<div dir="ltr"><div><a href="http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20150403_skrabski_fruzsina_kopp_maria_a_szentek_egyessege" target="_blank">A szentek egyessége</a></div>

        <div> <br></div>
        <div>
            2015. április 3. 16:08<br><a href="http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20150403_skrabski_fruzsina_kopp_maria_a_szentek_egyessege" target="_blank">http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20150403_skrabski_fruzsina_kopp_maria_a_szentek_egyessege</a><br></div>

                
        <p>
            
        </p>
                          
                                                 <div>
                   
        </div>
                
        
        <div>
         <p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b></b></span></p> <p style="text-align:center"></p> <p>Szentek egyessége</p> <p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A
 „Szentek egyessége”, egysége gyermekkoromtól legkedvesebb  hittitkom. A
 Hiszekegyben, amikor ide értünk, mintha egy ajtón léptem  volna be 
minden alkalommal.</b></span> Olyan élményt jelentett, mint amit Gabriel  Garcia 
Marquez Száz év magányának, szerintem a világirodalom legnagyobb  
regényének olvasása közben élhetünk át. Hogy a szemünkkel látható,  
érzékszerveinkkel tapasztalható világban csak tükör által, homályosan  
jelenik meg az a valóság, amely körülvesz és éltet mindannyiunkat. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Czakó
  Gábornak egy méltatlanul elfelejtett korai regénye, a Várkonyi krónika
  ugyanezt a jelenlétet tükrözi, kedves humorral, népmesei nyelven.</b><b> Ezt a
  könyvet vettem karácsonyi ajándékba mind a hat testvéremnek anyánk 
korai  halála után. </b></span>Hirtelen halálát nem tudtuk elfogadni, hiszen csak 
hatvan  éves volt ez a csupa energia asszony, amikor a rák elragadta. 
Mindkét  történetben úgy veszi körül a túlvilág a szereplőket, mint 
ahogy a  levegő, a napfény jár át mindent, ez a jelenlét erősebb, mint 
az  érzékszerveinkkel észlelt valóság.</p>  <p>Nagyon sajnálom, hogy a 
„Szentek egyessége” kimaradt a Hiszekegy  mostani szövegéből (a 
nicea-konstantinápolyi hitvallásból). Akár benne  van, akár nincs, 
<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>keveset gondolkozunk el azon, mi történik, amikor  például a 
Mindenszentek litániáját mondjuk. Azt jelenti, hogy  személyesen 
fordulunk a minket körülvevőszentekhez, akik hitünk szerint  ezt 
meghallják, sőt, akik képesek segíteni mindennapi gondjainkban,</b></span>  életünk
 nehézségeiben. A katolikus tanításnak ez a nagyon radikális  vonása 
megbotránkoztató lehet. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Az áhítatos parasztasszonyok számára,  akik a 
Mindenszentek litániáját olyan átéléssel mondják, sokkal  nyilvánvalóbb 
ez a titok, mint</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a modern világ gőgös mindentudói előtt.</b></span>  Érdemes volna 
gyakrabban és mélyebben belegondolnunk, mi is az ima  lényege? Az ima 
misztikus találkozás ezzel a másik valósággal,<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>  belehelyezkedés abba a 
jelenlétbe, amely állandóan körülvesz,</b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> csak nem  vagyunk mindig készek 
jelzéseinek fogadására.</b></span> A katolikus egyház az  Isten jelenlétében élők 
és meghaltak egységét, valódi párbeszédének  lehetőségét, ennek alapvető
 fontosságát mindennapi gyakorlatában is  vallja.</p> <p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Óriási adomány,
 ha valaki, mint én is, kora gyerekkorától olyan  légkörben nő fel, hogy
 ez a jelenlét természetes, nem valami ájtatos  máz, hanem a teljes 
valóság alapvető jellemzője.</b></span> <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Anyám</b></span>, aki szinte soha  nem beszélt a 
hitéről, hanem gyakorolta minden mozdulatában, hihetetlen  
lelkierejében, <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>kedves szentjeiről úgy beszélt, mint legjobb barátairól.</b></span> 
 Nem volt ebben semmi szenteskedés, valóságosabbak voltak számára, mint 
 élő barátnői. Ezek között a szentek között ott voltak <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>szent életű,  
nagyon korán elvesztett szülei is.</b></span> Édesapja vérmérgezésben azalatt halt 
 meg, míg édesanyja várta őt, tehát anyám már édesapja halála után  
született. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Dr. Waigand Ferencet a búcsúbeszédekben a „szegények  
ügyvédjének” nevezték, aki hivatásának tekintette, hogy sikeres  
ügyvédként felvállalja azoknak a képviseletét, aki nem tudták volna  
megfizetni igaz ügyük védelmét.</b></span> Anyám odaadta nagyanyám naplóját, amiből
  ennek a rendkívüli párnak a halálon túl is élő kapcsolata egyik  
legmélyebb gyermekkori élményem. Mindenszentek napján ezekre a  
hivatalosan nem kanonizált szentekre is emlékezünk, kifejezzük azt, hogy
  egységünk nem csupán szó, hanem élő valóság, kölcsönös szoros  
kapcsolat. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ha hisszük, hogy ez a kapcsolat valódi,</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>nem szeretetlenség-e,
  ha nem fontos számunkra ez a lehetőség, ha nem vagyunk hajlandóak<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> </span></b></span><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">mi 
is  tudomásul venni a valóságnak ezt az oldalát?</span></b></p> <p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A szentek 
egyessége számomra azt jelenti, hogy benne élek azok  közösségében, 
akiknek a gondolatai, írásai alapvetően befolyásolták  
gondolkozásmódomat.</b></span> Úgy érzem, élő kapcsolatban vagyok Teilhard de  
Chardinnal, aki talán legköltőibben fogalmazta meg ezt az egységet, de  
Rilkével és többi kedves költőimmel is − akik ugyanolyan otthonosan  
mozogtak ebben a túl-világban, fel-világban, mint az evilágban.</p> <p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Egy
 gyerekkori történet</b></span> jut eszembe, ami igen mély benyomást tett  rám.<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> A 
kitelepítés elől Surányba, a Szentendrei-szigetre menekültek  szüleim 
1951-ben, akkor ott még nem volt villany, víz, télen a Duna  jegén át 
mentünk az iskolába, három kilométer távolságba. Igazán az  Isten háta 
mögött éltünk,</b></span> <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>bár tulajdonképpen paradicsominak is  nevezhetjük ezt az 
állapotot</b></span>, <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>eltekintve a hihetetlen szegénységtől</b></span>.  Ezért volt óriási 
élmény, hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nagynénémék meghívtak Budára egy hétre.  Anyám az 
eljegyzésére kapott brossát tűzte a ruhámra, de meghagyta,  nagyon 
vigyázzak rá</b></span>. Egyik délután a ház hatalmas kertjében sétáltam,  mindent 
beborítottak az őszi levelek. Utána, a lakásban <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>vettem csak  észre, hogy
 a bross elveszett. </b><b>Teljesen reménytelennek tűnt, hogy</b></span>  <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>megtaláljam. 
Lementem a kertbe, és imádkoztam, hogy anyám legkedvesebb  emléke 
kerüljön elő. Mintha nagyanyám kézen fogott volna, mintha egy  mágnes 
terébe kerültem volna, egy megmagyarázhatatlan erő odavont az  egyik fa 
alá, ott a lábammal felrúgtam az avart, alatta ott feküdt a  néhány 
centis kis ékszer. </b></span>Annak, hogy megtaláljam, egyszerűen semmilyen  
valószínűsége nem volt. Lehet, hogy egyszer természettudományos  
módszerekkel is meg tudják magyarázni az ilyen eseményeket, számomra ez 
 csupán <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>egy azok közül a mindennapi csodák közül, amelyekről csak én  
tudom, mennyire ajándékszerűek és amelyek nap mint nap átszövik az  
életemet.</b></span></p> <p>Az ilyen és hasonló események természettudományi 
értelemben nem  bizonyíthatóak, legfeljebb a filozófia, a metafizika, a 
misztika, talán  leginkább a művészet nyelvén értelmezhetőek.<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> A 
valóságnak ez a szintje  nagyon szemérmesen, nagyon rejtetten vesz 
körül, </b></span>semmi sem idegenebb  tőle, mint a feltűnősködés. Nem jelent 
látomásokat, különleges  élményeket, belesimul a mindennapok 
történéseibe. Nagyon nehezemre esik  írni róla, ha nincs a Vigilia 
körkérdése, magamtól biztosan nem teszem.  Fontos volna pedig többet 
foglalkoznunk létezésünknek ezzel a túlvilági  köldökzsinórjával, 
amelynek tápláló erejét ugyanolyan öntudatlanul  érezzük, mint a magzat 
az anyai szervezettel alkotott egységét. Vagy <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> ahogy Jung fogalmazott, 
az embernek el kell jutnia önmagához, a  Selbst-hez, a Teljességgel 
alkotott egységhez</b></span>,<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> enélkül élete  reménytelenné válik. Jung szerint ez a
 belső hiány, üresség az élet  derekán kialakuló depressziók, neurózisok
 legfontosabb kóroka.</b></span></p> <p>A jövő évet az Egészségügyi Világszervezet a<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>
 „lelki egészség” évé</b></span>nek  nyilvánította, mivel<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> a modern világ válságának
 egyik legdrámaibb  megnyilvánulása a lelki egészség zavarainak 
általánossá válása</b></span>. Egyre  többen fogalmazzák meg, nemzetközi tudományos
 fórumokon is, hogy a  spiritualitás a lelki egészség egyik alapvető, a 
mai világban  letagadott, megtagadott dimenziója.</p> <p>Kopp Mária</p> <p>Vigilia, 2000. december</p>        </div></div>