<div dir="ltr"><div><h1>A LÉT a tét?</h1>
          
         
                              
                <div>
            <a href="http://www.magyarhirlap.hu/a-let-a-tet?utm_source=mandiner&amp;utm_medium=link&amp;utm_campaign=mandiner_201401#" target="_blank"></a>
        </div>
        

        <div>
    <div>

      
  <div>
    <div>

            
  
      <div>
      <div><div><div><a href="http://www.magyarhirlap.hu/bogar-laszlo" target="_blank">Bogár László</a><br><a href="http://www.magyarhirlap.hu/a-let-a-tet?utm_source=mandiner&amp;utm_medium=link&amp;utm_campaign=mandiner_201401" target="_blank">http://www.magyarhirlap.hu/a-let-a-tet?utm_source=mandiner&amp;utm_medium=link&amp;utm_campaign=mandiner_201401</a><br>

</div></div></div>    </div>
  
  <div>
    <div><br><u><b>A címben szereplő buta kis 
szójáték volt már a KISZ jelszava is a nyolcvanas évek elején,</b></u> 
mostanában pedig a tömegpusztító fegyverként alkalmazott ValóVilág 
valóságshow beharangozó szlogenje; <u><b>az utóbbi napokban azonban új 
jelentéstartalommal bővült </b></u>&ndash; mindez így összességében szépen jelzi, hogy<b><u>
 milyen <span style="background-color:rgb(213,166,189)">zavaros világ</span></u></b>ot rajzol is ki számunkra a közép-európai 
beszédtér.</div><div><div><div> <p><u><b>A
 feltétel nélküli alapjövedelem fantázianeve lett a LÉT</b></u>. Valójában ez a 
kérdéskör egy megoldhatatlanul zavaros tér. Sietek előrebocsátani, nem 
arról van szó, hogy ne lennének jó szándékú és megfontolandó elemei a 
feltétel nélküli alapjövedelem kérdésének. Bár azért a kezdeményezők 
személye enyhén szólva sem túl sok jót ígér, hiszen éppen azokról van 
szó, <u><b>akik ultraliberális politikusokként és közéleti személyiségekként 
sokat tettek annak a súlyos és problematikus helyzetnek a létrejöttéért</b></u>,
 amelyet most &ndash; legyünk nagyon jóhiszeműek &ndash; jobbítani kívánnának. Döntő
 szerepük volt annak a verbális polgárháborúnak a kirobbantásában is, 
amelyik a magyar társadalom gondolkodását ma is meghatározza, és <u><b>már 
szinte lehetetlenné teszi minden fontos kérdés emberséges megvitatását</b></u>. 
Így<u><b> a feltétel nélküli alapjövedelem problémájának tisztázása is 
reménytelennek látszik, de néhány mozzanatán talán mégis érdemes 
eltöprengeni</b></u>.</p>
<p>Sokakban egyébként azért vált ki reflexszerűen megütközést a terv, 
mert úgy vélik, hogy mindenkinek dolgoznia kell, hisz munkaalapú 
társadalomban élünk. <u><b>Hazánk már kevesebb mint tízmilliós népességének 
nagyobbik része azonban nem dolgozik és mégis jövedelemhez jut. Ezt 
azért fontos tudatosítani, mert az &bdquo;aki nem dolgozik, ne is egyék&rdquo; 
(bibliai forrású) népi bölcsesség logikája ma már aligha értelmezhető 
</b></u>eredeti formájában. Még az aktív keresők száma is csak most érte el 1993
 óta először a négymillió főt, de valójában azok, akik a hétköznapi 
fogalmaink szerint állandó, napi nyolcórás munkahellyel rendelkeznek, 
legfeljebb hárommillióan lehetnek. Tehát <u><b>valójában a mai rendszerben is 
az emberek döntő többsége (hatvan&ndash;hetven százaléka) munka nélkül jut 
jövedelemhez</b></u>. Elgondolkodtató az is, hogy a nettó munkabérek aránya az 
összes jövedelmen belül legfeljebb huszonkét százalékot tesz ki. 
Gyakorlatiasan leegyszerűsítve úgy is felfoghatnánk, hogy valójában 
csupán arról volna szó, hogy az eddig sokszor valóban meglehetősen 
bonyolult bürokratikus procedúrához kötött feltételek helyett alanyi 
jogon, de lényegében ugyanazok és nagyjából ugyanannyi jövedelemhez 
jutnának. Természetesen nem vagy legalábbis nem csak erről van szó! 
Hanem a nyugatias modernitás, magyarul<u><b> a kapitalizmus legalapvetőbb 
ellentmondásá</b></u>ról <u><b>is</b></u>. Arról, hogy amit gazdaságnak hiszünk, az csak egy 
jelentéktelen mutatványosbódé, amit azért üzemeltetnek a világot uraló 
erők, hogy ezzel eltereljék a figyelmet a lényegről. Arról, ami abban 
áll, hogy <u><b>a &bdquo;láthatóságok&rdquo; piacgazdasága alatt és felett két hatalmas, 
&bdquo;láthatatlan&rdquo; birodalom terül el, és mivel ők az igazi főszereplők, így 
őket kell nem létezőként feltüntetni.</b></u></p>
<p><u><b>A látható piacgazdaság alatt a családok, a kis emberi közösségek 
szolidaritásra, együttérzésre, segítőkész önzetlenségre épülő, az életet
 mindig újrateremtő rétege </b></u>húzódik meg. Valójában <u><b>minden emberi érték 
(legyen az anyagi, fizikai, lelki, erkölcsi, szellemi érték) csakis és 
kizárólag itt jön létre,</b></u> és ezért nem szabad létezőnek feltételezni. <br></p><p>A 
látható piacgazdaság felett viszont <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a globális tőkének az önzésre és a 
mértéktelen hatalomkoncentrációra épülő, a létet nem újrateremtő, hanem 
ellenkezőleg, a létet felélő struktúrája található</b></u>. Természetesen 
szintén <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>láthatatlanul.</b></u></p>
<p><u><b>A globális kapitalizmus legmélyebb titka éppen ez a hármas szerkezet.
 Ezért kell agyonhallgatni, összeesküvés-elméletként vagy 
gyűlöletbeszédként megbélyegezni mindent, ami egyáltalán utalni 
merészelne erre. </b></u>A láthatóságok, azaz az ócska és üres látványosságok 
piacgazdasága, mint mutatványosbódé, csak arra szolgál paravánként, hogy
 elfedje ezt a tabuként kezelt lényeget. <u><b>Mint ahogy az uralkodó 
közgazdaságtan, mint ócska és hazug magyarázó ideo&shy;lógia, szintén csak 
arra szolgál, hogy az őt anyagilag fenntartó globális tőke érdekében 
fenntartsa azt a hamis látszatot, hogy kizárólag ez a piacgazdasági 
szint az, amit gazdaságnak nevezhetünk, más nem is létezik. </b></u>
A&nbsp;paravánszerep mellett pedig van egy másik funkciója is ennek a látható
 piacgazdaságnak, mivel ez az ütközőzóna, így némi csillapítószerepet is
 játszik. A léte egyúttal azt is jelenti, hogy a létet felélő globalitás
 nem közvetlenül mar bele az emberi közösségekbe. Ám az utóbbi évek 
egyre hisztérikusabb válságai azt igazolják, hogy<u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b> a globális hatalom 
urainak egyre kevésbé érdeke a pufferzóna létezése. Sőt, mintha örömüket
 is lelnék abban, hogy minden tompítás nélkül, közvetlenül foszthatják 
ki azt a dimenziót, amelyben az élet újratermelődik.</b></u> És ennek a 
brutalitásnak a végzetes következményeit most már naponta 
tapasztalhatjuk a hétköznapi élet szinte minden jelenségében.</p>
<p><u><b>Az emberi világ és minden egyes ember ennek a hatalomnak a számára 
csupán &bdquo;nyersanyaglelőhely&rdquo; és &bdquo;hulladéklerakó&rdquo;</b></u>. Az ultraliberális tábor
 kényes ízlésű képviselőit most már talán valóban aggodalommal tölti el 
mindez, és még az sem zárható ki, hogy talán lenne bennük készség ennek a
 pusztító folyamatnak a korrekciójára. Ehhez a feltétel nélküli 
alapjövedelem és az ehhez hasonló lépések már nevetségesen és 
szánalmasan elégtelenek.<u><b> <span style="background-color:rgb(213,166,189)">A társadalom alsó egyharmadának menthetetlen 
szétrohadása az ő történelmi bűnük</span>, és a <span style="background-color:rgb(255,255,0)">megoldás</span>, ha van egyáltalán, 
<span style="background-color:rgb(255,255,0)">csak az egész világszerveződési mód radikális átalakítása lehetne.</span></b></u></p></div></div></div></div></div></div></div></div>
 - See more at: 
<a href="http://www.magyarhirlap.hu/a-let-a-tet?utm_source=mandiner&amp;utm_medium=link&amp;utm_campaign=mandiner_201401#sthash.MAmvxwQO.dpuf" target="_blank">http://www.magyarhirlap.hu/a-let-a-tet?utm_source=mandiner&amp;utm_medium=link&amp;utm_campaign=mandiner_201401#sthash.MAmvxwQO.dpuf</a></div>

</div>