<div dir="ltr"><p><a href="http://www.magyarkurir.hu/hirek/napi-sajtoszemle-2737" target="_blank">http://www.magyarkurir.hu/hirek/napi-sajtoszemle-2737</a><br></p><p>A <i>Magyar Nemzet </i>(17.o.) <b>Mégis Krisztus korából való a torinói lepel?</b>
 címmel számol be arról, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a Torinói Műszaki Egyetem kutatócsoportja 
szerint egy Kr.u. 33-ban Jeruzsálemet megrázó földrengés okozhatta a 
Jézus halotti leplének tartott torinói leplen lévő lenyomat 
kialakulását</b></u>. A kutatók mechanikai és kémiai kísérletek nyomán álltak 
elő azzal a feltételezéssel, hogy <u><b>a Jeruzsálem jelenlegi óvárosának 
területén pusztított, a Richter-skála szerinti 8,2-es erősségű 
földrengés okozta neutronsugárzás idézte elő a leplen a jellegzetes 
lenyomatot, és ez vezette félre a kutatókat 1998-ban, amikor 
szénizontópos kormeghatározással 1260 körülire tették a lepel 
származásának időpontját.</b></u> A torinói szakemberek hangsúlyozták: az 
említett földrengés <u><b>elég erős lehetett ahhoz, hogy a neutronkibocsátás 
kölcsönhatásba lépjen a nitrogéntartalommal, elindítva olyan kémiai 
reakciót, amely a jellegzetes képet alkotta.</b></u> Szerintük a 
neutronkibocsátás forrásai azok a lökéshullámok, amelyek a földrengéskor
 a földkéregben felgyülemlett energia felszabadulásakor keletkeztek.<br><br>A <i><a href="http://maszol.ro" target="_blank">maszol.ro</a></i> erdélyi hírportál <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Márton Áron 75 év távlatából is összegyűjtötte híveit</b></u>
 című tudósítása szerint egyházi és világi elöljárók, katolikus és 
protestáns hívek töltötték meg szerda este a kolozsvári Szent 
Mihály-templomot, hogy megemlékezzenek a legnagyobb erdélyi püspök, 
Márton Áron felszenteléséről, a történelmi nap 75. évfordulóján. 
<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>&bdquo;Doberdónál katona, Brassóban vasesztergályos, Gyulafehérváron 
papnövendék, 18 évvel később pedig már ugyanott püspök. Ez volt Márton 
Áron, a Világ Igaza, </b></u>akinek a boldoggá avatását egész Erdély keresztény 
közössége szorgalmazza felekezeti hovatartozásától függetlenül, hisz ő 
sem különböztette meg az embereket hitük szerint: <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>1938-ban éppen amiatt 
utasították ki Kolozsvárról, mert felemelte szavát a háború és a zsidók 
deportálása ellen. 1939. február 12-én, kereken 75 évvel ezelőtt 
szentelték püspökké a kolozsvári Szent Mihály-templomban, noha 
gyulafehérvári püspök lett.</b></u> Felszentelése helyszínéül azért választotta a
 kincses várost, mert 1939-ben Kolozsvár még magyar többségű település 
volt, Márton Áron itt érezte magát otthon&rdquo; &ndash; mondta az ünnepi 
megemlékezésen Jakubinyi György érsek. A főpásztor kifejtette: <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Márton 
Áronnak a szabad vallásgyakorlás ügyében tett lépései, karizmatikus 
személyisége, a kisebbségben élők iránti mély<br>elkötelezettsége a 
kommunista hatalom szemében egyes számú ellenséggé tették.</b></u> A hívek 
tömegeinek rajongása tovább növelte a román kormány félelmét a püspökkel
 szemben, akiről<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> tudni lehetett, hogy egy szavára százezrek mozdulnának.
 Végül 1949-ben csellel letartóztatták, és életfogytiglanra ítélték. 
1955-ben mégis szabadlábra helyezték, de a tömegek olyan látványosan 
ünnepelték, hogy még veszélyesebbnek tűnt, mint korábban. Így 1956 és 
1967 között, 11 éven át fogságban tartotta a román államhatalom a 
püspöki palotában, amelyet nem hagyhatott el. Szabadulása után, 1969-ben
 mehetett el csak Rómába. Hosszas szenvedés után, 1980-ban hunyt el, 
temetése felért egy tüntetéssel,</b></u> ahol több mint tízezer ember dacolt 
csendesen az elnyomással.<br><br>A <i>Heti Válaszban </i>(18-20.o.) Szőnyi Szilárd <b>Csapot-papot </b>címmel
 készített riportot az elmúlt hónapokban elterjedt szóbeszéd kapcsán, 
amely szerint eladja piliscsabai épületeit és Budapestre költözik <u><b>a 
Pázmány Péter Katolikus Egyetem bölcsészkara.</b></u> A cikk szerzője 
kiderítette: a hír &ndash; egyelőre &ndash; csak részben igaz, tény viszont, hogy az
 intézmény<u><b> továbbra sem barátkozott meg Makovecz Imre organikus 
építészetével</b></u>. Szőnyi emlékeztet rá: a Magyar Katolikus Püspöki 
Konferencia (MKPK) &ndash; főleg annak elnöke, Erdő Péter bíboros, az egyetem 
korábbi rektora &ndash; az építkezés során konfliktusba keveredett Makovecz 
Imrével, s építészeti, gazdasági, teológiai jellegű ellentétük 
megterhelte későbbi kapcsolatukat is. A cikkből kiderül, hogy<u><b> a püspöki 
kar mellett mások is bírálták a Stephaneum terveit és szimbolikáját, s 
hol &bdquo;katolikus Disneylandnek&rdquo; nevezték, hol vidámparki elvarázsolt 
kastélyhoz hasonlították</b></u> a komplexumot. Jelenits István piarista 
szerzetes pap tanár 2002-ben a Magyar Építőművészet című folyóiratban 
így írt: &bdquo;Mi tesz egy egyetemet katolikussá? Nem valami elragadtatott 
magatartás, hanem két lábbal&nbsp; földön álló, mégis a szellem szolgálatába 
szegődő elkötelezettség. Alázat is, amely számot vet sajt helyzetével, 
számít rá, hogy egy épületet fűteni, takarítani, idő múltán majd 
tatarozni is kell&hellip; Ez az épület helyettünk beszél; mellette, benne mi 
már szóhoz sem jutunk. Ha mégis, gúnyos fel- és alhangokkal kíséri 
eszmecserénket.&rdquo; &ndash; nyilatkozik a lapnak Botos Máté, <u><b>a Pázmány 
bölcsészkarának dékánja,</b></u> aki<u><b> elmondta: &bdquo;A problémák valósak, ám sokkal 
többet nyom a latba versenyhelyzetünk megőrzésének szándéka&hellip;Az utóbbi 
időben arra lettünk figyelmesek, hogy noha az összes hozzánk jelentkező 
száma nőtt, az első helyen a Pázmány BTK-t megjelölők száma csak 
feleekkora arányban emelkedett</b></u>. Demográfiai hullámvölgyben ez is nagy 
eredmény, de a mi olvasatunkban ez azt jelenti, hogy bár elméletben 
vonzó a kar, a gyakorlatban elgondolkodtat a távolság&hellip; Ráadásul 
h<u><b>armadévben a hallgatóink 40 százaléka már dolgozik, jellemzően a 
fővárosban, így végképp nem tudnak ingázni.</b></u>&rdquo; Ennek megfelelően a 
legnépszerűbb szakokat Budapestre hozták, s Piliscsabán maradtak a 
bölcsészképzés területei vagy például a kommunikáció. Szőnyi azt is 
megjegyzi, hogy a bölcsészkar vezetőjével <u><b>Mikszáth tér</b></u>i irodájában 
beszélgetett, abban a szobában, amely annak idején az írónak, valamint 
két illusztris piaristának, Sík Sándornak és Jelenits Istvánnak egyaránt
 helyetadott. Az épületben évtizedekig a piarista gimnázium kapott 
helyet, mígnem a szerzetesek 2010-ben visszakapták pazarul felújított 
Váci utcai rendházukat. A megüresedett ingatlant két éve a Pázmány 
bölcsészkarának egyes szakjai foglalták el, tehát a beköltözés már 
régóta zajlik. <u><b>A környéken van a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, rengeteg
 vendéglátóhely, kulturális és szórakozási lehetőség található.</b></u></p><p><br></p><p>Ugyancsak a <i>Heti Válaszban</i> <span style="background-color:rgb(255,255,0)">(</span><b style="background-color:rgb(255,255,0)">Házasság &ndash; boldogság</b>
 6.o.) <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Keresztes Ilona szerkesztő és Mohay Tamás néprajzkutató 
</b></u>nyilatkozik. A házaspár &ndash; akiknek négy fiúgyermekük született &ndash; A 
házasság hete idei programsorozat arca. Kérdésre válaszolva &ndash; &bdquo;A 
házasság intézménye eddig válságban volt?&rdquo; &ndash;<u><b> Keresztes Ilona elmondta, 
hogy a házasságokban súlyos sérülések vannak, &bdquo;a 
mentálhigiénésszakemberek mesélhetnének róla.</b></u> A<u><b> boldog házasság ráadásul
 sokkal kevesebbszer szerepel a médiában.</b></u> Az szokott téma lenni, 
ha tönkremegy a házasság vagy extremitás van benne. <u><b>Arról ritkán kapunk 
hírt: létezik család, amelyben szeretettel nevelik a gyermekeket;</b></u> ez is 
hozzájárult a válsághoz.&rdquo; Az idei hétjelmondata: <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>&bdquo;Aki keres, az 
megtalál.&rdquo; Mohay Tamás erről kifejtette: &bdquo;A mondat bibliai parafrázis; 
azt szeretnénk üzenni vele, hogy ahhoz, hogy megtaláljuk az igazit, 
keresni kell. Az ember legtöbbször azt találja meg, amit keres; aki 
alkalmi kapcsolatot keres, azt találja meg, aki az igazit keresi és jól 
keresi, az meg fogja kapni </b></u>&ndash; felsőbb segítséggel. A pár éve elhunyt 
Gyökössy Endre reformátuslelkész azt a képet használta a házasságra: 
ketten hármasban. Vagyis <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>aki keres, ahhoz Isten kézen fogva odavezeti a 
társát</b></u>.&rdquo; Mohay Tamás elmondta azt is: &bdquo;Felhívjuk a házaspárok figyelmét,
 hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a kapcsolatot gondozni, művelni kell, nem megy magától. S 
szeretnénk közhírré tenni, hogy nem egzotikus csodabogár, aki boldog 
házasságban él &ndash; ez normális, természetes állapot.&rdquo;</b></u><br><br>Magyar Kurír</p></div>