<div dir="ltr"><h1>Ferenc pápa üzenete </h1><h1>a XXIX. Ifjúsági Világnapra</h1>
<div>2014. április 11. péntek 20:17</div>
<h3><font color="#cc0000">&bdquo;Boldogok a lélekben szegények, mert övék a mennyek országa&rdquo; (Mt 5,3)</font></h3><p><b><a href="http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-uzenete-xxix-ifjusagi-vilagnapra-52068">http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-uzenete-xxix-ifjusagi-vilagnapra-52068</a><br>
</b></p><p><b>2.rész</b></p><p><b>3. Boldogok a lélekben szegények&hellip;</b><br>
</p>
<p>Az első boldogság, amely a következő ifjúsági világtalálkozó témája lesz, <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>boldognak hirdeti a<i> lélekben szegények</i>et,
 mivel övék a mennyek országa. </b></u></span>Egy ilyen korban, amikor annyian 
szenvednek a gazdasági válságtól, a szegénység és a boldogság 
összekapcsolása nem tűnik helyénvalónak. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Hogyan lehet a szegénységet 
áldásként felfogni?</b></u></span></p>
<p>Először is kíséreljük meg, hogy megértsük, <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>mit is jelent a <i>lélekben szegény</i>
 kifejezés</b></u></span>. Amikor Isten Fia emberré lett, a szegénység, a 
kiüresítettség útját választotta. Ahogyan <span style="background-color:rgb(252,229,205)"><u><b>Szent Pál </b></u></span>mondja ezt a 
filippiekhez írt levelében: <span style="background-color:rgb(252,229,205)"><u><b>&bdquo;Ugyanazt a lelkületet ápoljátok magatokban,
 amely Krisztus Jézusban volt. Ő Isten formájában volt, és az Istennel 
való egyenlőséget nem tartotta olyan dolognak, amelyhez feltétlenül 
ragaszkodnia kell, hanem kiüresítette magát, szolgai alakot öltött, és 
hasonló lett az emberekhez&rdquo; (2,5&ndash;7).</b></u></span> Jézus Isten, aki leveti dicsőségét.
 Ebben látjuk Isten döntését a szegénység mellett: gazdagból szegénnyé 
lett, hogy minket gazdagítson a maga szegénysége révén (vö. 2Kor 8,9). 
Ezt a misztériumot szemléljük Betlehemben, ahol Isten Fiát a jászolban 
láthatjuk, és ezt látjuk a kereszten is, ahol kiüresítettsége 
beteljesül.</p>
<p>A görög<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> <i>ptókhosz</i> (szegény) jelző</b></u></span>nek nem csupán anyagi jelentése van, hanem<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> &bdquo;koldust&rdquo; is jelent.</b></u></span> Összefügg a zsidó <i>anawim</i> fogalommal, amely <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>&bdquo;Jahve szegénye</b></u></span>it&rdquo; jelenti, s <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>ez alázatra, korlátaink és létünk szegénységének tudatosságára utal.</b></u></span> Ők, az <i>anawim</i>, bíznak az Úrban, tudják, hogy tőle függenek.</p>



<p>Jézus &ndash; ahogyan jól látta Lisieux-i Szent Teréz &ndash; megtestesülésében 
úgy áll előttünk mint koldus, akinek szüksége van szeretetünkre. A <i><u><b>Katolikus </b><b>Egyház Katekizmusa</b></u></i>
 úgy beszél <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>az emberről mint &bdquo;Isten koldusár</b></u></span>ól&rdquo; (2559. pont), és azt 
mondja, hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>az imádság Isten szomjúságának találkozása a mi 
szomjúságunkkal (2560. pont).</b></u></span></p>
<p>Assisi Szent Ferenc nagyon jól megértette a lélekben szegények 
boldogságának titkát. Amikor ugyanis Jézus a leprás személyén keresztül 
és a feszületről szólt hozzá, ő felismerte Isten nagyságát és saját 
kicsinységét. Imádságában Isten Szegénykéje órák hosszat kérdezte az 
Urat: &bdquo;Ki vagy te? Ki vagyok én?&rdquo; Elvetette a gazdag és gondtalan 
életet, hogy eljegyezze a &bdquo;Szegénység Úrnőt&rdquo;, hogy Jézus nyomába 
szegődjön, és szó szerint kövesse az evangéliumot. Ferenc <i>a szegény Krisztus követését és a szegények iránti szeretetet</i> egymástól elválaszthatatlan módon élte meg, mint egyazon érem két oldalát.</p>
<p>Feltehetnétek nekem a kérdést: <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>hogyan érhetjük el kézzelfoghatóan, hogy ez a <i>lélekben szegénység</i> az életstílusunkká váljon,</b></u></span> hogy ténylegesen áthassa életünket? Három pontban fogok erre válaszolni.</p>

<p>Mindenekelőtt <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>igyekezzetek <i>szabadoknak lenni a dolgokkal szemben</i>.
</b></u></span> Az Úr evangéliumi életstílusra hív meg bennünket, amelyet józanság 
jellemez, amely nem enged a fogyasztói kultúrának. Arról van szó, hogy a
 lényeges dolgokat kell keresnetek, meg kell tanulnotok megszabadulni a 
sok felesleges és haszontalan dologtól, amely fojtogatja az embert.<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> 
Szakadjunk el a birtoklás iránti vágytól, a bálványozott, azután pedig 
elpazarolt pénztől. Helyezzük Jézust az első helyre.</b></u></span> Ő meg tud 
szabadítani bennünket azoktól a bálványoktól, amelyek szolgaságba 
hajtanak. Bízzatok Istenben, kedves fiatalok! <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Ő ismer és szeret 
bennünket, és soha nem feledkezik meg rólunk. Ahogyan gondoskodik a mező
 liliomairól (vö. Mt 6,28), nem fogja engedni, hogy bármiben is hiányt 
szenvedjünk</b></u></span>. Ahhoz is, <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>hogy túllépjünk a gazdasági válságon, késznek 
kell lennünk arra, hogy megváltoztassuk életstílusunkat és elkerüljük a 
rengeteg pazarlást.</b></u></span> Ahogyan szükség van a boldogság bátorságára, 
ugyanúgy <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>ahhoz is bátorság kell, hogy józanok maradjunk.</b></u></span></p>
<p>Másodsorban ahhoz, hogy megéljük ezt a boldogságot, <span style="background-color:rgb(255,255,0)">mindnyájunknak <u><b><i>meg kell térnie szegényekhez fűződő kapcsolatunk</i>
 </b></u>tekintetében. <u><b>Gondoskodnunk kell róluk, érzékenynek kell lennünk 
szellemi és anyagi természetű szükségleteikre</b></u></span>. Rátok, fiatalokra bízom 
különösképpen azt a feladatot, hogy az emberi kultúra középpontjába 
állítsátok a szolidaritást. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>A szegénység régebbi és újabb formáival (a 
munkanélküliséggel, a kivándorlással, mindenféle függőséggel)</b></u></span> <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>szemben 
kötelességünk ébernek és tudatosnak lenni, le kell győznünk</b></u></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>a 
közönyösség kísértését. </b></u></span>Gondoljunk azokra is, akik úgy érzik: őket nem 
szeretik, akiknek nincs reményük a jövőjükre nézve, nem akarnak semmibe 
belefogni, mert elbátortalanodtak, csalódottak és félnek. Meg kell 
tanulnunk a szegények mellé szegődni.<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b> Ne csak a szánk legyen tele 
szegényekről szóló szép szavakkal!</b></u></span> Találkozzunk velük, nézzünk a 
szemükbe, hallgassuk meg őket!<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> A szegények számunkra kézzelfogható 
alkalmat jelentenek, hogy találkozzunk magával Jézussal, megérintsük az ő
 szenvedő testét.</b></u></span></p>
<p>Ugyanakkor &ndash; és ez a harmadik pont &ndash; <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>a szegények</b></u></span> nem csupán olyan személyek, akiknek adhatunk valamit. Ők is <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b><i>sok mindent adhatnak és taníthatnak nekünk</i>.
 Sokat tanulhatunk a szegények bölcsességéből! </b></u></span>Gondoljatok csak <u><b>a 18. 
század egyik szentjére, Benedetto Giuseppe Labréra, aki Róma utcáin 
aludt és az emberek adományaiból élt, és számos ember, köztük nemesek és
 főpapok lelki tanácsadójává vált.</b></u> Bizonyos értelemben a szegények 
tanítóink. Arra tanítanak, hogy az emberi személy nem annyit ér, 
amennyit birtokol, amennyit a bankszámlája mutat. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A szegény, az anyagi 
javak híján élő ember is őrzi a maga méltóságát. A szegények sok 
mindenre megtaníthatnak bennünket az alázattal és az Istenbe vetett 
bizalommal kapcsolatban is. </b></u></span>A farizeusról és a vámosról szóló 
példabeszédben (Lk 18,9&ndash;14) Jézus az utóbbit példaként állítja elénk, 
mivel alázatos és elismeri, hogy bűnös. A szegény özvegyasszony is, aki 
két fillért dob a templom perselyébe, a nagylelkűség példája: azé az 
emberé, akinek nincs pénze, vagy csak kevés, és mindenét odaadja (Lk 
21,1&ndash;4).</p>
<p><b>4. &hellip;mert övék a mennyek országa</b></p>
<p>Jézus evangéliumának központi témája <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>az Isten országa.</b></u></span> Jézus az Isten
 személyesen megjelent országa, az Emmanuel, a velünk lévő Isten. Isten 
országa pedig az ember szívében ver gyökeret, ott tud növekedni. Az 
ország egyszerre ajándék és ígéret. Jézusban már megkaptuk ezt az 
adományt, ám még be kell teljesednie. Ezért kérjük mindennap az Atyát: 
&bdquo;Jöjjön el a te országod.&rdquo;</p>
<p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Nagyon mély kapcsolat fűzi össze a szegénységet az evangelizációva</b></u></span>l, 
az előző ifjúsági világtalálkozó témáját &ndash; &bdquo;Menjetek, és tegyetek 
tanítványommá minden népet&rdquo; (Mt 28,19) &ndash; a mostaniéval: &bdquo;Boldogok a 
lélekben szegények, mert övék a mennyek országa&rdquo; (Mt 5,3). Az Úr szegény
 egyházat akar, olyat, amely képes evangelizálni a szegényeket. Amikor 
elküldte a tizenkét apostolt, Jézus ezt mondta nekik: <span style="background-color:rgb(252,229,205)"><u><b>&bdquo;Övetekbe ne 
szerezzetek se arany-, se ezüst-, se rézpénzt! Ne vigyetek magatokkal az
 útra tarisznyát, se két ruhát, se sarut, se botot! A munkás ugyanis 
megérdemli a bérét&rdquo; (Mt 10,9&ndash;10).</b></u></span> Az evangéliumi szegénység alapvető 
feltétel ahhoz, hogy Isten országa elterjedhessen. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A legszebb és 
legőszintébb örömet életemben mindig szegény embereknél láttam, akiknek 
alig volt mibe kapaszkodniuk</b></u></span>. Korunkban az evangelizáció csak az öröm 
terjedése révén lehetséges.</p>
<p>Ahogy láttuk, a lélekben szegények boldogsága irányt szab 
istenkapcsolatunknak, a dolgokhoz fűződő viszonyunknak és a szegények 
felé fordulásunknak. Jézus példáját és szavait követve észre kell 
vennünk, <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>mennyire rászorulunk a megtérésre, arra, hogy a birtoklás 
(&bdquo;többet birtokolni&rdquo;) logikája felett a létezés (&bdquo;többnek lenni&rdquo;) 
logikája legyen úrrá</b></u></span>. A szentek sokat segíthetnek abban, hogy megértsük a
 boldogságok mélyebb értelmét. II. János Pál szentté avatása húsvét 
második vasárnapján ilyen értelemben örömmel tölti el a szívünket. Ő 
lesz az ifjúsági világtalálkozók nagy védőszentje, aki kezdeményezte és 
szorgalmazta őket. A szentek közösségében továbbra is atyátok és 
barátotok lesz ő.</p>
<p>Áprilisban annak is harmincadik évfordulója lesz, hogy II. János Pál 
átadta a fiataloknak a megváltás jubileumi évének keresztjét. Pontosan 
ebből a szimbolikus gesztusból kiindulva kezdte meg a fiatalok 
világméretű zarándokútját, amely azóta is a világ mind az öt földrészét 
járja. Sokan emlékeznek a pápa azon szavaira, amelyek 1984 húsvétján e 
gesztusát kísérték: &bdquo;Kedves fiatalok! A szentév lezárultával rátok bízom
 ennek a jubileumi évnek a jelét, Krisztus keresztjét! Vigyétek el a 
világba, mint annak a szeretetnek a jelét, amelyet az Úr Jézus az 
emberiség iránt érez, és hirdessétek mindenkinek, hogy egyedül a meghalt
 és feltámadt Krisztusban van üdvösség és megváltás.&rdquo;</p>
<p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Kedves fiatalok, a <i>Magnificat</i>, a lélekben szegény Mária 
éneke annak az embernek az éneke is, aki megéli a boldogságokat. Az 
evangélium öröme a szegény szívből fakad, amely képes az Urat 
dicsőíteni, és képes csodálni az Úr műveit, mint a Szűzanya szíve, akit 
minden nemzedék &bdquo;boldognak&rdquo; nevez (vö. Lk 1,48).</b></u></span> <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Ő, a szegények 
édesanyja és az új evangelizáció csillaga, segítsen nekünk, hogy 
megéljük az evangéliumot, valóra váltsuk a boldogságokat életünkben</b></u></span> és<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> 
legyen bátorságunk a boldogságra.</b></u></span></p>
<p>Vatikán, 2014. január 21-én, Szent Ágnes szűz és vértanú emléknapján</p>
<p><i>Ferenc pápa</i></p></div>