<div>
<div><br />
Emoke Greschik <greschem@gmail.com> írta:
<blockquote style="border-left:3px solid lightGray;padding-left:3px;">
<div dir="ltr">
<div>Bizánci elemek Magyarország középkori művészetében</div>
<div id="node-9122">
<div> </div>
<div>
<div>
<div>
<div>
<div>Időpont: </div>
<div>
<div><span>2016. február 12., péntek, 18:00</span></div>
</div>
</div>
</div>
<div>
<div>
<div>
<div>
<div>Helyszín: </div>
Párbeszéd Háza</div>
</div>
</div>
<div>
<div>
<div><a href="http://maps.google.hu/maps?q=1085+Budapest,+Hor%C3%A1nszky+u.+20.&hl=en&ie=UTF8&sll=47.15984,19.500732&sspn=6.013544,9.876709&hnear=1085+Budapest,+VIII.+ker%C3%BClet,+Hor%C3%A1nszky+utca+20&t=m&z=16" target="_blank">1085 Budapest, Horánszky u. 20.</a></div>
</div>
</div>
</div>
</div>
<p>Bizánci elemek Magyarország középkori művészetében. Takács Imre művészettörténész (ELTE) előadása.</p>
<p>"A magyar királyság és Bizánc középkori kapcsolatának jelenségeit elsősorban a törtéti forrásokból ésa történettudományi kutatás megállapításaiból ismerjük. Ide tartoznak elsősorban a dinasztikus kapcsolatok eseményei (magyar hercegnők Bizánc trónján és viszont bizánci hercegnők az Árpádok országában, sőt magyar herceg meghívása a kelet-római császári méltóságra), valamint a 11-12. századi szövetséges és ellenséges háborúskodások változatos történetei. Ezzel szemben kevéssé ismerjük azoknak a kapcsolatoknak a szálait és nagyértékű emlékeit, amelyek a kultúra és a művészet területén kötötték össze a két eltérő hagyományú és orientációjú országot, amelyeket szöveges emlékek, tárgyak és épületek hosszú sora dokumentál. Az előadás bizánci kultúra több száz éves jelenlétének hatásait, megragadható nyomait kívánja felmutatni és rögzíteni a 10. század végi liturgikus tárgyaktól a 11. századi magyar egyházi épületek elrendezésében és díszítésében jelentkező bizánci inspirációkon keresztük a Bizáncban nevelkedett III. Béla korának esztergomi építkezéseiig. Ez utóbbiak középpontjában egy európai főmű, a Szent Adalbert székesegyház mai napig vitatott nyugati főkapuja, a Porta speciosa áll, amelynek átfogó értelmezése lehetetlen anélkül, hogy a bizánci művészetből fakadó ikonográfiai hátterét feltáránk."</p>
</div>
</div>
</div>
<div id="DDB4FAA8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2">
<table style="border-top:1px solid #aaabb6;margin-top:30px">
        <tbody>
                <tr>
                        <td style="width:470px;padding-top:20px;color:#41424e;font-size:13px;font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;line-height:18px">Ezt az e-mailt egy Avast védelemmel rendelkező, vírusmentes számítógépről küldték.<br />
                        <a href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail" style="color:#4453ea" target="_blank">www.avast.com</a></td>
                </tr>
        </tbody>
</table>
</div>
Bizánci elemek Magyarország középkori művészetében<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Időpont: <br />
<br />
<br />
2016. február 12., péntek, 18:00 <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Helyszín: <br />
Párbeszéd Háza <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
1085 Budapest, Horánszky u. 20. <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Bizánci elemek Magyarország középkori művészetében. Takács Imre művészettörténész (ELTE) előadása.&quot;A<br />
magyar királyság és Bizánc középkori kapcsolatának jelenségeit <br />
elsősorban a törtéti forrásokból ésa történettudományi kutatás <br />
megállapításaiból ismerjük. Ide tartoznak elsősorban a dinasztikus <br />
kapcsolatok eseményei (magyar hercegnők Bizánc trónján és viszont <br />
bizánci hercegnők az Árpádok országában, sőt magyar herceg meghívása a <br />
kelet-római császári méltóságra), valamint a 11-12. századi szövetséges <br />
és ellenséges háborúskodások változatos történetei. Ezzel szemben <br />
kevéssé ismerjük azoknak a kapcsolatoknak a szálait és nagyértékű <br />
emlékeit, amelyek a kultúra és a művészet területén kötötték össze a két<br />
eltérő hagyományú és orientációjú országot, amelyeket szöveges emlékek,<br />
tárgyak és épületek hosszú sora dokumentál. Az előadás bizánci kultúra <br />
több száz éves jelenlétének hatásait, megragadható nyomait kívánja <br />
felmutatni és rögzíteni a 10. század végi liturgikus tárgyaktól a 11. <br />
századi magyar egyházi épületek elrendezésében és díszítésében <br />
jelentkező bizánci inspirációkon keresztük a Bizáncban nevelkedett III. <br />
Béla korának esztergomi építkezéseiig. Ez utóbbiak középpontjában egy <br />
európai főmű, a Szent Adalbert székesegyház mai napig vitatott nyugati <br />
főkapuja, a Porta speciosa áll, amelynek átfogó értelmezése lehetetlen <br />
anélkül, hogy a bizánci művészetből fakadó ikonográfiai hátterét <br />
feltáránk.&quot; <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Ezt az e-mailt egy Avast védelemmel rendelkező, vírusmentes számítógépről küldték. www.avast.com <br />
<br />
<br />
<br />
_______________________________________________<br />
Grem mailing list<br />
Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</blockquote>
</div>
</div>