<div dir="ltr">2014. április 17. – Nagycsütörtök<br><br> <span style="color:rgb(204,0,0)"><b>Húsvét ünnepe előtt történt. Jézus tudta, hogy elérkezett az óra, amikor<br> ebből a világból vissza kell térnie az Atyához. Mivel szerette övéit, akik<br>
a világban voltak, még egy végső jelét adta szeretetének. Vacsora közben<br> történt, amikor a sátán már fölébresztette Júdásnak, Karióti Simon fiának<br> szívében a gondolatot, hogy árulja el őt. Jézus tudta, hogy az Atya<br>
mindent a kezébe adott, s hogy Istentől jött és Istenhez tér vissza.<br> Fölkelt hát a vacsora mellől, letette felső ruháját, fogott egy<br> vászonkendőt és a derekára kötötte. Azután vizet öntött egy mosdótálba, és<br>
mosni kezdte tanítványainak a lábát, majd a derekára kötött kendővel meg<br> is törölte. Amikor Simon Péterhez ért, az így szólt: „Uram, te akarod<br> megmosni az én lábamat?” Jézus így felelt: „Most még nem érted, mit<br>
teszek, de később majd megérted”. De Péter tiltakozott: „Az én lábamat<br> ugyan meg nem mosod soha.” Jézus azt felelte: „Ha nem moslak meg, nem lesz<br> semmi közöd hozzám”. Erre Péter így szólt: „Uram, akkor ne csak a lábamat,<br>
hanem a fejemet és a kezemet is!” Jézus azonban kijelentette: „Aki<br> megmosdott, annak csak a lábát kell megmosni, és egészen tiszta lesz. Ti<br> tiszták vagytok, de nem mindnyájan.” Tudta ugyanis, hogy egyikük elárulja,<br>
azért mondta: „Nem vagytok mindnyájan tiszták.” Miután megmosta lábukat,<br> fölvette felső ruháját, újra asztalhoz ült, és így szólt hozzájuk:<br> „Megértettétek-e, hogy mit tettem veletek? Ti Mesternek és Úrnak hívtok<br>
engem, és jól teszitek, mert az vagyok. Ha tehát én, az Úr és Mester<br> megmostam lábatokat, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát. Példát<br> adtam nektek, hogy amit én tettem, ti is tegyétek meg.”<br>
Jn 13,1-15<br><br> <span style="color:rgb(53,28,117)">Elmélkedés:<br><br> Egyetlen áldozat<br> Boldog Kalkuttai Teréz anyától származik a következő, papoknak szóló<br> figyelmeztetés, felszólítás: „Úgy végezd ezt a szentmisét, mintha első<br>
szentmiséd volna! Úgy mutasd be, mintha utolsó szentmiséd volna! És úgy<br> ünnepeld ezt a szentmisét, mintha életed egyetlen szentmiséje volna!”<br> Istennek hála a papok többsége éveken, évtizedeken keresztül végzi<br>
szolgálatát, s mutatja be mindennap a szentmisét élete utolsó napjáig, s<br> nem csupán egyetlen alkalommal pappá szentelése után. Az említett Teréz<br> anyától származó jó tanács és kérés mégis igaz minden szentmisére, s jó,<br>
ha minden pap ilyen lelkülettel ünnepli az eucharisztiát, hogy az valóban<br> Istennek tetsző szolgálat legyen és a hívek lelki épülését szolgálja.<br> Jézus nagycsütörtöki utolsó vacsoráját joggal tartjuk szentmisének, a<br>
szentmise mintájának. Ezen vacsora alkalmával a kenyeret az ő testeként, a<br> bort az ő véreként adta apostolainak. Ez az első átváltoztatás, amely az<br> Úr parancsának megfelelően a felszentelt papság által minden szentmisében<br>
megújul, megismétlődik, Krisztus áldozata jelenvalóvá válik. Az utolsó<br> vacsora cselekedete Jézus számára az első, az utolsó és az egyetlen volt.<br> Éppen annak érdekében rendelkezett úgy, hogy emlékezetére megismételjük,<br>
jelenvalóvá tegyük áldozatát, hogy az idők végezetéig részesüljenek a<br> benne hívők a testévé és vérévé változtatott kenyérből és borból, mint az<br> örök élet táplálékából.<br> Amikor Jézus egyetlen áldozatáról beszélünk, akkor nem szabad önmagában<br>
szemlélnünk az utolsó vacsorán végzett cselekedetét, hiszen az szorosan<br> összetartozik az ő kereszthalálával, önmaga feláldozásával. Tulajdonképpen<br> nem is beszélhetünk két áldozatról, az utolsó vacsora áldozatáról és a<br>
keresztáldozatról, mert olyan szoros egység van köztük. Jézus áldozata az<br> Atyának való önfelajánlás. Miért szükséges az áldozat-jelleg kiemelése? Ha<br> egy ember valakinek az életét igyekszik megmenteni, de ez az ő életébe<br>
kerül, akkor hősnek nevezzük. Ha valakinek kioltják az életét azért, mert<br> ragaszkodott egy igazsághoz vagy hitéhez, és a halálos fenyegetések<br> ellenére sem volt hajlandó megtagadni azt, akkor vértanúnak nevezzük. Ha<br>
pedig Isten hal meg az emberekért, akkor az valódi áldozat. Jézust ne<br> nevezzük hősnek vagy vértanúnak, mert az ő önfeláldozása több ennél. Ha<br> csak valóságos ember lett volna, akkor mondhatnánk, hogy hős volt, de<br>
mivel valóságos Isten is, helyesebb áldozatról beszélnünk. Cselekedete<br> engesztelő áldozat, amelyet az Atya kér Fiától és a Fiú felajánl Atyjának.<br> Megváltó áldozat, amelyben nekünk adja testét és értünk hal meg a<br>
kereszten.<br> Kezdő papként többször elkövettem azt a hibát az igehirdetés során, hogy<br> pontatlanul fogalmaztam. Például így: „Az Oltáriszentségben az Úr a saját<br> testét adja oda. Vagy: Jézus meghalt a kereszten.” Mennyire félrevezető ez<br>
a megfogalmazás! Mennyire személytelen. Mintha semmi közünk nem volna<br> hozzá. Jézus meghozza áldozatát, az Atya elfogadja, és így kerek a<br> történet. Ez egy tévedés. Valójában Jézus értünk hozza meg áldozatát,<br>
amelyet felajánl az Atyának, nekünk adja testét az Oltáriszentségben,<br> értünk szenved és értünk hal meg a kereszten.<br> Amikor az elkövetkezendő napokban részt veszünk a nagycsütörtök esti<br> szentmisén, a nagypénteki szertartáson, a húsvéti vigílián és a<br>
húsvétvasárnapi ünnepi szentmisén, ne érezzük magunkat kívülállónak! Úgy<br> hallgassuk a felolvasott szentírási részeket, hogy azokban mi is benne<br> vagyunk. Gondoljunk arra, hogy Krisztus értem halt meg, nekem adja önmagát<br>
az Oltáriszentségben.</span></b></span><br> © Horváth István Sándor<br> <br> <span style="color:rgb(120,63,4)"><b> Imádság:<br> Uram, Jézus! Kérdések százai forognak fejemben, amikor az utolsó vacsora<br> asztalánál ülök. Alig fogom fel szavaid értelmét, alig értem cselekedeteid<br>
jelentését. Szolgaként hajolsz le, hogy megmosd az apostolok lábát és az<br> én lábamat. Saját testedet és véredet adod a kenyérben és a borban az<br> apostoloknak és adod nekem. Olyan dolgokat teszel, amit egyetlen más ember<br>
nem tesz. Isteni erőddel szembeszállhatnál azokkal, akik elfognak,<br> elítélnek, bántalmaznak, de nem teszed, s én nem értem szelídséged.<br> Meghalsz a kereszten, de előtte azokért imádkozol, akik megölnek, s én nem<br>
értem, miért kellett így meghalnod. Csak annyit sejtek most, hogy mindez<br> értem történik. Talán harmadnap mindent megértek.<br><br> </b></span> <br></div>