<div dir="ltr"><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><br><br></span></font></span><center><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><b>A szeretet rangsora</b><br>Richard Williamson püspök 2015. szeptember 5-i Eleisón-kommentárja</span></font></span></center><p>

</p><table align="center" border="0" width="880"><tbody><tr><td><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"> 



Hogyan viszonyul a katolikus Egyház a „rasszizmushoz”? Vagy az 
„antiszemitizmushoz”, vagy a „sexizmushoz, vagy pláne a „homofóbiához”. 
És így tovább. <b>Milyen érdekes, hogy liberális világunk, melyben fel 
kéne tételezni, hogy mindenki mindenkihez kedves, a „politikai 
korrektség” rendszeresen új emberi csoportosulásokat nevez meg, akiket 
gyűlölni kell [és mostanában olyanokat is, akiket kötelező szeretni].</b> <br>    
Ezzel
 szemben a katolikus Egyház, isteni Alapítóját követve, azt írja elő, 
hogy a felebarátot szeretni kell és nem szabad senkit sem gyűlölni, 
mindazonáltal azt nem mondja, hogy minden embert megkülönböztetés nélkül
 egyformán kell szeretni. <br>     
Figyeljük csak meg, hogyan teremt rendet Isten és ember iránti köteles 
szeretetünkben egy katolikus teológus. Következzen Aquinói Szent Tamás 
Summa Theologiae-ből az idevonatkozó 13 fejezet összefoglalása (2a, 2ae,
 26. kérdés-): </span></font></span><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

1. A szent szeretetben rangsor van. Hiszen a szeretet a természetfeletti üdvösségben létező barátság, és ennek <b>az üdvösségnek a kiindulópontja Istenben van.</b>
 Ahol azonban létezik egy ilyen ELSŐ, ott kell lennie további rangsornak
 is, tehát egy lépcsőzetes sorrendnek vagy rendnek. (Figyeljük meg, hogy
 <b>egy katolikus elsőnek mindig az Istenhez való viszonyt határozza meg.</b> Szemben a liberálisokkal, akik … legjobb esetben is az embert helyezik az első helyre.) </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

2. Istent jobban kell szeretni, mint a felebarátot. Hiszen a szent szeretet az üdvösségben létező, és <b>minden üdvösségnek, boldogságnak, legyen saját magam iránt vagy a felebarát iránt, Isten a forrása.</b>
 (És hol van a liberálisok boldogságának a forrása? Az 
önmegvalósításban, az emberben? Ezek igencsak szegényes forrásai a 
boldogságnak.)</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

3. Isten jobban kell szeretni, mint magunkat. Mert minden teremtmény 
saját módján természetéből fakadóan a közös legjobbat jobban szereti, 
mint a neki megfelelő jót, és <b>Isten a természetes és a természetfeletti közös Legjobb.</b></span></font></span> </p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

4. Lelkünket jobban kell szeretni, mint a felebarát lelkét. Mert én 
közelebb állok magamhoz, mint a felebarátom, és ha én nem szeretem a 
saját lelkemet, akkor képtelen leszek a felebarátom lelkét szeretni. De …</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

5. …<b>a felebarát lelkét jobban kell szeretni, mint testi létét, 
vagyis, mint a testét. Mert a lelket a test elé kell sorolni, mert a 
lélek közvetlenül vesz részt az üdvösségben, míg a test csak közvetve, 
azaz a lelken keresztül.</b></span></font></span> </p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

6. <b>A felebarátok között az egyiket jobban kell szeretni, mint a 
másikat. Mert az embereknek különböző közelségük van a szeretet két 
pólusához: objektív Istenhez és szubjektív hozzám.</b> A tökéletesebbek közelebb vannak Istenhez, és a rokonaim közelebb vannak hozzám. </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">
 
7. Objektív a tökéletesebbeket jobban kell szeretni, mint a rokonokat. 
De mi szubjektív jobban szeretjük ez utóbbiakat, mint az előbbieket, 
mert a testi rokonság és más barátság fontosabb számunkra. <b>„A felebaráti szeretet otthon – a rám bízottak szeretetével – kezdődik.”</b> [A liberális elhanyagolja családtagjait, hogy vadidegen, távoli emberek – sokszor vélt – testi szükségleteit szolgálja.]</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

8. A vérrokonokat jobban kell szeretni, mint az idegeneket. Mert a 
vérrokonság a természetes eredet összekötő erején alapszik. Bár olykor 
más barátságok erősebbek lehetnek.</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

9. Objektív a szülőket jobban kell szeretni, mint a gyerekeket. Mert a 
szülők az élet és más jótettek forrásai, és ezért közelebb állnak 
Istenhez; míg szubjektív a gyerekek különböző okokból közelebb állhatnak
 hozzánk. </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

10. Az atyát jobban kell szeretni, mint az anyát. Mert életet adó 
részesedésük folytán az atya formálisabb és aktívabb, míg az anya 
materiális és passzív.</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"> 

11. Objektív a szülőket jobban kell szeretni, mint a feleséget. Mert az 
élet és a sok jótett forrásaiként a szülők közelebb állnak Istenhez, míg
 szubjektív a feleséget, aki „egy testté” válik a férjjel, kell jobban 
szeretni. </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

12. Objektív a jótevőt jobban kell szeretni, mint azt, aki a jótettet 
fogadja. Mert a jótevők a jó forrásai számunkra, míg szubjektív jobban 
szeretjük azok közelségét, akiknek mi teszünk jót, mégpedig több okból, 
pl. „adni jobb, mint kapni”.</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

13. A szeretet rendje a mennyben is megmarad. Különösen az Isten iránti 
szeretet minden más előtt. A felebarát objektív állása Istenhez is 
többet fog számítani a mennyben, mint itt a földön. </span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

Ezek szerint: <br>     
„Rasszizmus”? – melyik faj áll közelebb Istenhez és hozzám? A fajok nem 
egyformán állnak közel Istenhez, tehát hozzám sem. „Antiszemitizmus”? – a
 „sémiták” vajon Isten barátai vagy ellenségei? „Sexizmus”? – segítenek 
vagy hátráltatnak a mai nők engem az Istenhez vezető utamon? 
„Homofóbia”? – hogyan állnak a homoszexuálisok Istenhez?  



</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif">

Kyrie eleison</span></font></span></p><p><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><br>





Feltéve: 2015. szeptember 6.




</span></font></span></p></td></tr></tbody></table>
<p>
</p><hr width="20%"><span style="color:rgb(102,0,0)"><font size="4"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><br></span></font></span></div>