<div dir="ltr"><h1 class="">Napi sajtószemle </h1>
<div class="">2014. április 12. szombat 10:16</div>
<h3 class="">Az április 12-i lapok szemléje</h3><p>A <em><strong>Népszabadság</strong></em> (3.o.) <strong>Bocsánatot kért a pápa</strong>, a <em><strong>Magyar Hírlap</strong></em> (6.o.) <strong>Bocsánatot kért a pápa a pedofil papok áldozataitól</strong>, a <em><strong>Magyar Nemzet</strong></em> (14.o.) <strong><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Elítélte</u> <u style="background-color:rgb(234,209,220)">a pedofil papokat</u> a pápa</strong>, a <strong><em><a href="http://maszol.ro">maszol.ro</a></em> <u style="background-color:rgb(255,255,0)">A pápa bocsánatot kárt </u><u style="background-color:rgb(234,209,220)">a pedofil papok miatt</u></strong> az <em><strong><a href="http://ujszo.com">ujszo.com</a></strong></em> <strong>A pápa bocsánatot kért a pedofil papok által elkövetett bűncselekmények áldozataitól</strong>
 címekkel számolnak be arról, hogy Ferenc pápa tegnap bocsánatot kért a 
pedofil papok által elkövetett bűncselekmények áldozataitól. A három 
nyomtatott orgánum kiemeli, hogy <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">ez volt a Szentatya eddigi legélesebb 
hangú nyilatkozata, amelyet a római katolikus egyházat érintő 
gyermekmolesztálási botrány kapcsán tett.</u></b> A pápa azután szólalt meg a 
téma kapcsán, hogy <b><u>bírálatok kereszttüzébe került az áldozatok jogait 
képviselő csoportok részéről, amelyek szerint nem fordít elég figyelmet a
 problémára.</u></b> Ferenc pápa beszédet tartott a gyermekek jogait védő 
szervezetek hálózataként működő Nemzetközi Katolikus Gyermekiroda tagjai
 előtt. Az előre megírt szöveget félbeszakítva kitért arra, hogy <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">az 
egyház tisztában van a papok által okozott közvetlen és erkölcsi kárral,
 és megnyugtatta a hallgatóságát, hogy nem lesz visszalépés az ügyben, 
sőt még keményebben fognak fellépni.</u></b></p>
<p>A <em><strong>Magyar Hírlapban</strong></em> (11.o.) Szabó Palócz Attila &nbsp;<b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Pápai áldás&nbsp;címmel fűz kommentárt ahhoz, hogy a héten Ferenc pápa volt prostituáltakkal &ndash; köztük egy Boglárka nevű magyar hölggyel &ndash; találkozott, megáldotta őket és élesen elítélte</u><u style="background-color:rgb(255,255,255)">&nbsp;</u><u style="background-color:rgb(234,209,220)">az emberkereskedelmet</u></b>. A
 nemzetközi közösségtől egységes és hatékony stratégiát sürgetett, 
hangsúlyozva, hogy az <span style="background-color:rgb(255,255,255)"><b>emberkereskedelem &bdquo;az emberiség elleni 
bűncselekmény.</b></span>&rdquo; A cikkíró leszögezi: &bdquo;Ferenc pápa felhívásának épp ez az
 egyik legfontosabb pontja<span style="background-color:rgb(0,255,0)">: <b><u>az emberkereskedelem társadalmi súlyában 
bizony van olyan jelentős, hogy emberiség elleni bűncselekményként 
kezeljük.</u></b></span> Mint a genocídiumot, a népirtást, a háborús bűntetteket. A 
számok riasztanak: <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b><u>a statisztikák szerint nagyságrendekkel többen esnek 
évente emberkereskedők fogságába, mint ahány embert egy-egy kegyetlen, 
elborzasztó vérengzésben meggyilkolnak.</u></b> </span>Mert a vérfürdő ilyen esetekben 
szisztematikusan tart egy ideig, de aztán vége. <b><u style="background-color:rgb(234,209,220)">Az emberkereskedelem 
virágzó üzlete pedig folyamatosan működik. </u></b>Ezért is lenne hát fontos, 
hogy a nemzetközi közösség, az ENSZ, az uniós és mindenféle más 
szervezetek sokkal komolyabban foglalkozzanak a témával, és igenis 
egyenlítsék ki az emberiség elleni bűncselekményekkel, amikor a 
büntetési tételeket meghatározzák. Pironkodás nélkül. A pápa áldása 
segítse őket jogalkotó munkájukban.&rdquo;</p>
<p>Ugyancsak a <em><strong>Magyar Hírlapban</strong></em> (13.o.) Bayer Zsolt <strong>A gdanski hajógyár</strong>
 címmel leszögezi:<b><u style="background-color:rgb(255,255,0)"> &bdquo;Soha nem győzhet végleg</u><u style="background-color:rgb(234,209,220)"> a gonosz&hellip;</u></b>&rdquo; A cikkíró szerint
 ennek a hitnek szimbóluma <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">a gdanski hajógyár, ahol villanyszerelőként 
dolgozott Lech Walesa, a Szolidaritás alapító elnöke, Lengyelország 
rendszerváltás utáni első államfője.</u></b> Bayer kiemeli, hogy a megváltás ott
 van a Szolidaritás templomában, a Szent Brigitta-templomban, ahová 
eltemették <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Henryk Jankowski római katolikus papot, aki szentmisét 
mutatott be a munkásoknak a sztrájk idején. Itt &bdquo;vigyázza az ő népét&rdquo; a 
vértanúhalált halt Jerzy Popieluszko atya, aki vallotta: &bdquo;A Szolidaritás
 azért ejtette oly gyorsan ámulatba a világot, mert nem erőszakkal 
harcolt, hanem térden állva, rózsafüzérrel a kezében.&rdquo;</u></b></p>
<p>Az <strong><em><a href="http://ujszo.com">ujszo.com</a></em> Valódinak tűnik a papirusz, amelyen Jézus arról beszél, nők is lehetnek a tanítványok között</strong>
 címmel adja hírül, hogy <b><u>tudományos elemzések szerint &quot;valószínűleg&quot; nem
 modern hamisítvány, hanem valóban ősi dokumentum egy hevesen vitatott 
papirusztöredék, amely Jézus állítólagos feleségéről beszél.</u></b> A <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">kutatók 
szerint a szöveg valójában arról szól, ahogy Jézus tanít: nők, azaz 
feleségek és anyák is lehetnek a tanítványok között.</u></b> A névjegyméretű 
papiruszdarabra írt, kopt nyelvű szövegben egyebek közt ez a mondat 
olvasható: &quot;Jézus azt mondta nekik: a feleségem&quot;. A Harvard Theological 
Review című szaklapban megjelent tanulmány szerzője, Karen King, a 
Harvard Egyetem vallástörténésze elmondta: eredetét és korát 
szénizotópos kormeghatározással, illetve a tinta kémiai összetételének 
vizsgálatával állapították meg. Hangsúlyozta:<b><u> a töredék nem bizonyítja, 
hogy Jézus nős lett volna, a korai kereszténység legmegbízhatóbb 
forrásai hallgatnak családi állapotáról. A papirusz esetleg betekintést 
nyújthat a korai keresztények családi életről szóló vitáiba. </u></b>Karen King 
szerint a papirusz a 8. vagy a 9. századból ered, Egyiptomból, tehát 
semmiképpen sem modern hamisítvány. <b><u>A kis darabkán egy szöveg nyolc 
sorának töredéke látható. </u></b>Arról van szó, lehetnek-e anyák és feleségek a
 tanítványok között. A szövegben Jézus utal anyjára, feleségére és egy 
harmadik &ndash; Máriának nevezett &ndash; nőre, amikor tanítványai arról 
vitatkoznak, nő is csatlakozhat-e hozzájuk. King fordítása szerint a 
szöveg így hangzik: &quot;Jézus azt mondta nekik: a feleségem...&quot; Ez az 
alatta lévő sorban folytatódik: &quot;tanítványom lehet&quot;.<br>King 2012-ben 
hozta nyilvánosságra az általa Jézus felesége evangéliumának nevezett 
töredéket. A bejelentés vitát váltott ki vallásos és tudományos 
körökben, a szerző pedig publikációjával megvárta a kutatások 
eredményét. Továbbra is úgy véli, az evangélium helyes elnevezése a 
szövegtöredéknek. A kutató úgy érvelt, hogy a papiruszdarab a Jézus 
életéről szóló ősi szövegek közé tartozik. &quot;Jézus és tanítványai között 
elhangzó beszélgetést örökít meg, ezt általában evangéliumnak tartják&quot; &ndash;
 jelentette ki a kutató.<br>A tudós 2011-ben kapta a töredéket egy neve 
elhallgatását kérő adományozótól, aki 1999-ben vásárolta egy gyűjtőtől. 
Ez utóbbi az egykori NDK-ban jutott a papiruszhoz 1963 körül. A 
papirusztöredéket kezdettől nagy kétkedéssel fogadták vallási és 
tudományos körökben, hamisítványnak valószínűsítve az előkerülésének 
homályos körülményei, a betűk írásmódja és a nyelvtani hibák miatt. A 
friss anyagelemzések sem győzték meg a tudósokat. Leo Depuydt, a Brown 
Egyetem egyiptológusa a kutatáshoz fűzött kommentárjában, ugyancsak a 
Harvard Theological Review hasábjain, azt írja, hogy az elemzések nem 
bizonyítják a dokumentum eredetiségét, mivel ilyen ősi papirusz könnyen 
beszerezhető napjaink Egyiptomában, a tintáról pedig csak annyi derült 
ki, hogy annak összetétele hasonlít a hajdanihoz, és azt ma is könnyű 
előállítani. <br><b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">A tudós szerint a </u><u style="background-color:rgb(234,209,220)">szövegben &quot;durva&quot; nyelvhelyességi 
hibák fordulnak elő, és &quot;nem lehet merő véletlen&quot;, hogy a &quot;Jézus 
feleségét&quot; említők kivételével a szavak írásmódja azonos az 1945-ben 
felfedezett, Tamás evangéliumaként emlegetett irat ősi szövegével. 
Szerinte gyanút kelt az is, hogy a töredék tulajdonosa ragaszkodik a 
névtelenséghez.</u></b></p>
<p>A <em><strong>Magyar Hírlapban</strong></em> (<strong>Szolidaritásra nevelnek&hellip;</strong>
 1.,4.o.) Barlay Bence, a Budai <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Ciszterci Szent Imre Gimnázium 
igazgatója nyilatkozik</u></b> abból az alkalomból, hogy a közelmúltban jelent 
meg az intézmény száz évét bemutató díszkötet. Elmondta: &bdquo;A mai 
világban, nagyvárosi környezetben fokozottabb mértékben, különböző 
hatások és veszélyek leselkednek a tinédzserekre. Nem mindegy, hogy a 
naponta akár tíz-tizenkét órát dolgozó szülők gyereke hol cseperedik. 
<b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Nálunk az önképzésnek, a sportnak, a közösségi életnek szerencsés 
ötvözetét találjuk, és abban is biztosak lehetnek, hogy a tanárok 
odafigyelnek a gyerekükre, sőt jelzik, ha valami gond lenne.</u></b>&rdquo; A 
kérdésre, mit jelent a XXI. század elején az egyházi iskola fogalma, az 
igazgató azt válaszolta: <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">&bdquo;Ragaszkodást azokhoz a keresztény 
alapértékekhez, amelyek kétezer éven át vezérfonálként szolgáltak, de 
nem valamiféle bigott, csőlátású szemléletet.</u></b> Diákjainkat <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">emberi 
tartásra, hazaszeretetre, szolidaritásra neveljük.</u></b> A Szent Imre nagy 
hangsúlyt fektet a közösségépítésre, közös programokra. <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Minden 
osztálynak van</u></b> egy, még a gyerekek ideérkezése előtt az osztályfőnök 
által választott <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">védőszentje</u></b>. Hitünk szerint ez egyfajta égi pártfogást 
jelent. A patrónus ünnepeihez köthető alkalmak összetartozást segítő, 
erősítő, közösségszervező tényezők.<b><u> Nagy terhet rakunk osztályfőnökeink 
vállára, ugyanakkor a Szent Imrében osztályfőnöknek lenni nagyon komoly 
elismerést és megbecsülést jelent.</u></b> Visszatekintve az itt eltöltött 
időszakra, diákjaink azt mondják, nagyon komoly védőbúra alatt 
tölthették gimnazista éveiket.&rdquo;</p>
<p>A <em><strong>Magyar Nemzet</strong></em> (4.o.) <strong>Látást adtak ajándékba</strong>
 címmel számol be arról, hogy három szellemi fogyatékos gyermeket ellátó
 intézményben végzett szűrővizsgálatokat legutóbb <b><u>a Magyar Máltai 
Szeretetszolgálat önkéntes orvoscsoportja, akik havonta hat-hét 
települést, intézményt keresnek fel.</u></b> Szalai László, a szervezet 
nemzetközi orvoscsoportjának vezetője elmondta: <b><u style="background-color:rgb(234,209,220)">tapasztalataik 
megdöbbentő képet mutatnak az ott élők egészségügyi állapotáról. 
Kiderült, hogy az ilyen közösségeknek előírt kötelező ellátások egy 
része, mint például a szemészeti szakorvosi ellátás, nem valósul meg, 
míg a mélyszegénységben élő családok nem tudják megfizetni a 
szolgáltatást, ezért sok gyermek látása menthetetlenné válik.</u></b></p>
<p>A <em><strong>Magyar Nemzet</strong></em> (10.o.) <strong>Közéleti véleménycserék</strong>
 címmel adja hírül, hogy <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Protestáns tavasz címmel szervez másfél hónapig
 tartó tavaszi rendezvénysorozatot a Budapest Németajkú Református 
Egyházközség és annak Protestáns Fóruma. A Hold utcában tartandó 
beszélgetések házigazdája az emberi erőforrások minisztere, Balog Zoltán
 református lelkész l</u></b>esz, a meghívottak között<b><u style="background-color:rgb(255,255,0)"> Pál Ferenc római 
katolikus pap</u></b>ot, mentálhigiénés szakembert (április 29-én) és <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Köves 
Slomó rabbi</u></b>t (április 24-ém) is ott találjuk.</p>
<p><span style="font-size:14px">Magyar Kurír</span></p></div>