<div dir="ltr"><div>Még egy hozzáfűzni valóm az általad ajánlott iromány szerzőjének egyoldalú evangélium-szemléletéhez::<br><br><i><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>e</b></u><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>gy jól megalapozott 
keresztény öntudat nem engedi meg olyan politikai programra vagy egyes 
törvényjavaslatra történő szavazást, amely ellentétes a hit és erkölcs 
alapvető tételeivel.</b></u><u><span style="background-color:rgb(255,153,0)"> <b>A keresztény hit szerves egységet alkot és ezért 
nem lehetséges valamely részelemét kiragadni anélkül, hogy az egész 
katolikus tanítás ne sérülne.</b> </span></u><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Az Egyház szociális tanításának egyes 
kiválasztott vonatkozása iránti politikai kötődés nem meríti ki a közjó 
iránti teljes felelősség vállalását.</b></u> </i><br><a href="http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20140323_hittani_kongregacio_katolikusok_reszvetele_es_magatartasa_a_politikai_eletben_2003" target="_blank">http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20140323_hittani_kongregacio_katolikusok_reszvetele_es_magatartasa_a_politikai_eletben_2003</a><br>

</div>És idézem a hittani kongregáció nyilatkozatát a keresztények politikai életben való részvételéről<br>
<p>
            <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A lelkiismereti szabadság joga és különösen a 
vallásszabadsághoz való jog, az emberi személy ontológiai méltóságára 
támaszkodik</b></u> és semmiképpen sem a vallási és kulturális rendszerek 
egyenlőségére, ami valójában nem létezik. 
        </p>

                          
                                
<div>
            
        </div>

        
        
<div>
         <p><i>&bdquo;3. Természetesen ennek a relativizmusnak semmi köze <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a 
katolikus polgároknak ahhoz a törvényes jogához, hogy válasszanak a 
természetes erkölcsi törvényekkel és hitükkel összeegyeztethető 
különféle politikai nézetek között, és saját kritériumaik alapján 
döntsék el, melyik felel meg legjobban a közjó szempontjainak.</b></u> A 
politikai szabadság nem alapul &ndash; és nem alapulhat &ndash; azon a relativista 
elgondoláson, hogy az emberi személy javának bármilyen felfogása azonos 
értékű és egyformán igaz, hanem inkább azon a tényen, hogy<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> a politika az
 igazi emberi és társadalmi jó konkrét megvalósításával foglalkozik 
adott történelmi, földrajzi, gazdasági, technológiai és kulturális 
környezetben. </b></u>A felmerülő kérdés sajátossága és a körülmények 
sokfélesége a lehetséges erkölcsileg elfogadható politikák és megoldások
 sokféleségét eredményezi. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Nem az Egyház feladata a politikai megoldások
 előterjesztése &ndash; még kevésbé egyetlen megoldást javasolni </b></u>egyedüli 
elfogadhatóként &ndash; olyan világi kérdésekben, amelyeket Isten minden egyes
 ember szabad és felelős döntésére bízott. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Azonban az Egyház joga és 
kötelessége erkölcsi megfontolásokat nyújtani a felmerülő kérdésekről, 
amikor a hitbeli és erkölcsi törvények megkövetelik </b></u>ezt. Ha <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a 
keresztények</b></u>nek &raquo;el kell fogadniuk az evilági dolgok rendjéről való 
másként gondolkodás legitimitását&laquo;, akkor <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>jogosultak az erkölcsi 
relativizmust tükröző, a közéletre káros pluralizmusnak az elutasítására
 is</b></u>. <br></i></p><p><i><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A demokráciát a megkérdőjelezhetetlen és igaz erkölcsi elvekre kell
 alapozni, mert természetük és szerepük alapján ezek a tartópillérei a 
társadalmi életnek.</b></u></i></p><div><i>A konkrét politikai tevékenység 
szintjén általában a politikai pártoknak olyan sokfélesége létezik, 
amely &ndash; elsősorban a törvényhozó parlamentekben &ndash; lehetővé teszi a 
katolikusok számára, hogy gyakorolják azt a jogukat és kötelességüket, 
hogy országuk közéletében részt vegyenek. Ez abból ered, hogy a 
társadalmi berendezkedést illető bizonyos döntések esetleges 
természetűek, ugyanannak az alapértéknek elérésére vagy biztosítására 
különféle stratégiák bonyolult politikai megoldások lehetségesek. Ezt 
azonban nem szabad összekeverni az erkölcsi alapelvek és az igazi 
értékek területén való kétes pluralizmussal. A katolikusok politikai 
állásfoglalásának kiindulópontja az evilági törvényes választási 
lehetőségek sokfélesége, amely közvetlen kapcsolatban áll a keresztény 
erkölcsi és társadalmi tanítással. Ennek a tanításnak a fényében kell a 
laikus katolikusoknak a politikai életben való részvételüket felbecsülni
 úgy, hogy azt biztosan <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>az evilági realitások iránti következetes 
felelősségtudat jellemezze.</b></u></i></div><div>&nbsp;</div><div><i>Az Egyház 
elismeri, hogy noha a polgárok politikai döntésekben való részvételének 
legjobb kifejeződése <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a demokrácia, ez csak oly mértékben lesz sikeres, 
amennyire az emberi személyiség helyes felfogásán alapszik.</b></u> A<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> katolikus 
részvétel a politikai életben nem jelenthet kompromisszumot ezen a 
téren, mert akkor nem létezne a keresztény hit tanúságtétele a világban,
 valamint a hívők egysége és összetartozása</b></u>. A modern állam alapját 
képező demokratikus rendszerek nagyon törékenyek ott, ahol nem az emberi
 személy áll a középpontban. Az emberi személy iránti megbecsülés teszi 
lehetővé a demokratikus közreműködést. A II. Vatikáni Zsinat tanítása 
szerint &raquo;a személy jogainak védelme a polgárok számára egyénileg és 
közösségileg is szükséges ahhoz, hogy aktív szerepet vállaljanak a 
közéletben és közhivatalokban&laquo;. (&hellip;)</i></div><div><i><br></i></div><div><i>Ebben
 az összefüggésben azt is meg kell jegyezni, hogy e<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>gy jól megalapozott 
keresztény öntudat nem engedi meg olyan politikai programra vagy egyes 
törvényjavaslatra történő szavazást, amely ellentétes a hit és erkölcs 
alapvető tételeivel.</b></u><span style="background-color:rgb(255,153,0)"> <b>A keresztény hit szerves egységet alkot és ezért 
nem lehetséges valamely részelemét kiragadni anélkül, hogy az egész 
katolikus tanítás ne sérülne.</b> </span><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Az Egyház szociális tanításának egyes 
kiválasztott vonatkozása iránti politikai kötődés nem meríti ki a közjó 
iránti teljes felelősség vállalását.</b></u> A katolikusok nem gondolhatják azt 
sem, hogy felelősségüket átruházhatják másokra, mivel Jézus Krisztus 
evangéliuma által arra hivatottak, hogy hirdessék és valóra váltsák az 
emberről és a világról szóló igazságot.</i></div><div><i><br></i></div><div><i><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Amikor
 a politikai tevékenység összeütközésbe kerül az erkölcsi elvekkel, 
amelyek nem engednek meg kivételt, kompromisszumot vagy korlátozást,</b></u> a 
katolikus elkötelezettség még nyilvánvalóbbá és felelősségteljesebbé 
válik. Az alapvető és elidegeníthetetlen etikai követelmények fényében a
 keresztényeknek észre kell venni, ha az emberi személyiség igazi javát 
érintő, erkölcsi értékek forognak kockán. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ez a helyzet az abortuszt és 
az eutanáziát érintő törvények esetében (nem összetévesztendő a 
rendkívüli kezelésekről való lemondás esetével, amely erkölcsileg 
elfogadható), amelyeknek védeniük kell az élethez való alapvető jogot a 
fogantatástól a természetes halálig. </b></u></i></div><div>&nbsp;</div><div><i>Ugyanígy
 szükséges emlékeztetni arra a kötelességre, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>tiszteletben kell 
tartani és védeni kell az emberi magzat jogait.</b></u> Hasonlóképpen védelemre 
és támogatásra van szüksége a családnak, amely egy férfi és egy nő 
monogám házasságán alapszik, és védeni kell egységét és stabilitását a 
modern válási törvényekkel szemben. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Semmiképpen sem szabad más 
együttélési formákat a házassággal azonos szintre emelni, sem jogi 
elismerést adni ilyeneknek. Ugyanez igaz a szülők szabadságára gyermekük
 nevelése terén: ezt az elidegeníthetetlen jogot az Emberi Jogok 
Egyetemes Deklarációja is elismeri. Hasonlóan kell kezelni a kisebbségek
 társadalmi védelmét és a rabszolgaság modern formáitól (pl.: 
drogfüggőség, prostitúció) való szabadságot is.</b></u> Nem hiányozhat továbbá a
 vallásszabadsághoz és a gazdasági fejlődéshez való jog, amely az emberi
 személyt és a közjót szolgálja a <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>társadalmi igazságosság, az emberi 
szolidaritás és szubszidiaritás elveinek tiszteletben tartásával, </b></u>és 
amely szerint &raquo;az egyének, családok és közösségek jogait és azok 
gyakorlati érvényesítését el kell fogadni&laquo;. (&hellip;)</i></div><div><i><br></i></div><div><i>5.
 E problémakört tekintve joggal gondolhatunk arra, hogy eltérő 
eljárásmódokat használjunk, amelyek különböző érzékenységeket és 
kultúrákat tükröznek. Azonban <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nem szabad egyetlen hívőnek sem a világiak
 pluralizmusának és autonómiájának elvére hivatkozni a politikában azon 
megoldások elősegítésére, amelyek a társadalmi jólét alapvető etikai 
követelményének védelmét aláássák vagy gyengítik</b></u>. Itt nem &raquo;vallási 
értékekről&laquo; van szó, hiszen ezek az etikai követelmények az emberi 
létben gyökereznek és a természetes erkölcsi törvényhez tartoznak. Aki 
ezeket védi, nem kell, hogy feltétlenül kiálljon a keresztény hit 
mellett, még akkor sem, ha az Egyház tanítása ezeket a követelményeket 
mindig és mindenütt az emberek és a közjó önzetlen szolgálataként 
erősíti és védi. Másrészt azt sem lehet letagadni, hogy<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> a politikának is
 figyelembe kell vennie azon elveket, amelyeknek abszolút értékük van, 
mivel azok az emberi méltóságot és az igazi emberi haladást szolgálják. 
(&hellip;)</b></u></i></div><div><i><br></i></div><div><i>Az Egyházi Tanítóhivatal 
ezen megnyilatkozásával nem akar politikai hatalmat gyakorolni, és nem 
akarja a katolikusoknak az ehhez kapcsolódó kérdésekről alkotott szabad 
véleménynyilvánítását sem korlátozni. Ez azonban &ndash; sajátos feladatának 
megfelelően &ndash; feltételezi a hívők lelkiismeretének oktatását és 
megvilágosítását, mégpedig legelőször azokét, akik részt vesznek a 
politikai életben annak érdekében, hogy cselekedetük mindig a személy és
 a jólét átfogó előmozdítását szolgálja. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Az Egyház szociális tanítása 
nem avatkozik bele az egyes országok kormányzásába, de a hívő világiak 
számára bizonyosan tartalmaz erkölcsi kötelezettséget azon koherens élet
 iránt, amely a lelkiismeretükben lakozik, és amely egy és oszthatatlan.</b></u>
 A krisztushívők &raquo;léte nem szakadhat két párhuzamos életre: egyrészt a 
lelkiéletre a maga értékeivel és követelményeivel, másrészt a világi 
életre, vagyis a család, a munka, a társadalmi kapcsolatok, a politikai 
cselekvés, a kultúra területére.&laquo; (&hellip;)</i></div><div><i><br></i></div><div><i>8.
 Ebben az összefüggésben jó, ha emlékeztetünk arra az igazságra, amelyet
 manapság a közvélemény nem mindig ért és fogalmaz meg helyesen: A 
lelkiismereti szabadság joga és különösen a vallásszabadsághoz való jog,
 amelyet a II. Vatikáni Zsinat <a href="http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=13&amp;utm_source=mandiner&amp;utm_medium=link&amp;utm_campaign=mandiner_kereszteny_201404" target="_blank">Dignitatis humanae</a>
 kezdetű dokumentuma hirdetett meg, az emberi személy ontológiai 
méltóságára támaszkodik és semmiképpen sem a vallási és kulturális 
rendszerek egyenlőségére, ami valójában nem létezik. Ebben az értelemben
 erősítette meg VI. Pál pápa, hogy &raquo;a zsinat a vallásszabadság jogát nem
 arra a tényre alapozza, hogy minden vallás és minden tanítás, a tévesek
 is többé-kevésbé értékesek; ez a jog sokkal inkább az emberi személy 
méltóságán alapszik, amely megkívánja, hogy az ember ne vesse alá magát 
olyan külső kényszernek, amely az igazi vallást kereső és azt elfogadó 
lelkiismeret elnyomásával fenyeget&laquo;. A lelkiismereti- és vallásszabadság
 megerősítése ezért nem mond ellent a közömbösség és a vallási 
relativizmus elutasításának a katolikus tanítás által, hanem teljes 
összhangban van azzal.&rdquo;</i></div><div>&nbsp;</div><div>(2003)</div>        </div>




    
<div>
     <ul><li><a href="http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=147&amp;utm_source=mandiner&amp;utm_medium=link&amp;utm_campaign=mandiner_kereszteny_201404" target="_blank"><span>Katolikus.hu</span> <span><span>Hittani Kongregáció: </span>Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben</span></a></li>
</ul>
    </div>
</div><div class="gmail_extra"><br><br><div class="gmail_quote">2014-04-05 21:23 GMT+02:00 KEA <span dir="ltr">&lt;<a href="mailto:kea@turul.banki.hu" target="_blank">kea@turul.banki.hu</a>&gt;</span>:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
&gt; Tanulságos olvasmány -<br>
&gt; <a href="http://dinamo.blog.hu/2014/04/02/level_nagybojtre_es_valasztasra#more5890017" target="_blank">http://dinamo.blog.hu/2014/04/02/level_nagybojtre_es_valasztasra#more5890017</a><br>
<br>
Valóban tanulságos olvasmány, többféle szempontból is -- l. Mőci<br>
levelét. Azonban a legelején az apró betűs rész -- az apró betűs részben<br>
mindig fontos dolgok vannak --: &quot;idézet Márk titkos evangéliumából<br>
Irgalmas Alexandria Theodornak irott levelében&quot;.<br>
<br>
Nos, nem vagyok ugyan teológus (sem), de nekem úgy rémlik, hogy az<br>
(igazi) evangélium olyannyira nem lehet titkos, hogy hirdetni kell<br>
mindenkinek, akár alkalmas, akár alkalmatlan stb...<br>
<br>
<br>
--<br>
&gt;<br>
Üdvrivalgással:<br>
KEA.<br>
----<br>
Keszthelyi András<br>
e. doc.<br>
ÓE-(ex BMF, exx Bánki)-KGK-SZVI<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div><br></div>