<div><div><span style="font-size:18px"><b>Így készült a NAT:</b></span></div><div> </div><div><span style="font-size:18px"><b><a href="https://hvg.hu/itthon/20200128_Elitgimnazium_NAT_EMMI">2020. január. 28-án még nem tudták a tanárok, hogy mi lesz a NAT-ban!</a></b></span></div><div> </div><div><span style="font-size:24px"><span style="color:#c0392b"><b>Válaszra sem méltatta az elitgimnáziumok igazgatóit </b></span></span></div><div> </div><div><span style="font-size:24px"><span style="color:#c0392b"><b>az Emmi, amikor a NAT-ról érdeklődtek</b></span></span></div><div> </div><div data-scroll-event-name="ScrollToArticleLead" data-scroll-event-handled="false" class="article-lead entry-summary"><p><span style="font-size:18px">Elitgimnáziumok igazgatói azt kérték, hogy ne lépjen életbe idén az új Nemzeti alaptanterv.</span></p></div><div class="article-content entry-content"><p><span style="font-size:18px">Tizenöt elitgimnázium vezetője <a target="_blank" href="https://hvg.hu/itthon/20200118_Idot_kernek_a_gimnaziumok_igazgatoi">kérte a kormánytól</a>, hogy ne idén, hanem leghamarabb 2021 szeptemberében lépjen hatályba az új Nemzeti alaptanterv. Az Emmi azonban annak ellenére sem foglalkozik az iskolák kérésével, hogy a közoktatásban <a target="_blank" href="https://hvg.hu/itthon/20200117_nat_emmi_maruzsa_zoltan_kasler_miklos">egyre nagyobb pánik uralkodik</a> az új NAT idén szeptemberre ígért bevezetése miatt – írta a <i>24.hu.</i></span></p><p> </p><p><span style="font-size:18px">Az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatói Grémiumának több tagja is <a target="_blank" href="https://24.hu/belfold/2020/01/28/nat-uj-nemzeti-alaptanterv-bevezetese-emmi-igazgatok-aggodnak/">arról beszélt a lapnak</a>, hogy semmilyen választ nem kaptak az Emberi Erőforrások Minisztériumától a nemrégiben kiadott közleményükre.</span></p><p><span style="font-size:18px">A tizenöt jó nevű magyarországi középiskola igazgatóját tömörítő szervezet abban egyetértett a Nemzeti Pedagógus Karral, hogy a NAT 2020. szeptemberi bevezetése esetén nehéz helyzetbe kerülnek az iskolák és a pedagógusközösségek.</span></p><p> </p><p><span style="font-size:18px">A Grémium úgy véli, olyan NAT-ra lenne szükség, ami megfelel a XXI. század követelményeinek, mivel fontosnak tartják, hogy a gyermekek olyan készségekkel, képességekkel és ismeretekkel felvértezve kerüljenek ki a közoktatásból, amelyek segítik őket a modern világban.</span></p><p> </p><p><span style="font-size:18px">Jelezték továbbá, hogy noha még mindig nem történt meg az érdemi vizsgálata annak, bevált-e a 2013-ban bevezetett és máig érvényben lévő alaptanterv, üdvözölték egy új Nemzeti alaptanterv elkészítésének szándékát. Csakhogy a három éve formálódó anyagot legutóbb 2018 őszén volt lehetőségük véleményezni a szakmabelieknek, az azóta született módosítások még nem kerültek nyilvánosságra.</span></p><p> </p><p><span style="font-size:18px">Azt szeretnék, ha minél hamarabb nyilvánosságra hoznák a NAT végső verzióját, hogy így elkezdődhessen végre az érdemi társadalmi vita.</span></p><p><span style="font-size:18px"><b><span style="color:#c0392b">A NAT hatékonysága azon múlik, hogy az iskolák fel tudnak-e készülni a bevezetésére.</span></b> Ehhez időre van szükség. Az iskoláknak felül kell vizsgálniuk a helyi tanterveiket, el kell végezniük azoknak a NAT-hoz és a kerettantervekhez való igazítását – áll a gimnáziumi igazgatók írásában, akik arra is felhívták a figyelmet, hogy a pedagógusoknak is meg kell ismerni az alaptantervben megjelenő új módszertani és tartalmi elemeket, fel kell készülniük arra, hogy ezeket a tanórán is alkalmazni tudják, ezek a feladatok pedig a mindennapi iskolai munka mellett több hónapot vesznek igénybe.</span></p></div> <div><br />KEA <kea@turul.banki.hu> írta:<blockquote style="border-left:3px solid lightGray;padding-left:3px;">Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk<br /><br />Index, 2020.02.04. -- Dragomán György<br />https://index.hu/velemeny/2020/02/04/nat_irodalom_nemzeti_alaptanterv_dragoman_gyorgy_utopia_olvasas_szeretet/<br /><br /><br />Én nyilván egy utópiában élek, mert azt hiszem, hogy az iskolának olvasó <br />és gondolkodó és szabad embereket kell és kellene nevelni. Olyanokat, <br />akik szeretnek, akarnak és tudnak olvasni. Nem irodalomtörténetet és <br />életrajzot és életműveket kellene tanítani, hanem jó és élvezetes <br />szövegeket, elsősorban erőt adó élményt kellene adni és csak másodsorban <br />lexikális tudást. Hagyni kellene a tanárokat és a diákokat olyan <br />szövegeket választani amelyek évezhetőek és szerethetőek. Hogy mindenki <br />megtalálhassa az irodalomban azt, ami segít és felemel.<br /><br />Ez a mostani NAT minden csak ez nem: száraz, unalmas, szinte <br />taníthatatlan, nem személyre szabható, gyanakvó, poros és bizalmatlan.<br /><br />"Olyan mintha az lenne az célja, hogy mindenkit elijesszen az <br />irodalomtól és az olvasástól."<br /><br />Aki írta, az nem tudja, és nem is akarja tudni, hogy mi a tanítás <br />tempója, hogy milyen irdatlan nehezen lehet megszerettetni egy mai <br />átlagos kamasszal az olvasást egyáltalán, és főleg a költészetet, és <br />semmit se tud a mostani digitális és egyre digitálisabbá váló világról.<br /><br />„Bezzeg az én időmben” mondja, aki kitalálta, és most nyilván azt hiszi, <br />hogy beültethet mindenkit az időgépbe, ami ötven vagy hetven évvel <br />visszavisz a múltba, és ezzel majd sikeresen fogja tudni ráerőltetni a <br />gyerekekre és a tanárokra a saját korlátait.<br /><br />Nyilván meg van győződve róla, hogy mi olyan gazdagok vagyunk, hogy <br />megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy ne tanítsuk és ne is <br />taníthassuk a gimnáziumban Ottlikot, Pilinszkyt, Nemes Nagyot, Kertészt, <br />Weörest, Szerb Antalt, Rejtőt, Petrit, Tamásit, Márait, Krúdyt (és hány <br />de hány nevet lehetne még ideírni, jaj); visszadöbben attól a <br />lehetőségtől, hogy egy tanár a saját ízlése szerint választhasson ebből <br />a kincsesházból, attól a gondolattól meg, hogy a jó tanár azt <br />taníthasson a magyar és világirodalomból, amit valóban szeret, egyenesen <br />kirázza a hideg.<br /><br />"Szilárdan hisz abban is, hogy úgy kell tennie, mintha kortárs magyar <br />irodalom nem is létezne: a jó író a halott író."<br /><br />Számára a gyerek is és a tanár is csak arra kell, hogy kioktassa, <br />számonkérje, megalázza. Rettegjen csak szegény tanár, amiért nem tudja <br />teljesíteni a rámért lehetetlen feladatot, nem tud mindenkiből <br />engedelmes, önálló gondolatokat produkálni még véletlenül se képes <br />magológépet nevelni, utálja csak meg szegény diák az olvasást és az <br />irodalmat, szenvedjen csak, úgy kell neki, mert ugye tudjuk, teher alatt <br />nő a pálma.<br /><br />Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk, ide jutottunk.<br /><br />Egyedül csak az eddig is emberfeletti munkát végző tanárok önfeláldozó <br />munkájában és józan belátásában lehet még bízni; abban, hogy erejüket <br />megfeszítve, mindennek ellenére azt fogják tenni ezután is, ami miatt <br />hősiesen kitartanak a pályán: olvasó, szabad embereket nevelnek, akiknek <br />megpróbálják átadni az olvasás és az irodalom életre szóló szeretetét.<br /><br />Kár, hogy egyre kevesebben vannak, és egyre nehezebben bírják.<br /><br />(Tudom, tudom, utópia, de alapjaiban kellene megreformálni az <br />irodalomoktatást, szakítani a kronologikus oktatással, kiscsoportos <br />olvasóköröket szervezni, és közben persze legalább a mostani ötszörösére <br />kellene emelni a tanári fizetéseket. Harminc éve is késő lett volna már, <br />most meg...)<br /><br />Az eredetileg a Facebook-oldalán megjelent írást Dragomán György <br />engedélyével közöljük.<br /><br />(Borítókép: Dragomán György. Fotó: Mészáros László / Dragomán György / <br />Facebook)<br /><br />-- <br /><br />Üdvrivalgással:<br />KEA.<br />_______________________________________________<br />Grem mailing list<br />Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</blockquote></div></div>