<div dir="ltr">szombati twitter üzenet a háborúkról:<br><b style="color:rgb(166,77,121)">&bdquo;A <font size="4">háborúk</font> számos életet törnek össze. Különösen a <font size="4">gyermekkoruktól megfosztott gyermekekre</font> gondolok.&rdquo;</b><br>


<br><h1>Ferenc pápa üzenete az elvándorlók és menekültek 100. világnapjára</h1>          
                                        
        
        
          

  
  
  
      
  
  
    <div>
    <div>
            <div>
                    <p>&nbsp;Ferenc pápa <i>Vándorlók és menekültek: útban egy jobb világ felé</i> címmel közzétett gondolatai:</p><p><a href="http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-uzenete-az-elvandorlok-es-menekultek-100-vilagnapjara" target="_blank">http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-uzenete-az-elvandorlok-es-menekultek-100-vilagnapjara</a><br>


</p>        </div>
        </div>
</div>
<p></p><p>Kedves Testvérek!</p><p>A
 mai társadalmakban, a történelemben eddig még soha nem tapasztalt, 
olyan világméretű függőségek, kölcsönhatások és folyamatok keletkeznek, 
amelyek &ndash; jóllehet problémákat és negatív tüneteket is felszínre hoznak &ndash;
 azt a célt erősítik, hogy mind gazdasági, mind politikai és kulturális 
szempontból javítsák az emberiség családjának életkörülményeit. 
Ugyanakkor minden ember az emberiség tagja és jobb jövő utáni reménye is
 megegyezik a népek családjának vágyaival. Ezek megfontolásából 
született a téma, amelyet idén a vándorlók és menekültek világnapjára 
választottam: <i>Vándorlók és menekültek: útban egy jobb világ felé</i>.</p><p><u><b>A
 modern változások eredményei között kiemelkedő helyen áll az emberi 
mobilitás egyre szélesebb körben történő elterjedése, amit XVI. Benedek 
pápa már korábban &bdquo;az idők jelének&rdquo; nevezett </b></u>(Vö. <i>Üzenet a vándorlók és menekültek világnapjára, 2006</i>).
 A sokféle elvándorlás egyrészről valóban gyakran feltárja a nemzetközi 
közösség és az államok hiányosságait, másrészről viszont rámutat az 
emberiség <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>azon törekvésére is, hogy egységben éljen, miközben 
tiszteletben tartja a különbözőségeket, készségesen befogadja társait és
 gyakorolja a vendégszeretet, lehetővé teszi a föld javainak igazságos 
elosztását, az ember személyiségének központba állítását, az emberi 
méltóság védelmét és erősítését.</b></u></p><p>Keresztény szempontból az 
elvándorlás jelenségeiben is, akárcsak a többi emberi dologban, 
<u style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>ugyancsak megmutatkozik a feszültség a <span style="background-color:rgb(255,255,0)">kegyelemből és megváltásból 
újjászületett teremtett világ szépsége</span> és a bűn titka között.</b></u> A 
szolidaritás és a befogadó készség, a testvériség és a megértés 
tetteivel szemben áll<u style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> az elutasítás, a diszkrimináció, a kizsákmányolás</b></u><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)">,
 a szenvedéssel és a halállal való üzérkedés.</span></span><span style> Különösen aggodalmat 
</span>keltenek az olyan esetek, ahol az elvándorlás nem egyedül 
kényszerűségből fakad, hanem ahhoz még az <u style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>emberkereskedelem és a 
rabszolgáság</b></u> aljas formái is hozzátapadnak. &bdquo;A rabszolgamunka&rdquo; korunkban
 érvényes valutává vált! <span style>Ami ma sok elvándorlót és menekültet mégis arra
 ösztönöz, hogy vállalja a migrációval járó problémák, kockázatok és 
nehézségek küzdelmeit, az nem más, mint a bizalom és remény egyesített 
keveréke; </span>az a tény, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>szívükben hordják a jobb jövő vágyát, nem csak
 saját maguk, hanem családjaik és szeretteik számára is.</b></u></p><p><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Hogyan 
teremthetünk egy &bdquo;jobb világot&rdquo;</b></u>? Ez a kérdés egyáltalán nem akar célzás 
lenni egy elvont vagy elérhetetlen elképzelés megvalósítására, hanem 
sokkal inkább ösztönözni akar a kibontakozás autentikus és átfogó 
keresésére, egy olyan cselekvésre, amely hozzásegíthet ahhoz, hogy méltó
 életkörülményhez jusson minden ember, megfelelő módon teljesüljenek az 
egyének és a családok igényei, mindenki tiszteletben tartsa, megőrizze 
és ápolja az Istentől ajándékba kapott teremtett világot. Isten 
tiszteletre méltó szolgája VI. Pál így összesíti a mai ember vágyait: 
<span style>&bdquo;Kitörni a nyomorból, biztosabb megélhetéshez jutni, egészségesen élni 
és biztos állásban dolgozni, elnyomás nélkül, s az emberi méltóságot 
megcsúfoló, megalázó helyzetektől mentesen nagyobb felelősséggel 
rendelkezni, képzettebbnek lenni </span>&ndash; egyszóval többet tenni, többet tudni,
 többet birtokolni, hogy így több lehessen&rdquo; <i>(Populorum progressio</i> enciklika, 1967. március 26., 6).</p><p><span>Szívünk
 mindig a &bdquo;több&rdquo; után vágyik, ami nem egyszerűen több tudást vagy több 
birtoklást jelent, hanem sokkal inkább azt jelenti, hogy több akarunk 
lenni. A</span> fejlődést nem lehet csupán a gazdasági növekedésre korlátozni. 
Ez a növekedés gyakran úgy valósul meg, hogy semmibe veszi a 
legszegényebbeket és a védteleneket.<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> A világ csak akkor válhat jobbá, ha
 <font size="4">elsődleges figyelmünket az emberre</font> irányítjuk, <font size="4">teljes személy</font>i 
kibontakozását segítjük, annak minden vonatkozásában és dimenziójában, 
beleértve a kibontakozás lelki vonatkozásait is; akkor, ha nem 
hanyagolunk el senkit, sem a szegényeket, sem a betegeket, sem a 
szűkölködőket, sem az idegeneket </b></u>(vö. Mt 25, 31&ndash;36); ha <u style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>az &bdquo;eldobás 
kultúrája</b></u>&rdquo; helyett képesek leszünk <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>elsajátítani </b></u><font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a találkozás és a 
befogadás kultúráját</b></u></font>.</p><p>A vándorlók és menekültek nem figurák az 
emberiség sakktábláján. Ők gyerekek, asszonyok és férfiak, akik 
különböző okok miatt hagyták el otthonaikat, vagy éppen hazájuk 
elhagyására kényszerültek, &mdash; emberek, egyazon legitim vágyakkal, hogy 
többet tudjanak, többet birtokoljanak, és mindenekelőtt hogy több 
legyenek. Megrendítő azok száma, akik egyik kontinensről a másikra 
hurcolkodnak, de azoké is, akik saját hazájuk vagy szűkebb földrajzi 
tájegységük határain belül változtatják lakhelyüket. Az állítólagos 
migrációs áramlatok napjainkban az emberek &ndash; ha nem éppen a népek &ndash; 
legnagyobb, eddig talán még soha sem látott vándorlását jelentik.<span style> &nbsp;A 
vándorlókkal és menekültekkel együtt haladva az egyház azon fáradozik, 
hogy megértse a vándorlás kiváltó okait. Ugyanakkor dolgozik is azon, 
hogy leküzdje a vándorlás sok negatív következményét, és annak pozitív 
kihatását is hasznosítsa a vándorlás által egyformán érintett 
közösségekben, mind a szülőföldön, mind a tranzit- és cél-országokban.</span></p><p>Sajnos,
 miközben egy jobb világ építésére buzdítunk, nem hallgathatjuk el a 
különböző méretekben feltörő <u style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>botrányos szegénység</b></u>et sem. A szegénység 
legfőbb elemei: <u style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>erőszak, kizsákmányolás, diszkrimináció, kirekesztés, az
 egyének és közösségek alapvető jogainak korlátozása</b></u>. Ezeket mind <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>meg 
kell szüntetni</b></u>, mert legtöbbször éppen ezek a vándorlással járó 
meghatározó jellegzetességek hozzák összefüggésbe az elvándorlást a 
szegénységgel. Miközben vágyaik beteljesedését remélve, emberek milliói 
azért kelnek útra, menekülnek a nyomorúság és az üldözés elől, hogy jobb
 megélhetési lehetőségeket találjanak és megmenthessék az életüket, 
<u style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>gyakran éri őket olyan bizalmatlanság, gyanakvás, elzárkózás, 
kirekesztés és egyéb, nem ritkán súlyos csapás, amely <font size="4">sérti az emberi 
méltóságukat</font>.</b></u> Az elvándorlás valósága, korunk globális világának méretei
 szerint, megkívánja a probléma új, megfelelő és hatékony kezelését, 
mindenekelőtt <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a nemzetközi együttműködés, a komoly együttérzés és 
szolidaritás megvalósításá</b></u>t. Különösen fontos a különböző szintű 
együttműködés és minden olyan megegyezés, normatív eszköz közös 
alkalmazása, amely védi és fejleszti az ember személyiségét. XVI. 
Benedek pápa ennek koordinátáit körvonalazta, amikor hangsúlyozta: 
&bdquo;Ilyen politikát a migránsokat kibocsátó és befogadó országok közötti 
együttműködésből kiindulva kell kialakítani; ennek együtt kell járnia 
megfelelő nemzetközi előírásokkal, amelyek képesek összhangba hozni a 
különféle törvényhozói rendelkezéseket, és világossá tenni azt, hogy a 
kivándorló személyek és családok szükségleteinek és jogainak biztosítása
 mellett az emigránsok által választott célország társadalma is védelmet
 kell, hogy kapjon&rdquo; (<i>Caritas in veritate </i>enciklika, 2009. 
június 19., 62). A jobb világért folyó közös munkálkodás megkívánja, 
hogy az országok készségesen, bizalommal és kölcsönösen segítsék 
egymást, anélkül, hogy legyőzhetetlen akadályokat gördítenének mások 
elé. Az erők ilyen módon való összehangolása arra bátoríthatja az 
államok vezetőit, hogy<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> lépjenek fel bátran a szociális-gazdasági 
kiegyensúlyozatlanság és <span style="background-color:rgb(234,209,220)">a szabályozatlan globalizáció </span>ellen, mivel ezek
 is az elvándorlások kiváltó okai és általuk az emberek inkább áldozatok
 lettek, mint győztesek.</b></u> A felsorolt jelenségekhez párosuló 
nehézségekkel egyetlen ország sem képes egyedül megbirkózni, mert azok 
olyan szerteágazók, hogy időközben már minden kontinenst elértek, a 
bevándorlás és kivándorlás két mozgási irányának megfelelően.</p><p>Aztán
 fontos kiemelni azt is, hogy ez az együttműködés éppen azzal az 
erőfeszítéssel kezdődik, amely tulajdonképpen <span style="background-color:rgb(255,255,0)">minden ország kötelessége,
 mégpedig az, hogy jobb gazdasági és szociális feltételeket teremtsen a 
szülőföldön</span>, olyannyira, hogy aztán annak, aki <span style="background-color:rgb(255,255,0)">békét, igazságot, 
biztonságot</span> keres, vagy elvárja<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> az emberi méltóság teljes tiszteleté</span>t, 
annak ne a kivándorlás legyen az egyetlen választási lehetősége. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">A 
munkahelyek megteremtése a helyi gazdaságban </span>elkerülhetővé teszi a 
családok szétszakítását és garantálja a <span style="background-color:rgb(255,255,0)">stabil és kiegyensúlyozott 
életkörülményeket, mind az egyének, mind a közösségek számára.</span></p><p>Végül
 a vándorlók és menekültek átfogó szemléletében van még egy harmadik 
elem is, amelyet ugyancsak szeretnék kiemelni a jobb világ építésének 
útjával kapcsolatban: ez az elvándorlókkal szemben tanúsított 
előítéletek és elképzelések leküzdése. A vándorlók, a száműzöttek, a 
menedékért folyamodó emberek és a menekültek megjelenése nem ritkán 
gyanúsításokat és ellenségeskedéseket vált ki a helyi lakosság körében. 
Megjelenésük félelmeket ébreszt, hogy az idegenek aláássák a szociális 
biztonságot, veszélyeztetik a helyi lakosság identitását és kultúráját, 
konkurenciát keltenek a helyi munkapiacon, vagy éppen beszivárogtatják a
 bűnözés újabb ferdeségeit. Ezen a téren különös felelősség hárul a 
közszolgálati hírközlő szervekre: nekik az a feladatuk, hogy leleplezzék
 a társadalomba belegyökerezett, szilárd előítéleteket, és korrekt módon
 tájékoztassanak akkor is, ha egyesek hibáit nyilvánosan kell 
feltárniuk, de még inkább akkor, ha a többség becsületes helytállásáról,
 igazságos küzdelméről és lelki nagyságáról tájékoztatnak. Ezen a téren 
mindenki rászorul a vándorlókkal és menekültekkel kapcsolatos 
gondolkodásmód megváltoztatására; a védekezés és félelem, az 
érdektelenség és kirekesztés magatartásformáit &ndash; amelyek végül is &bdquo;az 
eldobás kultúráját&rdquo; jelentik, fel kell cserélnünk egy olyan 
magatartással, amelynek alapját a &bdquo;találkozás kultúrája&rdquo; képezi. Egyedül
 csak ezáltal sikerül felépíteni az igazságosabb, testvériesebb és jobb 
világot. Ez felhívás a többi hírközlő eszköz felé is, hogy valamennyien 
társuljanak &bdquo;a gondolkodás megváltoztatásának&rdquo; ehhez a folyamatához és 
könnyítsék meg a vándorlókkal és menekültekkel szemben kialakult 
viselkedési módok jobbra fordulását.</p><p>Felidézem, hogy a Názáreti 
Szent Család vándorútja kezdetén ugyancsak megtapasztalta az emberek 
elutasító magatartását: &bdquo;Mária megszülte elsőszülött fiát, bepólyálta és
 jászolba fektette, mert nem jutott nekik hely a szálláson&rdquo; (Lk 2,7). 
Igen, Jézus, Mária és József megtapasztalta, hogy mit jelent elhagyni a 
hazai földet és osztozni a vándorlók sorsában. Heródes hataloméhségével 
fenyegette és arra kényszerítette őket, hogy elmeneküljenek és 
Egyiptomban keressenek menedéket (vö. Mt 2, 13&ndash;14). De Mária anyai szíve
 és Szent József, a Szent Család oltalmazójának figyelmes és gondoskodó 
szíve, mindig megőrizte azt a szilárd bizalmat, hogy Isten soha sem hagy
 el senkit. Bárcsak mindig megmaradna az ő közbenjárásukra ez a 
rendíthetetlen bizonyosság az elvándorlók és a menekültek szívében.</p><p>Az
 egyház krisztusi küldetésének megfelelően: &bdquo;Menjetek el az egész 
világra és tegyetek tanítványommá minden embert&rdquo;, arra hivatott, hogy 
Isten népe legyen, magához öleljen minden népet és hirdesse az 
evangéliumot, hiszen minden ember arcán Krisztus képmásának nyomai 
ragyognak. Ebből ered és éppen ebben gyökerezik az ember személyi 
méltósága, amelyet mindig tisztelni és védeni kell. Nem az ember 
teljesítménye, termelékenysége, szociális állapota, etikai vagy vallási 
hovatartozása alapozza meg méltósága kritériumait, hanem az a tény, hogy
 az ember Isten képmása, az Ő hasonlóságára teremtetett (Gen 1, 26-27), 
sőt még inkább az, hogy az ember Isten gyermeke; minden ember Isten 
gyermeke! Rápecsételték Krisztus képmását! Arról van itt szó, hogy 
elsőként mi magunk, és aztán segítségünkkel mások is, ne csak egy nagy 
problémát lássunk a vándorlók és a menekültek megjelenésében, hanem 
fedezzük fel bennük a testvért, akit szívesen befogadunk, tisztelünk és 
szeretünk &ndash; mindez legyen számunkra egy Gondviseléstől kapott ajándék és
 alkalom arra, hogy Krisztus evangéliumának megfelelően, építsünk 
igazságosabb társadalmat, tökéletesebb demokráciát, szolidárisabb 
országot, testvériesebb világot és egy mindenki felé nyitott keresztény 
közösséget. A sokféle vándorlás lehetőséget és teret nyit az új 
evangelizációra, egy új emberiség formálására, ahogyan ezt már a húsvéti
 misztérium is előre jelzi: annak az emberiségnek a létrehozására, amely
 számára minden idegen ország egyben szülőhaza és minden szülőhaza 
idegen ország.</p><p>Kedves vándorlók és menekültek, soha se veszítsétek
 el a reményt, hiszen számotokra is van egy biztos jövő; utatok során ti
 is találkoztok kitárt karú, szerető emberekkel; titeket is 
megajándékoznak a testvéri szolidaritás és a meghitt, baráti szeretet 
felemelő tapasztalatával! Imáimat ígérve nektek és mindazoknak, akik 
értetek fáradozva nektek szentelik életüket és energiájukat, szeretettel
 adom apostoli áldásomat mindenkire.</p><p>Ferenc pápa</p><br></div>