<div><br></div><div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">---------- Továbított levél ---------<br>Feladó: <strong class="gmail_sendername" dir="auto">Kristóf Váczy</strong><br>Dátum: 2019. okt. 30., Sze, 22:24<br>Tárgy: Orbán Viktor Madridban. A lényeg: Isten nélkül nem <br></div><div dir="ltr" class="gmail_attr"><br></div><div dir="ltr">
<div><span style="color:black">7 éve hangzott el Viktor beszéde. Szenzációs! Semmit nem vesztett az aktualitásából. Erősítő beszéd balsors idején.<br></span></div><div><span style="color:black"><br></span></div><div><span style="color:black">Benne itt a feladatunk nekünk, magyaroknak: "nekünk, akiket <b>Isten Európa őrállóiként</b> helyezett ebbe a 
  küzdelembe.."</span></div><div><span style="color:black"><br></span></div><div><span style="color:black">Az értelmiségnek - különösen, ha KERESZTÉNY - a feladata minden korban az <b>őrtállás</b> volt és az lesz a jövőben is. <br></span></div><div><span style="color:black"><br></span>

</div>Uff.<div><div class="gmail_quote"><div vlink="black" link="black" bgcolor="#ffffff" lang="HU">
<div><br></div>
<div><font size="2" face="Arial">Küldöm egy kis együtt-gondolkozásra, s nem kis 
büszkeséggel, hogy ezek magyar szájból hangzottak el.</font></div>
<div><br></div>
<div>
<p class="MsoNormal"><span style="FONT-SIZE:11pt;COLOR:#1f497d;FONT-FAMILY:'Calibri','sans-serif'"><u></u> <u></u></span><span style="COLOR:black"><b>Orbán Viktor</b> előadása a "<b>Remény és 
</b></span><b>keresztényi válasz</b><span style="COLOR:black"><b> a válságra</b>" című 
<b>katolikus</b> konferencián Madridban 2012. november 17-én. 
(<i>Orbán egyébként református</i>!)</span><u></u><u></u></p>
<blockquote style="BORDER-RIGHT:medium none;PADDING-RIGHT:0cm;BORDER-TOP:medium none;PADDING-LEFT:8pt;PADDING-BOTTOM:0cm;MARGIN:5pt 0cm 5pt 3.75pt;BORDER-LEFT:#6497ce 1.5pt solid;PADDING-TOP:0cm;BORDER-BOTTOM:medium none">
  <div id="m_3819613161670613571m_2326066138449021419divMessageBody">
  <div>
  <div>
  <div>
  <div>
  <div id="m_3819613161670613571m_2326066138449021419yiv2127362486">
  <div>
  <div>
  <div>
  <div>
  <div>
  <div id="m_3819613161670613571m_2326066138449021419yiv2127362486">
  <div>
  <div>
  <div>
  <div>
  <div>
  <div>
  <div>
  <p class="MsoNormal" style="BACKGROUND:white"><span style="COLOR:black"><br>2012. november 17. Madrid<br><br>Tisztelt 
  Kongresszus! Mélyen tisztelt Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim!<br><br>Először is 
  hadd mondjam el, hogy én tartozom köszönettel, és nem Önök nekem azért, hogy 
  itt lehetek. És barátomnak is köszönöm, hogy legutolsó találkozásunkkor 
  kivette belőlem az ígéretet, hogy novemberben mindenképpen itt leszek Önökkel 
  Madridban. Sok szépet és jót mondott rólam a megnyitó előadás, bevezetés. Az 
  ember egy kicsit kínosan érzi magát, amikor nyilvánosan dicsérgetik, miközben 
  persze titokban kicsit jól is esik neki. Az amerikaiak a szokásos 
  nyegleségükkel ki is dolgoztak erre a helyzetre egy formulát, amit most 
  elmondok, ami úgy hangzik, hogyha a szüleim itt lettek volna, akkor az apám 
  büszke lett volna, édesanyám pedig mindent szó szerint elhitt volna. Nos, hát 
  így állunk a dicsérettel.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Először is 
  engedjék meg, hogy mindenekelőtt, mintegy túltekintve ezen a konferencián, 
  átadjam Önöknek a magyarok üdvözletét. Annak az országnak az üdvözletét, amely 
  - ez a mai napon különösen aktuális - Szent Erzsébetet adta Európának. 
  Köszönöm a ma reggeli szentmisét celebráló egyházi vezetőnek, hogy kedves 
  gesztusként Magyarországról és Szent Erzsébetről beszélt a szentbeszédben. 
  Nos, én ebből az országból érkeztem. Hogy egy kicsit szekuláris is legyek, 
  Szent Erzsébeten túl persze Puskás Ferencet és Kubala Lászlót is mi adtuk az 
  európai kultúrának, akik Spanyolországot második hazájuknak tekintették, és 
  akiket a spanyol nép is saját fiaiként szeretett.<br><br>Kedves Barátaim! 
  Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Mi, magyarok értjük a spanyolok mai 
  fájdalmát, értjük a spanyol kormány verejtékes küzdelmét, amit az örökölt 
  nehéz gazdasági helyzet ellen folytat. Értjük a spanyol emberek 
  csalódottságát, dühét és türelmetlenségét. Nekünk, magyaroknak is volt és van 
  benne részünk. Ezért mi együtt érzünk Önökkel, és szolidárisak vagyunk 
  Spanyolországgal.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>A spanyol a 
  magyarhoz hasonló módon szabadságszerető nép, amely büszkén tekint a saját 
  történelmére, és nem engedi, hogy azt a munkát, amellyel nagyszülei 
  újjáépítették a polgárháborúban lerombolt hazájukat, most mindenfajta 
  bürokraták és a pénzügyi spekulánsok kockára tegyék. Demonstrációk és 
  sztrájkok sora jelzi szerte az európai kontinensen, hogy az emberek mindenhol 
  választ keresnek arra a kérdésre, hogy miként törhetett össze az az álom, 
  amelyet mindannyiunk számára a közös Európa jelentett. Hogyan veszítette el 
  Európa a versenyképességét? Hogyan adósodott el a feje búbjáig? Miért nem 
  alkalmazkodott időben a változó, megváltozott világhoz tervszerűen és 
  megrázkódtatások nélkül? Miért egyszerre szakad most ránk minden baj 
  összezúzva családok millióinak életszínvonalát és életformáját? Ezek nehéz 
  kérdések. Egy dolgot biztosan tudok Önöknek mondani a bevezető gondolatokhoz 
  kapcsolódva. Magam is úgy gondolom, hogy ez nem egy egyszerű konjunkturális 
  válság. Nem arról van szó, hogy a korábbi konjunktúra helyett most 
  dekonjunktúra van az európai gazdaságban; ez egy másik dolog. Én úgy gondolom, 
  hogy szembe kell néznünk a valósággal, nem érdemes áltatnunk magunkat. A 
  világban egy olyan erőátrendeződés zajlik, amely lehetetlenné teszi, hogy a 
  válság utáni világ - benne Európa és az európai élet - olyan legyen, mint a 
  válság előtt volt. Sohasem lesz többé az életünk olyan, mint amilyen a válság 
  előtt volt. Ezért a politikában - mi, magyarok legalábbis úgy látjuk -, hogy a 
  reformok vagy a strukturális reformok nem elégségesek. Mi Magyarországon úgy 
  fogalmazunk, hogy a mi hazánknak, Magyarországnak a teljes megújítására van 
  szükségünk, minden dimenzióban: szellemi, erkölcsi, lelki, gazdasági, 
  szociális dimenzióban teljes megújításra és ezért radikális átszervezésre. Ez 
  sosem könnyű és sohasem kényelmes.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és 
  Uraim!<br><br>Mit várhatnak Önök tőlem a mai konferencián? Először tisztázzuk, 
  hogy mit nem várhatnak tőlem. Nem vagyok pap, se vallási vezető. Nem vagyok 
  filozófus és tudós sem, ezért teológiai, filozófiai és tudományos 
  megközelítést nem várhatnak tőlem. Ahogy az angol mondja, én egy "doer" 
  vagyok. Egy, a politikát hivatásának érző ember, aki most éppen 
  miniszterelnök, és csinálja a dolgokat. Annyit hadd mondjak magamról, hogy én 
  egy kis faluból származó, plebejus származású ember vagyok, aki jogi egyetemet 
  végzett, majd koptatta Oxford padjait is. Részt vettem a kommunizmus és a 
  Szovjetunió elleni illegális politikai harcban, ifjúsági mozgalmakat 
  szerveztem, majd pártot alapítottam, és bevertem a magam szögét a kommunizmus 
  koporsójába - azt az egyet, ami az én dolgom volt. 26 évesen parlamenti 
  képviselő lettem, 35 évesen pedig miniszterelnök. négy év kormányzás után 
  ellenzékbe szorultam, és nyolc év múlva 2010-ben kétharmados többséggel 
  visszatértem. Az 52 %-os szavazati arány a parlamenti székek kétharmadát 
  jelenti a választási rendszer miatt. Amit tehát itt Önöknek majd elmondok, az 
  tapasztalatra, a közép-európai és az európai politikában gyűjtött 
  tapasztalatra épül. Mondandóm fedezete nem elméleti érvelés, bár kedvelem az 
  agytornákat, hanem gyakorlatias tudás, tapasztalat és személyes átélés. 30 év 
  politikai munkájának a tapasztalata. 30 év, amelyet a politikai színpad 
  deszkáin töltöttem el, amelyek köztudottan gyalulatlan deszkák, és ezért 
  mélyen felsebzik az ember lábát.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>A 
  keresztény hagyomány iránt elkötelezett embereket, laikusokat, klerikusokat, 
  katolikusokat és protestánsokat egyaránt összekapcsolja egy közös érzés. Ez az 
  őrálló felelőssége. Ezékiel próféta könyvében olvassuk, hogyha az őrálló látja 
  jönni a fegyveres ellenséget, de nem fújja meg a kürtöt, és nem figyelmezteti 
  a népet, akkor Isten tőle kéri számon az elveszett emberi életeket. Az én 
  fölfogásom szerint Isten ilyen őrállókká rendelte az egyházi és a világi 
  vezetőket, vagyis a politikusokat is. Ezért felelősségünk tudatában ki kell 
  mondanunk, hogy az Európában zajló pénzügyi és gazdasági válság nem valamiféle 
  véletlenszerű esemény, amelyet néhány ügyes technokrata majd korrigálni tud. 
  Az Európában zajló válság egy olyan hanyatlás következménye, ami már hosszú 
  ideje jelen van a kontinensen. Úgy érzem, kell mondanunk, hogy ma Európában az 
  emberi együttélés olyan formái, alakzatai váltak megkérdőjelezhetővé, mint a 
  nemzet és a család. A gazdasági életben hasonló módon bizonytalanná vált a 
  munka és a hitel eredeti értelme. Mindez annak köszönhető, hogy ezek a fontos 
  dolgok - munka, hitel, család, nemzet - eloldódtak attól az erkölcsi alaptól, 
  amelyet a kereszténység biztosított a számukra, és ezért az elmúlt 
  évtizedekben elvesztették a súlyukat és értéküket. Nem tudom, mikor kezdődött 
  ez a folyamat, a történészek talán tudják, de én azt látom, hogy mára 
  kialakult az a helyzet Európában, hogy Európa - a politikában mindenképpen - 
  szégyellni kezdte gyökereit. Ezért van az, hogy az európai új 
  alapdokumentumban nem szerepel a keresztény gyökerekre való hivatkozás. Nem 
  kifelejtették, hanem egy nagy európai vitában azok kerültek többségbe, akik 
  azt mondták, hogy ez nem szerepelhet. Schuman, az európai gondolat egyik atyja 
  még azt mondta, hogy Európa vagy keresztény lesz, vagy nem lesz. Ma pedig oda 
  jutottunk, hogy az európai politikusok többsége azon dolgozik, mindent megtesz 
  azért, hogy a kereszténységet az emberek privát életébe, a templomokba és a 
  történelemkönyvekbe száműzze.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Ha egy 
  iszlám ország szégyellni kezdené magát a Korán tanításai miatt, méltán kivívná 
  a többi iszlám ország haragját. Ha Indiában valaki vitatni kezdené a 
  hinduizmus alapjait, vagy Kínában a buddhizmus alapelveit, akkor nagyon 
  gyorsan értetlenség venné körül. Európában ezzel szemben nap mint nap azzal 
  találkozom, hogy inkább azokat fogadja értetlenség, akik a kereszténység 
  értékrendje szerint akarnak gondolkodni és cselekedni a politikai és 
  társadalmi életben. A válságról szólva én a modern világban azt tapasztalom, 
  hogy a válság idején, tehát ma minden sikeres - merthogy vannak sikeres 
  nemzetgazdaságok is, még ha Európán kívül is - nemzetgazdaságban létezik 
  spirituális felhajtóerő. A latin-amerikai országokban a katolicizmus, Indiában 
  a nyugalomra intő hinduizmus, Kínában pedig a munka megbecsülésére épülő 
  buddhizmus. A kapitalizmus Európában szintén spirituális alapoknak köszönhette 
  megszületését. Kereszténység nélkül nem jöhetett volna létre. Ma azonban már 
  gyakran megmosolyogják, ha valaki hivatásként és nemcsak pénzszerzésként 
  tekint a saját foglalkozására, ha nem kihasználni, hanem megőrizni akarja a 
  teremtett világ rendjét, és megmosolyogják, ha azt mondja, Istentől kapott 
  felelősséget érez azokért a közösségekért, melyeknek részét képezi. A 
  közösségi élet hagyományos formáira, a nemzetre, a gyülekezetekre, a családra 
  a szekularizálódott Európa már szkeptikusan tekint, mintha a múltból 
  visszamaradt lomok lennének, és egyszerűen nem törődik Európa azzal a 
  jelenséggel, hogy nagyon sokan, sokmilliónyian nem tudják már valódi 
  mélységükben megélni az emberi kapcsolataikat. Európa népessége eközben 
  folyamatosan csökken, mert a családot folyamatosan támadják, és 
  gyermekvállalást sokan úgy fogják fel, mint ami gátolja az önmegvalósítást. A 
  stabil elköteleződésen alapuló családi közösségek visszaszorulása általános 
  tendencia Európában. Ez a jelenség Magyarországon, az én hazámban nyomasztó 
  módon van jelen. Nálunk, Magyarországon a házasságon kívül született gyermekek 
  aránya 42 százalék, és az első gyermeküket vállaló nőknek az életkora 30 év, 
  nem hamarabb, csak 30 éves koruk után vállalnak gyermeket. Európában 
  Magyarország azok közé az országok tartozik, ahol a legkisebb a 
  gyermekvállalási kedv - Szent Erzsébet országáról beszélünk -, és ez csak 
  részben vezethető vissza a válság következtében kialakult egzisztenciális 
  problémákra. Mélyebb bajoktól is szenved a mi népünk.<br><br>Tisztelt 
  Kongresszus!<br><br>Az egyházi közösségeknek a kommunizmus idején rendkívüli 
  próbatételeket kellett kiállniuk Magyarországon. A diktatúra először nyíltan, 
  utána ravaszul egyházüldöző politikát folytatott, amellyel meg akarta 
  szüntetni a magyar emberek kapcsolódását a saját egyházaikhoz. Azonban a 
  magyar emberek saját felekezeteik iránti elkötelezettségét nem tudta 
  megszüntetni, de föl tudta lazítani. A felnőtt lakosság Magyarországon 95 
  %-ban azt mondja magáról - a legutóbbi népszámlálási adatokat idézem most: -, 
  95 %-a, hogy valamelyik felekezethez tartozik, de heti rendszerességgel 
  templomba csak 14 % jár. Arra a kérdésre, hogy vallásos-e, nagyon sokan 
  mondják, hogy igen, de ha megkérdezzük, hogy ez mit jelent, akkor világosan 
  kitűnik a népszámlálásból, hogy a többség azt mondja, hogy vallásos a maga 
  módján, és csak kevesen mondják azt, hogy vallásos az egyház tanítása szerint. 
  Ezek nagyon izgalmas, és egyúttal figyelmeztető jelzések.<br><br>Tisztelt 
  Hölgyeim és Uraim!<br><br>Végül is azt kell, hogy mondjam, hogy a keresztény 
  gyökereiről lemondó és fokozatosan elöregedő Európa és benne Magyarország 
  hasonlatossá vált ahhoz az emberhez, aki a keresztény tanításban jól ismert 
  történet szerint homokra építette a házát. Jött az áradat, beleütközött ebbe 
  az épületbe, és az épület most az összeomlás szélére került. Ezt az áradatot 
  Európa csak részben idézte elő, de Európa saját magának köszönheti, hogy alig 
  volt képes ellenállni az áradatnak, és a problémák mögött a gyengeség, az 
  európai gyengeség mögött éppen azok a dolgok húzódnak meg: a család a 
  közösségek, a nemzet válsága, amelyek a kapitalizmus korai szakaszában még 
  sikeressé tettek bennünket. Európát erőssé, világszinten dominánssá tették 
  éppen azért, mert akkor még egy keresztény erkölcsi rendszerbe illeszkedtek: 
  az üzlet is, a gazdaság is, a család is, a nemzet is. Egy kérdést szeretnék 
  csak itt kiemelni, hogy bemutassam, hogy miről beszélek. Ez a hitel kérdése. 
  Az Ószövetségben, ha az uzsora szót lefordítjuk magyarra, azt jelenti, hogy a 
  másik ember megmarása, ahogyan a kígyó is megmarja az embert. Érthető, hogy a 
  katolikus egyház ki is mondta a kamatszedés tilalmát, nyilván meg akarták 
  kímélni az embereket az uzsoraszedés szenvedéseitől, kegyetlenségétől. A 
  reformáció idején a kamatszedéssel kapcsolatos állásfoglalás megváltozott. A 
  mai világban talán már nehéz elképzelni, de az régen még úgy volt, hogy 
  mondjuk egy genfi bankár levelet írt a város protestáns lelkipásztorához, hogy 
  megkérdezze tőle, hogy milyen feltételek mellett és milyen mértékben tartja 
  megengedhetőnek a kamatszedést. Egy egyházi embertől! A korai kapitalizmustól 
  kezdve azonban a hitel elfogadottá vált, amit éppen az tett lehetővé, hogy a 
  szóhoz morális tartalom kapcsolódott. A hitelhez akkor még kapcsolódott a 
  bizalom, az adott szó szentsége, a tisztességes üzleti magatartás. Nem vagyok 
  naiv romantikus. A kapzsiság és gazdagodás emberi ösztöne nyilván azokban az 
  időkben sem volt ismeretlen. Mégis van jelentősége annak, hogy akkor az összes 
  hitelhez kapcsolódó kérdés egy keresztény érték- és magatartásrendszer 
  foglalatába illeszkedett, és a kereszténység mércéjének volt alávetve. Ha 
  végigtekintünk most Európa eladósodott országain, akkor azt látjuk, hogy 
  azoknak a hiteleknek, amiktől a mi országaink szenvednek, már semmi közük 
  sincs semmifajta morális elvekhez. Olyan feltételek mellett lehet ma hitelhez 
  jutni, amely veszélyezteti az egyes nemzetek szuverenitását, és a hitelezők 
  arra kényszerítik a kormányokat, hogy azoktól vegyék el a pénzt, akiknek 
  sokkal inkább adni kellene.<br><br>Nekem az a meggyőződésem, hogy egy 
  keresztény értékrendet képviselő Európa talán nem engedte volna meg, hogy az 
  emberek felelőtlen hitelek felvételével feléljék családjaik jövőjét. 
  Magyarországon nálunk ez egymillió emberrel történt meg. Ennyien vannak ma 
  személyes családi csődben. Egy keresztény értékrendet képviselő Európa talán 
  figyelmeztetett volna mindenkit arra, hogy minden egyes euróért előbb vagy 
  utóbb meg kell dolgozni, beleértve azt is, amit hitelként veszünk föl. Egy 
  keresztény értékrendet képviselő Európa talán inkább azoknak adna hitelt, 
  akiken látja, hogy megdolgoznak érte, és meg akarnak dolgozni érte. Egy 
  keresztény értékrendet képviselő, közös Európa talán sohasem engedte volna 
  meg, hogy egész országok süllyedjenek hitelrabszolgaságba. Ez egy komoly 
  kérdés a spanyol nemzet számára. Nem az én dolgom, én Magyarországért viselek 
  felelősséget, de szeretném figyelmeztetni Önöket, hogy Spanyolország nagyon 
  közel van ahhoz a pillanathoz, mikor hitelrabszolgaságba süllyed. És egy 
  országot két fajta módon lehet leigázni: karddal vagy adóssággal, és ezt sosem 
  szabad elfelejtenünk. És végül egy keresztény értékrendet képviselő Európa 
  talán a mai helyett egy olyan politikát szorgalmazna, amely méltányosan osztja 
  el a mai gazdasági válság terheit.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és 
  Uraim!<br><br>Ha Európában ma egy kormány arra kényszerül, hogy európai 
  szervezetektől vagy éppen világszervezetektől hitelt vegyen föl, akkor olyan 
  intézkedésekre kényszerítik, amelyek miatt a saját választói előtt a kormányok 
  hiteltelenné válnak. A ma követelt irányvonal és a megszorítások hosszú távon 
  sem az embereknek, sem a kormányoknak, sem pedig a hitelezőknek nem érdeke, 
  nem helyes dolog e felé szorítani a nemzeti kormányokat, mert ha a sok 
  visszavágás és megszorítás miatt fölbomlik a rend, megszűnik a társadalmi 
  stabilitás, és bizonytalanná válnak a gazdasági élet keretei, akkor ki fog 
  majd megdolgozni a kölcsönkapott eurókért, hogy vissza lehessen azokat 
  fizetni? Görögország példája nem egy nemzet példája, hanem figyelmeztetés 
  egész Európa számára. Sajnos, tisztelt Hölgyeim és Uraim, személyes élményként 
  azt kell mondanom, hogy Európában a legsúlyosabb morális válság éppen azoknál 
  a politikai és üzleti vezetőknél tapasztalható, akik a saját rövid távú 
  karrier- és anyagi érdekeik miatt minden más szempontot figyelmen kívül 
  hagynak. Ahogy írva is van: "Mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme, 
  mely után sóvárogván némelyek eltévelyedtek a hittől, és magokat 
  általszegezték sok fájdalommal." A morális válság tetten érhető azoknál a 
  vezetőknél is, akik az "együnk és igyunk, holnap úgyis meghalunk," de 
  legalábbis a "holnap nem mi kormányzunk" filozófiáját hangoztatva egész 
  országokat képesek voltak eladósítani. Ez súlyos egyéni felelősséget is 
  fölvet.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Sokan vagyunk Európában, bár 
  lehet, hogy kisebbségben vagyunk, de sokan vagyunk, akiknek az a közös célja, 
  hogy az új Európát ismét a kereszténység sziklaszilárd alapjára tudjuk 
  építeni. Most Magyarországról fogok beszélni két-három perc erejéig. 2010 óta 
  Magyarország ezt az utat járja. Hallhatták: új Alaptörvényt alkottunk, spanyol 
  nyelven is olvasható. Egy lelkes spanyol hazafi lefordította spanyol nyelvre, 
  így találkoztam vele, valószínűleg a könyvtárban elérhető, én is onnan 
  szereztem. Szóval alkottunk egy új alaptörvényt, amelynek az első fejezetét 
  úgy hívják, hogy Nemzeti Hitvallás. Ez az alkotmányunk lényege, szellemi 
  kerete, abroncsa. Az első sora az új magyar alkotmánynak úgy kezdődik, hogy 
  "Isten, áldd meg a magyart!" Ez a himnuszunk első sora is. A magyar alkotmány 
  első szava az Isten. Magyarország egy olyan ország, amelyet az első királyunk, 
  akit Szent Istvánnak hívnak, mintegy ezer évvel ezelőtt, miután egyetlen 
  gyermeke meghalt, és így nem volt utódja, a magyar koronát felajánlotta Szűz 
  Máriának. Úgy tekintünk Magyarországra, mint amely országot az első királyunk 
  Máriának ajánlott föl. Fontos dolog. Nem egy külföldi hatalomnak az oltalmába 
  ajánlotta, és nem egy pénzintézetnek ajánlotta föl, hanem Máriának. Ez 
  visszatükröződik az alkotmányunkban. Azért is fogalmaztunk ilyen alkotmányt, 
  mert úgy gondoltuk, hogy a saját nemzeti identitásunk védelme érdekében szembe 
  kellett szállnunk a keresztény kultúrának, a keresztény civilizációnak és a 
  keresztény értékrendnek a visszaszorítását és aláásását célzó európai 
  politikai és szellemi irányzatokkal és erőkkel. Tudtuk, hogy ebből harc lesz. 
  Úgy, ahogyan ezt az előbb pontosan hallhattuk. A kereszténység erejét aláásni 
  akaró európai erők nagy és jól szervezett európai erők. Komoly tényezők 
  Európában. Ne áltassuk magunkat, jobb szembenézni az igazsággal. De biztos 
  vagyok benne, hogyha nem vállaljuk velük a küzdelmet, akkor lesöpörnek 
  bennünket mind az európai közélet, mind a nemzeti közélet pályájáról. Ezért 
  Magyarország inkább vállalta ezt a küzdelmet. Mi a következő gondolatokat is 
  belefoglaltuk az alkotmányunkba, ezek most idézett mondatok lesznek. Valljuk, 
  hogy az emberi lét alapja az emberi méltóság. Valljuk, hogy az egyéni 
  szabadság csak másokkal együttműködve bontakozhat ki. Valljuk, hogy 
  együttélésünk legfontosabb keretei a család és a nemzet, összetartozásunk 
  alapvető értékei a hűség, a hit és a szeretet. Valljuk, hogy a közösség 
  erejének és minden ember becsületének alapja a munka, az emberi szellem 
  teljesítménye. Valljuk az elesettek és a szegények megsegítésének 
  kötelességét. Valljuk, hogy a polgárnak és az államnak közös célja a jó élet, 
  a biztonság, a rend, az igazság és a szabadság kiteljesítése. Elismerjük a 
  kereszténység nemzetmegtartó erejét. Erről volt a legnagyobb vita: elismerjük 
  a kereszténység nemzetmegtartó szerepét.<br><br>Nos, tisztelt Hölgyeim és 
  Uraim!<br><br>Most elérkeztünk egy olyan ponthoz, amelyet talán majd a 
  diskurzusban mélyebben is kibonthatunk, így csak a lényegét említem meg. A 
  keresztények számára a politika nehéz kérdéseket vet föl. Nehéz személyes és 
  nehéz erkölcsi kérdéseket. A politika vad világ. Itt nem könnyű sikeresnek 
  lenni. Összeegyeztetni a sikerességet és a keresztény magatartás normáit ebben 
  a világban különösen nehéz dolog. Talán az egyik legnehezebb kérdés, amit 
  mindenkinek meg kell oldania magában és a keresztény pártoknak a saját 
  programjaikban is, hogy össze kell egyeztetni az igazság képviseletének és a 
  többség megszerzésének a szempontját. A hatalmat, hogyha a választók 
  odaítélték, úgy kell gyakorolni, hogy képviseljük a kereszténység igazságát a 
  politikában, de úgy, hogy közben ismét megkaphassuk a többséget is. Mi nem 
  keresztény politikai kamikazék vagyunk, hanem felelős keresztény vezetők. Ha 
  az igazságunkhoz nem társul politikai többség, akkor hogy fogjuk végrehajtani 
  a programunkat a politikában? Ha azonban megvan a többség, de nem képviseljük 
  az igazságot, akkor minek a többség? Ez egy olyan probléma, amit minden 
  keresztény gyökérzettel rendelkező pártnak és keresztény politikusnak 
  tisztáznia kell magában: hogyan illeszti össze ezeket a szempontokat? Nyilván 
  másképp kell ezt tenni Spanyolországban, másképp Magyarországon, ez sok 
  taktikai elemet is tartalmazó kérdés, de megkerülhetetlen kérdés mindannyiunk 
  számára. Én azt tudom mondani Önöknek, hogy bármilyen nehéz is ez a dolog, mi 
  azt tettük, hogy egy vallásilag inkább közömbös országban - mert Magyarország 
  egy vallásilag sajnos inkább közömbös ország - képesek voltunk egy mélyen 
  keresztény alapozású alkotmányt létrehozni demokratikus politikai közegben. 
  Szerintem a magyar példa - és most nem magunkat akarom dicsérni - minden 
  keresztény politikus számára egy biztatás, hogy lehetséges egy vallásilag 
  közömbös országban demokratikus körülmények között kétharmados parlamenti 
  többséget igénylő, mélyen keresztényi alkotmányt elfogadni. Ez biztatás arra, 
  hogy a keresztény politikának igenis vannak esélyei, győzelmi, alkotói esélyei 
  is vannak a modern európai világban.<br><br>Ezek után tisztelt Hölgyeim és 
  Uraim, engedjék meg, hogy arról beszéljek, hogy a mi nemzeti Alaptörvényünk 
  annak ellenére céltáblájává vált a nemzetközi és a magyar baloldal - mi így 
  hívjuk őket - akcióinak, hogy egyébként számos ország alkotmányában szintén 
  szerepel a keresztény értékekre való hivatkozás. Van jó néhány ilyen alkotmány 
  Európában. Mi magyarázza akkor ezeket a rendkívül elvakult és gyűlölet 
  szította akciókat, amiket ki kellett állnunk? Fontosnak tartom, hogy ez most 
  nem panaszkodás a részemről. A magyarok azt szokták mondani, hogy aki fél, az 
  ne menjen az erdőbe. Mi tudtuk, hogy egy ilyen alkotmánynak ez lesz a 
  következménye. Ezért semmi okunk, hogy sajnáltassuk magunkat. Sőt, titokban 
  elárulom, hogy sokan vagyunk Magyarországon, akik kifejezetten élvezik ezt a 
  harcot, motiváltak benne, azt gondolják, hogy ez egy igaz harc, jó harcolni 
  ebben tehát. De mégis egy fontos kérdés, hogy föltegyük, ha vannak más 
  alkotmányok Európában, amelyek kereszténységre utalnak, miért pont a magyar 
  váltotta ki ezt az óriási európai támadást? Tudom, Önöknek megvan a saját 
  gondjuk és bajuk, de ha egyszer tehetik, tanulságos megnézni azt a 
  videofilmet, ami arról készült, ahogyan az európai baloldal Strasbourgban, az 
  Európai Parlamentben egy külön vádülést szervezett a magyar alkotmány 
  megvitatására, hogy elítéljék a magyar alkotmányt. S ez egy óriási vita volt, 
  amin én magam is részt vettem. Nagyon tanulságos, ha van módjuk, tegyék meg. 
  Érdemes megnézni, hogyan zajlik ma a keresztényellenes politika Európában a 
  nyílt színen. Nos, az én véleményem az, hogy a támadásokat egyértelműen annak 
  köszönhettük, hogy a mai főáramú európai politikai gondolkodás képviselői, 
  különösképpen a hatvannyolcas eseményekben szerepet vállaló és jelenleg fontos 
  hatalmi pozíciókat elfoglaló értelmiség nem fogadja el, hogy a kereszténység 
  ismét egyre határozottabb politikai pozíciókat képes fölvenni. Az európai 
  főáram - az ideológiai kategória zavaró ok, ezért most kerülöm a liberális, 
  baloldali meg egyéb kifejezéseket, mert nem tudom, ez ugyanazt jelenti-e itt, 
  ebben az országban, mint nálunk, az én fejemben, hanem inkább azt mondom, hogy 
  -, az európai gondolkodás főárama, domináns áramlata egy világos képpel 
  rendelkezik Európa jövőjéről. Ők azt gondolják, itt az elemzés a kívánsággal 
  összekeveredik, nyilván mi is gyakran esünk ebbe a hibába, ők úgy gondolják 
  objektíven is és szándék szerint is Európa a felé tart, hogy vallásosból 
  vallástalan legyen, nemzetiből nemzetek feletti formációt öltsön, és család 
  helyett az individuum felé haladjon. Ők ezt progressziónak nevezik. Ez ma az 
  uralkodó szellemi áramlat az európai politikában. A mi bűnünk, amit egyébként 
  büszkén vállalunk, az, hogy a XXI. század első évtizedének a végén mertük 
  alkotmányba foglalni azt, hogy a vallás, az egyház, a nemzet és a család nem a 
  múlthoz, hanem a jövőnkhöz is tartozik. Ez az oka annak a gyűlölettől motivált 
  óriási támadásnak, amelyet a magyar alkotmány és a magyar alkotmány 
  megalkotóival szemben Európa-szerte tapasztalhatunk.<br><br>Mi úgy gondoljuk, 
  tisztelt Hölgyeim és Uraim, hogy a keresztény értékeken alapuló politika a 
  történelem folyamán most ismét meg fogja újítani Európát. Mi hiszünk abban, 
  amit Schuman mondott: Európa vagy keresztény lesz, vagy nem lesz. És úgy 
  gondolkodunk, hogy nekünk, akiket Isten Európa őrállóiként helyezett ebbe a 
  küzdelembe politikusként, az a feladatunk, hogy az elkoptatott, kiüresedett 
  értékeinknek visszaadjuk a mély keresztény erkölcsi jelentéstartalmát, hogy a 
  szolidaritás ne érdekazonosság legyen, hanem a másik személy, a másik ember 
  iránti elkötelezettség, hogy a teremtett világ megóvása politikai program 
  legyen, hogy a munkát végző embernek a megbecsülése olyan erős és mély legyen, 
  hogy mindenki, aki dolgozik, a segédmunkástól az atomfizikusig hivatásként, 
  egyfajta szent hivatásként tekinthessen a saját munkájára. Azért kell 
  dolgoznunk, hogy a hitelezést, amiről beszéltem, ismét két fél egymás iránti 
  bizalma határozza meg. Vissza kell térnünk a bevezető gondolatok utolsó 
  soraihoz. Nem kerülhetjük meg ezt a kérdést. Nyilvánosan ritkán beszélek 
  erről, de a dolog mégiscsak úgy áll, hogyha ezeket a célokat el akarjuk érni, 
  akkor a személyes változás, a személyes elköteleződés, a személyes példa 
  kérdése nem kerülhető meg. Ahhoz, hogy Európát a keresztény értékek jegyében 
  meg tudjuk újítani, ahhoz olyan politikai kultúrára, személyes mentalitásra, 
  viselkedésre, olyan kormányzásra és olyan személyes példaadásra van szükség, 
  amelyet definiál, meghatároz a keresztény tanítás. Idézni fogok természetesen, 
  és azt gondolom, hogy ezt komolyan kell nekünk, európai közéleti embereknek. 
  Amit most mondunk, azt komolyan kell venni, vagyis olyan politikára és olyan 
  vezetőkre van szükség, akiknek a kultúrája arra épül, hogy nem irigykedik, nem 
  kérkedik, nem fuvalkodik fel, nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga 
  hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. Nem örül a hamisságnak, 
  de együtt örül az igazsággal. Ha ezt nem tudjuk a magunkévá tenni, sosem lesz 
  többségünk az európai politikában. Ez a legnehezebb a politika világában, de, 
  tisztelt Hölgyeim és Uraim, nem látok más utat a politikában sem, amely ne a 
  kárhozathoz vagy a bukáshoz vezetne. Járjunk hát ezen az úton, kedves 
  Testvéreim!<br><br>Köszönöm, hogy 
  meghallgattak!</span><u></u><u></u></p></div></div></div></div></div></div></div></div>
  <div style="MARGIN-BOTTOM:12pt">
  <p class="MsoNormal" style="BACKGROUND:white"><span style="COLOR:black"> </span><u></u><u></u></p></div></div></div></div></div></div></div>
  <p class="MsoNormal" style="BACKGROUND:white;MARGIN-BOTTOM:12pt"><span style="COLOR:black"> </span><u></u><u></u></p></div></div></div></div></div></blockquote></div></div>
</div></div></div>
</div></div>