<div dir="ltr">Kedves Egon! Egyrészt nem vagyok meggyőzödve, hogy a történet teljesen hiteles. A rováspálcákat nem üzetek közlésére használták. Másrészt a rováspálcákat nem megőrzésre találták ki. Használat, pl az évi számadás után eldobták őket. Nem is sok maradt belőlük. </div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Reinisch Egon <<a href="mailto:reinisch@t-online.hu">reinisch@t-online.hu</a>> ezt írta (időpont: 2019. dec. 1., V, 18:45):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div>
<p>Kedves Laci !</p>
<p>A három kiskunhalasi panaszpálca,amit példaként leírtam nem
tartalmaz nyelvtani szerkezetet ?</p>
<p>Üdv. Egon<br>
</p>
<div>2019.12.01. 18:36 keltezéssel, László
Baják írta:<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<div dir="ltr">Kedves Egon! Természetesen a pásztorrovást és a
székely rovásírást is jól ismerem. Ezek a rovásbotok azonban
csak rövid feljegyzések, elszámolások, számadások készítésére
szolgáltak. A pásztorok hosszabb szöveget nem írtak vele, azaz
szókincs, nyelvtani szerkezet átörökítésére ez a forma nem
alkalmas. A székelyek esete kicsit más, ugyanis a székelyek
közjogi különállással és kollektív nemességgel rendelkeztek. A
székely előkelők (lófők), valamint a székely egyházak papjai,
azaz az értelmiség tagjai a közösségi kommunikációként ismerték
és használták is a rovásírást. A fennmaradt feliratok szinte
kivétel nélkül templomokban vannak. Általában rövid feliratok
készítésére használták ezt az írást, azaz. szókincs megőrzésére
ez sem alkalmas, különösen, mivel a magánhangzókat csak ritkán
rögzíti. A 16-17, században már egyes humanisták és diplomaták
számára titkosírásként is funkcionált. </div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">Reinisch Egon <<a href="mailto:reinisch@t-online.hu" target="_blank">reinisch@t-online.hu</a>>
ezt írta (időpont: 2019. dec. 1., V, 16:51):<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote">Kedves Lista !<br>
<br>
1935 Dunatetétlen. Nagynénénk egy közismerten analfabéta
juhásszal <br>
beszélgetett mikor az elővett néhány pálcát és azt mondta--
Bocsánat még <br>
be kell fejeznie a számadást mert jön a váltás és nekem el
kell <br>
mennem.--Majd megnyesett pálcikákra bicskával farigcsálni
kezdett.A <br>
nagynéni kérdi mit csinál --Hát írom van e beteg juh aki
gondozást <br>
igényel -- Nagynéni-- Dehát nem is tud írni a hivatalos
iratokra mindig <br>
x rajzol .Mire a juhász --Ja igen de ezt az édesapámtól
tanultam minden <br>
juhász így csinálja itt. MÉG EGYSZER 1935-ben járunk.<br>
<br>
<br>
1802 Kiskunhalas . A városi elöljáróság kihirdette hogy a
városi <br>
legelőkön a földetlen lakosok ,juhászok csak 60 juhot
tarthatnak.Néhány <br>
nap múlva a Város (háza) ablakába vetettek egy csomó pálcát(16
db.- t ) <br>
amelyeken ilyen feliratok voltam<br>
<br>
"No te vér szopó Péter te kezdted még mindég"<br>
<br>
"Ki volt ennek indítója megfogja bánni az egész Város miért
bántyátok a <br>
szegényeket "<br>
<br>
"szegényeket rontod Bíró mikor te fülit vágod,próbáld meg ég
minden..."<br>
<br>
A fülit vágod arra vonatkozik ,hogy a feles számú birkákat a
városi <br>
bizottság fül vágással jelölte.<br>
<br>
A zsellér ,földnélküli juhászok az összerovást a LIGATÚRÁT a
magánhangzó <br>
kihagyást (úgynevezett hangzó ugratást )az ökörszántás nevű
sorvezetést <br>
hihetetlen biztonsággal alkalmazták.Időtlen idők óta a
kezükben a <br>
bicskájukban volt az írás tudása.<br>
<br>
De a legjobb az hogy a városi elöljáróságon is simán
elolvasták a <br>
rováspálcákat.Az interneten megnézhetitek "kiskunhalasi
rováspálcák <br>
"néven a pálcákat vagy élőben a városi múzeumban.<br>
<br>
<br>
1990 Akolhátpuszta (nincs rajta a térképen Tiszaroffal szembe
van a <br>
Tiszán innen ). Személyesen beszéltem egy juhásszal erről
,régi ismerős <br>
volt bár néhány évtizedig nem találkoztunk vele.Azt mesélte
neki már a <br>
pálcikázás nem megy de régen mindenki tudta.<br>
<br>
<br>
1940 Erdély ."Emberek a havason " című film jelenet :a havasi
kunyhóban <br>
a házaspárnak gyermeke születik a térdig érő hóban a pap nem
tud <br>
feljönni de küld szentelt vizet és egy Bibliát a szülök
kereszteljék meg <br>
a gyereket.De baj van a szülök nem tudják olvasni a
Szentírást.<br>
<br>
Következő snitt:eljön a tavasz a papa(Görbe János színművész
alakítja ) <br>
a gyereknek aki jó egészségben átvészelte a telet székely
szokás szerint <br>
életfát választ. És lássunk csodát a Gergő nevet gyors
mozdulatokkal <br>
berója a fenyőfa törzsébe.Ilyen egy analfabéta székely.A
filmben nincs <br>
semmi kommentár ,ehhez 1940 -ben még nem is kellett.<br>
<br>
Tehát innen vettem azt a,hogy a Juhászok mindig is tudtak
írni ,lehet <br>
ez nem sok de több mint ha csak kitaláltam volna.<br>
<br>
Mátyás király egy törvény cikkelye is arról intézkedik hogy
kell <br>
begyűjteni a "a falusbíráknak , a parasztoktól beszedett
rovásnyeleket " <br>
,még is mi volt ezeken a rovás nyeleken ha pór nép nem tudott
írni ?<br>
<br>
Üdv. Egon<br>
<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote>
</div>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
Grem mailing list
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a>
</pre>
</blockquote>
</div>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>