<div dir="ltr"><h1 class="">&bdquo;Az igazság nem olyan, mint egy drágakő, melyet az ember zsebre tehet&rdquo;</h1>          
                                        
        
        
          

  
  
  
      <span style="background-color:rgb(0,255,0)">Ha zavar a kiemelés, kérlek, kattints a linkre:</span><br><a href="http://www.magyarkurir.hu/hirek/az-igazsag-nem-olyan-mint-egy-dragako-melyet-az-ember-zsebre-tehet-videoval">http://www.magyarkurir.hu/hirek/az-igazsag-nem-olyan-mint-egy-dragako-melyet-az-ember-zsebre-tehet-videoval</a><br>

  
  
    <div class="">
    <div class="">
            <div class="">
                    <p>A Népek udvara rendezvény második napján, február 6-án Gianfranco Ravasi  bíboros <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b><i>Erkölcs, gazdaság, szekularizált  társadalom </i></b></u>címmel tartott <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>előadás</b></u>t <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a Budapesti Corvinus Egyetemen</b></u>.</p>
        </div>
        </div>
</div>
<p>Ennek
 a témának a tárgyalása közel áll <u><b>a zsidó-keresztény tapasztalat</b></u>nak és <u><b>a
 Bibliá</b></u>nak az alapjaihoz, amely <u><b>a nyugati kultúra &bdquo;nagy Kódjá</b></u>t&rdquo; is 
jelenti. <u><b>Ahogy Goethe mondta</b></u>, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a kereszténység Európa &bdquo;anyanyelve&rdquo;, 
olyasfajta &bdquo;imprinting&rdquo;, amelyet mindnyájan hordozunk.</b></u></p><p>A bíboros <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>négy emblematikus alapelv</b></u>re építette beszédét.</p><p>A Teremtés könyvére utalva először a<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> <b>perszonalizmus, </b>a</b></u><b><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> személy fogalmá</b></u>t</b>
 emelte ki. Aláhúzta az ember &bdquo;vízszintes&rdquo; dimenzióját: a kapcsolatot, 
társas lény voltunkat, azt, hogy <u style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>az ember nem önmagába zárt, hanem 
&bdquo;kifelé forduló én&rdquo;</b></u>, nyitott valóság. <u style="background-color:rgb(255,242,204)"><b>Csak így éri el méltóságának 
teljességét, így lesz Isten képmása</b></u>. Majd hangsúlyozta &bdquo;vertikális&rdquo; 
dimenzióját: az ember transzcendens képességgel, intimitással, 
lelkiséggel rendelkezik.</p><p>Az <u style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>autonómia alapelvé</b></u>ről beszélve híres evangéliumi szakaszt idézett: <i><u style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>&bdquo;Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és az Istennek, ami az Istené!&rdquo;</b></u> </i>(Mt
 22,21). Felhívta a figyelmet, hogy <u style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>ez Krisztus egyetlen valódi 
politikai-szociális kijelentése</b></u>, a többi ennél sokkal áttételesebb és 
kevésbé kifejtett. Krisztus mondatának első fele tehát elismeri a 
politika autonómiáját. <u style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>A valódi keresztény felfogásnak mindig ki kell 
zárnia bármiféle szakrális teokráciát</b></u> &ndash; húzta alá. Nem tartozik a 
hiteles keresztény szellemiséghez a trón és az oltár egysége, bár a 
történelemben a kereszténység sokszor emellé állt. A kánonjogi 
törvénykönyv tehát nem tehető meg automatikusan polgárjogi vagy 
büntetőjogi törvénykönyvvé, ahogyan egy nemzetállam alkotmánya sem lehet
 egyenlő az evangéliummal.<u style="background-color:rgb(217,234,211)"><b> A politikának, a gazdaságnak, a civil 
társadalomnak meg kell, hogy legyen a maga autonóm területe, ahol 
kifejleszti normáit, döntéseit, aktualizációit, amelyeknek immanenseknek
 kell lenniük, és amelyekre kívülről semmi nem lehet hatással</b></u> &ndash; 
hangsúlyozta, majd hozzátette: Krisztus szavai nem érnek véget ennyivel,
 van egy második, implicit fele a mondatnak, amely utal arra, hogy <u style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>az 
ember Isten képmására teremtetett. Az embernek tehát meg kell tartania 
társadalmának szabályait, ugyanakkor nem feledkezhet meg a vallás és 
erkölcs sajátos dimenziójáról sem, amelyek magukban foglalnak olyan 
kérdéseket, mint a szabadság, az emberi méltóság, az önmegvalósítás, az 
élet értéke, a lélek, a szeretet</b></u>.</p><p>Mindezeknek a témaköröknek 
megvan a maguk pontos autonómiája, és nem engedik meg az ellenőrzést 
vagy behatolást a politikai-gazdasági hatalom részéről. Valóban, ha 
igaz, hogy <u style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>nem szabad megengedni a teokráciát, ugyanúgy igaz, hogy nem 
szabad megengedni az állam-imádat eluralkodását sem, amely világi 
oldalról hatolna be a másik területre, kiüresítve vagy olykor meg is 
semmisítve azt.</b></u> Érthető, hogy mennyire összetett és nehéz a gyakorlatban
 ennek az autonómiának a kivitelezése, ahogyan<u style="background-color:rgb(217,234,211)"><b> bonyolult a két terület 
egyensúlya</b></u> is, <u style="background-color:rgb(217,234,211)"><b>mivel mindkettő ugyanazzal a területtel foglalkozik: az 
emberi személlyel, egyenként és közösségként.</b></u></p><p></p><p><u style="background-color:rgb(255,153,0)"><b>A </b><b>szolidaritás
 alapelve</b></u>, mint téma, alapvető antropológiai valóságunkhoz kapcsolódik. A
 hit magában foglalja a szolidaritást, ám túlmegy a világi 
filantropizmuson. Ezt fejezi ki Jézus kijelentése: <i>&bdquo;<u style="background-color:rgb(252,229,205)"><b>Senki sem szeret jobban, mint az, aki életét adja barátaiért&rdquo;</b></u></i> (Jn 15,13).</p><p>Ravasi bíboros ezután<span style="background-color:rgb(159,197,232)"> </span><u style="background-color:rgb(159,197,232)"><b>az igazság
 alapelvé</b></u>re tért át. Az utóbbi évszázadok kulturális útkeresését 
nyomonkövetve elmondhatjuk, hogy <u style="background-color:rgb(207,226,243)"><b>az igazság fogalma egyre szubjektívebbé
 vált.</b></u> Erre utal <u style="background-color:rgb(207,226,243)"><b>a Hobbes <i>Leviathan</i>jából gyakran idézett mondat:<i> &bdquo;A tekintély és nem az igazság alkotja a törvényeket.&rdquo;</i>
 Az igazságnak ezt a szubjektív és változó értelmezését nevezte XVI. 
Benedek &bdquo;relativizmusnak&rdquo;</b></u>. Valamennyi vallás, és különösen <u style="background-color:rgb(207,226,243)"><b>a 
kereszténység azt mondja, hogy az igazság traszcendens valóság</b></u>. Az 
igazság megelőz bennünket, és túlmutat rajtunk &ndash; megvilágít minket, nem 
pedig uralkodik rajtunk. Noha Theodor Adorno gondolkodása egészen más 
irányba mutatott, a <i>Minima moralia</i> című művében egy szuggesztív
 kifejezést találunk. A német filozófus az igazságról a boldogsággal 
való összevetésben beszél, és így fogalmaz: <u style="background-color:rgb(207,226,243)"><b>&bdquo;az igazságot az ember <i>nem birtokolja</i>, hanem <i>azzá lehet</i>&rdquo;, vagyis elmerülhet benne</b></u>. Musil, <i>A tulajdonságok nélküli ember</i> című híres regényében ezt a mondatot mondatja ki a főszereplővel: <i>&bdquo;Az
 igazság nem olyan, mint egy drágakő, amit az ember zsebre tehet, az 
igazság olyan, mint a tenger, amelybe az ember belemerül és hajózik 
rajta.&rdquo;</i></p><p>A vallások helyzete tiszta: az igazság az első helyen
 áll, felülmúl minket,<u style="background-color:rgb(207,226,243)"><b> az igazság transzcendens, és az embernek az a 
feladata, hogy zarándokká váljon az igazság abszolútumán belül</b></u> &ndash; 
összegezte a bíboros. Ez olyannyira döntő fontosságú, hogy a 
kereszténység magával Krisztussal azonosítja az igazságot (vö. Jn 14,6).</p><p></p><p><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A
 négy felsorolt alapelv középpontjában mindig az emberi személy áll: a 
személy méltósága, szabadsága, autonómiája, de egyúttal a külvilághoz és
 a transzcendenciához való viszonya is </b></u>&ndash; szögezte le témája zárszavában.
 <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Az emberi teremtmény különböző dimenzióit egybefogni a társadalmi és 
politikai életben gyakran nehéz, és ennek történetét folyamatosan 
válságok, visszaesések jellemzik.</b></u> Mégis, vitathatatlanul <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>szükséges 
ezeknek a különbségeknek a szimbolikus egybentartása, ha olyan világot 
akarunk építeni, amely nem hullik egymásnak ellentmondó darabokra.</b></u><br><br><i><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Gandhi
 etikai-vallási jellegű &bdquo;hét törvénye</b></u>&rdquo; rendkívül érzékletesen fejezi ki 
azokat a szimbólumokat, értékeket, amelyek s<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>zükségesek a társadalmi 
együttélés fennmaradásához: &bdquo;1. Az embert lerombolja az elvek nélküli 
politika; 2. az embert lerombolja a fáradság és munka nélkül szerzett 
gazdagság; 3. az embert lerombolja a bölcsesség nélküli intelligencia; 
4. az embert lerombolja az erkölcs nélküli üzlet; 5. az embert 
lerombolja az emberség nélküli tudomány; 6. az embert lerombolja a hit 
nélküli vallás /ezt mutatja meg a fundamentalizmus/; 7. az embert 
lerombolja az áldozat és az önátadás nélküli szeretet&rdquo;.</b></u></i></p><p>A 
konferencia végén Rostoványi Zsolt, a Budapesti Corvinus Egyetem rektora
 Ezüst Corvinus-díjat adott át Gianfranco Ravasi bíborosnak.</p><p>A konferencia utolsó programpontja a <i>Kérdezz-felelek!</i>
 nevet viselte: Ravasi bíboros válaszolt a hallgatók kérdéseire. A 
Magyar Kurír és a Bonum TV közreműködésében az alábbiakban közzétesszük a
 beszélgetés videofelvételét.</p><p>Videó: Bonum TV</p>Fotó: Budapesti Corvinus Egyetem</div>