<div dir="ltr"><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><br><br></span></font></span><center><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><b>A szeretet rangsora</b><br>Richard Williamson püspök 2015. szeptember 5-i Eleisón-kommentárja</span></font></span></center><p>
</p><table align="center" border="0" width="880"><tbody><tr><td><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
Hogyan viszonyul a katolikus Egyház a „rasszizmushoz”? Vagy az
„antiszemitizmushoz”, vagy a „sexizmushoz, vagy pláne a „homofóbiához”.
És így tovább. <b>Milyen érdekes, hogy liberális világunk, melyben fel
kéne tételezni, hogy mindenki mindenkihez kedves, a „politikai
korrektség” rendszeresen új emberi csoportosulásokat nevez meg, akiket
gyűlölni kell [és mostanában olyanokat is, akiket kötelező szeretni].</b> <br>
Ezzel
szemben a katolikus Egyház, isteni Alapítóját követve, azt írja elő,
hogy a felebarátot szeretni kell és nem szabad senkit sem gyűlölni,
mindazonáltal azt nem mondja, hogy minden embert megkülönböztetés nélkül
egyformán kell szeretni. <br>
Figyeljük csak meg, hogyan teremt rendet Isten és ember iránti köteles
szeretetünkben egy katolikus teológus. Következzen Aquinói Szent Tamás
Summa Theologiae-ből az idevonatkozó 13 fejezet összefoglalása (2a, 2ae,
26. kérdés-): </span></font></span><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
1. A szent szeretetben rangsor van. Hiszen a szeretet a természetfeletti üdvösségben létező barátság, és ennek <b>az üdvösségnek a kiindulópontja Istenben van.</b>
Ahol azonban létezik egy ilyen ELSŐ, ott kell lennie további rangsornak
is, tehát egy lépcsőzetes sorrendnek vagy rendnek. (Figyeljük meg, hogy
<b>egy katolikus elsőnek mindig az Istenhez való viszonyt határozza meg.</b> Szemben a liberálisokkal, akik … legjobb esetben is az embert helyezik az első helyre.) </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
2. Istent jobban kell szeretni, mint a felebarátot. Hiszen a szent szeretet az üdvösségben létező, és <b>minden üdvösségnek, boldogságnak, legyen saját magam iránt vagy a felebarát iránt, Isten a forrása.</b>
(És hol van a liberálisok boldogságának a forrása? Az
önmegvalósításban, az emberben? Ezek igencsak szegényes forrásai a
boldogságnak.)</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
3. Isten jobban kell szeretni, mint magunkat. Mert minden teremtmény
saját módján természetéből fakadóan a közös legjobbat jobban szereti,
mint a neki megfelelő jót, és <b>Isten a természetes és a természetfeletti közös Legjobb.</b></span></font></span> </p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
4. Lelkünket jobban kell szeretni, mint a felebarát lelkét. Mert én
közelebb állok magamhoz, mint a felebarátom, és ha én nem szeretem a
saját lelkemet, akkor képtelen leszek a felebarátom lelkét szeretni. De …</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
5. …<b>a felebarát lelkét jobban kell szeretni, mint testi létét,
vagyis, mint a testét. Mert a lelket a test elé kell sorolni, mert a
lélek közvetlenül vesz részt az üdvösségben, míg a test csak közvetve,
azaz a lelken keresztül.</b></span></font></span> </p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
6. <b>A felebarátok között az egyiket jobban kell szeretni, mint a
másikat. Mert az embereknek különböző közelségük van a szeretet két
pólusához: objektív Istenhez és szubjektív hozzám.</b> A tökéletesebbek közelebb vannak Istenhez, és a rokonaim közelebb vannak hozzám. </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
7. Objektív a tökéletesebbeket jobban kell szeretni, mint a rokonokat.
De mi szubjektív jobban szeretjük ez utóbbiakat, mint az előbbieket,
mert a testi rokonság és más barátság fontosabb számunkra. <b>„A felebaráti szeretet otthon – a rám bízottak szeretetével – kezdődik.”</b> [A liberális elhanyagolja családtagjait, hogy vadidegen, távoli emberek – sokszor vélt – testi szükségleteit szolgálja.]</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
8. A vérrokonokat jobban kell szeretni, mint az idegeneket. Mert a
vérrokonság a természetes eredet összekötő erején alapszik. Bár olykor
más barátságok erősebbek lehetnek.</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
9. Objektív a szülőket jobban kell szeretni, mint a gyerekeket. Mert a
szülők az élet és más jótettek forrásai, és ezért közelebb állnak
Istenhez; míg szubjektív a gyerekek különböző okokból közelebb állhatnak
hozzánk. </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
10. Az atyát jobban kell szeretni, mint az anyát. Mert életet adó
részesedésük folytán az atya formálisabb és aktívabb, míg az anya
materiális és passzív.</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
11. Objektív a szülőket jobban kell szeretni, mint a feleséget. Mert az
élet és a sok jótett forrásaiként a szülők közelebb állnak Istenhez, míg
szubjektív a feleséget, aki „egy testté” válik a férjjel, kell jobban
szeretni. </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
12. Objektív a jótevőt jobban kell szeretni, mint azt, aki a jótettet
fogadja. Mert a jótevők a jó forrásai számunkra, míg szubjektív jobban
szeretjük azok közelségét, akiknek mi teszünk jót, mégpedig több okból,
pl. „adni jobb, mint kapni”.</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
13. A szeretet rendje a mennyben is megmarad. Különösen az Isten iránti
szeretet minden más előtt. A felebarát objektív állása Istenhez is
többet fog számítani a mennyben, mint itt a földön. </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
Ezek szerint: <br>
„Rasszizmus”? – melyik faj áll közelebb Istenhez és hozzám? A fajok nem
egyformán állnak közel Istenhez, tehát hozzám sem. „Antiszemitizmus”? – a
„sémiták” vajon Isten barátai vagy ellenségei? „Sexizmus”? – segítenek
vagy hátráltatnak a mai nők engem az Istenhez vezető utamon?
„Homofóbia”? – hogyan állnak a homoszexuálisok Istenhez?
</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
Kyrie eleison</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><br>
Feltéve: 2015. szeptember 6.
</span></font></span></p></td></tr></tbody></table>
<p>
</p><hr width="20%"><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><br></span></font></span></div>