<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p>Egy javítás: "mindkét egyik kezével integetett " ez a szövegem
egy kicsit mókásra sikerült, olyan gépnél amelyik igen jól volt
megtervezve az elengedett botkormánnyal is stabilan repült előre
ilyenkor lehetett mindkét kézzel integetni máskor nem volt
ajánlatos. Ha két üléses gép volt a felderítő tiszt hátra felé is
tüzelhetett a saját forgatható géppuskájával ,mikor megadta magát
Kissnek ajánlatos volt mindkét kezével integetni hiszen ezzel
jelezte Kissnek hogy nem nyúl a géppuskához .Egyszer Kiss rálőtt
egy felderítő tisztre aki nem hagyta abba a tüzelést a tiszt
súlyosan megsebesült később meg is halt de a pilótát itt is épen
lekényszerítette Kiss.<br>
</p>
<div class="moz-cite-prefix">2020.02.12. 20:28 keltezéssel, Reinisch
Egon írta:<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:82d46932-2dbc-d64a-596f-83cd5765ffee@t-online.hu">
<p>Kedves Lista ! <br>
</p>
<p>Gratulálok Leventének ,valóban Kiss József tiszthelyettesről
van szó pontosabban hadnagyról de a hadnagyi kinevezésének
megérkezését a perginei repülőtérre már csak a túlvilági
fellegekből figyelhette meg ,mert közben repülő halált halt.</p>
<p>Kiss valóban keresztény akart lenni a háborúban is és rendkívül
bántotta ,hogy hozzá hasonló fiatal embereket kell lelőnie,(akik
maguk is valószínűleg a repülés megszállottjai) , gyakran lángra
gyújtva a levegőben (Kiss 1896-ban született )Egyszer
vadászrepülő századának egyik pilótája lelőtt egy Sopwith Camel
angol vadászgépet (olasz front )és mikor megtalálták a repülő
roncsait benne a halott pilótával a katona könyvéből rájöttek
hogy egészen fiatal ,18 éves volt a pilóta.</p>
<p>Az általa kidolgozott módszer a következő volt :Kiss
önkéntesként került a frontra de megsebesült ,felépülése után
átkérte magát a légjáró csapatokhoz ahol felettesei felismerve
rendkívüli pilóta érzéket engedtek kérésének és áthelyezték egy
vadászrepülő századhoz .Ekkor már szétváltak a harci repülök
alap funkciói mint felderítők ,bombázók,csatarepülők és
vadászok.A vadászrepüléshez kellett a legjobb pilóta érzék mert
ezen együléses gépekbe mereven beépített géppuskák voltak. Az
akkori gépek vászon-fa (később fém csőváz )építésű szárnyai nem
bírták el géppuskát azt először a szárnyakat tartó bakra a
kétfedelű gépek felső szárnya fölé majd a motor burkolatra
szerelték. Az utóbbit a holland Anthony Fokker (aki ekkor a
császári német és a K.u K. repülőcsapatoknak gyártott repülőket
) motor szinkron géppuska találmánya tette lehetővé, a
géppuskák így tüzelhettek a légcsavarkörön keresztül de mégsem
lőtték el a légcsavart. <br>
</p>
<p>Kiss József általában magassági fölényt kihasználva pl.
Albatros vagy Phönix tipusu vadászgépével hátulról meglepte az
ellenséges gépet de ahelyett hogy lelőtte volna pilótát vagy
foszforos lövedékkel felgyújtotta volna a benzintankok rövid
sorozatokkal az ellenséges gép mellé lőtt és néha megpróbálta
eltalálni a szárnyakat a vászon szárnyak csak átlukadtak de nem
gyulladtak ki.Az ellenséges pilóta általában egy idő múlva nem
bírta tovább és megadta magát amit úgy jelzett hogy mindkét
egyik kezével integetett :Kiss ilyenkor kicsit mellé repülve de
még mindig hátul maradva határozott mozdulattal megjelölte a
irányt amely egy saját repülőtér felé vezetett és mikor odaértek
jelezte az pilótának hogy szálljon le .Ezután addig körözött míg
megfigyelte ,hogy az ellenséges pilótát a saját földi személyzet
elfogta. Előfordult az is hogy ezután leszállt Kiss József is és
az ellenséges pilótát ((vagy pilótákat ha felderítő gép volt
)meghívták ebédre.Az ellenséges pilóták ilyenkor gyakran
hálálkodtak Kissnek hogy megkímélte az életüket.<br>
</p>
<p>Az első nagy háború legvégén fejlesztették csak ki az
ejtőernyőt így ha gépük kigyulladt együtt égtek a géppel a
pilóták ,bár volt olyan pilóta aki ilyenkor inkább kiugrott.</p>
<p>Kiss végül súlyosan megsebesült egy rendkívül hosszú has műtét
mentette meg ,ezután újra repült.</p>
<p>Végül mikor utolsó repülésekor két angol vadászgépet támadott
meg elakadt a géppuskája és az egyik angol ezután lelőtte Kisst
, hatalmas lángot húzó géppel zuhant le pont úgy amitől ő 9 gép
személyzetet kímélte meg.</p>
<p>Saját és ellenséges pilóták már a háború alatt a levegő
lovagjának nevezték őt. A gépe egyéni jelzése alapján az angol
felismerte kit lőtt le és a temetésekor egy nagy ellenséges légi
kötelék koszorút dobott le, ahogy a Levente féle idézetben
olvastuk , a perginei repülőtérre.</p>
<p>Kiss nem rokona Kiss Ernő honvéd tábornoknak ezt a legendát
Boksay Antal főhadnagy világháborús repülő felderítő tiszt
terjesztette róla el.Boksay két nagyszerű bár legendás színű
könyvet írt a nagy háború légjáró katonáiról benne saját
élményeiről a Nagyapám ismerőse volt így évtizedeken keresztül
én is azt hittem Kiss József hadnagy és Kiss Ernő altábornagy
rokonok .</p>
<p>Üdv. Egon<br>
</p>
<div class="moz-cite-prefix">2020.02.12. 14:24 keltezéssel,
Levente Vihar írta:<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:CALapRs+jBhjVKH8fL5_1Ho6Kkw6CvdjLmMRA8JPtCqTwrjd0-A@mail.gmail.com">
<div dir="ltr">
<div>Kissé nehéz kérdés...</div>
<div>Ő volna:<br>
</div>
<div>...Közvetlenül a szertartás előtt nagy ellenséges kötelék
jelent meg a repülőtér fölött, de bombázás helyett csak egy
csomagot dobtak le, amelyben egy koszorú volt, szalagjain
angol, francia és olasz nyelvű felirattal: „Utolsó
üdvözletünk a bátor ellenfélnek”. <br>
</div>
<div>?<br>
</div>
<div>ÜdvözletteL.<br>
</div>
</div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">Reinisch Egon <<a
href="mailto:reinisch@t-online.hu" moz-do-not-send="true">reinisch@t-online.hu</a>>
ezt írta (időpont: 2020. febr. 12., Sze, 13:49):<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote">Kedves Lista !<br>
<br>
Egy valódi magyar hős :ki az a magyar vadászpilóta aki a 19
igazolt légi <br>
győzelméből, 9 -t emberségből úgy ért el ,hogy a repülő
személyzeteket <br>
élve hozta le a levegőből?<br>
<br>
Egyáltalán, hogy lehetséges ez ? Tanítani kéne az adott
korszak <br>
történelmének ismertetése közben az iskolában ,bemutatva azt
hogy vannak <br>
kötelesség teljesítő hazafiak , akikben a háborúban sem
veszik ki az <br>
emberség.<br>
<br>
Üdv. Egon<br>
<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank"
moz-do-not-send="true">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a
href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem"
rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote>
</div>
<br>
<fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
Grem mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" moz-do-not-send="true">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" moz-do-not-send="true">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
<fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
Grem mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a>
</pre>
</blockquote>
</body>
</html>