<div dir="ltr"><div><h1>Jelenleg F. pápa lelkigyakorlatozik, de ez az interjú mostanában készült vele:<br></h1><h1>Elmesélem pápaként töltött első évemet &ndash; 1. rész</h1>          
                                        
        
        
          

  
  
  
      <div>
              <span>
          <a href="http://www.magyarkurir.hu/hirek/elmeselem-papakent-toltott-elso-evemet-1-resz" target="_blank">http://www.magyarkurir.hu/hirek/elmeselem-papakent-toltott-elso-evemet-1-resz</a><br></span></div>
  
  
    <div>
    <div>
            <div>
                    <p><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Egy éve választották pápává Jorge Mario Bergogliót. Első évének  tapasztalatairól összegző interjút adott </b></u>az olasz <i>Corriere della Sera</i> napilap főszerkesztőjének, Ferruccio de Bortolinak.</p>


        </div>
        </div>
</div>
<p style="text-align:justify"><i></i></p><p style="text-align:justify"><i>A
 beszélgetés során <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>az alábbi témakörök</b></u> kerültek elő: a pápa 
<u><b>telefonhívásai, kapcsolat XVI. Benedek pápával, egyházkormányzási  
stílus, a kialakult pápamítosz, Argentína, marxista vád, lépések a  
szexuális visszaélések megelőzésére, szegénység, globalizáció, család,  
házasság, élettársi kapcsolatok, bioetika, szexuáletika, nők szerepe az 
 egyházban, születésszabályozás, szentföldi út, kapcsolat az  
ortodoxokkal, Kína, Európa, olvasott könyv, megnézett filmek, szerelem.</b></u></i></p><p style="text-align:justify"><i>Ferruccio
 de Bortoli: Egy év telt azóta az egyszerű &bdquo;buona sera&rdquo; [jó estét] óta, 
amely az egész világot meghatotta. Olyannyira mozgalmasan telt az utóbbi
 tizenkét hónap &ndash; nem csak az egyház élete számára &ndash;, hogy nehezen 
lehetne összegyűjteni az újdonságok megszámlálhatatlan sokaságát és a 
Ferenc pápa pasztorális újításaira utaló mindmegannyi mély értelmű 
jelet. Egy kis fogadószobában vagyunk a Szent Márta-házban. Egyetlen 
ablaka van, amely egy kis belső udvarra néz, s látni hagyja a kék ég 
picinyke szögletét. Csodaszép, tavaszias, enyhe napunk van. A pápa 
hirtelen előbukkan, szinte berobban az egyik ajtón, arcán széles 
mosollyal. Vidáman tekint végig a túl sok felvevőkészüléken, amelyeket 
egy újságíró szenilis aggodalommal pakolt ki az asztalra. &bdquo;Működnek? 
Igen? Akkor jó.&rdquo; Egy esztendő mérlege? Nem, a számvetések nem tetszenek 
neki. &bdquo;Csak kéthetente tartok számvetést a gyóntatómmal.&rdquo;</i></p><p style="text-align:center">* * *</p><b>Szentatya, <u style="background-color:rgb(255,255,0)">időnként felhív valakit, aki segítségért fordult önhöz.</u> És vannak, akik nem hisznek a fülüknek.</b><br>


<span>&ndash; </span>Igen,
 már előfordult. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Ha valaki telefonál, azért teszi, mert szeretne 
beszélgetni, kérdést feltenni, tanácsot kérni. Papként Buenos Airesben 
könnyebb volt. Azóta is megmaradt ez a szokásom.</span> Ez egy szolgálat. 
Belülről jön. Persze most nem olyan könnyű telefonálni, hisz rengetegen 
írnak nekem.<br><br><b>Van-e esetleg valamilyen kapcsolatfelvétel, találkozás, amelyre </b><b style="background-color:rgb(255,255,0)"><u>különös örömmel emlékszik?</u></b><br><span>&ndash; </span>Írt
 nekem <span style="background-color:rgb(255,255,0)">egy nyolcvanéves özvegyasszony, aki elvesztette a fiát. Én pedig 
most minden hónapban felhívom egy kicsit. És ő boldog.</span> Papként működöm, s
 ez tetszik nekem.<br><br><b>Milyen kapcsolatban áll elődjével? Kért-e valaha tanácsot <u style="background-color:rgb(255,255,0)">XVI. Benedek</u>től?</b><br><span>&ndash; </span>&bdquo;Igen.
 A nyugalomba vonult pápa nem egy múzeumi szobor, hanem egy intézmény. 
Nem voltunk hozzászokva, hogy nyugdíjas pápa is van. Hatvan-hetven évvel
 ezelőtt nyugalmazott püspök sem létezett. Aztán jött a II. vatikáni 
zsinat, s most már ez is egy intézmény. Hasonlóan kell történnie ennek 
egy nyugdíjas pápával is. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Benedek</span> az első, s talán továbbiak is lesznek.
 Nem tudjuk. Ő v<span style="background-color:rgb(255,255,0)">isszahúzódó, alázatos, nem akar zavarni. Beszéltünk 
erről, s közösen úgy döntöttünk, hogy jobb lenne, ha látná az embereket,
 ha kimozdulna és részt venne az egyház életében. Egyszer idejött a 
Szent Mihály főangyalt ábrázoló szobor megáldására, aztán eljött 
ebédelni a Szent Márta-házba, karácsony után pedig meghívtam, hogy 
vegyen részt a konzisztóriumon, ő pedig elfogadta. A bölcsessége Isten 
ajándéka.</span> Volt, aki azt szerette volna, hogy egy bencés apátságba 
vonuljon vissza, távol a Vatikántól. Én viszont a nagyszülőkre 
gondoltam, akik bölcsességükkel, tanácsaikkal erőt adnak a családnak, és
 nem érdemlik meg, hogy öregotthonban végezzék.<br><br><b>Nekünk 
úgy tűnik, hogy a<u style="background-color:rgb(255,255,0)">z egyházat a következőképpen kormányozza: meghallgat 
mindenkit, azután pedig egymaga dönt. Kicsit hasonlóan a jezsuiták 
legfőbb elöljárójához. A pápa olyan ember, aki egyedül van?</u></b><br><span>&ndash; </span>Igen
 is meg nem is. Értem, mire céloz. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">A pápa nincs egyedül a munkájában, 
mert sokan vannak, akik segítik, tanácsot adnak neki</span>. Akkor lenne 
egyedül, ha úgy hozna döntéseket, hogy nem hallgat meg, vagy csak úgy 
tenne, mintha meghallgatna másokat. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Viszont eljön a pillanat, amikor 
dönteni kell, alá kell írnia valamit, s ekkor bizony egyedül van 
felelősségérzetével.</span><br><br><b>Ön újdonságokat vezetett be, </b><b style="background-color:rgb(255,255,0)"><u>szóvá 
tette a papok bizonyos viselkedésformáit, ráncba szedte a Kúriát.</u></b><b> 
Találkozott némi ellenállással, ellenkezéssel. <u style="background-color:rgb(255,255,0)">Megváltozott-e már 
annyira az egyház, amennyire egy évvel ezelőtt szerette volna?</u></b><br><span>&ndash; </span>Tavaly
 márciusban semmiféle tervem nem volt az egyház megváltoztatására. Nem 
számítottam arra, hogy &ndash; mondjuk így &ndash; egyházmegyét kell váltanom. Úgy 
kezdtem bele a kormányzásba, hogy próbáltam gyakorlatba ültetni azt, ami
 az egyes kongregációkban a bíborosokkal való eszmecserék során 
felmerült.<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> Cselekvésemben azt várom, hogy az Úr inspiráljon. Mondok egy 
példát. Szóba került, hogy szükség lenne a Kúrián dolgozó emberek lelki 
gondozására, és elkezdtünk lelki napokat szervezni nekik. Nagyobb súlyt 
kellett adnunk az éves lelkigyakorlatnak: mindenkinek megvan a joga 
ahhoz, hogy öt napot elcsendesedve, elmélkedéssel töltsön, </span>míg korábban a
 Kúrián meghallgattak naponta három prédikációt, azután voltak, akik 
folytatták a munkát.<br><br><b>A <u style="background-color:rgb(255,255,0)">gyengédség és az irgalom</u> a lényege lelkipásztori üzenetének&hellip;</b><br><span>&ndash; </span>És
 az evangéliumnak. Ez az evangélium középpontja. Máskülönben nem lehet 
megérteni Jézus Krisztust. Az Atya gyengéd szeretete küldi őt hozzánk, 
hogy meghallgasson, meggyógyítson, megmentsen minket.<br><br><b>De 
az emberek megértették ezt az üzenetet? Ön mondta, hogy a <u style="background-color:rgb(255,255,0)">Ferenc-imádat 
</u>nem fog sokáig tartani. Van valami, ami nem tetszik önnek az önről 
kialakított képben?</b><br><span>&ndash; </span>Szeretek
 az emberek közt lenni, a szenvedők mellett állni, örülök, ha 
meglátogathatom a plébániákat. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Nem tetszenek az ideológiai értelmezések,
 nem tetszik, ha egyfajta &raquo;Ferenc pápa-mítoszt&laquo; gyártanak. Amikor 
például azt híresztelik, hogy éjszaka kiszököm a Vatikánból, hogy enni 
adjak a koldusoknak az Ottaviano úton. Meg se fordult a fejemben.</span> 
Sigmund Freud mondta egyszer, ha nem tévedek, hogy minden idealizálás 
mögött agresszió lapul. Bántónak érzem, ha valaki Supermannek vagy 
valamiféle sztárnak ábrázolja a pápát. A pápa olyan ember, aki nevet, 
sír, nyugodtan alszik, és vannak barátai, mint mindenki másnak. 
Egyszóval normális ember.<br><br><b>Nosztalgiával gondol <u style="background-color:rgb(255,255,0)">Argentíná</u>ra?</b><br><span>&ndash; </span>Igazság
 szerint nincs bennem nosztalgia. Szeretném meglátogatni a húgomat, aki 
lebetegedett, ő a legkisebb ötünk közül. Örülnék, ha láthatnám, ez 
azonban még nem ok, hogy Argentínába utazzam: beszélek vele telefonon, 
és ez elég. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Nem tervezem, hogy 2016 előtt odamennék,</span> mert voltam már 
Dél-Amerikában, Rio de Janeiróban. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Most a Szentföldre, Ázsiába, majd 
Afrikába kell mennem.</span><br><br><b>Nemrég csináltatott új argentin útlevelet. Ugyanakkor ön mindig államfő is.</b><br><span>&ndash; </span>Újat csináltattam, mert lejárt.<br><br><b>Rosszul esett-e Önnek, hogy <u style="background-color:rgb(213,166,189)">marxizmussal vádolták </u>&ndash; főleg Amerikából &ndash; az Evangelii gaudium megjelentetése után?</b><br>


<span>&ndash; </span>Egyáltalán
 nem. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Soha nem értettem egyet a marxista ideológiával, mert nem igaz, </span>de
 ismertem nagyon sok kiváló embert, akik a marxizmus hívei voltak.<br><br><b><u style="background-color:rgb(213,166,189)">A
 botrányok, amelyek felkavarták az egyház életét,</u> szerencsére már 
elültek. A kiskorúak ellen elkövetett visszaélések kényes témájával 
kapcsolatban a Foglio olasz napilap Önnek címzett nyílt levelet tett 
közzé, amelyet többek közt olyan filozófusok is aláírtak, mint Alain 
Besançon és Roger Scruton, hogy emelje fel hangját a gyermekeket kevéssé
 tisztelő szekularizált világ fanatizmusaival és rossz lelkiismeretével 
szemben.</b><br><span>&ndash; </span>Két dolgot 
szeretnék mondani. A szexuális visszaélések szörnyűek, mert mély sebeket
 okoznak. XVI. Benedek nagyon bátor volt, amikor utat nyitott. Az egyház
 pedig ezen az úton sokat haladt előre. Talán mindenkinél többet. <font size="4"><span style="background-color:rgb(213,166,189)">A 
gyermekek elleni erőszak jelenségé</span>t feltáró statisztikai adatok 
elképesztőek, de azt is világosan megmutatják, hogy <span style="background-color:rgb(213,166,189)">a visszaélések nagy 
többsége családi és rokoni körben történik.</span></font><span style="background-color:rgb(213,166,189)"> </span><u><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">A katolikus egyház talán az 
egyetlen közintézmény, amely átláthatóan és felelősséggel lépett előre 
ezen a téren. Senki más nem tett többet. Mégis az egyház <span style="background-color:rgb(213,166,189)">az egyedüli, 
akit támadnak.</span></span></b></u><br><br><b>Szentatya, azt mondja, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)">&bdquo;a szegények 
evangelizálnak minket&rdquo;. A szegénységre való odafigyelés</u>t, az Ön 
lelkipásztori üzenetének legvilágosabb ismertetőjelét azonban bizonyos 
megfigyelők a pauperizmus (a nincstelenség mint érték) melletti 
kiállásra cserélték.</b><br><span>&ndash; </span>Az 
evangélium elítéli a jólétet. A pauperizmus a kritikus értelmezések 
egyike. A középkorban sok szegénységi mozgalom létezett. Szent Ferenc 
zseniálisan kapcsolta össze a szegénység témáját az evangélium útjával. 
Jézus azt mondja, hogy <span style="background-color:rgb(234,209,220)">nem lehet egyszerre két úrnak szolgálni, Istennek
 és a vagyonnak. És amikor az utolsó ítéleten megítéltetünk (Máté 25), 
az számít, hogy miként viszonyultunk a szegénységhez. A szegénység 
eltávolít a bálványimádástól, kitárja az ajtókat a Gondviselés előtt. 
Zakeus visszaadta vagyona felét a szegényeknek. És aki önző módon 
megtartja magának teli éléskamráit, annak az Úr a végén benyújtja a 
számlát.</span> Amit a szegénységről gondolok, jól kifejtettem az Evangelii 
gaudiumban.&nbsp;<br><br><b><u style="background-color:rgb(255,255,0)">A globa<span style="background-color:rgb(213,166,189)">lizáció</span></u>ban, főként a pénzügyi 
globalizációban látja az emberiség egyik legnagyobb kártevőjét. Viszont a
 globalizáció emberek millióit emelte fel a nyomorból. Reményt adott, 
ezt a ritka érzést, melyet nem szabad összekeverni az optimizmussal.</b><br><span>&ndash; </span>Igaz,
 <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a globalizáció valóban sok embert kimentett a szegénységből</span>, de <span style="background-color:rgb(213,166,189)">sok más
 embert pedig éhhalálra ítélt</span>, mert ezzel a pénzügyi rendszerrel 
szelektívvé válik. Az a globalizáció, amelyre az egyház gondol, nem egy 
gömbhöz hasonlít, amelyben minden pont egyenlő távolságra van a 
középponttól, és így a népek elveszítik sajátosságukat, hanem 
poliéderhez, a maga sokféle oldalával, amelyben így miden nép megőrzi 
saját kultúráját, nyelvét, vallását, önazonosságát. A jelenlegi 
&quot;gömbszerű&quot; gazdasági s főképpen pénzügyi globalizáció egyetlen 
gondolkodásmódot, egy gyenge gondolkodásmódot hoz létre. <span style="background-color:rgb(213,166,189)">A középpontban 
már nem az emberi személy, hanem a pénz áll.</span><br><br><i>Az interjú fordításának közreadását holnap folytatjuk</i>.<br><br>Fordította: Tőzsér Endre SP<br>Forrás: Corriere della Sera, 2014. március 5., 1&ndash;3. oldal.<br>
<br></div>
</div>