akkor érzem magam a lakásban
biztonságban, ha bezárom az ajtót, és ezért húzok kerítést is a kert határára.
Ez a kritikákkal ellentétben alapvetően nem valamiféle, esetleg másoktól való
<span style="background-color:rgb(255,255,255)">félelembőlni ak</span></span></font><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)"> </span>fakad, hanem éppen <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a hely, az otthon szeretetének parancsából, a
valakikkel valahol történő összetartozás</b></span> titokzatosságának tiszteletéből. A
hely, az otthon (a nemzet) ugyanis <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a többiekkel való közösséget is jelenti,</b></span>
saját magamon kívül (sőt éppen azt alárendelve) a közösséghez tartozók
védelmét.<span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b> Bármennyire is</b></span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>hivatkoznak </b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a végtelen és korlátlan haladás
utópiájában hívők <span style="background-color:rgb(208,224,227)">a nagybetűs emberiség</span>re</b></span>,<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> a politika lényege a „törzsi
hovatartozás” kifejezése és védelme. </b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Aki ugyanis emberiséget mond, az
csal</b></span></span></font><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)"><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>ar.</b></span></span></font></p><font size="2">

</font><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b><span style="color:rgb(15,36,62)">Kosztolányi Dezső</span></b></span><span style="color:rgb(15,36,62)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)"><b><span style="background-color:rgb(208,224,227)"> Édes Annájának Movisztere úgy mondja
ezt,</span></b></span><span style="background-color:rgb(208,224,227)"> :</span></span></font><span style="background-color:rgb(208,224,227)"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)">miközben <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a kommunisták</b></span>ról beszél</span></font><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)"> „<b>Nem szeretem <span style="background-color:rgb(246,178,107)">az emberiséget</span>,
mert még sohase láttam, mert nem ismerem. <span style="background-color:rgb(249,203,156)">Az emberiség</span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)">holt fogalom</span>.<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> Minden
szélhámos</span> az emberiséget<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> szereti. Aki önző, aki</span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a testvérének</span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)">se ad</span> egy falat
kenyeret, <span style="background-color:rgb(234,209,220)">aki alattomos,</span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)">annak <span style="background-color:rgb(246,178,107)">az emberiség </span>az ideálja</span>. <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Embereket </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">akasztanak és
gyilkolnak, de szeretik <span style="background-color:rgb(246,178,107)">az emberiséget.</span></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)">Bepiszkolják </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">családi szentélyeiket,<span style="background-color:rgb(234,209,220)">
</span></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">kirúgják</span> <span style="background-color:rgb(255,242,204)">feleségeiket</span>,<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> nem törődnek </span><span style="background-color:rgb(255,242,204)">apjukkal, anyjukkal, gyermekeikkel,</span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)">de
szeretik <span style="background-color:rgb(249,203,156)"><span style="background-color:rgb(246,178,107)">az emberiséget.</span> </span>Nincs is ennél kényelmesebb valami.</span> Végre <span style="background-color:rgb(234,209,220)">semmire se
kötelez. </span>Soha senki se jön elém, aki úgy mutatkozik be, hogy én <span style="background-color:rgb(246,178,107)">az emberiség
</span>vagyok. <span style="background-color:rgb(246,178,107)">Az emberiség </span>nem kér enni, ruhát se kér, hanem tisztes távolban marad,
a háttérben, dicsfénnyel fennkölt homlokán. Csak <span style="background-color:rgb(255,242,204)">Péter és Pál van. Emberek
vannak</span>. Nincs <span style="background-color:rgb(246,178,107)">emberiség</span>.”</b></span></font></span></p><font size="2">

</font><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)"><span style="background-color:rgb(217,234,211)">És</span><span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b><span style="background-color:rgb(217,234,211)"> ahogy azt a mostani járványhelyzetre
adott politikai válaszok is megmutatták: még a szavakban globalizációt és
nemzetköziséget hirdető döntéshozók is azonnal „államilag”
(<span style="background-color:rgb(255,242,204)">lokálisan)</span> cselekedtek, hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)">saját embereiket, országukat</span> megóvják, és nem
vártak arra, hogy milyen megoldásokkal áll például elő az Európai Unió</span></b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">. A</span></span>hogy
Pascal fogalmazta meg a Gondolatokban, „a hatalom jellemzője az, hogy
védelmet nyújt”. A hatalmat pedig valaki gyakorolja – hiszen
például szuverén az, aki a kivételes állapotról dönt –, utasításokat ad
alá-fölérendeltségi viszonyrendszerben, a biztonság érdekében pedig ezt a
címzettek követik. Biztonság, védelem, hatalom, vezetés, hierarchia tehát
összefüggenek.</span></font></p><font size="2">

</font><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)">És lehet ezt dramatizáló monotonitással,
figyelmeztetésre feltartott mutatóujjal, félig oldalra hajtott fejjel és sírós
hanggal kommentálni, de ha még az oly sokszor idézett <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>The Economist is azt
írja, hogy</b></span><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b><span style="background-color:rgb(208,224,227)"> a</span>z emberek világszerte<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> elfordulnak</span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a globalizációtól,</span> mert rájöttek
például, az egészségük import védőfelszerelésektől, a mezőgazdaságuk és
betegellátásuk pedig a migránsmunkásoktól függ, akkor valami mégiscsak lehet
ebben <span style="background-color:rgb(255,242,204)">a helyszeretet és a biztonság</span> értékduáljában.</b></span></span></font></p><font size="2">

</font><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)">Most pedig megyek, és megnézem, mit is
jelent ez a „bifóbia” meg „transzfóbia” – csak jó
lenne tudni, mi ellen ünnepelt az emberiség múlt vasárnap.</span></font></p><p class="MsoNormal"><font size="2"><span style="color:rgb(15,36,62)">
<i>A szerző az Alapjogokért Központ igazgatója</i>

</span></font></p>

<p class="MsoNormal"><span style="font-size:14pt;color:rgb(15,36,62)"></span></p>

</div>