<div dir="ltr"><div class="gmail_default" style="font-family:verdana,sans-serif">Kedves Egon,</div><div class="gmail_default" style="font-family:verdana,sans-serif">az utolsó mondatra kérdeznék: a XII.ker.-ben Kiss János altábornagy utca van, őróla is tudtok valamit?</div><div class="gmail_default" style="font-family:verdana,sans-serif">Olyan ritka név a Kis...</div><div class="gmail_default" style="font-family:verdana,sans-serif">köszönöm</div><div class="gmail_default" style="font-family:verdana,sans-serif">Ági</div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Reinisch Egon <<a href="mailto:reinisch@t-online.hu">reinisch@t-online.hu</a>> ezt írta (időpont: 2020. febr. 12., Sze, 20:28):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
  
    
  
  <div>
    <p>Kedves Lista ! <br>
    </p>
    <p>Gratulálok Leventének ,valóban Kiss József tiszthelyettesről  van
      szó pontosabban hadnagyról de a hadnagyi kinevezésének
      megérkezését a perginei repülőtérre már csak a túlvilági
      fellegekből figyelhette meg ,mert közben repülő halált halt.</p>
    <p>Kiss valóban keresztény akart lenni a háborúban is és rendkívül
      bántotta ,hogy hozzá hasonló fiatal embereket kell lelőnie,(akik
      maguk is valószínűleg a repülés megszállottjai) , gyakran lángra
      gyújtva a levegőben (Kiss 1896-ban született )Egyszer vadászrepülő
      századának egyik pilótája lelőtt egy Sopwith Camel angol
      vadászgépet (olasz front )és mikor megtalálták a repülő roncsait
      benne a halott pilótával a katona könyvéből rájöttek hogy egészen
      fiatal ,18 éves volt a pilóta.</p>
    <p>Az általa kidolgozott módszer a következő volt :Kiss önkéntesként
      került a frontra de megsebesült ,felépülése után átkérte magát a
      légjáró csapatokhoz ahol felettesei felismerve rendkívüli pilóta
      érzéket engedtek kérésének és áthelyezték egy vadászrepülő
      századhoz .Ekkor már szétváltak a harci repülök alap funkciói mint
      felderítők ,bombázók,csatarepülők és vadászok.A vadászrepüléshez
      kellett a legjobb pilóta érzék mert ezen együléses gépekbe mereven
      beépített géppuskák voltak. Az akkori gépek vászon-fa (később fém
      csőváz )építésű szárnyai nem bírták el géppuskát azt először a
      szárnyakat tartó bakra a kétfedelű gépek felső szárnya fölé majd a
      motor burkolatra szerelték. Az utóbbit a holland  Anthony Fokker
      (aki ekkor a császári német és a K.u K. repülőcsapatoknak gyártott
      repülőket ) motor szinkron géppuska találmánya tette lehetővé,  a
      géppuskák így  tüzelhettek a légcsavarkörön keresztül de mégsem
      lőtték el a légcsavart. <br>
    </p>
    <p>Kiss József általában magassági fölényt kihasználva pl. Albatros
      vagy Phönix tipusu vadászgépével hátulról meglepte az ellenséges
      gépet de ahelyett hogy lelőtte volna pilótát vagy foszforos
      lövedékkel felgyújtotta volna a  benzintankok rövid sorozatokkal
      az ellenséges gép mellé lőtt és néha megpróbálta eltalálni a
      szárnyakat a vászon szárnyak csak átlukadtak de nem gyulladtak
      ki.Az ellenséges pilóta általában egy idő múlva nem bírta tovább
      és megadta magát amit úgy jelzett hogy  mindkét egyik kezével
      integetett :Kiss ilyenkor  kicsit mellé repülve de még mindig
      hátul maradva határozott mozdulattal megjelölte a irányt amely egy
      saját repülőtér felé vezetett és mikor odaértek jelezte az
      pilótának hogy szálljon le .Ezután addig körözött míg megfigyelte
      ,hogy az ellenséges pilótát a saját földi személyzet elfogta.
      Előfordult az is hogy ezután leszállt Kiss József is és az
      ellenséges pilótát ((vagy pilótákat ha felderítő gép volt
      )meghívták ebédre.Az ellenséges pilóták ilyenkor gyakran
      hálálkodtak Kissnek hogy megkímélte az életüket.<br>
    </p>
    <p>Az első nagy háború legvégén fejlesztették csak ki az ejtőernyőt
      így ha  gépük kigyulladt együtt égtek a géppel a pilóták ,bár volt
      olyan pilóta aki ilyenkor inkább kiugrott.</p>
    <p>Kiss végül súlyosan megsebesült egy rendkívül hosszú has műtét
      mentette meg ,ezután újra repült.</p>
    <p>Végül mikor utolsó repülésekor két angol vadászgépet támadott meg
      elakadt a géppuskája és az egyik angol ezután lelőtte Kisst ,
      hatalmas lángot húzó géppel zuhant le pont úgy  amitől ő 9 gép
      személyzetet kímélte meg.</p>
    <p>Saját és ellenséges pilóták már a háború alatt a levegő
      lovagjának nevezték őt. A gépe egyéni jelzése alapján az angol
      felismerte kit lőtt le és a temetésekor egy nagy ellenséges légi
      kötelék koszorút dobott le, ahogy a Levente féle idézetben
      olvastuk , a perginei repülőtérre.</p>
    <p>Kiss nem rokona  Kiss Ernő honvéd tábornoknak ezt a legendát
      Boksay Antal főhadnagy világháborús repülő felderítő tiszt
      terjesztette róla el.Boksay két nagyszerű bár legendás színű
      könyvet írt a nagy háború légjáró katonáiról benne saját
      élményeiről a Nagyapám ismerőse volt így évtizedeken keresztül  én
      is azt hittem Kiss József hadnagy és Kiss Ernő altábornagy rokonok
      .</p>
    <p>Üdv. Egon<br>
    </p>
    <div>2020.02.12. 14:24 keltezéssel, Levente
      Vihar írta:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite">
      
      <div dir="ltr">
        <div>Kissé nehéz kérdés...</div>
        <div>Ő volna:<br>
        </div>
        <div>...Közvetlenül a szertartás előtt nagy ellenséges kötelék
          jelent meg a repülőtér fölött, de bombázás helyett csak egy
          csomagot dobtak le, amelyben egy koszorú volt, szalagjain
          angol, francia és olasz nyelvű felirattal: „Utolsó üdvözletünk
          a bátor ellenfélnek”. <br>
        </div>
        <div>?<br>
        </div>
        <div>ÜdvözletteL.<br>
        </div>
      </div>
      <br>
      <div class="gmail_quote">
        <div dir="ltr" class="gmail_attr">Reinisch Egon <<a href="mailto:reinisch@t-online.hu" target="_blank">reinisch@t-online.hu</a>>
          ezt írta (időpont: 2020. febr. 12., Sze, 13:49):<br>
        </div>
        <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Kedves
          Lista !<br>
          <br>
          Egy valódi magyar hős :ki az a magyar vadászpilóta aki a 19
          igazolt légi <br>
          győzelméből, 9 -t emberségből úgy ért el ,hogy a repülő
          személyzeteket  <br>
          élve hozta le a levegőből?<br>
          <br>
          Egyáltalán, hogy lehetséges ez ?  Tanítani kéne az adott 
          korszak <br>
          történelmének ismertetése közben az iskolában ,bemutatva azt
          hogy vannak <br>
          kötelesség teljesítő hazafiak , akikben a háborúban sem veszik
          ki az <br>
          emberség.<br>
          <br>
          Üdv. Egon<br>
          <br>
          _______________________________________________<br>
          Grem mailing list<br>
          <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
          <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
        </blockquote>
      </div>
      <br>
      <fieldset></fieldset>
      <pre>_______________________________________________
Grem mailing list
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a>
</pre>
    </blockquote>
  </div>

_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>