<div dir="ltr"><div>
                                                                        <h1>Egyre kevesebb a keresztelő</h1><a href="http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/egyre-kevesebb-a-keresztelo-1299152" target="_blank">http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/egyre-kevesebb-a-keresztelo-1299152</a><br><span>szerző: Velkei Tamás, forrás: <a href="http://mno.hu/magyar_nemzet/" target="_blank">Magyar Nemzet</a>,                                                                                                                                                                         2015. augusztus 8., szombat 15:55                                                                                                                                                        </span>
                                                                </div>
                                                        
                                                        <div>
                                                                <p>A felekezettel, vallási közösséggel
azonosulók között a vallásgyakorlás intenzitásától függetlenül továbbra
is fontos hagyománynak számít a keresztelés. A lapunk körkérdésére adott
válaszokból ugyanakkor megállapítható, hogy<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> a keresztelések száma
évtizedek óta stagnál vagy csökken,</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>elsősorban azért, mert a felekezeten
kívüliek körében mind kisebb jelentőséggel bír </b></span><span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>a keresztelés szentsége.</b></span>
Riportunkból az is kiderül, hogy a felnőttkeresztség inkább városi
jellegzetesség, ugyanakkor akit nem gyermekkorában keresztelnek meg,
nagyobb valószínűséggel marad meg a keresztény közösségekben.</p>
                                                        </div>
                                                        <div>
        <p>A katolikus egyház Magyarországon 2007 című
kiadvány szerint <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a katolikus keresztelések száma országosan a 2004-es
46 883-ról 2007-re nagyjából 1500-zal csökkent.</b></span> A katolikus egyház hét
évvel későbbi statisztikai kiadványa szerint ez a szám 2010-re 39 694-re
esett vissza. A 2011-ben mért adatok szerint ugyan enyhe emelkedés volt
tapasztalható (41 766), ám 2012-ben már csak alig több mint 39 ezer
keresztelést regisztráltak.</p>
<p>Hámori Ádám szociológus, a Károli Gáspár Református Egyetem oktatója
elmondta: statisztikák hiányában csak sejteni lehet, hogy <span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>a 90-es évek
elején a keresztségek számának és születésekhez viszonyított arányának
<span style="background-color:rgb(234,209,220)">átmeneti </span>emelkedése</b></span> inkább <span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>a felnőttkeresztelések nagyobb számához volt
köthető.</b></span> Ezekben az esetekben többnyire a korábbi egyházellenes időszak
miatt elmaradt keresztelések pótlása történhetett, tehát nem valamilyen
átfogó kulturális változás vagy a keresztelkedés intézményének
átalakulása állt a háttérben. – A rendszerváltáskor emelkedett a
keresztelések száma, még a felnőtteké is. Ám azóta stagnál, évente
2400–2600 között mozog, amelyből a felnőttkeresztelések száma évente
500–600 közötti – erősítette meg a statisztikákat Kovács József, a
katolikus Szeged–csanádi Egyházmegye általános helynöke.</p>
<h3><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Csökkenő népesség</span></h3>
<p>A rendszerváltás óta a keresztelések száma apad, ugyanakkor a
népesség is csökkent az említett időszakban – hangsúlyozta Huszár
Nándor, a Kalocsa–kecskeméti Főegyházmegye hivatalának irodavezetője. A<span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>
katolikus főegyházmegyében tavaly összesen valamivel kevesebb mint 2800
személy részesült a keresztség szentségében, ebből 7 éves kor felett
majdnem 300-an keresztelkedtek meg, azaz kicsivel több mint egytizedük.</b></span> –
Pontos statisztikai adatunk nincs – sem országosan, sem egyházmegyei
szinten –, de véleményem szerint a 90-es évek elején volt egy kis
emelkedés, ám hamar beállt az a gyakorlat, hogy é<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>vről évre egyre
kevesebben kérik gyermekük megkeresztelését </b></span>– <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>válaszolta lapunknak Beer
Miklós váci katolikus püspök.</b></span> Szerinte egyre kevesebb az olyan
nagyszülő, akinek hatása van az unokákra. Szavait alátámasztják a
Központi Statisztikai Hivatal adatai: míg 1930-ban lényegében
értelmezhetetlen volt az, ha valaki nem tartozott vallási felekezethez,
vagy nem akart e kérdésre válaszolni, addig 2011-ben előbbi kategóriába
1,8 millióan, míg a választ nem adók táborába 2,7 millióan tartoztak.</p>
<p>–<span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b> Az általános iskolában néhányan pótlólag kérik a keresztelést, hogy
elsőáldozó lehessen a gyerek </b></span>– tette hozzá Beer Miklós püspök –,<span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b> ha már
az osztálytársai arra készülnek.</b></span> Természetesen nagyon nagy a különbség
városi, nagyvárosi és falusi környezet között. Falun még mindig nagyobb
az arány. <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>A cigányság körében szinte minden gyereket megkereszteltetnek.</b></span>
<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Ezzel együtt sajnálatosan folyamatosan csökken a keresztelések száma.</b></span></p>
<h3>Mindenki Isten gyermeke</h3>
<p>Korábban és napjainkban is a csecsemőkorban történő keresztelés a
leggyakoribb. A keresztség szentségének hagyománytisztelete tehát
jellemzően megmaradt. A megkereszteltek ráadásul jellemzően később is a
plébániai közösségek tagjai lesznek – közölte Huszár Nándor. Kovács
József tapasztalata alapján vannak, akik hagyományból kereszteltetik meg
gyermekeiket, s vannak, akik hitből fakadóan. A felnőttek számára az
előkészület kétéves; ők tudatosan vállalják a felkészülést, és nagy
részük meg is marad a közösségben, hiszen nemcsak a hittant tanulják,
hanem a keresztény életbe is bevezetést kapnak.</p>
<p>A Váci Egyházmegyében a rendszerváltás előtt szinte csak a
gyermekkeresztelés volt gyakorlatban, a felnőttkeresztelkedés az utóbbi
évtizedben növekszik fokozatosan. – Amióta újra megjelent az ősegyház
életének gyakorlata, a hitjelöltek felkészítő intézménye, a
katekumenátus, szinte minden egyházközségben rendszeresen készülnek
felnőttkorúak a keresztségre – és ez a szám egyre emelkedik. Az
ünnepélyes felnőttkeresztelés a húsvét éjszakai szertartás fontos része –
magyarázta Beer Miklós. A püspök szerint is megmaradt a keresztség
szentségének hagyománya, de átalakulóban van a kiszolgáltatásának
időpontjára vonatkozó szemlélet. Régebben az a felfogás uralkodott, hogy
a gyermeket minél hamarabb meg kell keresztelni, hogy Isten gyermekévé
váljon, és ezáltal biztosítva legyen az üdvössége. A jelenkori
szemléletben sokkal fontosabb a személyes hit (gyerekkeresztelés esetén a
szülők vallásgyakorló, meggyőződéses hitvalló élete). – Mi inkább úgy
gondoljuk, hogy mindenki Isten gyermeke, aki emberként megszületik, de
az egyház közösségének a tagja csak a keresztségben lesz. Vagyis a
hitben vállalt, Krisztus-követő életre, a keresztény életre való
elköteleződés a keresztség értelme – magyarázta a Váci Egyházmegye
vezetője.</p>
<h3>Boom a rendszerváltáskor</h3>
<p>A Magyarországi Református Egyház (többek között az éves
jelentéseikben közzétett népmozgalmi adatok alapján) 1991-ben majdnem 25
ezer keresztelést végzett, 2000-ben már alig 17 ezret, 2004 óta egészen
napjainkig évi 13-14 ezer körül ingadozik ez a szám – tájékoztatta
lapunkat Hámori Ádám. A Dunántúli Református Egyházkerület
hivatalvezetője ugyancsak azt közölte: az 1990-es évek elején jelentősen
érezhető volt a keresztelések számának növekedése. Farkas Gergely
szerint a csúcspont az évtized közepén volt, ezután kicsi, de évről
évre nyomon követhető csökkenés tapasztalható egészen az ezredfordulóig,
amikortól stagnálni látszik a megkeresztelt gyermekek száma. A
felnőttkori keresztelések a 2000-es évektől növekedtek meg, az összes
megkereszteltnek körülbelül 10 százaléka felnőttkorú.</p>
<p>A Magyarországi Evangélikus Egyház zsinata statisztikai
munkacsoportjának 2010-es jelentése megállapította, hogy a keresztelések
1980-as évek elejére jellemző, 3000–3200 közötti száma a rendszerváltás
körül rövid időre még az ötezret is megközelítette. Az ezredfordulóig
azonban ugyanúgy visszaesett a 80-as évek szintjére, mint a többi
felekezetnél, és azóta is ekörül mozog. Az adatsorok tehát első
ránézésre határozott csökkenést mutatnak. Közelebbről megvizsgálva
látható, hogy a rendszerváltó évek kiugróan magas keresztelési boomja,
majd egy tízéves csökkenő trend után az elmúlt évtizedekre inkább a
stagnálás a jellemző.</p>
<p>Ennél izgalmasabb, ha a keresztelési számadatokat az évenkénti
születési számokkal hasonlítjuk össze. Fontos azonban megjegyezni, hogy
az összesített statisztikákban nem minden esetben van lehetőség a
gyermek- és felnőttkeresztelés megkülönböztetésére, valamint hogy az
összevetésben némi pontatlanságot eredményez, hogy a keresztelésre
általában nem a születéskor, hanem néhány hónapos korban kerül sor.</p>
<p>A Magyar Katolikus Egyházban – Révay Edit megállapítása szerint – a
keresztelések száma 1990 és 2004 között láthatóan jelentősen és nagyobb
arányban csökkent, mint az élveszületések száma. A katolikus
keresztelések élveszületésekhez viszonyított arányának csökkenése ezután
is folytatódott, a 2004-es 49 százalékról 2012-re 44 százalékra apadt.</p>
<p>A Magyarországi Református Egyházban az ismert statisztikák szerint
az 1990-es 19,5 százalékos arány 17-18-ra csökkent az ezredfordulóig,
majd újabb visszaeséssel 2010 után kevéssel 15 százalék fölött
stabilizálódott. A Magyarországi Evangélikus Egyházban a 80-as évek
elején az országban megszületett gyermekek 2–2,5 százalékát keresztelték
meg, a rendszerváltás éveiben (1989–1992 körül) ez az arány majdnem
elérte, olykor meg is haladta a 3,5 százalékot. Az azóta eltelt években
az evangélikus keresztségben részesülők aránya a születések számához
képest valamivel három százalék felett mozog, de csak a
felnőttkeresztségben részesülőkkel együtt; nélkülük az arány
valószínűleg a három évtizeddel ezelőtti értékre tehető.</p>
<p>Összességében tehát megállapítható, hogy a katolikusok esetében
továbbra is a lassú csökkenés a meghatározó mind a nyers számokat, mind a
népességhez viszonyított arányokat tekintve, míg a nagy protestáns
felekezeteknél lassú csökkenésről különösen a rendszerváltás utáni
évtizedben beszélhetünk, majd az ezredforduló utáni évtized második
felére a stagnálás jellemző.</p>
<h3>Városi szokás</h3>
<p>Bár megbízható statisztikai kimutatásaink nincsenek, a református
gyülekezeti tapasztalatok azt mutatják, hogy a felnőttkeresztség inkább
városi jellegzetesség, de a jelenség tömeges elterjedéséről, a
gyermekkeresztség háttérbe szorulásáról egyelőre nincs szó. Csak az
evangélikus egyházból ismerünk az ezredforduló utáni évekből részletes
összegző statisztikákat. Ezek a gyermekkeresztségek arányát az összes
keresztelésen belül csekély ingadozással 77-80 százalék körülire teszik,
a vizsgált időszak végén (2008–2009 körül) kismértékű emelkedést
megállapítva. Bár hosszú távú trendekről nem beszélhetünk, lehetséges,
hogy a felnőttkeresztség terjedésének átmeneti lassulását mutatják az
adatok.</p>
<p>Az európai értékvizsgálat (EVS) magyarországi adatfelvételei révén a
90-es évek elejétől nyomon követhetjük a vallási és kulturális értékek
alakulását a társadalomban. A kutatás során azt is vizsgálták, hogy a
válaszadó fontosnak tartja-e a vallási szertartást a különböző
életfordulókhoz, köztük a születéshez kapcsolódóan. Hámori Ádám szerint a
felnőtt népességet reprezentáló válaszadókra nézve elmondható, hogy a
keresztelést fontosnak tartók aránya kismértékben folyamatosan csökkent:
míg 1991-ben közel 79 százalék vélte úgy, hogy a keresztelés fontos,
1999-ben 75, 2008–2009-ben pedig csupán 73 tartotta ezt fontosnak.</p>
<p>Ha külön vizsgáljuk a magukat valamilyen felekezet tagjának vallók és
a felekezeten kívüliek válaszait, láthatóvá válik, hogy különösen az
utóbbiak révén következett be a változás: az első adatfelvételkor
közülük még közel 60 százalék, az ezredfordulón három százalékkal
kevesebb, hat évvel ezelőtt pedig már csak alig több mint felük mondta,
hogy fontos számára a keresztelés. A felekezethez tartozók között – ők a
társadalom 55-58 százalékát adták különben az EVS szerint – mindvégig
90 százalék körül volt a keresztelést fontosnak tartók aránya. Vagyis
aki gyakorolja hitét, nagy valószínűséggel meg is keresztelteti
gyermekét.</p>
<h3>Keresztény migránsok</h3>
<p>Érdekes, de a Dunántúlon figyelembe kell venni a lakóhely-változási
folyamatokat is: akik egy kistelepülési református gyülekezetben lettek
megkeresztelve, könnyen lehet, hogy már máshol konfirmálnak, kötnek
egyházi esküvőt. Míg a kistelepülésekről az elvándorlást tapasztaljuk, a
városi gyülekezetekben pedig azt a jelenséget, hogy olyanok jelennek
meg és épülnek be közösségeinkbe, akik kistelepüléseinkről, de adott
esetben az ország másik feléről települtek át – mutatott rá Farkas
Gergely.</p>
<p>Megbízható statisztikák és kutatási eredmények híján csak óvatosan
lehet feltételezni, hogy akik megkeresztelkednek vagy gyermeküket
megkereszteltetik, a későbbiek során is a gyülekezet tagjai maradnak –
vélekedett Hámori Ádám. A gyermekek esetében nyilván a családi háttér
vallásossága és gyülekezeti kötődése döntő abból a szempontból, hogy ők
később részt vesznek-e hitoktatáson, istentiszteleteken vagy más
közösségi, hitéleti alkalmakon. Önmagában a keresztelés tehát
szociológiai szempontból nem annyira oka vagy előzménye a későbbi
tagságnak, mint inkább következménye vagy lehetséges mutatója a család
meglévő gyülekezeti, felekezeti kötődésének.</p>
<p>A protestáns egyházak gyakorlatában közvetett mutatója lehet a
későbbi gyülekezeti tagságnak a konfirmálók száma, illetve aránya. Ha a
13-14 éves kor körül sorra kerülő, a gyülekezeti tagság előfeltételének
számító szertartásban részt vevők számát a református egyházban
megkereszteltek számához viszonyítjuk, a 90-es évek elején református
keresztségben részesültek 40-43 százaléka, az évtized második felében
megkeresztelteknek már körülbelül a fele konfirmált 13-14 évvel később.
Az egyházhoz kötődés kismértékű erősödéséről van tehát szó. A korábbi
évek adatai alapján a megkeresztelt gyermekek kétharmada konfirmál, és a
konfirmáltak fele kér egyházi esküvőt – informál Farkas Gergely is. Az
evangélikus egyház esetében a konfirmációk száma az ezredforduló utáni
években gyorsabban csökkent, így itt inkább gyengülő kötődés látható. A
református és evangélikus gyermekek egy nehezen meghatározható aránya
pedig „kikonfirmál”, vagyis a konfirmációs oktatás és fogadalomtétel
után évekig-évtizedekig vagy talán soha többé nem megy el templomba.</p>
<p>A Dunántúli Református Egyházkerület hivatalvezetőjétől azt is
megtudtuk: a mindennapi gyülekezeti élet mellett a következő lépcső,
ahol megjelennek a megkereszteltek, a hitoktatás. A kötelezően
választható hit- és erkölcstanoktatás révén jobban előkerülnek, akik
esetleg addig nem voltak részesei a gyülekezeti közösségnek – erről
ugyanakkor még statisztikailag mérhető adataik nincsenek, hiszen a
rendszer egy éve működik, így hosszú távú tendenciákat még nem tudtak
megállapítani.</p>                                                        </div></div>