<div><a href="https://index.hu/velemeny/2020/03/24/caesar_es_a_tobbiek/?">Caesar és a többiek?</a></div><div> </div><div><div class="container border cikk-header"><div class="content-title"><div><span>Caesar és a többiek?</span></div><div>A főhatalom időkorlátja civilizációs kérdés</div></div></div><div class="container border cikk-torzs-container "><div class="author-share-date-container"><div class="author-share-date"><div class="bal-hasab"><div class="szerzok_container"><div class="szerzo kep-nelkul"><div class="kovetes nem-kovetheto"><a title="ugyelet@mail.index.hu?subject=http://index.hu/velemeny/2020/03/24/caesar_es_a_tobbiek/&cc=cikkszerzonek@mail.index.hu" class="email" href="mailto:ugyelet@NEMSPA_M.mail.index.hu?subject=http://index.hu/velemeny/2020/03/24/caesar_es_a_tobbiek/&cc=cikkszerzonek@NEMSPA_M.mail.index.hu">Zárug Péter Farkas</a></div></div></div><div class="datum"><span>2020.03.24. 04:49</span></div></div><div class="jobb-hasab"><div class="megoszt cikk-top-box "><div class="fb-share fb-native-share"> </div><div class="index-social-box"> </div></div></div></div></div><div class="szelso-jobb-lead_container"><div class="lead_container"><div class="lead">A demokratikus politikai arányérzék veszélyhelyzet és háború idején mutatkozik meg csak igazán. Leginkább abban, hogy ilyenkor a hazának nagyobb szüksége van nagy vezetőre, mint a nagy vezetőnek nagyobb hatalomra. S pont ezért nagy vezetőnek nagyobb hatalomra csakis korlátozott ideig van szüksége. Ez a demokrácia görög logikája a rendkívüli hatalom kapcsán.</div></div></div><div class="cikk-torzs"><div class="nm_thanks__wrapper nagykep-copy"> </div><p>Az, hogy veszélyhelyzet van, tény. Az, hogy ilyen helyzetben egy kormánynak rendkívüli felhatalmazásra van szüksége, ugyancsak tény. Az azonban <a id="hyperlink_de38ac362a05a681b590efcb41a8eba5" target="_blank" title="Orbán Balázs: A járvány vége sajnos egyelőre nem látszik" href="https://index.hu/velemeny/2020/03/22/orban_balazs_miniszterelnokseg_velemeny_veszelyhelyzet_meghosszabbitasa_felhatalmazas_orszaggyules/">hamis hatalompolitikai csúsztatás</a>, hogy mivel nem tudjuk a veszélyhelyzet végét, ezért a rendkívüli hatalomgyakorlásnak sem tudjuk a végét, így arra addig adjon felhatalmazást a parlament a kormánynak, ameddig az tart. És hogy meddig tart? Azt majd a kormány mondja meg.</p><p> </p><div class="eyecatcher_short"><div class="anti_xsl"><p>Nem. Ilyen nincs! Legalábbis demokráciákban nincs.</p></div></div><p><i><b>Ez a kérdés nem bizalom kérdése, ahogy az ellenzék állítja,</b></i> de még csak annak sem a kérdése, hogy majd úgyis a parlamenti kétharmad később dönthet a veszélyhelyzet főhatalmi felhatalmazásáról, így mindegy is a 4/5-ös szavazás – ahogy a kormány üzeni. Nem. Ez a parlamenti demagógok pártpolitikai csatározásának a része.</p><p>Merthogy ez államelméleti és jogfilozófiai kérdés egy demokráciában, s mint ilyen politikai kultúra kérdése, sőt civilizációs kérdés. És e megállapítástól kezdve, mint állam- és jogfilozófiai kérdésről beszélek a rendkívüli főhatalom jogi kiterjesztése kapcsán, nem pedig a kis magyar politikai pocsolya jobb vagy bal latorjaként.</p><p>Nos! Az európai demokratikus államéletet civilizációs mérceként magáénak tudó vezető csakis határozott időre, határozott felelősségi keretek mellett vállal, és vállalhat állam- és nemzetvezetést háborús és veszélyhelyzeti időkben is. (A járvány vége jogi értelemben nem számít határozott időnek.)</p><div id="microsite_microsite" class="miniapp microsite"> </div><div class="eyecatcher_short"><div class="anti_xsl"><p><i><b>Konzervatív demokrata pedig háború és veszélyhelyzet esetére bevezetett rendkívüli főhatalmat csakis határozott időre tarthat elfogadhatónak.</b></i></p></div></div><p>És ennek semmi köze nincs ahhoz, hogy a képviseleti demokrácia megválasztott hatalomgyakorlói, vagy az aktuális kormányzatot képviselők látják-e a háború vagy a vész/veszélyhelyzet végét.</p><p>Ha tovább tart a vész/veszély, mint amíg a népképviseleti felhatalmazás tartott a kormányzók számára, akkor majd a népképviselet újratárgyalja a kérdést, s ha kell, újabb felhatalmazást ad a cselekvésre a végrehajtó hatalomnak. S ha pedig pont a népképviseleti döntéshozók azok, akik vészhelyzetbe kerülhetnek – lásd képviselők megbetegedése –, akkor meg erre vonatkozóan kell új népképviseleti döntéshozatali szabályt, specifikus jogalkotási törvényt hozni. (Nem pedig ezt kiiktatni, s hatalmukat már előre átruházni!)</p><p> </p><p>A legfőbb végrehajtó maga a görög-római civilizáción nyugvó demokráciákban soha nem dönthet arról, hogy rendkívüli főhatalmának, milyen feltételek megléte mellett, mikor legyen vége.</p><div class="eyecatcher_short"><div class="anti_xsl"><p>Ennek törvényi igényét és felhatalmazását magát polgári demokratának tartó politikus nem kérheti, követelheti.</p></div></div><p>Ha – bármilyen többség mellett – megteszi, akkor államéleti szerepe Sulla és Caesar rendkívüli főhatalom-viselésének jogszerűtlenségét osztja, akkor is, ha világtörténelmi szerepe még csak megjegyzésre sem lesz méltó a glóbusz történetírásában.</p><p>Ám, a magyar história lapjain mégiscsak csúnya lenne/lesz azt olvasni, hogy 30 évvel a rendszerváltozás után sem a magyar nemzet, sem annak magát nemzetinek mondó politikai osztálya, sem annak nemzeti konzervatív értelmisége nem tudta elérni a magát nemzetinek, konzervatívnak állító kormányánál, hogy veszélyhelyzet esetére csakis határozott idejű rendkívüli főhatalmat kérjen a parlamenttől a világjárvány nemzeti kezelésére.</p><p> </p><p>Merthogy nincs civilizációs és demokratikus indok demokrácián belül arra, hogy a parlament határozott időtűzés nélkül rendeleti kormányzásra adjon felhatalmazást bármilyen kormánynak. Ha ilyet tesz, azzal quasi legalitást ad a felhatalmazott kormánynak a népképviselet által nem ellenőrzött hatalomgyakorlás időintervallumának beláthatatlan kitolására.</p><p>Ám ezzel egyben ki is lép e főhatalom a demokratikus keretekből.</p><p>A veszélyhelyzet indokolt. A rendkívüli felhatalmazás is. Az összes párt és a kormány politikai kooperációja is. Ám a főhatalom rendkívüli jogkörének konkrét időkorlát nélkülisége teljességgel elfogadhatatlan egy polgári, konzervatív demokrata számára.</p><p> </p><p><i><b>A demokratikus politikai arányérzék veszélyhelyzet, és háború idején mutatkozik meg csak igazán. Leginkább abban, hogy</b></i></p><div class="eyecatcher_short"><div class="anti_xsl"><p><i><b>ilyenkor a hazának nagyobb szüksége van nagy vezetőre, mint a nagy vezetőnek nagyobb hatalomra.</b></i></p></div></div><p>S pont ezért nagy vezetőnek nagyobb hatalomra csakis korlátozott ideig van szüksége. Ha pedig a veszély e konkrét időpontig nem szűnt meg, akkor a rendkívüli felhatalmazás meghosszabbításra kerül/het. Ez a demokratikus jogállamiság civilizációs kérdése.</p><p>Nagy vezetőnek pedig bőven elegek e keretek.</p><p><i>A szerző politológus, egyetemi adjunktus.</i></p></div></div></div>