<div dir="ltr"><h1 class="">Napi sajtószemle </h1>
<div class="">2014. április 12. szombat 10:16</div>
<h3 class="">Az április 12-i lapok szemléje</h3><p>A <em><strong>Népszabadság</strong></em> (3.o.) <strong>Bocsánatot kért a pápa</strong>, a <em><strong>Magyar Hírlap</strong></em> (6.o.) <strong>Bocsánatot kért a pápa a pedofil papok áldozataitól</strong>, a <em><strong>Magyar Nemzet</strong></em> (14.o.) <strong><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Elítélte</u> <u style="background-color:rgb(234,209,220)">a pedofil papokat</u> a pápa</strong>, a <strong><em><a href="http://maszol.ro">maszol.ro</a></em> <u style="background-color:rgb(255,255,0)">A pápa bocsánatot kárt </u><u style="background-color:rgb(234,209,220)">a pedofil papok miatt</u></strong> az <em><strong><a href="http://ujszo.com">ujszo.com</a></strong></em> <strong>A pápa bocsánatot kért a pedofil papok által elkövetett bűncselekmények áldozataitól</strong>
címekkel számolnak be arról, hogy Ferenc pápa tegnap bocsánatot kért a
pedofil papok által elkövetett bűncselekmények áldozataitól. A három
nyomtatott orgánum kiemeli, hogy <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">ez volt a Szentatya eddigi legélesebb
hangú nyilatkozata, amelyet a római katolikus egyházat érintő
gyermekmolesztálási botrány kapcsán tett.</u></b> A pápa azután szólalt meg a
téma kapcsán, hogy <b><u>bírálatok kereszttüzébe került az áldozatok jogait
képviselő csoportok részéről, amelyek szerint nem fordít elég figyelmet a
problémára.</u></b> Ferenc pápa beszédet tartott a gyermekek jogait védő
szervezetek hálózataként működő Nemzetközi Katolikus Gyermekiroda tagjai
előtt. Az előre megírt szöveget félbeszakítva kitért arra, hogy <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">az
egyház tisztában van a papok által okozott közvetlen és erkölcsi kárral,
és megnyugtatta a hallgatóságát, hogy nem lesz visszalépés az ügyben,
sőt még keményebben fognak fellépni.</u></b></p>
<p>A <em><strong>Magyar Hírlapban</strong></em> (11.o.) Szabó Palócz Attila <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Pápai áldás címmel fűz kommentárt ahhoz, hogy a héten Ferenc pápa volt prostituáltakkal – köztük egy Boglárka nevű magyar hölggyel – találkozott, megáldotta őket és élesen elítélte</u><u style="background-color:rgb(255,255,255)"> </u><u style="background-color:rgb(234,209,220)">az emberkereskedelmet</u></b>. A
nemzetközi közösségtől egységes és hatékony stratégiát sürgetett,
hangsúlyozva, hogy az <span style="background-color:rgb(255,255,255)"><b>emberkereskedelem „az emberiség elleni
bűncselekmény.</b></span>” A cikkíró leszögezi: „Ferenc pápa felhívásának épp ez az
egyik legfontosabb pontja<span style="background-color:rgb(0,255,0)">: <b><u>az emberkereskedelem társadalmi súlyában
bizony van olyan jelentős, hogy emberiség elleni bűncselekményként
kezeljük.</u></b></span> Mint a genocídiumot, a népirtást, a háborús bűntetteket. A
számok riasztanak: <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b><u>a statisztikák szerint nagyságrendekkel többen esnek
évente emberkereskedők fogságába, mint ahány embert egy-egy kegyetlen,
elborzasztó vérengzésben meggyilkolnak.</u></b> </span>Mert a vérfürdő ilyen esetekben
szisztematikusan tart egy ideig, de aztán vége. <b><u style="background-color:rgb(234,209,220)">Az emberkereskedelem
virágzó üzlete pedig folyamatosan működik. </u></b>Ezért is lenne hát fontos,
hogy a nemzetközi közösség, az ENSZ, az uniós és mindenféle más
szervezetek sokkal komolyabban foglalkozzanak a témával, és igenis
egyenlítsék ki az emberiség elleni bűncselekményekkel, amikor a
büntetési tételeket meghatározzák. Pironkodás nélkül. A pápa áldása
segítse őket jogalkotó munkájukban.”</p>
<p>Ugyancsak a <em><strong>Magyar Hírlapban</strong></em> (13.o.) Bayer Zsolt <strong>A gdanski hajógyár</strong>
címmel leszögezi:<b><u style="background-color:rgb(255,255,0)"> „Soha nem győzhet végleg</u><u style="background-color:rgb(234,209,220)"> a gonosz…</u></b>” A cikkíró szerint
ennek a hitnek szimbóluma <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">a gdanski hajógyár, ahol villanyszerelőként
dolgozott Lech Walesa, a Szolidaritás alapító elnöke, Lengyelország
rendszerváltás utáni első államfője.</u></b> Bayer kiemeli, hogy a megváltás ott
van a Szolidaritás templomában, a Szent Brigitta-templomban, ahová
eltemették <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Henryk Jankowski római katolikus papot, aki szentmisét
mutatott be a munkásoknak a sztrájk idején. Itt „vigyázza az ő népét” a
vértanúhalált halt Jerzy Popieluszko atya, aki vallotta: „A Szolidaritás
azért ejtette oly gyorsan ámulatba a világot, mert nem erőszakkal
harcolt, hanem térden állva, rózsafüzérrel a kezében.”</u></b></p>
<p>Az <strong><em><a href="http://ujszo.com">ujszo.com</a></em> Valódinak tűnik a papirusz, amelyen Jézus arról beszél, nők is lehetnek a tanítványok között</strong>
címmel adja hírül, hogy <b><u>tudományos elemzések szerint "valószínűleg" nem
modern hamisítvány, hanem valóban ősi dokumentum egy hevesen vitatott
papirusztöredék, amely Jézus állítólagos feleségéről beszél.</u></b> A <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">kutatók
szerint a szöveg valójában arról szól, ahogy Jézus tanít: nők, azaz
feleségek és anyák is lehetnek a tanítványok között.</u></b> A névjegyméretű
papiruszdarabra írt, kopt nyelvű szövegben egyebek közt ez a mondat
olvasható: "Jézus azt mondta nekik: a feleségem". A Harvard Theological
Review című szaklapban megjelent tanulmány szerzője, Karen King, a
Harvard Egyetem vallástörténésze elmondta: eredetét és korát
szénizotópos kormeghatározással, illetve a tinta kémiai összetételének
vizsgálatával állapították meg. Hangsúlyozta:<b><u> a töredék nem bizonyítja,
hogy Jézus nős lett volna, a korai kereszténység legmegbízhatóbb
forrásai hallgatnak családi állapotáról. A papirusz esetleg betekintést
nyújthat a korai keresztények családi életről szóló vitáiba. </u></b>Karen King
szerint a papirusz a 8. vagy a 9. századból ered, Egyiptomból, tehát
semmiképpen sem modern hamisítvány. <b><u>A kis darabkán egy szöveg nyolc
sorának töredéke látható. </u></b>Arról van szó, lehetnek-e anyák és feleségek a
tanítványok között. A szövegben Jézus utal anyjára, feleségére és egy
harmadik – Máriának nevezett – nőre, amikor tanítványai arról
vitatkoznak, nő is csatlakozhat-e hozzájuk. King fordítása szerint a
szöveg így hangzik: "Jézus azt mondta nekik: a feleségem..." Ez az
alatta lévő sorban folytatódik: "tanítványom lehet".<br>King 2012-ben
hozta nyilvánosságra az általa Jézus felesége evangéliumának nevezett
töredéket. A bejelentés vitát váltott ki vallásos és tudományos
körökben, a szerző pedig publikációjával megvárta a kutatások
eredményét. Továbbra is úgy véli, az evangélium helyes elnevezése a
szövegtöredéknek. A kutató úgy érvelt, hogy a papiruszdarab a Jézus
életéről szóló ősi szövegek közé tartozik. "Jézus és tanítványai között
elhangzó beszélgetést örökít meg, ezt általában evangéliumnak tartják" –
jelentette ki a kutató.<br>A tudós 2011-ben kapta a töredéket egy neve
elhallgatását kérő adományozótól, aki 1999-ben vásárolta egy gyűjtőtől.
Ez utóbbi az egykori NDK-ban jutott a papiruszhoz 1963 körül. A
papirusztöredéket kezdettől nagy kétkedéssel fogadták vallási és
tudományos körökben, hamisítványnak valószínűsítve az előkerülésének
homályos körülményei, a betűk írásmódja és a nyelvtani hibák miatt. A
friss anyagelemzések sem győzték meg a tudósokat. Leo Depuydt, a Brown
Egyetem egyiptológusa a kutatáshoz fűzött kommentárjában, ugyancsak a
Harvard Theological Review hasábjain, azt írja, hogy az elemzések nem
bizonyítják a dokumentum eredetiségét, mivel ilyen ősi papirusz könnyen
beszerezhető napjaink Egyiptomában, a tintáról pedig csak annyi derült
ki, hogy annak összetétele hasonlít a hajdanihoz, és azt ma is könnyű
előállítani. <br><b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">A tudós szerint a </u><u style="background-color:rgb(234,209,220)">szövegben "durva" nyelvhelyességi
hibák fordulnak elő, és "nem lehet merő véletlen", hogy a "Jézus
feleségét" említők kivételével a szavak írásmódja azonos az 1945-ben
felfedezett, Tamás evangéliumaként emlegetett irat ősi szövegével.
Szerinte gyanút kelt az is, hogy a töredék tulajdonosa ragaszkodik a
névtelenséghez.</u></b></p>
<p>A <em><strong>Magyar Hírlapban</strong></em> (<strong>Szolidaritásra nevelnek…</strong>
1.,4.o.) Barlay Bence, a Budai <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Ciszterci Szent Imre Gimnázium
igazgatója nyilatkozik</u></b> abból az alkalomból, hogy a közelmúltban jelent
meg az intézmény száz évét bemutató díszkötet. Elmondta: „A mai
világban, nagyvárosi környezetben fokozottabb mértékben, különböző
hatások és veszélyek leselkednek a tinédzserekre. Nem mindegy, hogy a
naponta akár tíz-tizenkét órát dolgozó szülők gyereke hol cseperedik.
<b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Nálunk az önképzésnek, a sportnak, a közösségi életnek szerencsés
ötvözetét találjuk, és abban is biztosak lehetnek, hogy a tanárok
odafigyelnek a gyerekükre, sőt jelzik, ha valami gond lenne.</u></b>” A
kérdésre, mit jelent a XXI. század elején az egyházi iskola fogalma, az
igazgató azt válaszolta: <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">„Ragaszkodást azokhoz a keresztény
alapértékekhez, amelyek kétezer éven át vezérfonálként szolgáltak, de
nem valamiféle bigott, csőlátású szemléletet.</u></b> Diákjainkat <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">emberi
tartásra, hazaszeretetre, szolidaritásra neveljük.</u></b> A Szent Imre nagy
hangsúlyt fektet a közösségépítésre, közös programokra. <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Minden
osztálynak van</u></b> egy, még a gyerekek ideérkezése előtt az osztályfőnök
által választott <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">védőszentje</u></b>. Hitünk szerint ez egyfajta égi pártfogást
jelent. A patrónus ünnepeihez köthető alkalmak összetartozást segítő,
erősítő, közösségszervező tényezők.<b><u> Nagy terhet rakunk osztályfőnökeink
vállára, ugyanakkor a Szent Imrében osztályfőnöknek lenni nagyon komoly
elismerést és megbecsülést jelent.</u></b> Visszatekintve az itt eltöltött
időszakra, diákjaink azt mondják, nagyon komoly védőbúra alatt
tölthették gimnazista éveiket.”</p>
<p>A <em><strong>Magyar Nemzet</strong></em> (4.o.) <strong>Látást adtak ajándékba</strong>
címmel számol be arról, hogy három szellemi fogyatékos gyermeket ellátó
intézményben végzett szűrővizsgálatokat legutóbb <b><u>a Magyar Máltai
Szeretetszolgálat önkéntes orvoscsoportja, akik havonta hat-hét
települést, intézményt keresnek fel.</u></b> Szalai László, a szervezet
nemzetközi orvoscsoportjának vezetője elmondta: <b><u style="background-color:rgb(234,209,220)">tapasztalataik
megdöbbentő képet mutatnak az ott élők egészségügyi állapotáról.
Kiderült, hogy az ilyen közösségeknek előírt kötelező ellátások egy
része, mint például a szemészeti szakorvosi ellátás, nem valósul meg,
míg a mélyszegénységben élő családok nem tudják megfizetni a
szolgáltatást, ezért sok gyermek látása menthetetlenné válik.</u></b></p>
<p>A <em><strong>Magyar Nemzet</strong></em> (10.o.) <strong>Közéleti véleménycserék</strong>
címmel adja hírül, hogy <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Protestáns tavasz címmel szervez másfél hónapig
tartó tavaszi rendezvénysorozatot a Budapest Németajkú Református
Egyházközség és annak Protestáns Fóruma. A Hold utcában tartandó
beszélgetések házigazdája az emberi erőforrások minisztere, Balog Zoltán
református lelkész l</u></b>esz, a meghívottak között<b><u style="background-color:rgb(255,255,0)"> Pál Ferenc római
katolikus pap</u></b>ot, mentálhigiénés szakembert (április 29-én) és <b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">Köves
Slomó rabbi</u></b>t (április 24-ém) is ott találjuk.</p>
<p><span style="font-size:14px">Magyar Kurír</span></p></div>