<div dir="ltr"><div class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-cim">Háborúban álló világnézetek<br><br><a href="http://gondola.hu/cikkek/103759-Haboruban_allo_vilagnezetek.html" target="_blank">http://gondola.hu/cikkek/10375<wbr>9-Haboruban_allo_vilagnezetek.<wbr>html</a><br><br></div>

<div class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-lead"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-text">A globalitás és a nemzeti lét világlátása, világérzékelése közötti végtelenül mély szakadék meghatározza századunkat.<br><br></span></div>
<div class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-utolsomod">
  </div>
<div class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-megjelenes">
  2016. december 31. 11:17
</div>

  <div class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-ikonok">
  <div class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_toolbox m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_default_style">
    <a class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_button_email m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at300b" title="E-mail" href="http://gondola.hu/cikkek/103759-Haboruban_allo_vilagnezetek.html#" target="_blank"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at-icon-wrapper" style="background-color:rgb(132,132,132);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
    <a class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_button_print m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at300b" title="Nyomtat" href="http://gondola.hu/cikkek/103759-Haboruban_allo_vilagnezetek.html#" target="_blank"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at-icon-wrapper" style="background-color:rgb(115,138,141);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
    <a class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_button_twitter m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at300b" title="Twitter" href="http://gondola.hu/cikkek/103759-Haboruban_allo_vilagnezetek.html#" target="_blank"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at-icon-wrapper" style="background-color:rgb(29,161,242);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
    <a class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_button_gmail m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at300b" title="Gmail" href="http://gondola.hu/cikkek/103759-Haboruban_allo_vilagnezetek.html#" target="_blank"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at-icon-wrapper" style="background-color:rgb(219,68,55);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
    <a class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_button_google_plusone m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at300b" title="Google+">
    <div class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-google_plusone_iframe_widget" style="width:90px;height:25px"><span></span></div></a><a class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_button_pinterest_share m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at300b" title="Pinterest" href="http://gondola.hu/cikkek/103759-Haboruban_allo_vilagnezetek.html#" target="_blank"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at-icon-wrapper" style="background-color:rgb(203,32,39);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
    <a class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_button_myspace m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at300b" title="MySpace" href="http://gondola.hu/cikkek/103759-Haboruban_allo_vilagnezetek.html#" target="_blank"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at-icon-wrapper" style="background-color:rgb(40,40,40);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>    
    <a class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_button_favorites m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at300b" title="Kedvencek/Könyvjelzők" href="http://gondola.hu/cikkek/103759-Haboruban_allo_vilagnezetek.html#" target="_blank"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at-icon-wrapper" style="background-color:rgb(245,202,89);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
    <a class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-addthis_button_expanded m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at300m" title="Még több..." href="http://gondola.hu/cikkek/103759-Haboruban_allo_vilagnezetek.html#" target="_blank"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-at-icon-wrapper" style="background-color:rgb(255,101,80);line-height:16px;height:16px;width:16px"></span></a>
  </div>
  <div class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-fb-share-button m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-fb_iframe_widget" style="float:right"><span style="vertical-align:bottom;width:60px;height:20px"></span></div>
  
  </div><p>
        <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>A XXI. század második évtizedére kialakult </b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a globális piac </b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>és a 
nemzetállam</b></span>, illetve<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> a globalizmus</b></span> és<span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)"> a demokrácia</span> </b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>közötti törésvonal.</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A
 globális elit </b></span><span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>egyszerre áll konfliktusban </b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a nemzetállammal és a 
demokráciával,</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>s a megoldást a nemzetállamok feletti, nemzetközi 
intézmények uralmában képzeli el. Véleménye szerint </b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>a nemzetállamok</b></span> 
<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>háttérbe szorítása, hosszabb távon azok megszüntetése,</b></span> illetve nemzeti 
demokráciák helyett <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>egy új globális uralmi rend létrejötte lenne <span style="background-color:rgb(217,234,211)">a 
megoldás a világ összes konfliktusára</span>.</b></span></p>
<p>
        A törésvonal-, vagy angolul <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>cleavage-elmélet</b></span>et Seymour Martin Lipset 
amerikai, illetve Stein Rokkan norvég politológus dolgozta ki még a 
hatvanas évek végén, a hetvenes évek elején. Elméletük azóta is a 
politikatudomány egyik meghatározó eleme, vizsgálati módszere. Az 
elmélet<span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b> abból indul ki, hogy a modern társadalmakban az egyes csoportok 
között létrejönnek olyan ellentétek, melyek belső, társadalmi keretek 
között nem oldódnak fel, ezért politikai formát öltenek, s a pártok 
vállalják fel ezeket a konfliktusokat</b></span> parlamenten kívül és belül, 
illetve <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>a kormányzat és az ellenzék közötti küzdelmekben.</b></span></p>
<p>
        A társadalmi ellentétek tehát azáltal válnak fajsúlyossá, törésvonallá,
 hogy az adott ország politikai és párttagoltsága ezekre épül fel, ennek
 a mentén zajlanak a politikai és közéleti küzdelmek.<span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b> Az elmélet szerint
 a vizsgált nyugati társadalmakban a társadalmi megosztottságok 
alakítják ki a pártrendszert és a politika szerkezetét az egyes 
országokon belül, s ezáltal kap a hatalomért folyó harc demokratikus 
tartalmat</b></span>, hiszen a pártok nem a társadalom felett lebegnek, hanem 
társadalmi értékeket és érdekeket képviselnek kormányon és ellenzékben.<br>
        Lipset és Rokkan a nyugati történeti fejlődés alapján négy meghatározó 
törésvonalat különített el, melyek közül kettő gazdasági, kettő 
kulturális jellegű volt.</p><div id="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-billboardbanner"><span class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-banner">
<ins></ins>
</span>
</div>
<p>
        <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Gazdasági törésvonalnak számított – s egyben a bal-jobb szembenállás 
alapját is jelentette – a munka és a tőke ellentéte</b></span>, amelyet modern 
nyelven nevezhetünk a tulajdonosok és a tulajdon nélküliek, avagy a 
munkáltatók és a munkavállalók konfliktusának is. Ennek mentén alakultak
 ki egyik oldalon a kommunista, szocialista, szociáldemokrata, a másik 
oldalon pedig a vállalkozó- és magántulajdon-barát liberális és 
konzervatív-kereszténydemokrat<wbr>a pártok. <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>A másik fontos megosztottság az 
ipari és az agrárérdekek ellentéte; </b></span>az agrárszektor háttérbe 
szorulásával párhuzamosan megjelentek az agrárpártok szerte 
Nyugat-Európában, illetve Amerikában.</p>
<p>
        <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>A kulturális ellentétek egyike a vallási, hívő-nem hívő, illetve a 
felekezetek közötti szembenállás, mely a XIX. század liberalizációja 
következtében létrehozta a kereszténydemokrata és keresztényszociális 
pártokat</b></span> (e kettő szövetségére épül ma is a német kormányzó koalíció 
jobboldala). Az úgynevezett néppárti politikai tábor ma is elsősorban 
kereszténydemokrata pártokra épül az EU-ban is. Végül a szerzőpáros 
által elemzett <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>másik kulturális ellentét a nemzeti-etnikai szembenállás,
 ami az adott országon belüli, többséget alkotó államnemzet és a 
kisebbségben lévő nemzetiségek, etnikai-nyelvi csoportok között alakult 
ki</b></span>.Erre példa <span style="background-color:rgb(217,234,211)">Spanyolországban a baszk és a katalán kisebbségi párt,</span> <span style="background-color:rgb(217,234,211)">az 
északír függetlenségi Sinn Féin, a belgiumi vallon és flamand pártok, az
 RMDSZ és még hosszan lehetne folytatni a sort.</span><br>
        Ugyanakkor jól látható, hogy Lipset és Rokkan az egyes országokra, a 
nemzetállamokra fókuszált, ami tökéletesen meg is felelt az akkori 
történelmi, politikai és társadalmi feltételeknek.</p>
<p>
        <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A globalizációs folyamatok, a globális piac kialakulása éppen a 
hatvanas-hetvenes évek után erősödik fel, s kap hatalmas lendületet a 
Szovjetunió és ezzel a kommunista tábor felbomlásával, a világ – úgymond
 – egypólusúvá válásával.</b></span> Lipset és Rokkan még nem érzékelhették kellő 
mértékben, hogy<span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b> a helyi, országos piacok </b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>hogyan szorulnak vissza a 
globális piaci szereplők, a multinacionális gigacégek megjelenésével, a 
globális bank- és pénzügyi szféra hogyan veszi át a hatalmat </b></span><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>az ipartól,
 a termelőtőkétől</b></span>, <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>milyen mértékben jelenik meg a spekulatív pénztőke, s
 mindennek eredményeként a pénzügyi hatalom hogyan vált át fokozatosan 
politikai hatalommá </b></span>transznacio­nális metszetekben.</p>
<p>
        A XXI. században azonban a helyzet gyökeresen megváltozott, s az 
országhatárokon belüli, nemzeti törésvonalak fokozatosan alárendelődnek a
 globális törésvonalaknak. Éppen ezért <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>újra kell értelmeznünk a 
klasszikus szerzőpáros elméletét;</b></span> nem eldobni, ellenkezőleg,<span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b> a mai 
viszonyokhoz kell igazítani.</b></span></p>
<p>
        <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Önmagukban is fontos konfliktusok és szembenállások.</b></span></p>
<p>
        <b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">Egyesült Európai Államok vagy a nemzetek Európája</span>.</b> Az 
előző egyet jelentene a tagállami szuverenitás felszámolásával és egy 
koncentrált, szuperföderális állam létrejöttével, amely egyben részévé 
válna a globális intézményi rendnek. Az ENSZ António Guterres leendő 
főtitkár irányítása alatt egyre inkább a nevének akar majd megfelelni, 
vagyis a nemzetek egyesülése nem szuverén és egyenrangú országok 
együttműködését, hanem a nemzetállamok felszámolódását jelentené – ha 
engedjük.</p>
<p>
        <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Liberális vagy nem liberális demokrácia.</b></span> A globalizmus
 pártján álló, fősodratú neoliberális irányzat a demokrácia azon 
változatát fogadja csak el demokráciának, amely a majoritárius „többség 
dönt” elvét háttérbe szorítva az egyéni és kisebbségi jogokat, a 
mindenkori ellenzék jogait túlpreferálja, így oldva fel az erős, nemzeti
 alapú központi hatalmat. Minden, a legitim többségi uralmat 
következetesen érvényesítő ország azonnal megkapja a féldemokratikus, 
autokratikus, illiberális stb. leminősítő jelzőket.</p>
<p>
        <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Multikulturalizmus vagy a többségi kultúra uralma.</b></span> A 
globalizmus hívei a kultúrák, vallások, etnikumok stb. egyenrangú 
sokszínűségéből kiindulva a mindenkori kisebbség védelmét hirdetik az 
uralkodó többséggel, vagyis az „elnyomó”, fehér, férfi, keresztény 
középosztállyal szemben; ideáljuk a kozmopolita állampolgár, aki 
elszakad nemzeti identitásától, vallásától, kultúrájától. Ezzel szemben a
 nemzetalkotó (többségi) kultúra hívei az országon belüli kultúrák 
keveredését, egybeolvadását és feloldódását a nemzeti, nemzetállami lét 
szempontjából életveszélyesnek tartják és elutasítják.</p>
<p>
        <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>Elitizmus vagy antielitizmus</b>.</span> A globalizáció hívei a 
piacot vezető cégek, a menedzserek, bankok, befektetők szakértelmében 
bíznak a legjobban, azt vallják, hogy a világot egy hozzáértő elitnek 
kell irányítania. A globális elittel szemben fellépők kiindulópontja 
viszont az, hogy az elitizmus a végletekig fokozza a társadalmi 
különbségeket egy rendkívül szűk, egyre jobban koncentrálódó és 
kasztosodó szupergazdag réteg és emberek milliárdos tömegei között, 
aminek katasztrofális következményei lehetnek.</p>
<p>
        <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>A migráció lehetőség vagy veszély Európa számára.</b></span> A 
globalisták, az uniós elit álláspontja egyértelmű: Richard 
Coudenhove-Kalergi 1920-as években kifejtett páneurópa-koncepciója a 
kevert fajú Európáról áll a törésvonal egyik oldalán; ez ellen lép fel a
 másik oldalon az európai kultúra és vallás megvédését célul kitűző 
tábor (élén Orbán Viktorral és a V4-ekkel).</p>
<p>
        Összefoglalva: a globalitás és a nemzeti lét világlátása, 
világérzékelése közötti végtelenül mély szakadék meghatározza 
századunkat. Igazi törésvonal ez, mert nemcsak a politika és az eszmék 
talaján jelentkezik, de <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>láthatóan kettéosztja a társadalmakat is, 
ráadásul néha meglepően arányosan</b></span>. Figyeljük meg, <span style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>milyen sokszor 
születnek szinte döntetlenközeli eredmények és patthelyzetek egyes 
országok választásain, lásd Ausztria, Egyesült Királyság </b></span>stb.</p>
<p>
        S a végére még egy sajátos dolog: a mi népi-urbánus ellentétünk a XX. 
század húszas-harmincas éveiből már szinte visszatükrözte mindazokat a 
konfliktusokat, amelyek immáron globális, átfogó törésvonalakká váltak. 
Nagyjából a kiegyezés, de különösen az első világháború óta a 
történelmünkben hordozzuk mindazon ellentéteket, amelyek a XXI. századra
 globális szinten is megjelentek. Nem véletlen talán, hogy mintha a 
megoldás irányába is lennének hasznos javaslataink a világ számára.</p>
<p>
        <i>Fricz Tamás</i></p>
<p>
        <i>A szerző politológus</i></p>

  <div class="m_-1119735296606738970m_2588957066872390668m_1873261809579154199gmail-szerzo"><a href="http://magyaridok.hu" target="_blank">magyaridok.hu</a></div></div>