<div dir="ltr"><div class="m_-6281935470146462966m_107988194380120122m_-4238591891177576896gmail-articletitle"><h1>„Ha majd kikönyöklök a mennyország ablakán…” – beszélgetés Böjte Csabával</h1></div>

                                        <br>
                                        
                                        <div class="m_-6281935470146462966m_107988194380120122m_-4238591891177576896gmail-row">

                                                <div class="m_-6281935470146462966m_107988194380120122m_-4238591891177576896eight m_-6281935470146462966m_107988194380120122m_-4238591891177576896gmail-mobile-four m_-6281935470146462966m_107988194380120122m_-4238591891177576896gmail-columns">

                                                        
                                                                        <div class="m_-6281935470146462966m_107988194380120122m_-4238591891177576896gmail-articledate">

                                                                                2017. január 02., hétfő, 11:22 | Víg Emese<br><a href="http://www.maszol.ro/index.php/tarsadalom/74682-ha-majd-kikonyoklok-a-mennyorszag-ablakan-beszelgetes-bojte-csabaval" target="_blank">http://www.maszol.ro/index.php<wbr>/tarsadalom/74682-ha-majd-kiko<wbr>nyoklok-a-mennyorszag-ablakan-<wbr>beszelgetes-bojte-csabaval</a><br>
                                        
                                        
                                        
                                                                                
                                                                                
                                        
                                        </div></div></div><div class="m_-6281935470146462966m_107988194380120122m_-4238591891177576896gmail-actual-content">
                                        <p><b><i>Böjte Csaba ferences rendi szerzetes gyermekmentő 
szolgálata a nulláról indult a rendszerváltás után. Kitartása, 
elkötelezettsége nem ismert lehetetlent, így mára az általa működtetett 
Dévai Szent Ferenc Alapítvány több ezer gyerekről gondoskodik karitatív 
alapon. Böjte atyával a befogadásról, a szeretetről beszélgettünk, mint 
egyetlen járható, választható útról.</i></b></p><b><i>Hol, mikor és hogyan kezdődött el „Böjte atya árváinak” a
 története? Tudom, hogy nagy részük nem árva gyermek, de hát a média 
leegyszerűsítve ezt a jelölést szokta leggyakrabban használni.</i></b>

<p><span style="background-color:rgb(255,255,255)">Ha az árván a szeretetre, törődésre, gondoskodásra szoruló gyermeket 
értik, akkor nincs is ezzel semmi baj. 1960-ban születtem Kolozsváron. 
Édesapám születésemkor már a szamosújvári börtön kenyerét ette. Onnan 
tudta, hogy fia született, hogy édesanyám, amikor csomagot küldhetett 
neki, akkor a szappant egy kis, kék fonálból horgolt gyermekpapucsba 
tette. Állítólag, ekkor édesapám azt mondta cellatársainak, hogy – <i>Hálát adok a jó Istennek, fiam született, és biztos erős legényke, mert nézzétek, már elkoptatta a papucsát</i>.
 Sajnos, alig vannak emlékeim édesapámról, mert alig egy évre a 
szabadulása után meghalt, én akkor négy éves voltam. Félárván maradt 
gyermekként, majd később fiatalemberként sokszor haraggal gondoltam 
azokra, akik apám halálát okozták. Aztán arra a következtetésre 
jutottam, hogy igaz, hogy apám belehalt a szenvedésbe, de ők is 
belehaltak a kegyetlenségükbe, butaságukba. A baj nem az emberben 
lakozik, hanem a tudatlanságban, és a sötétséget csak úgy lehet 
eloszlatni, ha fényt viszünk az emberek szívébe. Így döntöttem el, hogy 
pap leszek, mert ha csak egy icipici fényt sikerül belopnom ebbe a sötét
 világba, akkor már mondhatom, hogy nem éltem hiába. És ezért nem tudtam
 soha úgy elmenni egy gyermek mellett, hogy ne lássam azt, hogy éhes 
vagy rongyos, mert én átéltem, mit jelent apa nélkül felnőni, anna</span>k 
ellenére, hogy szegény édesanyám egész életét nekünk szentelte.</p>

<p>1992-ben Déván voltam plébános, és lépten-nyomon elhagyott, éhező 
gyerekekkel találkoztam. Koldulni jöttek hozzánk. Beszélgettem velük, 
fagyizni is elvittem őket, még moziba is. Aztán 1993-ban szerveztünk egy
 tábort nekik, és az olyan jól sikerült, hogy a végén nem akartak 
hazamenni, azt mondták, hogy azt szeretnék, ha örökké tartana a tábor. 
Akkor elkezdtem érdeklődni a hatóságoknál, hogy mit is lehet tenni, 
hiszen még nem volt semmiféle törvényes lehetősége annak, hogy én akár 
egyházi személyként, akár alapítványi keretek között gyerekvédelemmel 
foglalkozhassak, ilyen törvény csak 1998-ban jelent meg, de akkor mi már
 öt éve működtünk, ahogy lehetett. Én mindig azt tartottam, hogy két 
ember között a legrövidebb út az egyenes beszéd. Elmentem a város 
rendőrkapitányához, elöljáróihoz, és elmondtam nekik, hogy – <i>Van egy pár gyerek, éhesek, fáznak, nincs hova menniük, befogadhatom-e őket?</i> Mit válaszoltak volna, hogy nem, ne adjál nekik többet enni<i>?</i>
 Amikor a paptársaim és az ismerőseim meghallották, hogy befogadtuk a 
gyerekeket, mindenfelől új és új gyerekeket irányítottak hozzánk. Most 
már több mint 20 éve csináljuk, és 83 településen „táborozunk”, 2100 - 
2200 gyerekkel. A szám mindig változik. Az tény és való, hogy a húsz év 
alatt több mint ötezer gyermekről gondoskodtunk. Volt olyan, aki csak 
pár hónapot töltött nálunk, volt olyan hogy 10-12 évet vagy annál is 
többet, sőt olyan munkatársaim is vannak, akik befogadott gyerekként 
kezdték, aztán az iskola elvégzése után munkatársként maradtak az 
Alapítványnál.</p>

<p><b><i>Nem lehetett egyszerű megszervezni mindezt a 90-es évek elején…</i></b></p>

<p>Az elején valóban egy kicsit nehéz volt, hogy lenyeljenek minket, az 
1990-es évekig állami monopólium volt Romániában a gyereknevelés. 
Méregettek, hogy – <i>Mit akar ez a katolikus pap, és még a tetejében magyarul is beszél,</i>
 hát persze, hogy nehéz volt ezt lenyelni. De én ezt tudtam, ezért 
mindig szépen beszéltem velük, kedvesen, szeretettel. Most hála Istennek
 békében élünk. Ha utcán kapnak el gyereket, akkor is elhozzák hozzánk, 
hogy fogadjuk be. A román közigazgatás nagyon sokat fejlődött. Déván a 
románság 90 százalékos többségben van, esélyem sem lett volna erőből 
megoldani bármit is.</p>

<p><b><i>Kik ezek a gyerekek? Hogyan bukkan rájuk? Hozzák őket a szülők, hozzátartozók?</i></b></p>

<p>Konkrét példával kezdem. Tegnap felhívott egy nő. Már van egy gyereke
 nálunk. De most ismét gondban van, nincs, akihez segítségért forduljon.
 Illetve hozzánk fordult. Azt kérdezte, hogy befogadnánk-e kisebbik 
gyerekével együtt. Befogadtuk. Innen már többféle lehetőség nyílik 
számára. Lehet, hogy egy éven belül sikerül talpra állnia, veszi 
gyerekeit, és továbblép. Az is lehet, hogy gyerekeit hátrahagyja, és 
csak ő maga megy tovább. Harmadik lehetőségként az is elő szokott 
fordulni, hogy nálunk marad, és beáll az Alapítvány önkénteseinek a 
sorába. Sok házunk van, sokféle feladatot kell ellátni, gyakran 
előfordul, hogy igenis, éppen nálunk találja meg az addig tévelygő, 
kereső ember életének az értelmét. Én szeretek úgy gondolni a Szent 
Ferenc Alapítványra, mint egy nagy fára, amelynek hatalmas koronája 
sokféleképpen szolgálhatja a vándormadarakat: meg lehet pihenni, eső, 
szél, vihar elől el lehet bújni, fészket is lehet rakni egyik-másik 
ágán, de ha úgy hozza az élet, akkor tovább lehet repülni. Én remélem, 
hogy mindenki, akinek segítséget nyújtottunk az elmúlt évek során, így 
gondol ránk. Biztos pontot, támaszt jelentünk a vándorok életében, de 
senkit nem akarunk bezárni vagy erőszakkal itt tartani. Aki viszont 
bekopog az ajtónkon, annak tudnia kell, hogy milyen itt a házirend, és 
azt el kell fogadnia. Talán ezért is működik ez a dolog ennyire, mert 
nem erőszakoljuk rá az elképzelésünket senkire.</p>

<p><b><i>Van-e olyan szülő, aki végül hazaviszi, felneveli gyerekét?</i></b></p>

<p>Hogyne volna. Van, akinek csak egy évre van szüksége, ahhoz, hogy 
lábra álljon. Van olyan, aki a gyerekével együtt hozzánk költözik, és 
utána hasznos tagja lesz a nagy családunknak. Több olyan szülőt is 
alkalmaztunk az évek során, akik beadták a gyerekeiket hozzánk. De 
sajnos nem mindenkit lehet talpra állítani, vannak olyan szülők is, 
akiknek nem jön össze. Nehéz dolog, de be kell látnunk, hogy mindenkin 
nem tudunk segíteni. Az ideális az volna, ha az élete mindenkinek 
helyrezökkenne, megtalálná a helyét, hasznos tagja lenne a 
társadalomnak. De nem vagyunk egyformák. Vannak olyan emberek, akiknek 
az életük megbicsaklik, valami miatt nem tudnak továbbmenni, akik a 
családfenntartó képességeiket részben, vagy teljesen elvesztik. Nem 
képesek gondoskodni a gyermekeikről. Vagy mert betegek, vagy 
elzüllöttek, van olyan is, hogy egyszerűen nem képes rá valaki. Ilyenkor
 szoktak bennünket megkeresni. Ha tényleg komoly probléma van, akkor 
próbálunk a süllyedő család mellett, mint mentőcsónak megjelenni.</p>

<p><b><i>Ez hogy történik?</i></b></p>

<p>Háromféleképpen. Az első a napközi otthonban való elhelyezés. Olyan 
gyerekek számára működtetjük ezeket a napközi otthonokat, akiknek bár 
van családjuk, de szülei nem tudják a napi ellátást megoldani, nincs, 
aki otthon segítsen nekik a tanulásban, vigyázzon rájuk délután. A 
gyerekek iskola után elmennek a napközibe, ahol ebédet kapnak, majd a 
nevelők segítségével elvégzik a házi feladatukat, tanulnak. Utána 
következnek a szabadidős programok: társas játékok, kézműves 
tevékenységek, közösen végzett munka (kertészkedés, takarítás, uzsonna, 
vacsorakészítés). Este pedig hazamennek a saját szüleikhez. A napközinek
 a lényege tulajdonképpen az, hogy a gyerek helyben folytassa az 
iskolát, és megelőzzük, hogy bekerüljön egy bentlakó otthonba, vagyis a 
nehéz körülmények ellenére a saját családjában maradhasson. A második 
kategóriát az állami gondozásba adott gyerekek, a  <i>“plasamentesek”</i>
 képezik. A hivatalos, gyámhivatali vagy törvényszéki határozattal 
nálunk elhelyezett gyerekek esetében az alapítvány az államtól egy 
minimális összeget kap a “havi ellátásra”. Itt már olyan gyerekekről van
 szó, akiknek a szülei még azt a minimálisat sem tudják biztosítani 
gyerekeik számára, mint az első kategória, és átengedik nekünk a 
gyerekneveléssel járó feladatokat és jogokat. És végül harmadik 
lehetőségként ott van a szociális kollégiumban való elhelyezés. Ez 
tulajdonképpen fából vaskarika, mert ilyen típusú gyermekvédelem 
hivatalosan nem létezik a romániai törvényben. De ebből van a legtöbb 
gyerekünk, mert itt a szülők gyorsan és könnyen kérhetik a gyermekük 
bentlakásba való felvételét: besétálnak az alapítványhoz és a 
házvezetővel megbeszélik, hogy be akarják hozni a gyereket. Persze ennek
 is feltétele, hogy szociálisan hátrányos helyzetű családból származzon a
 gyerek, és a szülő valamiféleképpen bizonyítsa ezt nekünk. Ezek a 
gyerekek is ugyanabban a bánásmódban részesülnek, mint a hivatalosan 
elhelyezettek, ugyanúgy kapnak élelmet, ruhát, tanszert és szeretetet. 
Ezért a fajta ellátásért a szülők nem fizetnek semmit. A földrajzi 
távolságtól és a család helyzetétől függően akár minden hétvégén 
hazautazhatnak a gyerekek, a messzebb lakók persze csak iskolai 
szünetekben tudják ezt megtenni.</p>

<p><b><i>Hány munkatársa van?</i></b></p>

<p>Sok. Mindig éppen annyi, ahányra szükség van, hiszen az én főnököm (<i>és mutat fölfele</i>)
 kirendeli nekem a segítséget is. Ha van egy síró kisgyerek, akinek 
anyai ölre van szüksége, akkor előbb-utóbb találok egy asszonyt is, aki 
úgy érzi, hogy szeretetéből több gyereknek is tudna juttatni. Én azt 
hiszem, hogy a világon mindennek megvan a párja, mint egy óriási puzzle,
 millió kis darabkával, csak türelem kell hozzá, hogy összerakd a 
párokat, és ne add fel a hiányzó darabnak a keresését. Az én dolgom úgy 
néz ki, hogy állandóan a tökéletes – vagy, ne túlozzak, a lehető legjobb
 – párt keresem a már meglévő darabokhoz. Van, amikor egy vagy több 
gyerekhez keresem a kotlómamát, van, amikor a mamának a gyereket, van 
úgy, hogy egy házat adományoznak a Szent Ferenc Alapítványnak, és akkor 
eldöntöm, hogy megtöltöm gyerekzsivajjal, és a helynek függvényében 
ismét néhány új taggal nő a családunk. Én most már nem nevelek gyereket 
úgy, mint valamikor a kilencvenes években, amikor én is, itt a 
kolostorban, a munkatársakkal karöltve dolgoztam, reggel ébresztettük  a
 gyerekeket, öltöztettük őket, küldtük iskolába. Azóta akkorára nőtt a 
család, hogy nekem, mint családfőnek, teljesen más feladatokat kell 
ellátnom, éspedig azt, hogy előteremtsem ennek a sok-sok háznak, ennek a
 sok-sok gyereknek a mindennapi kenyeret, a fűtéshez a fát, a számlák 
kifizetéséhez a pénzt. Meg persze azért ellenőriznem kell, hogy mindaz, 
amit a felnőttek vállalnak, úgy történik-e, ahogy megígérték, rendesen 
elvégzik-e a feladataikat… Mert bizony, sokszor és sokat mondanak a 
felnőttek, sokat vállalnak, de nem teljesítik vállalásaikat. Ezért nem 
árt, ha vigyázó szemmel figyelem működésüket. Több mint háromszáz 
kolléga dolgozik azért, hogy mindaz, amit vállaltunk, teljesüljön is.</p>

<p><b><i>Hogy néz ki Böjte Csabának a munkanapja?</i></b></p>

<p><i>(Nevet.)</i> Nagyon jól. Az én főnököm (<i>és most már ki is mondja a nevét</i>),
 Jézus Krisztus nem akar engem agyon dolgoztatni. Emlékszik-e arra a 
példázatra, amikor a gonosz lélek arra csábítja Jézus Krisztust a 
templom tetején, hogy – <i>Na, most innen dobd le magad, mert az 
angyalok úgyis kifognak, és ettől mindenki el fog ájulni, hogy milyen 
csodákra vagy képes, rögtön tódulni fognak hozzád az emberek, 
megkeresztelkednek, a hitetlenek hívőkké, a  pogányok keresztyénekké 
lesznek</i>. Jézus pedig erre azt válaszolja – <i>Távozz tőlem, Sátán</i>. Szóval Jézus nem úgy akar minket megváltoztatni, hogy essen le az állunk, hanem másképp.</p>

<p>Van egy másik történet is. Az arról szól, hogy Jézus összegyűjt 
néhány embert, akiket felkészít, hogy kettesével, hármasával induljanak 
el az evangéliumot hirdetni, menjenek embertársaik közé, bátorítsák 
őket, gyógyítsák őket, hallgassák meg panaszaikat. Ő nem megy velük. 
Egyedül marad és imádkozik. Amikor azok visszajönnek, és elmesélik, mi 
minden történt velük, egymás szavába vágva teszik ezt, mert tele vannak 
sikerélménnyel. Jézus, miután meghallgatja őket, feláll, és hálát ad az 
Atyának, hogy megmutatta az apostoloknak, hogy <b>milyen jó dolog jónak lenni, hogy milyen nagyszerű, felemelő érzés jót tenni valakivel</b>.</p>

<p>Mit akartam mindezzel mondani? Hogy jómagam is akkor dolgozom igazán,
 ha nem is dolgozom. Nem kell, hogy látványos dolgot műveljek, nem kell 
fejest ugranom elképesztőbbnél elképesztőbb feladatokba, még csak nem is
 kell vállvetve dolgoznom a kollégáimmal. Én akkor teljesítem jól a rám 
bízott feladatot, ha megteremtem a lehetőséget arra, hogy a többiek jól 
dolgozhassanak, jót tehessenek, és ez nem kevés. Elmondom sportosabban 
is: ha én olyan labdát tudok továbbküldeni a velem egy csapatban 
játszónak, amiből ő gólt tud rúgni, az neki öröm, fény, lendület, és 
akkor bátrabban megy ki a pályára a következő alkalommal, és még 
eredményesebben küzd. De nemcsak ő, hanem a teljes csapat. A karmester 
másokat kell, hogy helyzetbe hozzon, nem ő veri össze a cintányért, és 
nem ő játszik a hegedűn. Az viszont igenis tőle függ és őt minősíti, 
hogy hogyan szól a teljes zenekar.</p>

<p><b><i>Nagyon nehéz feladat… Maradva a focis hasonlatoknál, nem lehet minden meccset megnyerni.</i></b></p>

<p>Igen is, meg nem is. Egyetlen parancsot kell szem előtt tartanom, a 
szeretet parancsát. Hozzám, ha bekerül egy gyerek, nem az fordul meg a 
fejemben, hogy most igenis ebből a gyerekből egyetemet végzett, diplomás
 úriembert faragok. Mert, úgymond, csak az volna az igazi sikertörténet.
 Nem. Néhány évvel ezelőtt volt egy hetedikes fiam. Úgy lázadt minden 
ellen, nem lehetett vele szót érteni. Egyre csak azt hajtogatta, hogy 
neki van egy apukája, ő haza megy hozzá, Vajdahunyadra. Persze, én 
tudtam, hogy az apukája is vaslopásból él, nem részletezem… De nem 
ellenkeztem. Hagytam, hogy elmenjen. Búcsúzáskor viszont mondtam neki, 
hogy ha nem azt találja otthon, amire számít, ide visszajöhet. Egy év 
múlva visszajött… Mondta, hogy szeretne tovább tanulni. Kilencedikben 
már az első tanulók között volt. Érettségi után egy nyomdában dolgozott 
1-2 évet, aztán visszajött hozzánk, azóta is itt van. Nos, ennek a 
történetnek az első fele a kudarcról szól, mert persze, hogy annak 
idején kudarcként éltem meg azt, hogy a fiú mindenáron el akar menni. De
 mindig meg kell várni a meccs végét. Vannak olyan történeteim, amelyek 
esetében 15 vagy annál is több évet kell várni, hogy pontot tegyünk a 
végére. Akkor aztán össze lehet számolni a kék foltokat, a 
gólhelyzeteket, a kapufákat. Lényeg a lényeg: ki kell menni a pályára. 
És ezt üzenem mindenkinek, mert főként manapság nagyon könnyen 
ítélkezünk, értékelünk, leszólunk, kritizálunk, és pontosan tudjuk, hogy
 mit hogyan kellett volna tenni. De ezt a kispadról tesszük, a pálya 
széléről kiabálunk és intünk be a játékosoknak. Merjünk labdába rúgni. 
És akkor meg fogjuk látni, hogy minden megváltozik, más szemmel látjuk a
 világot. A Facebook egyik nagy csalása az, hogy elhiteti az emberrel, 
hogy ő is játékos, ő is labdába rúg, csak azért, mert ott ül a képernyő 
előtt és kommentel. Nem.  Éppen ezért mondom, hogy ki kell kapcsolni a 
számítógépet, és el kell kezdeni élni. Ütéseket, kék foltokat, 
rúgásokat, gólokat kapni. És a végén, ha azt mondja majd a bíró, hogy – 
hajszálnyival ugyan – de jobbak voltunk ellenfelünknél, akkor valóban 
elégedetten dőlhetünk hátra, hogy jó mulatság, igazi munka volt.</p>

<p><b><i>Azt hiszem, hogy éppen az ilyen gondolatoknak 
köszönhetően Böjte atya igazi szupersztár lett, és ez az Alapítványnak 
is a hasznára válik, hiszen támogatók is akadnak – gondolom – szép 
számban.</i></b></p>

<p>Nem panaszkodhatunk. Valóban sokan támogatnak minket. Sok kis összeg,
 sok-sok csepp az, amiből a &quot;tenger&quot; lesz. Például sok kedves ember 
adományozza nekünk adója egy százalékát. Mindenki legyintene erre, de 
valóban számottevő összeg kerekedik ki az apró adományokból, melyekért 
mi nagyon hálásak vagyunk. Mindenki tehetőssége függvényében adományoz. 
Nekünk egyformán kedvesek azok, akik ránk gondolnak. Képzelje, az elmúlt
 hetekben fegyházlátogatáson voltam. A foglyok konzerveket gyűjtöttek a 
gyerekek számára. Számtalan szükséget szenvedő ember találja meg a 
módját, hogy abból a kevésből, sokszor nagyon kevésből, amije van, 
nekünk is juttasson.  Ezeket az adományokat többre tartom sokszor a 
tekintélyes összegeknél. Azt szoktam mondani, hogy ha tőlem kér valaki 
sokat, azt én sem tudom megadni, ezért örülök a kevésnek, mert ha sokan 
adnak keveset, abból, hála Istennek, sok lesz. A hópehely is milyen 
pici. De ha sok van belőle, akkor azon sízni lehet, azon szánkózni 
lehet. Működik a keresztszülő programunk is, a román államtól is kapunk 
egy bizonyos összeget, a többit pedig jómagam teremtem elő. Apropó, 
szupersztárság, a Helikon kiadónál megjelent néhány könyvem, ami szintén
 hozzásegített ahhoz, hogy a mindennapinkat biztosítani tudjuk, mert az 
emberek szeretik hazavinni könyv formájában is az elmélkedéseimet. Én 
igyekszem egyszerűen, közérthetően fogalmazni, nem kerítek nagy 
cirádákat semmi köré. A stílusomról nem mondhatja senki, hogy 
emelkedett, fennkölt. Nem is akarom, hogy az legyen. Én az élettel 
dolgozom, amit mondok, amit leírok, annak életszaga kell, hogy legyen. 
Sosem gondoltam volna, hogy egy szerzetes leírhat olyat, hogy „<i>na, akkor ezt te is jól megszívtad, Uram</i>”, de leírtam. És aztán sokan mondták, hogy éppen emiatt szeretik elolvasni elmélkedéseimet, mert ilyeneket írok. Meg mondok.</p>

<p><b><i>Sokszor hallottam Önt arról beszélni, hogy legalább 
annyit tanult Ön is a gyerekektől, annyit köszönhet nekik, mint ők 
Önnek. Mit tanult tőlük? Mire gondoljunk ilyenkor?</i></b></p>

<p>–„<i>Ha nem lesztek olyanok, mint a gyermekek, nem juttok be a mennyek országába.”</i>   <i>(Fölemeli mutatóujját figyelmeztetőn.)</i>
 Jézus nagyon egyszerűen és érthetően fogalmazza meg a mondanivalóját, 
és sokszor így sem értik, hogy mit is akar közölni velünk. Hogy mire 
tanítanak a gyerekek? Hihetetlenül gyorsan talpra állnak, pedig egyesek 
akkora pofonokat kaptak az élettől, hogy felnőtt fejjel bele sem tudunk 
gondolni. Karácsony volt, és nem egy gyermek a bentlakásból azt kérdezte
 tőlem: <i>az anyukám miért nem hív fel engemet?</i> Összeszorult a torkom olyankor, de tudom, hogy jó válasz nincs, ezért igyekszem más irányba terelni a beszélgetést<i>. Te kis borzos, </i>mondom a lányoknak, <i>mikor fésülködtél utoljára? Nézd csak, hogy nézel ki.</i>
 Olyankor én jól összeborzolom a haját, csavarok egyet az orrán, 
kétszer-háromszor a magasba dobom, nevetünk, és látom, hogy tiszta 
szívből tud kacagni. Igen, van valami probléma, de ott egye meg a fene! 
Éljünk! Mi, felnőttek sokszor úgy bele tudunk ragadni a hínárba, a 
mocsárba, évekig vakargatjuk ugyanazt a sebet, amíg már amputálással sem
 lehet segíteni a bajon, a gyerek viszont pillanatok alatt feláll, 
megrázza magát, mint a kiscsikó, és továbbmegy. A léleknek ezt az erejét
 nagyon jó lenne megőrizni. Valahol útközben elveszítjük ezt a 
rugalmasságot, de én azt mondom, hogy ha erről szól a felnőtté válás, 
akkor rossz úton járunk. Az a jó, ha nincs olyan gond, amit játékkal ne 
lehetne megoldani. Egyébként egy másik „híres” mondásom, amit 
lépten-nyomon hangoztatok, hátha foganatja is lesz, hogy a gyermek 
minden problémára, bajra, bánatra orvosságot jelent. Aki kedvetlen, aki 
fáradt, aki megunta a hajszát, aki szeretne kikapcsolódni munka után, 
aki bánatos, aki beteg… üljön le egy gyermek mellé. De úgy üljön oda, 
hogy csak a gyerekre figyel. Nyitott szívvel. És a gyermek meggyógyítja,
 megvigasztalja, mosolyt csal az arcára. Amit most fogok mondani, az 
nagyon sok felnőttnek nem fog tetszeni, és lehet magyarázni, lehet 
csűrni-csavarni, de én csak egyféleképpen tudom elmondani: azért beteg 
az európai társadalom, az európai kultúra, mert nem vállalunk gyereket. 
Egy nemzet, egy népcsoport, egy teljes kultúrkör életereje ezzel az 
egyszerű módszerrel mérhető le. Ahol van vitalitás, ahol van élni 
akarás, ott van gyermek. Ahol nincs gyermek, ott semmiféle mesterséges 
beavatkozással nem lehet a folyamaton változtatni. Ott lassan-lassan 
elfogy az élet. A gyerekkacagás megszűntével beálló csendben már 
valóban, mintha csak a kérlelhetetlen másodpercszámláló ketyegését 
hallaná az ember. A vég közeledését.</p>

<p><b><i>Karácsony után, újév előtt azt hiszem, mindenki 
megkérdezi Böjte atyától, hogy mire is kellene leginkább odafigyelnünk? 
Mit csináljunk másképp? Miről ne feledkezzünk meg?</i></b></p>

<p><i>(Nevet.)</i> Persze, mindenki megkérdezi. És azt is tudom, hogy a <b>Maszol</b>
 olvasói sem bocsájtanák meg önnek, ha nem ezt tette volna fel utolsó 
kérdésként. Az emberek szeretik a recepteket. Mindenre van valamiféle 
receptünk. Olyan, amit örököltünk nagyszüleinktől, dédszüleinktől, 
olyan, amit frissen kinézünk az internetről, és olyan, amit Csaba 
testvértől hallottunk. De nincsen ezzel semmi gond. A Főnököm (!) ezért 
küldött, többek között ez az én dolgom. Hogy aztán ki mihez kezd a 
recepttel… na, ez az, ami miatt újabb és újabb csodaszerekre van 
szükség. Mert elolvassuk, zsebre tesszük, megfeledkezünk róla, kimossuk a
 nadrágot, és a nadrágzsebben a receptet. Na, de azért mindig el kell 
mondani, hátha megmarad: az első és legfontosabb az, hogy ne 
feledkezzünk meg arról, hogy Isten bízik bennünk. Főként a szülőktől 
kérdezem, hogy kire mernék rábízni gyermeküket? Nem akárkire, ugye? 
Isten ránk bízta fiát. Elküldte hozzánk. Jézus megszületett, és 
rámosolygott Máriára meg Józsefre. Olyan érdekes, hogy amikor kétezer 
évvel ezelőtt felmerült a kérdés, mire van szüksége a világnak, a 
mennyei Atya egy gyermeket adott. Ha megkérdeznék, hogy szerintem mi 
lenne a gyógyszer, amit ma a családjainknak, a népünknek felírnék, akkor
 azt mondanám: egy gyermek. Mert a gyermekek jelentik az egyetlen 
esélyt, hogy jobbak legyünk, hogy felismerjük, milyen jó dolog jónak 
lenni.</p>

<p>Jézus Krisztus azt mondta, legyünk kovászok. Gondolkodott-e valaki 
már azon, hogy mi történik a kovásszal, ha bedagasztjuk a 
kenyértésztába? Nem marad egyben, egy helyen. Amikor megkel a kenyér, 
akkor eltűnik benne. Ez az életünknek is az értelme. Én sem akarok 
valami fennmaradó, örök dolgot csinálni. Egyszerűen azt szeretném 
megértetni az emberekkel, hogy jó dolog jónak lenni. Tehát ott, ahol 
vagy, nézz körül, bújj elő a csigaházadból, vedd észre, mennyi érdekes 
és értékes ember van körülötted, és nyújtsd a kezed nekik. Biztosan 
viszonozni fogják a kézfogásodat. És ezekben a kézfogásokban az a szép, 
hogy bármelyik a kezek közül lehet segítséget nyújtó és segítséget 
elfogadó, a szerepek változhatnak, az áramkörök oda-vissza működhetnek. 
Ha valaki azt mondaná nekem, hogy száz év múlva is állni fog a Dévai 
Szent Ferenc Alapítvány, nem örvendenék. Paradox módon, azt szeretném, 
ha - az elkövetkező száz év alatt - eltűnnék  minden, amit építettem. 
Úgy is találtam ki ezeknek a házaknak is a működését. Az a nevelő, aki 
15-20-25 évig dolgozik az alapítványnál, munkája fejében megkaphatja 
majd azt a házat, amelyben az általa felnevelt gyerekekkel lakott. Mert 
azt szeretném, ha a felnevelt gyerekek visszajárhatnának hozzá, és 
elhoznák oda saját gyerekeiket is a vakációkban, és a kotlómama akkor 
már boldog nagyanyóként foglalkozhatna unokáival. Én pedig, ha az 
Úristen megengedné nekem, hogy kikönyököljek a mennyek országának egyik 
ablakán, azt szeretném látni, hogy az emberek a jóság gyakorlatában 
eljutottak odáig, hogy nem kell nagy árvaházakat működtetni, mert a 
szomszéd oda tud figyelni a másik házban lakó gyerekre is, és megkínálja
 egy szelet kenyérrel, ha látja, hogy éhes, vagy meghívja kirándulni, ha
 látja, hogy magányos.Van-e szebb, nemesebb feladat egy élet 
megmentésénél, támogatásánál? Jézus Krisztus  azonban nem kőkemény 
Caritas szervezeteket akart létrehozni, nem alapítványokban 
gondolkodott, hanem azt szerette volna, hogy mindnyájan szeretettel 
legyünk egymás iránt. Ha én majd kikönyökölök a mennyeknek ablakán, és 
azt látom, hogy a gyermekeimnek a gyermekei és azoknak a gyermekei nem 
árvaházakban nőnek fel, akkor azt fogom mondani, hogy jó kovász voltam, 
és nincs már szükség a Szent Ferenc Alapítványra , mert a szeretet 
egy-egy cseppjét sikerült úgy szétszórnom ebben a kicsi erdélyi 
világban, hogy az egyre tovább és tovább osztódik, az idők végezetéig.</p>

<div style="background-color:rgb(223,223,223);border-left:5px solid rgb(196,11,43);color:rgb(51,51,51);display:block;font-family:encodesansnarrow-regular;font-size:16px;font-weight:300;line-height:24px;margin-bottom:25px;padding:8px;text-align:left">Böjte
 Csaba 1960-ban született Kolozsváron. Édesapja, Böjte Sándor 
szerszámlakatos az 1956-os magyar forradalmat követő romániai 
megtorláshullám egyik áldozata volt. Egy verse miatt 1959-ben több 
protestáns teológussal együtt letartóztatták, és hét évi börtönre 
ítélték. Szamosújvárra került, ahonnan 1962-ben szabadult. A börtönbeli 
rossz bánásmód következtében egészsége erősen megromlott, és 1964. 
január 2-án elhunyt. A félárván maradt gyerekeket az édesanya nevelte 
fel, áldozatos odaadással. Böjte Csaba autószerelőnek tanult, majd 
miután ezt feladta, egy évig bányászként élt a Hargitán. A ferences 
rendbe 1982-ben jelentkezett, teológiai tanulmányait Gyulafehérváron és 
Esztergomban végezte, 1989-ben szentelték pappá. Dévai plébánosként 
oltalmába fogadott néhány utcagyereket, és „a lakatot leverve” az 
elhagyott és évtizedek óta üresen álló ferences kolostorba költöztek. A 
Dévai Szent Ferenc Alapítvány és Böjte Csaba gyermekmentő tevékenysége, 
azóta, világhírű lett.</div>
                                        </div>
                                        
                                        </div>