<div dir="ltr"><h3 class="" itemprop="name">Néptáncoktatás: ennél aktuálisabb nem is lehetne</h3>
        <h5>Interjú Balatoni Katalinnal és Kovács Henrikkel</h5>
        
        <div class="">
                
                                <div class="">
                        <div class="">
                                <strong>Gyarmati Orsolya</strong><br>
                                Forrás: <a href="http://mno.hu/csaladhalo/www.csaladhalo.hu" target="_blank">Családháló</a><br>
                                                                2014. május 17., szombat 09:57                                                        </div>
                                                        
                                                
                </div>                
        </div>
        
        <div class="" itemprop="description">Vajon miért fontos a néptáncot, a népzenét beépíteni a kisgyerekek mindennapjaiba?</div>


        

        
                                                
                                                
                                                

                <p>Épphogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>megjelent az óvodásokkal, kisiskolásokkal foglalkozó 
pedagógusoknak íródott Így tedd rá! 2. című, a néptáncot, a népdalt, a 
népi kultúrát a mindennapokba integráló módszertani könyv</b></u></span>, máris 
elfogyott. Sőt már a második kiadás is lassan hiánycikk. A hiánypótló 
kötet születéséről és fontosságáról beszélgettünk a szerzőkkel, Balatoni
 Katalinnal és Kovács Henrikkel.</p>
<p><em><strong>– A könyv komoly hiánypótlás a néptánc-pedagógiai kiadványok terén, évtizedek óta nem jelent meg hasonló kötet. Mi ennek az oka?</strong></em><br>Kovács
 Henrik:<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> Régen az embereket nem kellett tanítani táncolni, mert tudtak.</b></u></span> 
Maga a néptánc-pedagógia azonban az utóbbi évtizedek terméke. Csúnya 
szóval élve magának a néptáncnak a „felhasználása” is változik. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A 
néptánc mindig is azért létezett, hogy az ember jól érezze magát. </b></u></span>Amikor
 1931-ben a  Gyöngyösbokréta-mozgalom elindult, a néptánc színpadra 
került, és a  táncházmozgalom megjelenéséig mindössze színpadi műfajként
 élt az azt  nem művelő emberek tudatában. A néptánc-pedagógia is 
leginkább ezt  szolgálta: hogy a színpadon jól mutasson a produkció. 
<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>Sok-sok idő  eltelt, amíg<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> a néptáncnak újra megjelenhetett az 
önszórakoztató  funkciója.</span></b></u></span> Ez a szemlélet viszonylag újnak számít.<em><strong></strong></em></p>
<p><em><strong>– A néptánc pedagógiai módszerként való alkalmazása mióta van jelen?</strong></em><br>– K. H.: Ez akár egy doktori disszertáció témája is lehetne…<br>Balatoni
 Katalin: <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A  néptáncoktatás több mint százéves múlttal rendelkezik. </b></u></span>Bár 
Henrik  említette a Gyöngyösbokrétát, eredeztethetjük az 1896-os 
millenniumi  ünnepségtől is. Az oktatás területfüggő volt, és azért már a
 1930-as  években is létezett gyermektánckönyv, ami abban az időben 
módszertani  kiadványnak számított. Folyamatosan jellemző volt azonban 
az a  <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>konfliktus is, hogy a néptánc produkció-központú legyen vagy sem.</b></u></span> 
Emiatt  nem tudott a néptánc gyökeret verni intézményes szinten az 
oktatásban.  <u><b>Ez a kérdés egyébként a mai napig nem tisztázott és most is
 okoz még  feszültséget.</b></u><em><strong></strong></em></p>
<p><em><strong>– Ma is van, aki azt mondja, hogy a néptánc kizárólag színpadra való?</strong></em><br>–
 B. K.: Nem  azt mondja, hanem úgy alkalmazza. Rengetegen vannak 
ilyenek. Nagyon sok  pedagógus, akiket igyekszünk megszólítani, úgy 
közelít a témához,  hogy hogyan tudna megfelelni az elvárásoknak, 
például egy szüreti  felvonuláson, Luca-napon stb., és sajnos a sok 
fellépésre való készülés  közben nem jut idő arra, hogy a szabad játékot
 biztosítsák.<em><strong></strong></em></p>
<p><em><strong>– A szülők is inkább szereplésorientáltak, vagy megértik,
 milyen  jótékony hatással lehet a néptánc a gyerek mindennapjaira az 
élete  minden területén?</strong></em><br>– K. H.: Is-is. Azt azért  
fontos hangsúlyozni, hogy sok pedagógus azért helyezi előtérbe a  
fellépéseket, mert így nevelték őket. 20-30 évvel ezelőtt mi is úgy  
nőttünk fel, hogy a koreográfia, a külföldi út, a fellépés lebegett a  
szemünk előtt. Az amatőrmozgalomban és a Magyar Táncművészeti Főiskolán 
 Lévai Péter volt az első olyan tanárom, aki úgy tanított táncot, hogy  
<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>mindenkit hagyott rögtönözni, ami egyébként a népi kultúra lényege.</b></u></span><br>–
 B. K.: Amikor elkezdünk azon gondolkodni, hogy mit csináljunk, és mi mi
 után  jöjjön, mindig megvan annak a lehetősége, hogy próbálkozzunk, és 
ezzel  együtt akár hibázzunk is. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A pedagógusok életéből ez nagyon 
hiányzik:  hogy felvállalják, hogy lehet hibázni.</b></u></span> Pedig mennyire jó, 
hogy például  kirakunk egy ugróiskolát, de nem „jön be” a gyerekeknek, 
nem lehet  letáncolni, ezért változtatni kell rajta. És <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>itt lép be a 
kreativitás:  hogy hagyjuk a pedagógusokat és a gyerekeket alkotni, 
teremteni.</b></u></span> Mi nem  azt mondjuk, hogy itt egy ugróiskola, csak így 
rajzolhatod fel, csak így  lehet rajta végigugrálni. Egy 
gondolkodásmódot szeretnénk megtanítani,  hogy hogyan lehet azon 
túllátni, hogy ez vagy az a néptánc most épp jó-e  az anyák napi műsorba
 vagy sem.<strong></strong></p>
<p><em><strong>– Hogyan született meg a  könyv ötlete? Azt gondolták, 
hogy kell egy ilyen kötetet írni, és  majd lesznek emberek, akik erre 
nyitottak, vagy már igény mutatkozott rá,  és annak igyekeztek 
megfelelni?</strong></em><br>– K. H.: Kata, akinek a tanára voltam a 
Magyar Táncművészeti Főiskolán, felkért,  hogy legyek a konzulense a 
szakdolgozatánál, amit arról írna, miket  tapasztalt az elmúlt évek 
során az óvodai néptáncoktatás terén, milyen  módszereket fejlesztett 
ki. A dolgozatból könyv lett (Az Így tedd rá!  első kötete – a szerk.), 
amit aztán még egyszer átgondoltuk, és végül  Kata csinált egy 
harmincórás akkreditált képzést.<br>– B. K.: Nagyon  sokat jártunk 
pedagógusok közé, és rengeteget tanultunk a gyerekektől.  Aki két éve 
volt nálunk képzésen, ma már egészen mást tapasztalna, mint  akkor, mert
 annyira sokat fejlődött a dolog, és ezt a fejlődést a második  kötettel
 próbáltuk megmutatni. Felmértük az igényeket, hogy mire van  szükség, 
hogyan tudunk utat mutatni és ezt foglaltuk össze.<em><strong></strong></em></p>
<p><em><strong>– Milyen ez a képzés?</strong></em><br>– B. K.: A  30 
órás akkreditált képzésünkön egy nap a gyerekjátékokról szól, egy a  
táncról, egy pedig a folklórral foglalkozik, a végén pedig összegezzük a
  tanultakat. Van lehetőség arra is – és erre egyre nagyobb az igény –, 
hogy intézmények hívnak meg minket, és az a legnagyobb eredmény és  
élmény, amikor egy egész kollektíva, egy munkaközösség látja az egészet,
  mert akkor sokkal jobban tudnak egymásnak segíteni, együtt dolgozni.<em><strong></strong></em></p>
<p><em><strong>– <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u>Milyen következménye lehet a színpad-, a szereplésorientált látásmódnak?</u></span></strong></em><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b><br>–
 K. H.: A gyerekeket próbáljuk úgy nevelni, hogy a játékon keresztül 
juttassuk  őket a tánc élményéhez.</b></u></span> Ez azért jó, mert <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>sokszor 
tapasztaljuk a negatív  előítéletet a tánccal kapcsolatban</b></u></span>, s ezt 
<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>igyekszünk kiiktatni, átírni</b></u></span>.  Sajnos sokszor olyanok állítanak táncot 
színpadra, akik nem értenek  hozzá. A néző éppen ezért azt nem élvezi, 
unja, látja, hogy szenvednek a  fellépők, és az a képzet alakul ki 
benne, hogy ez a néptánc, főleg  akkor, ha először lát ilyet.<br>– B. 
K.: <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>A tanárok  sokszor nem tudják felmérni a gyerekek életkori 
sajátosságainak  megfelelő tananyagot, s olyan elvárásokat támasztanak, 
amik az adott  korosztályban megvalósíthatatlanok.</b></u></span> Mi pedig<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> azt 
szeretnénk, ha a tánc  élményt jelentene a gyerekeknek.</b></u></span><br>– K. H.: Az  
előítélet oka lehet az is, hogy valaki olyan oktatási rendszerben nő  
fel, ahol a néptánc kötelező elemként jelenik meg, de hozzáértő  
pedagógus nincs hozzá. Aki így nő fel, az a gyerekét sem küldi majd  
néptáncolni. Sajnos <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>a teljesítménycentrikusság itt is megjelenik: nem az
  a lényeg, hogy élvezze a gyerek, hanem hogy fellépjen mindenféle  
rendezvényen.</b></u></span><em><strong></strong></em></p>
<p><em><strong>– Árral szemben úsznak?</strong></em><br>– K. H.: Inkább 
 úgy mondanám, hogy mi vagyunk a forrás. Sokan gondolkodnak hozzánk  
hasonlóan, de nem tudnak kitörni az adott keretek közül.<br>– B. K.: 
Alapvetően  azért ez egy új szemléletmód, abban az értelemben, hogy a  
néptánctanítás gyerekközpontú legyen – pontosabban: amennyire régi,  
annyira új. Szokták kérdezni, miért. Pontosan azért akarjuk integrálni 
az  oktatás minden területébe, mert ez egyszer már nagyon jól működött. 
 Jelenleg a projektmódszer és a kompetenciaalapú tanítás áll az élen az 
 oktatásban, és a mi módszerünk mind a kettőhöz remekül csatolható. 
Mivel  gyerekeknek és gyerekekről szól, ennél aktuálisabb nem is 
lehetne.<em><strong></strong></em></p>
<p><em><strong>– Milyenek a visszajelzések?</strong></em><br>– B. K.: 
Akik  használják, azoktól nagyon jókat kapunk folyamatosan, a 
tanítványainktól  is és a szülőktől is, mert egyre inkább rácsodálkoznak
 az eredményre:  hazamennek a gyerekek, és este megállás nélkül éneklik 
az új népdalokat,  gyakorolják a lépéseket, játsszák a játékokat.<em><strong></strong></em></p>
<p><em><strong>– Az egész életre kihat egy ilyen szemléletű oktatás?</strong></em><br>–
 B. K.: <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Annak  idején, amikor megszületett egy gyerek, a nagymama, az 
anyuka az ölébe  vette, ölbéli játékokat játszott vele. Ettől a 
gyereknek fejlődött a  testtudata, az énképe, fontos volt ez a kötődés 
minél szorosabbá válása  szempontjából is</b></u></span>. Ez már rögtön három olyan 
dolog, ami az egész életre  kihat. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Az Így tedd rá! programnak is ez az 
eredeti pedagógiai funkciója:  a gyerekek társas kapcsolatokba kerülnek 
bele a játékok során,  megtapasztalják, hogy a döntéseiknek milyen 
következményeik vannak.</b></u></span></p>
<p><em><strong>– A népi kultúrában ezt mindenki belülről tudta és 
érezte, most pedig  körülvesszük magunkat szakemberekkel, 
szakkönyvekkel, akik, amik  megmondják, mi a jó a gyereknek. Nagy a 
szakadék…</strong></em><br>– B. K.: Ez egy civilizációs probléma.<br>– 
K. H.: Vagy üzlet… Szerintem a népi kultúra „kitermelte” a szakértőket: a
  pszichológust, a pedagógust, a drámapedagógust, a fejlesztőpedagógust,
  csak ezeket összevonta a néptáncba, a népi játékba, a zenébe, a  
közösségi együttlétekbe. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Egy falubeli táncházban az egyén is fejlődött  
és a közösség is,</b></u></span> tehát nem arról szólt a dolog, hogy úgy legyen nekem  
jó, hogy a másiknak nem az. Mi abban vagyunk újak, hogy a hagyományt egy
  más meggondolásból visszük vissza a tanításba, és nem azért, mert ez  
régi dolog, meg jaj de szép, hanem mert <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>hasznos és szükség van erre a  
világban, mert <span style="background-color:rgb(234,209,220)">nincsenek meg a fogódzók.</span></b></u></span><br>– B. K.: És  már ott is 
vagyunk a pozitív látásmódnál. A gyerekjátékokban nagyon sokszor  
előfordul, hogy az egyik gyerek látszólag „kilátástalan” helyzetbe  
kerül, mondjuk amikor már mindenki fogóvá válik, és mindenki őt akarja  
elkapni. Benne viszont mégsem az fogalmazódik meg, hogy feladja és  
kimegy, hanem az utolsó pillanatig benne van az a remény, hogy nem  
fogják elkapni. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A népmeséink is ilyenek: van bennük egy életút, ami  
nehéz, de a hősnek eszébe sem jut, hogy feladja, és végül eléri, amit  
szeretne.</b></u></span> Ezért lenne fontos, hogy a gyerekek életének része lehessen a 
 néptánc.<em><strong></strong></em></p>
<p><em><strong>– Akkor az Így tedd rá! nem csak pedagógusoknak szól, hanem mindenkinek…</strong></em><br>–
 B. K.: Épp most merült fel igény arra, hogy szülőknek tartsunk 
előadásokat,  azt hangsúlyozva, hogy milyen jó, hogy az óvodában csak 
játszanak a  gyerekek. Sajnos sokan kritizálják az olyan óvodákat, ahol 
„csak”  játszanak, pedig ennél jobb nem történhet velük!</p>
<p><em><strong>– Hogyan próbálnak eljutni az emberekhez?</strong></em><br>–
 K. H.: <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Nagyon  sok munkával, minden fórumon és szinten igyekszünk 
megszólítani a  pedagógusokat. Szerencsére most már rengetegen ismerik 
az Így tedd rá!  programot, és nagyon sokan jelentkeznek rá.</b></u></span> Hamarosan 
indulunk az  Amerikai Egyesült Államokba, ahová egy magyar közösség 
pedagógusai hívtak  meg minket.</p></div>