<div dir="ltr"> 2014. december 17. – Szerda<br><br>   Jézus Krisztusnak, Dávid  és Ábrahám fiának  családfája. Ábrahámnak  Izsák<br>   volt a fia, Izsáknak Jákob, Jákobnak Júda és testvérei, Júdának Fáresz  és<br>   Zára  Támártól,  Fáresznek  Eszróm.  Eszrómnak  Arám,  Arámnak   Aminadáb,<br>   Aminadábnak Náásszon,  Náásszónnak  Szalmon,  Szalmonnak  Bóász  Ráhábtól,<br>   Bóásznak Jóbéd Rúttól, Jóbédnek Izáj, Izájnak pedig Dávid király.<br>   Dávidnak  Salamon  volt  a  fia  Uriás  feleségétől,  Salamonnak   Roboám,<br>   Roboámnak Abija,  Abijának  Ászáf,  Ászáfnak  Jozafát,  Jozafátnak  Jórám,<br>   Jórámnak Ozijás,  Ozijásnak  Joatám, Joatámnak  Acház,  Acháznak  Ezekiás,<br>   Ezekiásnak Manasszesz,  Manasszesznek  Ámosz, Ámosznak  Joziás,  Joziásnak<br>   pedig Jekoniás és testvérei a babiloni fogság idején.<br>   A babiloni fogság  után: Jekoniásnak  Szálátiél volt  a fia,  Szálátiélnek<br>   Zorobábel,  Zorobábelnek  Ábiud,  Ábiudnak  Elijakim,  Elijakimnak   Ázór,<br>   Ázórnak  Szádok,  Szádoknak   Áhim,  Áhimnak   Eliud,  Eliudnak   Eleazár,<br>   Eleazárnak Mattán, Mattánnak Jákob, Jákobnak pedig József. Ő volt a  férje<br>   Máriának, akitől a Krisztusnak nevezett Jézus született.<br>  <span style="color:rgb(255,0,0)"><b> Összesen tehát: Ábrahámtól Dávidig tizennégy nemzedék, Dávidtól a babiloni fogságig  tizennégy  nemzedék,  és  a  babiloni  fogságtól  Krisztusig  is tizennégy nemzedék.</b></span><br>   Mt 1,1-17<br><br>   Elmélkedés:<br><br>   Nyilvános működése idején <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>a  zsidó vallási vezetők  tudni akarták és  több<br>   alkalommal meg is  kérdezték Jézust,  hogy kinek a  küldetésében tanít  és  milyen hatalommal teszi csodáit, </b></span>miként erről a múlt héten már szó  esett.  Csodáit látva  például  a názáretiek  nem  értették,<span style="background-color:rgb(0,255,0)"> <b>milyen  erővel  képes  rendkívüli csodákat tenni  az a  Jézus, akinek családját  jól ismerték,  s akit ők Józsefnek, az ács fiának tartottak</b> </span>(vö. Lk 4,22). Az élő kenyérről szóló beszédet követően szintén ez a vélemény hangzik el (vö. Jn 6,42).<br>   Írásának kezdetén  <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Máté  evangélista  igyekszik  magyarázatot  adni  Jézus származására vonatkozóan, ezért összeállítja Jézus családfáját, amelyet  a mai evangéliumban olvasunk.</b></span> Jól vagy kevésbé ismert ószövetségi  személyek sorakoznak <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ábrahámtól, </b></span> a zsidó  nép ősatyjától  egészen Jézus  koráig.  <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A családfa egyik kulcsfontosságú szereplője Dávid király. Az evangélista  az ő leszármazottjaként  mutatja be  Jézust</b></span>. Ennek  oka az,  hogy a  korabeli felfogás szerint a messiás Dávid király családjából származik. A névsorban férfiak következnek  egymás után, utolsóként Józsefet  említi. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Szent Józsefről tudjuk,  hogy Jézusnak  nem vérszerinti  apja volt,  hanem csak a  nevelőapja. Mivel  ő  volt Máriának  a  férje, ezért  a  törvények szerint őt vélelmezték Jézus apjának, ahogyan erről az említett esetek  is  tanúskodnak. A  felsorolás így  fejeződik  be: „Ő  (József) volt  a  férje  Máriának, akitől a Krisztusnak nevezett Jézus született” </b></span>(Mt 1,16). A  sok férfinév olvasása után  egyesek hajlamosak a  mondatban szereplő  „akitől” névmást  Józsefre  vonatkoztatni,   pedig  az  nem   őrá,  hanem   Máriára  vonatkozik. Helyesen értelmezve két állítás fogalmazódik meg a  mondatban. , Az első:  József volt  a  férje Máriának.  A második:  Máriától  született  Jézus.<br> <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>  És ha nem  József volt Jézus  vérszerinti atyja, akkor  ki? E kérdésre  ad<br>   választ a holnapi evangélium.<br> </b></span>  © Horváth István Sándor<br>    <br>   Imádság:<br>   Urunk, tégy méltóvá minket, hogy az egész világon szolgálhassuk azokat  az<br>   embertársainkat, akik szegénységben élnek és  halnak meg. Add meg nekik  a<br>   mai napon  a  mi kezünk  által  mindennapi  kenyerüket, és  a  mi  megértő<br>   szeretetünk által adj nekik békét és örömet.<br></div>