<div dir="ltr"><br><div><span><a href="http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-mindig-bizzuk-magunkat-istenre" target="_blank">http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-mindig-bizzuk-magunkat-istenre</a><br>

          </span></div>
  
  
    <div>
    <div>
            <div>
                    <p><u><b>Ne használjuk fel Istent és a népet, hogy 
megvédjük magunkat a  nehézségektől </b></u>&ndash; hangsúlyozta a Szentatya február 
3-án, hétfőn reggel a  Szent Márta-házban bemutatott szentmisén. 
Gondolatait a Sámuel könyvévől vett első olvasmányhoz fűzte.</p>        </div>
        </div>
</div>
<p>A
 Sámuel második könyvéből vett szakasz (2Sám 15,13&ndash;14.30;  16,5&ndash;13a) 
arról szól, hogy<u><b> Dávid királynak menekülnie kellett fia, Absalom árulása
 miatt. Dávid szomorú, mert a nép, egész Izrael is a király ellen 
fordult fiával együtt. </b></u>Úgy érzi, mintha ez a fia meghalt volna. <u><b>Hogyan 
reagál tehát Dávid király fia árulására? </b></u>&ndash; tette fel a kérdést a pápa, 
megjelölve <u><b>három magatartásformá</b></u>t.</p><p><u><b>Dávid mindenekelőtt uralkodó, 
és a elfogadja a valóságot. Tudja, hogy kemény háború van kilátásban, 
amely sok halottat követel.</b></u> Tehát <u><b>azt választja, hogy nem viszi népét a 
halálba.</b></u> Küzdhetett volna Jeruzsálemben fia erőivel szemben, de inkább 
<u><b>azt választja, hogy Jeruzsálem ne pusztuljon el. Ez az első 
magatartásforma: </b></u>Dávid, hogy megvédje magát, nem használja fel sem 
Istent, sem népét. <u><b>Ez egy király szeretete Istene és népe iránt. Bűnös 
király &ndash; ismerjük történetét &ndash; de olyan király, aki tele van 
szeretettel.</b></u> Ragaszkodott Istenéhez és népéhez, egyiket sem használta 
fel, hogy megvédje önmagát. Az élet nehéz pillanataiban előfordulhat, 
hogy valaki kétségbeesésében megpróbál védekezni, ahogy tud, és 
felhasználja Istent és az embereket. Dávid nem teszi ezt. Az első 
magatartás tehát: nem használja sem Istent, sem népét.</p><p><u><b>Dávid a 
menekülést választja. Második magatartása a bűnbánóé.</b></u> <u><b>Sírva megy fel az 
Olajfák hegyére, mezítelen lábbal és beburkolt fejjel.</b></u> &bdquo;Az egész vele 
levő nép is beburkolt fővel, sírva tartott felfelé&rdquo;. Valóban <u><b>vezeklők 
menete</b></u> volt. Talán a király szívében annyi csúnya dologra, <u><b>annyi bűnre 
gondolt, amelyeket elkövetetett; érezte, hogy nem volt ártatlan.</b><b> Nem 
tartja igazságosnak, hogy fia elárulja, de elismeri, hogy ő sem egy 
szent, ezért a vezeklést választja.</b></u> Dávid király hegyre menetele 
eszünkbe juttatja azt a másik felmenetelt, amely Jézushoz fűződik.<u><b> Jézus
 is fájdalommal telve, mezítelen lábbal, vállán a kereszttel ment fel a 
hegyre. Ez bűnbánati magatartás</b></u>. Dávid elfogadja, hogy gyászol és sír. 
Amikor a mi életünkben történik valami hasonló, ösztönösen arra 
törekszünk, hogy igazoljuk önmagunkat.<u><b> Dávid nem igazolja önmagát</b></u>, 
realista, arra törekszik, hogy megmentse az Istennel való szövetséget, 
népét, és <u><b>vezekel azon az úton</b></u>. <u><b>Nagy személyiség: nagy bűnös és nagy 
szent.</b></u> Hogyan tartozik egybe ez a két dolog&hellip; Isten a megmondhatója! &ndash; 
fogalmazott Ferenc pápa.</p><p>Ezután utalt az ószövetségi szakasz 
harmadik személyére, Szemeire, aki &bdquo;kövekkel hajigálta Dávidot és Dávid 
király minden szolgáját&rdquo;. Ellenség, aki átkozza Dávidot. A király egy 
barátja akkor elhatározza, hogy megöli ezt a &bdquo;szerencsétlent&rdquo;, ezt a 
&bdquo;holt ebet&rdquo;. Dávid azonban leállítja. <u><b>Ahelyett, hogy a bosszúállást 
választaná annyi sértegetés ellen, Istenre bízza magát. Sőt, azt mondja:
 &bdquo;Hagyjátok, hadd átkozzon, hiszen az Úr parancsolta neki, hogy átkozza 
Dávidot&rdquo;. Tudja mindig, hogy ami megtörténik, azt az Úr megengedi. Abban
 reménykedik, hogy az Úr &bdquo;megtekinti&rdquo; nyomorúságát, s jóval fizet neki 
ezért a mai átokért. </b></u>Dávid harmadik magatartásformája tehát az, hogy <u><b>
teljesen ráhagyatkozik az Úrra.</b></u> A király magatartása minket is segíthet,
 hiszen mindnyájunk életében vannak sötét pillanatok, megpróbáltatások. 
Íme, <u><b>tehát Dávid három magatartása</b></u>:<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> </span><u><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">&bdquo;ne tegyük alku tárgyává Istent és 
hovatartozásunkat&rdquo;</span>, <span style="background-color:rgb(255,255,0)">&bdquo;fogadjuk el a bűnbánatot és sirassuk meg 
vétkeinket&rdquo;</span>; végül <span style="background-color:rgb(255,255,0)">&bdquo;ne próbáljunk saját magunk igazságot szolgáltatni, 
bízzuk magunkat Istenre&rdquo;.</span></b></u></p><p>Szép ez a három magatartásforma: egy 
ember, aki szereti Istent, szereti népét, és nem alkudozik róluk; tudja,
 hogy bűnös és vezekel; biztos Istenében és Őrá bízza magát. <u><b>Dávid szent
 és mi szentként tiszteljük. Kérjük, hogy tanítsa meg nekünk ezeket a 
magatartásokat életünk nehéz pillanataiban</b></u> &ndash; mondta hétfő reggeli 
homíliájában a Szentatya.</p><p>Vatikáni Rádió/Magyar Kurír</p></div>