<div dir="ltr"><div class="">Újjászületett a szentkuti kegyhely</div><font color="#6d7e8a">[Első kézből] 2014.05.30 17:36</font><br><br><div style="text-align:justify"><span style="background-color:rgb(255,255,255)">A
 Mátraverebély-Szentkúti Nemzeti Kegyhely szabadtéri oltárát ékesítő 
mozaikkompozíciót az alkotóművész, Marko Ivan Rupnik irányításával május
 utolsó napjaiban állították fel, és június 7-én a 18 órakor kezdődő 
szentmise keretében áldják meg. A </span><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u>pünkösdvasárnap és pünkösdhétfőn a 11 
órakor kezdődő ünnepi szentmisék</u></span> főcelebránsai Palánki Ferenc illetve 
Beer Miklós püspökök. Pünkösdhétfőn tartják Szentkúton a jubiláns 
házasok megáldását, házassági esküjük megújítását.  </b><br><br>A 
szentkúti kegyhely nagyszabású felújítási munkálatai során újjászülető 
<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>szabadtéri miséző hely műalkotásainak tervezője Marko Ivan Rupnik 
szlovén jezsuita. Művei a világ jelentősebb zarándokhelyeit – 
Lourdes-ot, Fatimát és San Giovanni Rotondót – ékesítik</b></u></span>, de a vatikáni 
apostoli palotában és több szentszéki kongregáció kápolnájában is 
láthatók munkái. <br>
<br>
A hívek már az alkotómunka során sokan érkeztek, hogy megtekintsék a 
mozaikokat. Az oltár mögött lévő falon <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>a Szűzanya életének eseményeit</b></u></span> 
ábrázolja a műalkotás: az Angyali üdvözletet, Jézus születését, Mária 
halálát és mennybevitelét. <br>
<br>
Az oltártér fölé boruló barlang a művészeti újragondolás után egyfajta 
kupolává alakult át, hogy a templomépítészet hagyományainak megfelelően a
 Mennyei Jeruzsálemet, Isten országának képét tárja elénk. A 
szárnyasoltár-szerűen kialakított képmező középpontjában a feltámadt 
Krisztus látható, aki megkoronázza anyját. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Mária lábaitól egy forrás 
indul el, amely a kegyhely szent kútjának és a Szűzanya szentkúti 
megjelenésének szimbóluma. </b></u></span><br>
<br>
A búcsújáró helyek közül egyedül nemzeti kegyhelyünkön látjuk a 
főoltár-kompozíció részeként <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Szent István országfelajánlásá</b></u></span>t, körülötte 
pedig a magyar kereszténység első nagy szentjeinek csoportját: <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Boldog 
Gizellát, Szent Imrét és Szent László</b></u></span>t. A központi jelenetet a 
szenteknek egy másik koszorúja is körbeveszi. Itt látható a kegyhelyet 
őrző ferences szerzetesek rendjének alapítója, <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Assisi Szent Ferenc</b></u></span>, a 
kegyhelyet egykor fölkereső <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Boldog Meszlényi Zoltán és Boldog Salkaházi 
Sára</b></u></span>. <br>
<br>
<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A kanonizált szentek</b></u></span> mögött látjuk <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>a boldoggá avatás előtt álló ferences
 vértanúk</b></u></span>at. Ez az első megjelenítésük, ahol személyüket és 
életáldozatukat attribútumaik alapján lehet azonosítani. A hét személy 
ugyanis Krisztus szenvedésének egy-egy eszközét tartja kezében, amelyek 
egyben saját életáldozatukra is utalnak. Az első magyar szentek mögött 
P. Krizosztomot a koszorúval látjuk, mert többekkel „koszorúba kötve” 
verték agyon a partizánok. P. Kristóf feje fölött az ostor található, 
mert vasvesszővel sebezték halálra. Velük átellenben, Szent Ferenc 
mögött P. Rafael tűnik fel, aki mellett Krisztus köntöse kapott 
elhelyezést, mert a börtönőr azt kérdezte tőle, amikor ruhájától 
megfosztott rab volt: „Te, Pucér Krisztus, hol hagytad az ingedet?” 
Mellette P. Pelbárt lábainál egy kakas található, ami arra utal, hogy a 
börtönben megmentette besúgójának az életét. P. Zénó feje fölött a 
szegeket és az ahhoz kapcsolódó pisztolyt, mint a kivégzés eszközeit 
látjuk, mivel a katonák – habitusa láttán – lőtték le. P. Bernát 
megadóan hunyja le szemét, mellette a börtön rácsos ablakát jeleníti meg
 a művész, ugyanis börtönben halt meg. P. Szaléz alakja pedig a létrán 
átvetett stólához kapcsolódik, hiszen ő a gyónási titok megőrzése miatt 
jutott a keresztre. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A szenvedés eszközei azonban már arany-ezüst 
színekben tündökölnek, mert ezek az események a mennyei dicsőség 
alkotóelmeivé váltak. </b></u></span><br>
<br>
„A szentkúti mozaikkompozíció tematikája, alakjai, azoknak gesztusai és a
 színvilága egységesen jelenítik meg és közvetítik Isten szeretetének 
nagy művét és benne az ember szerepét, ahogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a Krisztus kezében látható 
evangéliumos könyv felirata is</span> jelzi: <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A szeretet megmarad”</b></u></span> – mondta a 
műalkotásról a Ferences Sajtóközpontnak Kálmán Peregrin 
kegyhelyigazgató.<br>
</div><br><i>OrientPress.Hírügynökség(OPH)</i></div>