<html><head><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"></head><body><div>Evek ota megy a NAT tervezese. Bizonyos pedagogus körök ott tettek keresztbe a NATnak ahol lehet. Az elso NAT javaslat elbukott, azt a kormany hivta vissza, tenyleg ocska volt. Az elitgimnaziumok vezetoi vegig benne voltak az elokeszitesben, lattak, hogy mi keszul, nem erte oket felkeszuletlenul a dolog. A tanarokat igazabol alig ellenorzik, gyakorlatilag szabadon azt tanitanak amit akarnak. Az a baj, hogy szinte mindenből politikai kerdest csinalnak, ezert nem lehet valodi szakmai vitakat folytatni Magyarorszagon szinte semmirol, es utana persze jon a vad, hogy OV mindent lesopor az asztalrol.</div><div><br></div><div>Az egyik legszebb ilyen pelda a Varral kapcsolatos Hauszmann program vitaja volt, ahol a "szakertok", fo ellenerve az volt, hogy a fidesz a Horthy korszak epiteszetet akarja visszahozni, pedig ezek az epuletek 1914 elott epultek. A Kossuth ter rendbetetelenel is horogtek a baloldalon, hogy miert eppen rossz emleku 1944-es evi allapotot hozzak vissza es feltek, hogy a nyari husito vizparasito rendszer igazabol azert lett betervezve, hogy konnygazt spricceljenek az ellenzeki tuntetok koze. Ez nem az a szint, amin ertelmes vitakat lehetne ma Magyarorszagon lefolytatni. Nagy kar, ez mindenkinek rossz!</div><div>G.</div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div id="composer_signature"><div style="font-size:85%;color:#575757" dir="auto">Az üzenetet Samsung táblagépről küldték.</div></div><div><br></div><div style="font-size:100%;color:#000000"><!-- originalMessage --><div>-------- Eredeti üzenet --------</div><div>Feladó: László Baják <laszlo.bajak@gmail.com> </div><div>Dátum: 2020. 02. 05. 18:44 (GMT+01:00) </div><div>Címzett: grem@turul.kgk.uni-obuda.hu </div><div>Tárgy: Re: [Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk </div><div><br></div></div><div dir="ltr">A NAT tudtommal nem a gyerekeknek szól, hanem a tanároknak. (nem követelmény, hogy egy terv izgalmas legyen.) Az izgalmakat a tanárnak kell beletennie! A NAT Nem tankönyv, hanem tanulmányi terv. A NAT egyáltalán nem tiltja meg, hogy a tanár mást, másokat is tanítson vagy olvastasson, mint amit a normatíva előír. Szerencsére sokkal több jó író van, semhogy mindenki beleférjen. Mindig ki fog maradni egy csomó jó író. Nem értem ezt a hisztériakeltést, azaz persze értem, de ez nem az irodalomról szól.</div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">KEA <<a href="mailto:kea@turul.banki.hu">kea@turul.banki.hu</a>> ezt írta (időpont: 2020. febr. 5., Sze, 13:48):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk<br>
<br>
Index, 2020.02.04. -- Dragomán György<br>
<a href="https://index.hu/velemeny/2020/02/04/nat_irodalom_nemzeti_alaptanterv_dragoman_gyorgy_utopia_olvasas_szeretet/" rel="noreferrer" target="_blank">https://index.hu/velemeny/2020/02/04/nat_irodalom_nemzeti_alaptanterv_dragoman_gyorgy_utopia_olvasas_szeretet/</a><br>
<br>
<br>
Én nyilván egy utópiában élek, mert azt hiszem, hogy az iskolának olvasó <br>
és gondolkodó és szabad embereket kell és kellene nevelni. Olyanokat, <br>
akik szeretnek, akarnak és tudnak olvasni. Nem irodalomtörténetet és <br>
életrajzot és életműveket kellene tanítani, hanem jó és élvezetes <br>
szövegeket, elsősorban erőt adó élményt kellene adni és csak másodsorban <br>
lexikális tudást. Hagyni kellene a tanárokat és a diákokat olyan <br>
szövegeket választani amelyek évezhetőek és szerethetőek. Hogy mindenki <br>
megtalálhassa az irodalomban azt, ami segít és felemel.<br>
<br>
Ez a mostani NAT minden csak ez nem: száraz, unalmas, szinte <br>
taníthatatlan, nem személyre szabható, gyanakvó, poros és bizalmatlan.<br>
<br>
"Olyan mintha az lenne az célja, hogy mindenkit elijesszen az <br>
irodalomtól és az olvasástól."<br>
<br>
Aki írta, az nem tudja, és nem is akarja tudni, hogy mi a tanítás <br>
tempója, hogy milyen irdatlan nehezen lehet megszerettetni egy mai <br>
átlagos kamasszal az olvasást egyáltalán, és főleg a költészetet, és <br>
semmit se tud a mostani digitális és egyre digitálisabbá váló világról.<br>
<br>
„Bezzeg az én időmben” mondja, aki kitalálta, és most nyilván azt hiszi, <br>
hogy beültethet mindenkit az időgépbe, ami ötven vagy hetven évvel <br>
visszavisz a múltba, és ezzel majd sikeresen fogja tudni ráerőltetni a <br>
gyerekekre és a tanárokra a saját korlátait.<br>
<br>
Nyilván meg van győződve róla, hogy mi olyan gazdagok vagyunk, hogy <br>
megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy ne tanítsuk és ne is <br>
taníthassuk a gimnáziumban Ottlikot, Pilinszkyt, Nemes Nagyot, Kertészt, <br>
Weörest, Szerb Antalt, Rejtőt, Petrit, Tamásit, Márait, Krúdyt (és hány <br>
de hány nevet lehetne még ideírni, jaj); visszadöbben attól a <br>
lehetőségtől, hogy egy tanár a saját ízlése szerint választhasson ebből <br>
a kincsesházból, attól a gondolattól meg, hogy a jó tanár azt <br>
taníthasson a magyar és világirodalomból, amit valóban szeret, egyenesen <br>
kirázza a hideg.<br>
<br>
"Szilárdan hisz abban is, hogy úgy kell tennie, mintha kortárs magyar <br>
irodalom nem is létezne: a jó író a halott író."<br>
<br>
Számára a gyerek is és a tanár is csak arra kell, hogy kioktassa, <br>
számonkérje, megalázza. Rettegjen csak szegény tanár, amiért nem tudja <br>
teljesíteni a rámért lehetetlen feladatot, nem tud mindenkiből <br>
engedelmes, önálló gondolatokat produkálni még véletlenül se képes <br>
magológépet nevelni, utálja csak meg szegény diák az olvasást és az <br>
irodalmat, szenvedjen csak, úgy kell neki, mert ugye tudjuk, teher alatt <br>
nő a pálma.<br>
<br>
Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk, ide jutottunk.<br>
<br>
Egyedül csak az eddig is emberfeletti munkát végző tanárok önfeláldozó <br>
munkájában és józan belátásában lehet még bízni; abban, hogy erejüket <br>
megfeszítve, mindennek ellenére azt fogják tenni ezután is, ami miatt <br>
hősiesen kitartanak a pályán: olvasó, szabad embereket nevelnek, akiknek <br>
megpróbálják átadni az olvasás és az irodalom életre szóló szeretetét.<br>
<br>
Kár, hogy egyre kevesebben vannak, és egyre nehezebben bírják.<br>
<br>
(Tudom, tudom, utópia, de alapjaiban kellene megreformálni az <br>
irodalomoktatást, szakítani a kronologikus oktatással, kiscsoportos <br>
olvasóköröket szervezni, és közben persze legalább a mostani ötszörösére <br>
kellene emelni a tanári fizetéseket. Harminc éve is késő lett volna már, <br>
most meg...)<br>
<br>
Az eredetileg a Facebook-oldalán megjelent írást Dragomán György <br>
engedélyével közöljük.<br>
<br>
(Borítókép: Dragomán György. Fotó: Mészáros László / Dragomán György / <br>
Facebook)<br>
<br>
-- <br>
<br>
Üdvrivalgással:<br>
KEA.<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>
</body></html>