<div dir="ltr"><h2>Hívom a családokat - Bíró László püspök 2016. májusi levele</h2>                                  
        
<div>
<div><a href="http://csaladhalo.hu" target="_blank">csaladhalo.hu</a></div><div>MKPK</div>
<div>2016. 04. 29. 12:13<br><a href="http://csaladhalo.hu/cikk/hatter/hivom-csaladokat-biro-laszlo-puspok-2016-majusi-levele" target="_blank">http://csaladhalo.hu/cikk/hatter/hivom-csaladokat-biro-laszlo-puspok-2016-majusi-levele</a><br></div>
</div>
<div> </div>
<div>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr>
<td>
<div>
</div>
<br></td>
<td>
<div>
</div>
<br></td>
</tr></tbody></table>
</div>
        
<p>2015 májusában, amikor Ferenc pápa gyerekekkel és fiatalokkal
találkozott, egy kislány megkérdezte tőle, hogy veszekedett-e a
családjában. <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>A pápa azt válaszolta, hogy mindnyájan veszekedtünk, ez
hozzá tartozik az élethez. Csak az a fontos, hogy a veszekedés
békekötéssel záruljon. </b></span></p>
<hr>
<p>A családban a négy fiú között gyakoriak voltak a veszekedések, sőt
nem volt ritkaság a verekedés sem. A szülők igyekeztek fiaikat féken
tartani, de szigorú szabályokat nem akartak bevezetni. Úgy gondolták:
fontos, hogy ők maguk találják meg konfliktusaik megoldását, hogy ne a
szülői „hatalom” hatására, hanem önként, belső indíttatásra juttassák
érvényre a testvéri szeretetet. Édesanyjuknak feltűnt azonban, hogy a
legkisebb fiú, lévén a leggyengébb is, a verekedésekben más harcmodort
alkalmaz, mint a többi. Ő kevesebbet üt, nem leteperni igyekszik
„ellenfelét”, inkább csíp, karmol, sőt, ha módja van rá, harap. A
legérdekesebbnek azonban azt találta, hogy míg a két nagyfiú hamar
ellátja a kis „vadmacska” baját, addig a harmadik fiú a
csípések-harapások ellen nem védekezik, hanem fájdalmában elsírja magát,
és ekkor a támadó legtöbbször visszavonul. A két nagy ilyenkor rászól
öccsükre: Mit bőgsz, vágj inkább oda neki, hiszen te vagy az erősebb! De
hiszen tudjátok – válaszolt a kisebb –, hogy mennyire szeretem!
Érdekes, hogy noha a verekedést kiváltó konfliktus ilyenkor nem oldódik
meg, de gyorsan elévül.</p>
<p>A gyerekek veszekedése összetartozásukból fakad. A felnőtt
társadalomban az emberek sokféleképpen tudnak egymással szembekerülni,
leggyakrabban a versengés, a rivalizálás miatt alakulnak ki egyet nem
értések, veszekedések. „A családi élet- és szeretetközösséget a
fájdalom, a bűn és az erőszak feszíti szét. … A Biblia lapjain sok
vérrel szennyezett szenvedéssel találkozunk, kezdve Káin erőszakos
testvérgyilkosságával.” (AL 18-19) Globalizálódó világunk két nagy
kihívása az atomizálódás és az eltömegesedés, az arctalan tömeggé válás.
Az individualizmus előtérbe helyezi az egyéni érdekeket, a másik ember
érdekeinek figyelembe nem vétele addig lazítja a társadalom kohézióját,
míg az atomjaira hullik szét. Ugyanakkor azok az emberek, akiknek életét
nem szilárd és megalapozott értékrend, hanem csak a – legtöbbször
pillanatnyi – érdekek mentén való küszködés vezérli, a társadalom
alaktalan tömegévé válnak, a tömegben nem tudják személyiségüket
kibontakoztatni, személyi méltóságukat érvényre juttatni. A
szétforgácsolódás és az eltömegesedés egymás mellett létezik, és egymást
kölcsönösen erősítik, ugyanakkor mindegyik támogatja a fogyasztói
gazdaságot.</p>
<p>Az emberi civilizáció alapja a közösség és a termékenység. A Biblia
megfogalmazása szerint a Teremtő egymásnak ajándékozta a férfit és a
nőt, így közösséggé és termékennyé váltak, majd behelyezte őket a világ
kertjébe, hogy annak termékenységét gondozzák és megőrizzék. Így jött
létre a család, amelyre az emberi társadalom épül. A szétforgácsolódás
és eltömegesedés kihívásaira a bibliai eszmény szerinti család a válasz,
mert a család képes a személyest és a közösségit összhangba hozni, ez
az összhang pedig képessé teszi arra, hogy a javakkal és természeti
erőforrásokkal hosszútávon fenntarthatóan és igazságosan gazdálkodjék.
(vö. Ferenc pápa audienciája, 2015. szept. 30.)</p>
<p><b><i>Idézzetek fel eseteket saját életetekből, amikor
valamiről azért mondtatok le, hogy egy általatok fontosnak tartott
értéket tudjatok szolgálni! Mondjatok példákat olyan intézkedésekre,
amelyek rombolják a társadalmi kohéziót! Mit tehet ilyenkor egy-egy
család, vagy egy nagyobb közösség?</i></b></p>
<p>2015 májusában, amikor Ferenc pápa gyerekekkel és fiatalokkal
találkozott, egy kislány megkérdezte tőle, hogy veszekedett-e a
családjában. A pápa azt válaszolta, hogy mindnyájan veszekedtünk, ez
hozzá tartozik az élethez. Csak az a fontos, hogy a veszekedés
békekötéssel záruljon. A gyerekek egész életére döntő befolyással van
az, ahogyan a családon belüli veszekedések lezárulnak. A gyermekek
érzelmi és erkölcsi fejlődését az határozza meg, hogy mennyire bízhatnak
szüleikben. A szülői intelmeket és példát csak akkor fogják fenntartás
nélkül követni, ha érzik és tudják, hogy szüleik szeretik őket, hogy
mindenben a javukat akarják és kialakul bennük a szülők iránti
szeretetteljes tekintélytisztelet. A gyermeknek éreznie kell, hogy
szülei akkor is szeretik, amikor büntetik, hogy gyermekeik javát
szolgálják, amikor dorgálják őket, és hogy szüleik nem örülnek annak, ha
büntetniük, dorgálniuk kell, sőt ez fájdalmat okoz nekik. Az
irgalmasság pedig nem a gyöngeség, hanem a szeretet jele. A liturgia
egyik legrégebbi könyörgésében is így imádkozunk: „Istenünk, te
leginkább azzal mutatod meg mindenhatóságodat, hogy könyörületes és
irgalmas vagy hozzánk.” (MV 6.)</p>
<p><b><i>Beszéljétek el, milyen veszekedésekre emlékeztek
gyerekkorotokból? Mi volt a veszekedést kiváltó ok, és hogyan sikerült
kibékülni? Hogyan hatott rátok mások veszekedése?</i></b></p>
<p>Jónak lenni jó, jót tenni öröm. A gyermeknevelés nem idomítás, a
nevelőnek – legyen az szülő, tanár, vagy felügyelő – tisztelnie kell a
gyermek személyi méltóságát, azaz arra kell törekednie, hogy a gyermek
maga tudjon a jó és igaz mellett dönteni, és jócselekedeteit ne
kényszernek érezze, hanem örömforrásnak. Hatásos eszköz erre a szülői
példa, a döntések segítése akkor, amikor a gyermek még nem érett az
önálló döntésekre, és egy sor olyan jó szokás kialakítása, amelyekre a
magasabb értékek szolgálata fokozatosan ráépülhet. (vö. AL 263-267)</p>
<p>Mindenfajta emberi közösségben, így a családban is jelentkezhetnek
konfliktusok, ezek megfelelő kezelése a család élete szempontjából
meghatározó jelentőségű. A társadalmunkban jelenlévő problémák hatnak a
családra és könnyen okozhatnak válsághelyzetet. Ilyenek a demográfiai
krízis, a nevelési gondok, a meg nem született élet elfogadása és az a
teher, amit az öregek gondozása ró a családra, a szegények és gazdagok
közötti különbség, a bizonytalan jövő; ezek mind-mind konfliktusokhoz
vezethetnek, amelyek gyakran erőszakba torkollnak. (vö. AL 43) A
leginkább érintettek azok a családok, amelyeken belül hiányos a
kommunikáció, amelyeknek tagjai nem egymás támaszai, ahol nincsenek
minden családtag részvételével megrendezett családi események, ahol
mindennaposak a szülők veszekedései, és ahol ellenséges viszony van a
szülők és gyermekek között.(vö. AL 51)</p>
<p>Korunkban egyesek a családi erőszak és a család feladatainak nem
megfelelő végrehajtása miatt azt állítják, hogy a hagyományos család
elavult, nem szolgálja a jövőt. Ezért az egy férfi és egy nő házasságára
épülő család-modellt nem tartják követendőnek, és több másfajta pár- és
társas kapcsolatot támogatnak. Ezzel hátráltatják a személyek
kiteljesedését, rombolják a közösségi értékeket, akadályozzák a
társadalom erkölcsi fejlődését. A tartós elkötelezettség értékének el
nem ismerése oda vezet, hogy hosszú távon nem biztosítható a
termékenység sem. A házassághoz hasonló pár- és társas kapcsolatok ugyan
valamiféle társadalmi stabilitást jelentenek a szingli életformához
képest, tehát ellene hatnak a társadalom atomizálódásának, de nem
szolgálják a jövőt, mert nem képesek a rájuk bízott gyermekek érzelmi és
erkölcsi fejlődését helyes irányba terelni. (vö. AL 52)</p>
<p><b><i>Hogyan tudjátok gyerekeiteket segíteni abban, hogy maguk
döntsenek a jó és igaz mellett? Milyen jó szokásokat tudtok
gyerekeitekben meggyökeresíteni? Hogyan tudtok másoknak segíteni
konfliktusaik kezelésében?</i></b></p>
<p>Este, amikor a négy fiú már békésen aludt, az édesapa megjegyezte:
Nem értem ezt a gyereket. A két bátyja példája arra indíthatná, hogy jól
elverje a kicsit, hogy elmenjen a kedve a csípéstől-harapástól. Ő pedig
azért, mert „annyira szereti” inkább tűri, noha fáj neki a csípés,
sírva is fakad. Azt gondolom – válaszolta az édesanya –, hogy neki a
csípésnél jobban fáj az, hogy a szeretett, és mindannyiunk által
dédelgetett kicsi ilyen gorombán viselkedik vele. Talán mi is hibáztunk,
amikor nem tiltottuk meg a verekedéseket, abban bízva, hogy majd maguk
rájönnek, hogy erőszakkal nem lehet a konfliktusokat megoldani. Az
erőszakoskodást, pláne a verekedést semmi esetre sem tanulhatták tőlünk.
Ez a gyerek azonban most leckét adott a többieknek is, meg nekünk is: a
szeretet minden konfliktus megoldója, a szeretet mindig győz, a
szeretet a legerősebb „fegyver”.</p>
<p> </p></div>