<div dir="ltr"><div id="tabs-wrapper" class="">        <h1 class="">&quot;Polgári vallás&quot;?</h1>        </div>                                        
 
                      
    

  
    



      <span class=""><span content="2015-01-31T09:47:16+01:00" rel="sioc:has_creator">2015.02.01. - <a href="http://reposzt.hu/user/k%C3%B6nt%C3%B6s-l%C3%A1szl%C3%B3" title="Felhasználói profil megtekintése." class="">Köntös László</a><br><a href="http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20150201_kontos_laszlo_polgari_vallas">http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20150201_kontos_laszlo_polgari_vallas</a><br></span></span>
  
  <div class="">
  <div class=""><div class=""><div class=""><blockquote><p>Nussbaum
 az elmúlt tíz év alatt több könyvében is foglalkozott az érzelmek és a 
társadalmi igazságosság kérdésével. Egy éve megjelent <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>Politikai 
érzelmek, avagy miért szükséges a szeretet az igazságossághoz című 
művé</b></span>ben azt fejtegette, hogy <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>a liberális szerződéselméletek figyelmen 
kívül hagyják az érzelmek szerepét.</b></span></p><p><a target="_blank" href="http://www.metazin.hu/index.php/item/3034-nincs-demokracia-szeretet-nelkul">Nincs demokrácia szeretet nélkül - metazin.hu</a></p></blockquote><p>Martha
 C. Nussbaum könyve számomra azért jelentős, mert <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>betekintést enged a 
filozófiai szintű liberális gondolkodás mai világába,</b></span> s mintha a 
központi üzenet arra utalna, hogy <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>napjaink meghatározó eszmei áramlata 
elérkezettnek látná az időt valamiféle<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> önkorrekcióra</span>.</b></span> Sajnos a könyvet 
magát nem tudtam még elolvasni, de – köszönet a Metazinnak – ez az 
összefoglaló azért elég érzékletesen bemutatja, hogy <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>a liberalizmus 
egyik mai befolyásos gondolkodója miként szembesül saját nézeteinek 
ellentmondásosságával.</b></span> Azzal a számomra egyébként mindig is <a href="http://reposzt.hu/blog/k%C3%B6nt%C3%B6s-l%C3%A1szl%C3%B3/2013-09-21/liber%C3%A1lis-antropol%C3%B3gia-f%C3%A9loldalass%C3%A1ga">féloldalas liberális emberképpel</a>, amelyen a mai domináns nyugati gondolkodás nyugszik.</p><p>A
 könyv, ha jól érzékelem, gyakorlatilag<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b> bevallása annak, hogy a tiszta 
racionalitásra felépített emberkép nem működik, mert nem veszi 
figyelembe az egész embert.</b></span> Egyszerűen: a filozófiai liberalizmus nem 
tulajdonít jelentőséget az emberi természetnek, sőt, maga a kifejezés, 
mint olyan, nem is fér bele gondolatvilágába.</p><p>Ám imponáló módon, 
Nussbaum veszi a bátorságot, s fel meri tenni azt a kérdést, hogy vajon,
<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b> ha az ember tényleg annyira racionális, hogy csak a puszta belátás 
irányítja cselekedeteit, akkor mégis miért olyan nehéz az igazságos 
társadalom felépítése?</b></span> Ha jól látom, a jeles gondolkodó direkt módon nem
 foglalkozik a rossz jelenségével, s távol áll tőle, hogy a rossz 
jelenlétének valamiféle egyetemes jelentőséget tulajdonítson, ám 
<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>indirekt módon mégis kimondja, hogy a szimpla, racionális belátás még 
nem feltétlenül szünteti meg az önzést, összefoglalóan azokat az erőket,
 amelyek megakadályozzák az embert abban, hogy a jó társadalmát 
felépítse.</b></span><em> ”Lehetséges ugyan, hogy általánosságban egyetértünk a 
jóléti állam absztrakt gondolatával (attól tartva, hogy esetleg mi is 
társadalmi segítségre szorulhatunk), ám az absztrakt elvek racionális 
elfogadásából nem következik feltétlenül, hogy saját vagyonunk kárára 
segítsük embertársainkat.”</em></p><p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ez komoly fordulat,</b></span> amelyet 
személ<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><span style></span></span>y szerint igen nagyra tartok. Egyben komoly jelzés arról is, hogy<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> 
napjaink egyik meghatározó liberális gondolkodója szükségesnek tartja a 
ma kurrens emberkép valamiféle korrekcióját, amely azért figyelembe 
veszi az ember érzelmi meghatározottságait és belső világát.</b></span> Így <u><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>jut el </b></span></u><span style="background-color:rgb(255,255,0)">
Nussbaum</span><u><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> a szeretet eszméjéhez</b></span></u>, amely arra hivatott, hogy meghaladja az 
ismert, pusztán absztrakt racionalitásra épített szerződéselméleti 
hagyományokat. Ez mindenképpen alapvető fordulat, amelyet őszintén 
üdvözlök. Ez bátor tett, hiszen mint a könyv angol nyelvű <a target="_blank" href="http://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674724655">rezüméjében</a>
 olvasható: &quot;... people attached to liberalism sometimes assume that a 
theory of public sentiments would run afoul of commitments to freedom 
and autonomy. &quot;<span style="font-size:0.9em;line-height:1.75em"> </span><span style="font-size:12px"><span style="line-height:1.75em"> </span><span style="line-height:1.75em">(
 A liberalizmus hívei néha azt feltételezik, hogy a nyilvános érzelmek 
teóriája megtámadja a szabadsághoz és az autonómiához való 
elkötelezettséget.)</span></span></p><p>Ugyanakkor <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Nussbaum 
természetesen marad liberális, ami egyszerűen azt jelenti, hogy szerinte
 a szeretet ilyen programszerű meghirdetése megvalósítható. Vagyis az 
ember javítható, a rossz leküzdhető, pusztán csak felül kell bírálni, 
pontosabban ki kell egészíteni az eddigi szerződéselméleteket,</b></span> vagyis 
azt a feltételezést, hogy <em>„a legitim társadalmat racionális 
önérdekkövető egyének szerződése hozza létre. A liberális állam 
stabilitását az egyén szavatolja, amikor belátja, hogy a liberális 
társadalom intézményei saját jólétét és biztonságát szolgálják.”</em></p><p>Ha
 jól látom, Nussbaum <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>nem hivatkozik a keresztyénségre</b></span>, pedig, ha már a 
szeretet társadalmi szintű kiterjesztéséről beszél, s történelmi 
példákban keresi a forrásokat, ez, mármint a keresztyénség beemelése, 
avagy<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> visszaemelése egy ilyen szeretet-koncepcióba talán nem lenne 
indokolatlan. Szívesen megkérdezném tőle,</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>vajon miért nem.</b></span></p><p>Valószínűleg
 azért, de ez csak feltételezés, mert<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b> a liberalizmus egész egyszerűen 
nem tud mit kezdeni a keresztyénség emberképével, vagyis az általános és
 egyetemes emberi elesettség gondolatával. A liberalizmus nem tud mit 
kezdeni a rossz jelenségével,</b></span> még akkor sem, ha az amúgy mindennapi, 
egyetemes és időtlen tapasztalat. Másrészt azért Nussbaum mégis csak 
érzékeli, hogy <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>a liberalizmus emberképe egész egyszerűen ellentmond a 
mindennapos tapasztalatnak, s ezért ezt a féloldalas antropológiát meg 
kell haladni.</b></span></p><p>Logikusnak tűnik, hogy gondolatvezetéséből egyszerre
 csak<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b> előbukkan a „polgári vallás” (civil religion) egyébként régóta 
ismert eszméje. </b></span>Vagyis, ahogyan én értem a polgári vallás mögötti 
igényt, ismételten felvetődik a végső autoritás egyidejű hiányának és 
szükségességének a kérdése. S ez már <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>tipikusan a felvilágosodás 
problematikája, amely az elé a dilemma elé került, hogy ha nincs Isten, 
akkor vajon miféle végső instancia, végső hivatkozási alap ad majd 
legitimitást</b></span>. S <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>ha jól értem, Nussbaum arra következtetésre jut,</b></span> hogy a 
felvilágosodás észbe vetett hite csődöt mondott, s ezért <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>szükség van, ha
 nem is teljes felülbírálatára, de kiegészítésére mindenképp</b></span>. Ez lenne 
szerinte a szeretettel beoltott „polgári vallás” régi-új ideája.  Isten 
„megszűnt” ugyan, s az istengondolatra nem lehet már társadalmat 
alapozni, ám racionálisan belátható, hogy azért valamit kellene a 
helyébe tenni, amely valamiféle belső közösségi koherenciát teremt. 
Nussbaum tehát<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b> egyetért a „polgári vallás” régóta ismert ideájával, ám 
világossá teszi, hogy szerinte ez a puszta racionalitáson alapuló 
„vallás” mégsem bír megvalósulni, mert nem számol az ember érzelmi 
világával.</b></span> Ezért a tisztán racionalitáson alapuló belátást<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b> ki kell 
egészíteni a szeretet motivációjával, s a ráció és érzelem ezen új 
kombinációja lehetne az alapja a &quot;polgári vallásnak&quot;. </b></span></p><p>Csakhogy<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> a 
polgári vallás hívei pont azt nem értették meg sohasem, így Nussbaum 
sem, hogy</b></span> <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>mi az, hogy vallás</b></span>. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Ők úgy gondolják, vallást lehet kreálni, 
ez csak elhatározás, hogy ne mondjam, politikai döntés kérdése</b></span>. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Holott a
 vallási tapasztalat lényege pont az, hogy azt az ember nem saját 
kezdeményezéseként éli át.</b></u></span> Ha megszűnik Isten, mint alany, akkor a 
vallást valóban csak kreálni lehet, ami nyilvánvalóan önellentmondás. De
 erről nem is érdemes többet beszélni, hiszen itt nyilvánvaló 
áthidalhatatlanságok vannak.</p><p>Mindenesetre üdvözlöm Nussbaum 
könyvét, amely számomra jelzésértékű elmozdulás a liberális 
gondolkodáson belül, s egyúttal<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><u><b> üzenet arról is, hogy a ma sokszor 
véglegesnek és megdönthetetlennek hitt liberális teóriák emberről és 
világról messze nem állnak olyan stabilan a lábukon. </b></u></span></p><p>S ez itt 
most nem egy liberalizmusellenes beszéd. Csekély boldogságot adna 
számomra, ha netán kiderülne, hogy a liberalizmusnak nincs igaza. 
Pusztán annak a megállapítása, hogy <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><u><b>talán itt lenne az ideje ismét 
kimondani, hogy az emberről való tudásunk korántsem olyan letisztult, 
mint amilyennek ma sokak szemében tűnik.</b></u></span></p><p>Talán <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>érdemes lenne ismét
 központi témává tenni az embert magát. S talán ehhez a párbeszédhez a 
keresztyénségnek van mit hozzátennie.</b></u></span></p><p><br> </p></div></div></div>  </div></div>