<div dir="ltr">hát igen, kár, hogy visszavetettek minket... <div><br></div><div>másfelől az átalkulás a székelységben sem így történt... éppen, hogy a nemesnép, székely katonák eljobbágyosítása ekkor kezdődik és folyik, óriási károkat okozva a Tündérkertben, amely akkor is végveszélyben lett volna, ha közben a székely jogok miatt a székely seregrészünk és a központi fejedelmi, illetve főúri hadaink között nem szinte folyamatos a török árnyékában a belső nem is villongás, hanem lassú, elhúzódó  polgárháború...    </div><div><br></div><div>Hálás köszönetem !  remélem könyvben is megjelenteted elmélkedéseidet , valami legalább népszerűsítő formában.. .)))    -m- </div><div><br></div><div><br></div><div><br></div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">2014. október 19. 10:47 László Baják írta, <span dir="ltr">&lt;<a href="mailto:laszlo.bajak@gmail.com" target="_blank">laszlo.bajak@gmail.com</a>&gt;</span>:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Természetesen nem volt etnikai jellege. Dózsa nem tehetett a<br>
keresztesháború elfajulásáért, ugyanakkor biztos lehetett  benne, hogy<br>
őt fogják felelőssé tenni a kudarcért.<br>
A keresztes had leállítása egyetlen pillanat alatt tönkretette Dózsa<br>
összes perspektíváját, és véget vetett a kezdődő karrierjének is.<br>
Reakciója emberileg érthető, kétségbeesett, bár teljesen kilátástalan<br>
volt. Elképzelése szerint a &quot;működésképtelenné vált&quot; magyar<br>
társadalmat a székely társadalom mintájára akarta átalakítani. A<br>
székelyek ugyanis kollektív nemesek voltak, azaz minden székely nemes<br>
volt a Székelyföld területén.  A társadalmi gzadasági átalakulás<br>
mindíg hosszú folyamat. Egy rövid polgárháború ezt nem megvalósítja,<br>
hanem csak jelzi a történésznek, hogy a folyamat elkezdődött. 1514<br>
indikátor, amely azt mutatja hogy Magyarország megérett a változásra,<br>
a vallási, gazdasági  és társadalmi átalakulásra. üdv<br>
<div class="HOEnZb"><div class="h5"><br>
László Imre &lt;<a href="mailto:doncimil@gmail.com">doncimil@gmail.com</a>&gt; írta, 2014. 10. 19.:<br>
&gt; Igen, köszönöm... Szóval sem egyik, sem másik... hanem egy külön probléma<br>
&gt; volt... Kár.<br>
&gt;<br>
&gt; Etnikai vonatkozása akkor ügye nem volt...<br>
&gt;<br>
&gt; A korai polgári átalakulás elmélete pedig akár lehetett is volna, de erre<br>
&gt; nem került sor...<br>
&gt;<br>
&gt; Ezek szerint Dózsa ott követte el a hibát, hogy nem engedelmeskedett az<br>
&gt; érseki feloszlatás parancsának... Ki tudja mi motiválta...mit képzelt, de<br>
&gt; mint bajvívó hivatásos katona nem feltételezhető, hogy komoly politikai<br>
&gt; átlátóképessége lehetett volna egy reális döntéshez...<br>
&gt;<br>
&gt; -m-<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt; 2014. október 19. 9:40 László Baják írta, &lt;<a href="mailto:laszlo.bajak@gmail.com">laszlo.bajak@gmail.com</a>&gt;:<br>
&gt;<br>
&gt;&gt; Kedves Imre! Valóban nem lehet mindent leírni, de néhány alaptételemet<br>
&gt;&gt; azért elküldöm.<br>
&gt;&gt; 1514 alapvetően a későközépkori társadalmi, gazdasági és egyházi<br>
&gt;&gt; válságban tenyésző szélsőséges vallási mozgalom volt. Bakócz  a<br>
&gt;&gt; keresztesháborúhoz a mozgósítást a ferences (obszerváns) szerzetesekre<br>
&gt;&gt; bízta, ám egyes radikális szerzetesek, (részben a rendből kizárt<br>
&gt;&gt; apostata, eretnekek félremagyarázták a pápai bullát. Többek között azt<br>
&gt;&gt; hirdették, hogy mindenki kiirtandó ellenség, aki bármilyen módon<br>
&gt;&gt; akadályozza a keresztesek üdvözülésre  kiválasztott szent népét (pl<br>
&gt;&gt; adó és vámszedők, egyes földesurak stb) Az országszerte kezdődő<br>
&gt;&gt; erőszakra válaszul Bakócz letiltatta a toborzást, majd leállítatta a<br>
&gt;&gt; kereszteshadjáratot is. A halállal fenyegetett nemesség pedig<br>
&gt;&gt; igyekezett ellenállni. Dózsa főserege nem volt részes az erőszakban és<br>
&gt;&gt;  fegyelmezetten vonult a török ellen, amikor más toborzóközpontok<br>
&gt;&gt; atrocitásai miatt feloszlatták a hadat.<br>
&gt;&gt;   Dózsa ekkor és ezért, Békés megyében fordult szembe a nemességgel.<br>
&gt;&gt; Elfogadta a hamis keresztprédikátorok érvelését, akik ettől kezdve már<br>
&gt;&gt; azt is hirdették, hogy azokat is kiirtandó elpusztítandó ellenségnek<br>
&gt;&gt; kell tekinteni, akik nem csatlakoznak a keresztes hadhoz. (olyanok<br>
&gt;&gt; voltak mint ma a tálibok és az iraki iszlám állam harcosai,<br>
&gt;&gt; szélsőséges vallási fanatikusok.) 1514 tehát egy szélsőségbe torzult<br>
&gt;&gt; előreformációs kísérlet volt Magyarországon. Maga Dózsa György székely<br>
&gt;&gt; származású végvári katona volt egy párviadalban aratott győzelméért,<br>
&gt;&gt; jutalomért jött fel Budára, de az üres kincstár miatt nem pénzt, hanem<br>
&gt;&gt; nemességet és a szerveződő keresztes had vezetését kapta jutalmul. A<br>
&gt;&gt; reformáció és a későközépkori válság megoldásaként kialakuló<br>
&gt;&gt; prekapitalista tendenciák összefüggnek egymással. Magyarországon a<br>
&gt;&gt; nagyszámú mezővárosi<br>
&gt;&gt; parasztpolgár a kapitalizálódásnak lehetett volna a bázisa, a<br>
&gt;&gt; reformációnak viszont az is lett. A 16. század végére Magyarország<br>
&gt;&gt; gyakorlatilag protestáns országgá alakult. Üdvözlettel BL<br>
&gt;&gt;<br>
&gt;&gt; László Imre &lt;<a href="mailto:doncimil@gmail.com">doncimil@gmail.com</a>&gt; írta, 2014. 10. 19.:<br>
&gt;&gt; &gt; Baják LÁszló, kedves barátom, nem tudtam menni az előadásodra, de<br>
&gt;&gt; &gt; nagyon<br>
&gt;&gt; &gt; érdekelt volna...<br>
&gt;&gt; &gt;<br>
&gt;&gt; &gt; Tudom, hogy nem lehet levélben egy másfél órás előadást elismételni, de<br>
&gt;&gt; &gt; mégis a legtömörebb formában érdekelne a véleményed az<br>
&gt;&gt; &gt; alapkérdésekre...<br>
&gt;&gt; &gt;<br>
&gt;&gt; &gt; miért és hogyan választotta Bakócz a sereg vezetőjének megbízva pont<br>
&gt;&gt; &gt; Őtet... ?<br>
&gt;&gt; &gt;<br>
&gt;&gt; &gt; miért fajult el a történet?<br>
&gt;&gt; &gt;<br>
&gt;&gt; &gt; na és rablólázadás volt, anarchista akció, vagy polgári átalakulást<br>
&gt;&gt; &gt; célzó<br>
&gt;&gt; &gt; mezővárosi mozgalom kicsúcsosodása?<br>
&gt;&gt; &gt; lehetett volna egy polgári forradalom? rokonítható a budai Nagy féle<br>
&gt;&gt; &gt; kolozsmonostori történettel?<br>
&gt;&gt; &gt;<br>
&gt;&gt; &gt; gondolom mivel az ország lakossága ekkor még 80%-ban magyar etnikumú,<br>
&gt;&gt; &gt; nemzetiségi színezete nem volt a történetnek, vagy mégis igen?<br>
&gt;&gt; &gt;<br>
&gt;&gt; &gt;     -m-   -.)))<br>
&gt;&gt; &gt;<br>
&gt;&gt; _______________________________________________<br>
&gt;&gt; Grem mailing list<br>
&gt;&gt; <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
&gt;&gt; <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
&gt;&gt;<br>
&gt;<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</div></div></blockquote></div><br></div>