<div>&nbsp;
<div><br />
Emoke Greschik &lt;greschem@gmail.com&gt; írta:
<blockquote style="border-left:3px solid lightGray;padding-left:3px;">
<div dir="ltr">
<div>Bizánci elemek Magyarország középkori művészetében</div>

<div id="node-9122">
<div>&nbsp;</div>

<div>
<div>
<div>
<div>
<div>Időpont:&nbsp;</div>

<div>
<div><span>2016. február 12., péntek, 18:00</span></div>
</div>
</div>
</div>

<div>
<div>
<div>
<div>
<div>Helyszín:&nbsp;</div>
Párbeszéd Háza</div>
</div>
</div>

<div>
<div>
<div><a href="http://maps.google.hu/maps?q=1085+Budapest,+Hor%C3%A1nszky+u.+20.&amp;hl=en&amp;ie=UTF8&amp;sll=47.15984,19.500732&amp;sspn=6.013544,9.876709&amp;hnear=1085+Budapest,+VIII.+ker%C3%BClet,+Hor%C3%A1nszky+utca+20&amp;t=m&amp;z=16" target="_blank">1085 Budapest, Horánszky u. 20.</a></div>
</div>
</div>
</div>
</div>

<p>Bizánci elemek Magyarország középkori művészetében. Takács Imre művészettörténész (ELTE) előadása.</p>

<p>&quot;A magyar királyság és Bizánc középkori kapcsolatának jelenségeit elsősorban a törtéti forrásokból ésa történettudományi kutatás megállapításaiból ismerjük. Ide tartoznak elsősorban a dinasztikus kapcsolatok eseményei (magyar hercegnők Bizánc trónján és viszont bizánci hercegnők az Árpádok országában, sőt magyar herceg meghívása a kelet-római császári méltóságra), valamint a 11-12. századi szövetséges és ellenséges háborúskodások változatos történetei. Ezzel szemben kevéssé ismerjük azoknak a kapcsolatoknak a szálait és nagyértékű emlékeit, amelyek a kultúra és a művészet területén kötötték össze a két eltérő hagyományú és orientációjú országot, amelyeket szöveges emlékek, tárgyak és épületek hosszú sora dokumentál. Az előadás bizánci kultúra több száz éves jelenlétének hatásait, megragadható nyomait kívánja felmutatni és rögzíteni a 10. század végi liturgikus tárgyaktól a 11. századi magyar egyházi épületek elrendezésében és díszítésében jelentkező bizánci inspirációkon keresztük a Bizáncban nevelkedett III. Béla korának esztergomi építkezéseiig.&nbsp; Ez utóbbiak középpontjában egy európai főmű, a Szent Adalbert székesegyház mai napig vitatott nyugati főkapuja, a Porta speciosa áll, amelynek átfogó értelmezése lehetetlen anélkül, hogy a bizánci művészetből fakadó ikonográfiai hátterét feltáránk.&quot;</p>
</div>
</div>
</div>

<div id="DDB4FAA8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2">
<table style="border-top:1px solid #aaabb6;margin-top:30px">
        <tbody>
                <tr>
                        <td style="width:470px;padding-top:20px;color:#41424e;font-size:13px;font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;line-height:18px">Ezt az e-mailt egy Avast védelemmel rendelkező, vírusmentes számítógépről küldték.<br />
                        <a href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&amp;utm_source=link&amp;utm_campaign=sig-email&amp;utm_content=webmail" style="color:#4453ea" target="_blank">www.avast.com</a></td>
                </tr>
        </tbody>
</table>
</div>
Bizánci&nbsp;elemek&nbsp;Magyarország&nbsp;középkori&nbsp;művészetében<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;<br />
<br />
<br />
<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Időpont:&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;2016.&nbsp;február&nbsp;12.,&nbsp;péntek,&nbsp;18:00&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Helyszín:&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Párbeszéd&nbsp;Háza&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
<br />
<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;1085&nbsp;Budapest,&nbsp;Horánszky&nbsp;u.&nbsp;20.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br />
<br />
<br />
<br />
Bizánci&nbsp;elemek&nbsp;Magyarország&nbsp;középkori&nbsp;művészetében.&nbsp;Takács&nbsp;Imre&nbsp;művészettörténész&nbsp;(ELTE)&nbsp;előadása.&amp;quot;A<br />
&nbsp;magyar&nbsp;királyság&nbsp;és&nbsp;Bizánc&nbsp;középkori&nbsp;kapcsolatának&nbsp;jelenségeit&nbsp;<br />
elsősorban&nbsp;a&nbsp;törtéti&nbsp;forrásokból&nbsp;ésa&nbsp;történettudományi&nbsp;kutatás&nbsp;<br />
megállapításaiból&nbsp;ismerjük.&nbsp;Ide&nbsp;tartoznak&nbsp;elsősorban&nbsp;a&nbsp;dinasztikus&nbsp;<br />
kapcsolatok&nbsp;eseményei&nbsp;(magyar&nbsp;hercegnők&nbsp;Bizánc&nbsp;trónján&nbsp;és&nbsp;viszont&nbsp;<br />
bizánci&nbsp;hercegnők&nbsp;az&nbsp;Árpádok&nbsp;országában,&nbsp;sőt&nbsp;magyar&nbsp;herceg&nbsp;meghívása&nbsp;a&nbsp;<br />
kelet-római&nbsp;császári&nbsp;méltóságra),&nbsp;valamint&nbsp;a&nbsp;11-12.&nbsp;századi&nbsp;szövetséges&nbsp;<br />
és&nbsp;ellenséges&nbsp;háborúskodások&nbsp;változatos&nbsp;történetei.&nbsp;Ezzel&nbsp;szemben&nbsp;<br />
kevéssé&nbsp;ismerjük&nbsp;azoknak&nbsp;a&nbsp;kapcsolatoknak&nbsp;a&nbsp;szálait&nbsp;és&nbsp;nagyértékű&nbsp;<br />
emlékeit,&nbsp;amelyek&nbsp;a&nbsp;kultúra&nbsp;és&nbsp;a&nbsp;művészet&nbsp;területén&nbsp;kötötték&nbsp;össze&nbsp;a&nbsp;két<br />
&nbsp;eltérő&nbsp;hagyományú&nbsp;és&nbsp;orientációjú&nbsp;országot,&nbsp;amelyeket&nbsp;szöveges&nbsp;emlékek,<br />
&nbsp;tárgyak&nbsp;és&nbsp;épületek&nbsp;hosszú&nbsp;sora&nbsp;dokumentál.&nbsp;Az&nbsp;előadás&nbsp;bizánci&nbsp;kultúra&nbsp;<br />
több&nbsp;száz&nbsp;éves&nbsp;jelenlétének&nbsp;hatásait,&nbsp;megragadható&nbsp;nyomait&nbsp;kívánja&nbsp;<br />
felmutatni&nbsp;és&nbsp;rögzíteni&nbsp;a&nbsp;10.&nbsp;század&nbsp;végi&nbsp;liturgikus&nbsp;tárgyaktól&nbsp;a&nbsp;11.&nbsp;<br />
századi&nbsp;magyar&nbsp;egyházi&nbsp;épületek&nbsp;elrendezésében&nbsp;és&nbsp;díszítésében&nbsp;<br />
jelentkező&nbsp;bizánci&nbsp;inspirációkon&nbsp;keresztük&nbsp;a&nbsp;Bizáncban&nbsp;nevelkedett&nbsp;III.&nbsp;<br />
Béla&nbsp;korának&nbsp;esztergomi&nbsp;építkezéseiig.&nbsp;&nbsp;Ez&nbsp;utóbbiak&nbsp;középpontjában&nbsp;egy&nbsp;<br />
európai&nbsp;főmű,&nbsp;a&nbsp;Szent&nbsp;Adalbert&nbsp;székesegyház&nbsp;mai&nbsp;napig&nbsp;vitatott&nbsp;nyugati&nbsp;<br />
főkapuja,&nbsp;a&nbsp;Porta&nbsp;speciosa&nbsp;áll,&nbsp;amelynek&nbsp;átfogó&nbsp;értelmezése&nbsp;lehetetlen&nbsp;<br />
anélkül,&nbsp;hogy&nbsp;a&nbsp;bizánci&nbsp;művészetből&nbsp;fakadó&nbsp;ikonográfiai&nbsp;hátterét&nbsp;<br />
feltáránk.&amp;quot;&nbsp;&nbsp;<br />
<br />
&nbsp;&nbsp;<br />
<br />
<br />
Ezt&nbsp;az&nbsp;e-mailt&nbsp;egy&nbsp;Avast&nbsp;védelemmel&nbsp;rendelkező,&nbsp;vírusmentes&nbsp;számítógépről&nbsp;küldték.&nbsp;www.avast.com&nbsp;<br />
<br />
<br />
<br />
_______________________________________________<br />
Grem&nbsp;mailing&nbsp;list<br />
Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</blockquote>
</div>
</div>