<div dir="ltr"><div class="gmail-main-container gmail-container">

  
  <div class="gmail-row">

    
    <section class="gmail-col-sm-12">
                  
                                                                <div class="gmail-region gmail-region-content">
    <div class="gmail-panel-display gmail-panel--kepmas-2col gmail-clearfix" id="gmail-kepmas-cikk">

  <div class="gmail-panel-panel gmail-panel-col-last gmail-col-md-7 gmail-col-md-push-5">
    <div class="gmail-inside">
<div class="gmail-panel-pane gmail-pane-node-title gmail-cikkcim">
  
      
  
  <div class="gmail-pane-content">
    <h1>Gary Chapman: „A házasság alapja egy egészséges függés”</h1>
  </div>

  
  </div><a href="http://kepmas.hu/tarsalgo/gary-chapman-a-hazassag-alapja-egy-egeszseges-fugges">http://kepmas.hu/tarsalgo/gary-chapman-a-hazassag-alapja-egy-egeszseges-fugges</a></div><div class="gmail-inside"><br></div><div class="gmail-inside"><br><div class="gmail-panel-pane gmail-pane-entity-field gmail-pane-node-field-osszegzes">
  
      
  
  <div class="gmail-pane-content">
    <div class="gmail-field gmail-field-name-field-osszegzes gmail-field-type-text-long gmail-field-label-hidden"><div class="gmail-field-items"><div class="gmail-field-item even"><span style="background-color:rgb(255,255,255)">Gary
 Chapman amerikai antropológus és baptista lelkipásztor párkapcsolati 
tanácsadó könyvei emberek millióinak segítettek </span>és segítenek abban, hogy
 válságba jutott házasságuk, szülő–gyermek kapcsolataik ismét 
harmonikussá válhassanak. Az „öt szeretetnyelv” koncepciójának 
megalkotójával beszélgettünk. </div></div></div>  </div>

  
  </div>

<div class="gmail-panel-pane gmail-pane-node-content">
  
      
  
  <div class="gmail-pane-content">
    <article id="gmail-node-2497" class="gmail-node gmail-node-article gmail-node--full gmail-node--article--full gmail-clearfix">
    <header>
                  </header>
    <div class="gmail-field gmail-field-name-body gmail-field-type-text-with-summary gmail-field-label-hidden"><div class="gmail-field-items"><div class="gmail-field-item even"><p><strong>–<span style="background-color:rgb(255,255,255)"> Általában a szüleink szeretetnyelve az elsődleges minta, vagy éppen az, amit gyermekként hiányoltunk?</span></strong></p>
<p> – Nem tudjuk megmondani, hogy szeretetnyelvünk a természetünkből 
adódik, születésünk óta velünk van, vagy a korai fejlődési szakaszban 
válik részünkké. Azt viszont tudjuk, hogy<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> </b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">egy gyermek szeretetnyelve 
négyéves koráig kialakul, a viselkedéséből rájöhetünk.</span></span><span style="background-color:rgb(255,255,255)"> Az én egyik fiam 
szeretetnyelve például a fizikai érintés, gyermekként is mindig rám 
ugrott, megérintett, ölelgetett. A szülőknek azt tanácsolom, hogy 
a gyermek által igényelt nyelvet nagy dózisokban adagolják számára, 
ugyanakkor a másik négyet is beléjük kell csepegtetnünk, mert ezáltal 
tanulják meg, hogy hogyan adjanak ők maguk is szeretetet a többi 
embernek.</span></p>
<p><strong> – A szeretet másik arca Ön szerint a harag. Ma azonban 
a pszichológia mindenekelőtt a szeretet és a félelem viszonyáról beszél.
 Hogyan látja e három fogalom kapcsolatát?</strong></p>
<p> –<span style="background-color:rgb(255,255,255)"> A félelem kapcsolódik a haragh</span>oz, ám az utóbbi sokkal több mindent
 foglal magába. Ha félelmet érzünk, az veszélyt jelent, félünk attól, 
hogy valaki megsebez bennünket. A harag az erre adott válaszreakciónk. 
A harag azonban mást is jelent, így ha az igazunk szenved csorbát, akkor
 is előtörhet belőlünk. A harag pozitív üzenete, hogy cselekvésre 
késztet bennünket az igazságért. Minden társadalmi változás haragból 
születhetett meg, az igazságért tett lépésekből. A haragnak azonban két 
arca van, az egyik a jogos, a másik pedig az indokolatlan. Az előbbinél 
valós sérelem miatt érzünk dühöt, az utóbbinál viszont csak saját 
önzésünk miatt, mert a másik nem az elvárásaink szerint cselekszik.</p>
<blockquote><p>Fiatal házasként én is sokat mérgelődtem amiatt, hogy 
a feleségem a mosogatógépbe nem úgy pakolta be az edényeket, ahogy azt 
én szoktam, dühös voltam a rendetlenségért.</p>
</blockquote>
<p>Idővel azonban rájöttem, hogy ez csak az én általam támasztott követelmény, hagynom kell, hogy a másik önmaga lehessen.</p>
<p>Fel kell nőnünk, és engedni, hogy különbözhessünk egymástól. Ha pedig
 jogosnak érzünk haragot, próbáljunk kérdezni, és kifejezni a másik felé
 a haragunk okát, mert lehet, hogy csak félreértésből származik. Ha nem 
kiabálva vagy agresszíven, hanem nyugodt hangnemben beszélgetést 
kezdeményezünk a haragunkról, akkor nem engedjük, hogy a harag uraljon 
minket, hanem mi tudunk uralkodni rajta.</p>
<p><strong> – A félelem fogalma azonban mégis sokkal gyakrabban kerül elő manapság.</strong></p>
<p> – Talán amiatt van ez így, mert a mai kultúrában nem szeretünk 
a helyes és a helytelen fogalmak mentén gondolkozni. Szinte minden 
igaznak és helyesnek tűnhet, manapság nem szeretünk ítélkezni. Általában
 a haragnak csak egy aspektusára koncentrálunk, a félelemre adott 
válaszreakcióra, ami egy másodlagos érzelmi válasz. A modern 
pszichológia elsősorban erre a félelemhatásra koncentrál. Viszont, ha 
tágabb perspektívából nézzük a helyzetet, akkor a háttérben valamilyen 
hibás, helytelen cselekedet áll.</p>
<p><strong> – A XXI. század népszerű szlogenjei: Légy boldog! Valósítsd 
meg önmagad! Élj a mának! Gondolja, hogy ez az énközpontú tendencia 
megváltoztatható?</strong></p>
<p> – Mindannyian boldogok akarunk lenni, és szeretnénk valami fontosat 
megvalósítani az életünkben. Ez a vágy arra inspirál, hogy képezd magad,
 tanulj, fejlődj, tehát van jó oldala is. A világ legboldogabb emberei 
azonban nem azok, akik kizárólag önmagukra koncentrálnak.</p>
<blockquote><p>Albert Schweitzer a Nobel-díj átvételekor a következőket 
mondta: „Nem tudom, mi a sorsod, de egy dolgot tudok: csak azok lesznek 
igazán boldogok, akik keresték és megtalálták, hogyan lehet másokat 
szolgálni.”</p>
</blockquote>
<p>És én ezzel maximálisan egyetértek.<span style="background-color:rgb(255,255,255)"> Egy házasságban is ez történik: 
akkor működhet jól, ha mindketten a másik boldogságát keressük.</span></p>
<p><strong> – A média az ellenkezőjét közvetíti: sokan úgy próbálnak 
boldogok lenni, hogy saját érdekük és vágyaik kielégítésére használják 
fel a másikat. Elegendő lehet-e egy könyv egy ilyen hamis boldogságkép 
megváltoztatására?</strong></p>
<p> – Minden egyes nap, tudatosan vagy tudattalanul hozunk egy döntést: 
ma segíteni fogok az embereknek, vagy ma valami olyasmit teszek, ami 
a magam számára hasznos. Az utóbbival sincs semmi baj, hiszen szükségünk
 van nekünk is feltöltődésre, azonban ha valaki életében ez a főmotívum,
 sohasem fog rátalálni a boldogságra. Igen, szerintem egy könyv is 
segíthet abban, hogy megváltoztassuk az attitűdünket.</p>
<p><strong> – Eric Berne az „Emberi játszmák” című nagy sikerű könyvében
 olyan helyzetekről ír, amelyekben a szereplők manipulatív játszmákat 
űznek egymással. Gondolja, hogy egy húszéves, játszmákra épülő házasság 
is megmenthető, vagy a játszma eleve kizárja egy szeretetre épülő 
kapcsolat lehetőségét?</strong></p>
<p> – A jó hír az, hogy az emberek folyamatosan változnak lelkileg, 
testileg, szellemileg, így a gondolkodásuk is változik. A sok-sok 
konfliktus és küzdelem sokakat végül Isten felé fordít, mert szükségük 
van a segítségre. Talán betérnek egy templomba, elolvasnak egy könyvet, 
előveszik a Bibliát. Isten mindig kész a segítségnyújtásra, s ha mi jó 
irányba akarunk változni, akkor a segítség megérkezik.</p>
<blockquote><p>Bármit megváltoztathatunk, ha úgy döntünk.</p>
</blockquote>
<p><strong> – Mai társadalmunk egyik divatos fogalma a társfüggőség. Ön 
hogyan látja ezt a jelenséget: problémaként, félreértett kapcsolatként, 
esetleg túlreagált modernkori tünetként?</strong></p>
<p> – A házasság alapja egy egészséges függés, mert csak így tudunk 
egymásnak segíteni. A társfüggőség azonban egy negatív fogalom, ami azt 
jelenti, hogy a pár egyik tagjának destruktív viselkedése káros 
a házasságra nézve, és a függő, másik házastárs pontosan e helytelen 
viselkedés fenntartásában támogatja. Ha van például egy férj, aki ittas 
vezetésért börtönbe kerül, a felesége pedig pénzzel kiváltja őt 
a büntetéséből, akkor hibát követ el, mert a férjnek felelősséget kell 
vállalnia a tettéért, a börtönben kell maradnia. Sokan azonban, 
elsősorban azok a nők, akiket a férjük tart el, és anyagilag függnek 
tőlük, csapdahelyzetben találják magukat, és nem látják a kiutat. 
Ilyenkor egy lelkipásztor, egy tanácsadó sokat segíthet. Időnként arra 
kényszerülünk, hogy kimondjuk a következőket: „Túlságosan szeretlek 
ahhoz, hogy ne tegyek érted semmit. Látom, ahogy magadat bántod, 
a gyerekeket, engem. Megváltoztatni nem tudlak, de nem vagyok köteles 
ezt tűrni. Elköltözöm, és ha segítségre van szükséged, hozzám 
fordulhatsz, de a következményeket most neked kell vállalnod.” 
Természetesen nehéz egy ilyen beszélgetést kezdeményezni, ezért inkább 
az érintetteket egy közvetítő bevonására szoktam biztatni.</p>
<p><strong> – Antropológusként, lelkipásztorként, illetve pszichológiai 
tanácsadóként hogy vélekedik arról, melyek a legnagyobb kihívások egy 
mai házasság vagy család számára?</strong></p>
<p> – Az elfoglaltság. A munka, a számítógép, a sport, a szociális 
tevékenységek. Mindig mennünk kell valahová, és nincs időnk leülni 
egymással vagy a gyerekeinkkel beszélgetni vagy játszani. De megvan 
a képességünk arra, hogy ezen változtassunk, és</p>
<blockquote><p>eldönthetjük, hogy mondjuk a tizenkét programból csak 
hármat hajtunk végre, a maradék időben pedig elmegyünk a parkba sétálni 
vagy a templomba, vagy csak beszélgetünk.</p>
</blockquote>
<p>A másik kihívás a média által sugallt üzenet, hogy az élet értelme csupán önmagunk boldogsága, ami szintén téves felfogás.</p>
<p><strong> – Egy korábbi interjúban a következőket mondta: „Nem vagyunk
 természetünk szerint szerető emberek, természetünk szerint önzők 
vagyunk. A szeretet egy spirituális kegyelem, amit Istentől tanulunk”. 
Hitetlen párok is képesek lehetnek harmonikus kapcsolatra?</strong></p>
<p> – Mindenkiben megvan a szeretet képessége, hiszen Isten mindenkit 
a saját képmására alkotott, nem véletlenül szerepel a Bibliában, hogy 
Isten a szeretet. Igen,<span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b> </b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">sok nem keresztény házaspár él szeretetben és 
kiegyensúlyozott kapcsolatban,</span></span><span style="background-color:rgb(255,255,255)"> a keresztény házasságoknak azonban megvan
 az az előnyük, hogy van egy külső segítőjük: Isten és a belé vetett 
hit. Erről szól részben az „Öt szeretetnyelv – Istenre hangolva” című 
könyvem is.</span></p>
<p><strong> – Mi jelent a küldetés szó Gary Chapman számára?</strong></p>
<p> – Elsősorban azt, hogy Istenhez közel legyek, és a kapott 
képességeimet, talentumaimat jóra használjam, ami az esetemben 
a kapcsolatok segítése: hogy hozzásegítsem az embereket az általuk 
megálmodott kapcsolathoz, ami a szereteten, támogatáson és egymásra 
figyelésen alapul. A házaspárokat azért választottam, mert általuk tudom
 a gyerekek életét is segíteni. A családok pedig egy nemzet alapját 
adják, a kultúránkat. </p>
</div></div></div></article></div></div></div></div></div></div></section></div></div></div>